Hoe onderscheidend is de M badge tegenwoordig nog?

Auteur: , 67 Reacties

Bij BMW krijg je tegenwoordig bij ieder pakje boter een M badge.

Het jaar is 1980. Na het verschijnen van de legendarische M1 introduceert BMW voor het eerst een auto met diezelfde M badge, maar dan met een andere betekenis: de BMW M535i. Eigenlijk een normale 535i, maar dan met het de ophanging en uiterlijke opsmuk van een M5, die toen nog niet bestond. En daar begon het dus al; het toepassen van de M badge op auto’s die het eigenlijk niet verdienen.

Laat ik alvast voorop stellen dat de auto’s die BMW bewerkt met de letter ‘M’ stuk voor stuk heerlijke auto’s zijn, maar waar het om gaat is dat BMW met M letters rondstrooit alsof het pepernoten zijn. Terwijl de M “een betrouwbaar herkenningsteken van ware sportwagens” was, aldus BMW zélf. Het is een verwarrende bedoeling. Zo heeft BMW altijd gezegd nooit een M7 van de 7-serie te zullen produceren om de integriteit van het M-merk te bewaken. Werp echter even een blik op X5M of de X6M en je vraagt je af of BMW dronken is, en naar huis moet gaan. Dat zijn immers ook kleine vrachtwagens op wielen. Zeg maar doei tegen die integriteit.

BMW M535i

M Performance
Laten we dan even kijken in welke vormen je tegenwoordig de letter M op je auto krijgt geplakt. We beginnen bij de modellen die BMW zelf onder ‘M Performance’ schaart en tegelijkertijd de meeste vragen doet reizen; wat doet die M badge daar? Hieronder het volledige lijstje.

M Sportpakket
Goed, dat zijn dus de modellen die beschikbaar zijn met M Performance. Maar de M badge kun je nog op een andere manier op je BMW toveren. Zo kun je op iedere BMW kiezen voor het M-Sportpakket. Dan krijg je dikkere bumpers, grotere velgen en andere lakkleuren, maar bovenal -daar heb je ‘m- verschijnt er op de flanken een M badge. Dat kan dus ook op je voorwiel aangedreven 2-serie Grand Divorce Gran Tourer of op je 3-serie met driecilinder. No swag.

M Sportonderstel, M Sportstuurwiel
M Sport biedt nog twee speeltjes uit de snoeppot. Het (adaptieve) M Sportonderstel, maar daar vind je verder geen logo’s van terug, en het M Sportstuurwiel laat enkel een emmetje in het stuur zelf zien. Dus daar hoeven we niet lang over te blaten.

BMW M2

BMW M modellen
Dan blijven de pure M modellen uiteraard over. Wat mij betreft zijn dit de enige modellen die BMW met de M hoeft te besmeuren. Laat die letter in godsnaam een beetje exclusief blijven, verzin maar iets anders voor die semi-sportmodellen van hierboven. Dit is waar de letter M -die overigens gewoon voor Motorsport staat (joh)- voor is bedoeld. Voor de volledigheid:

Verwarring
Dat de naamgeving ook niet eens consistent is blijkt wel uit het volgende. Neem nou de nieuwe BMW 340i (voorheen 335i). Met 326 pk, 5,1s naar de 100, 250km/u als top is het zeker een gedegen concurrent voor de Audi S4. Echter is BMW in dit geval tevreden met enkel ‘340i’. Geen M badge. Geen M340i. Niets. Je zou het wel verwachten. Zelfde verhaal met de 306pk sterke X3 xDrive35i.

Audi en Mercedes-Benz
Als we het bovenstaande verhaal even vergelijken met de concurrentie uit Ingolstadt, komen we bij Audi op een veel helderder verhaal uit. ‘S-line’ voor de wannabes, ‘S‘ voor de semi-sportmodellen en ‘RS‘ voor de full-on powerbeulen. Mercedes doet het vergelijkbaar met AMG, alleen staat het nog een beetje in de kinderschoenen.

Dus laat BMW even zijn shit together krijgen; die M badge gebruiken voor de bommetjes aub, en voor de rest iets anders verzinnen. Suggesties?



67 reacties

Ik denk dat er te moeilijk over gedacht wordt.

Je hebt de Full Fat modelen: RS4, C63 en M3.
Dan heb je de semisporters: S4, C450 AMG Sport en 340i M-Sport
En voor de leasers zijn er de A4 2.0 TDI S-Line, C200 met AMG pakker en 320d M-Sport.

Zo moeilijk is het toch niet? Tuurlijk wordt hiermee een legendarische letter een beetje ‘verhoerd’, maar hey, die SUV’s met M badge zorgen wel voor een gedegen verkoop. Ook niet onbelangrijk. En dankzij dat soort cashcows zijn er nog leuke auto’s als de M2.
@gtwillem: Maar op een verjaardag moet je altijd weer uit gaan leggen dat een A4 S-line geen streep sneller is als z`n broertjes zonder S-line/ En er zijn altijd collega`s die er heilig van overtuigd zijn dat er wel een RS8, maar geen RS3 is.Je word er soms doodmoe van…..
@dutchdriftking: RS8 hoor ik ook vaak!
@TimoBac: Komt door die tekening van mij natuurlijk :P

http://www.autoblog.nl/audi-rs8-bij-genoeg-animo-wel
@dutchdriftking: heb ik ook regelmatig, gewoon weddenschap afleggen voor 5 pleuro, heeft mij geen windeieren gelegd :-)
@gtwillem: Exact. Die autojournalisten denken ALTIJD in nostalgie. Boehoe, de auto’s zijn niet meer zo puur als vroeger. Duh, toen was je ook gewoon dood als je teveel gas gaf en tegen een boom knalde. Toen moest je het met een paupermuziekinstallatie doen, nu heb je fantastische speakers. Hoe men zich druk kan maken om een fokking typeplaatje. Gaat er toch om of je het leuk/mooi vindt en dat er geld verdiend moet worden. Men moet loslaten dat een BMW ook gewoon een bedrijf is. Niet een liefdadigheidsdoel.
@stfu: heb jij weleens op telegraaf.nl gekeken?

noem 1 artikel die positief is, dus zonder sarcasme of onderliggende afgunst

vraag en aanbod
@gtwillem: volledig mee eens, zo een m135i rijd 95% van het straatbeeld zoek. Alleen daarom verdiend hij al een m badge..
@gtwillem: Precies, Discussie gesloten.
De ///M van Marketing.
Die ///M stond vroeger toch ook op elke 316i als er kortere veren onder zaten?
Ik zal morgen voor de gein eens tellen hoeveel ’t er zijn! Sowieso 2 op de flanken, maar geloof dat het er meer zijn!
@C220AMG: Stuur, pook tellers. Wie helpt hem verded?
@henkhupelschoten: velgen, instaplijsten. Dat is ’t nadeel als je er steeds in zit, je ziet ’t gewoon niet meer.
@c220amg: snelheidsmeter,remschijven
@C220AMG: In de 116i waar ik recent een week mee reed vond ik de aluminium-sport-voetsteun-met-M-logo het mooiste…
@henkhupelschoten: elk zichtbaar onderdeel waar een leesbaar logootje op past zal ie opstaan ;-)
@henkhupelschoten: Stuur, voetsteun
@c220amg: hoofdsteun, vloermatten
alles met een M badge dat niet is bedoeld voor semi cirquit gebruik is in mijn ogen de badge niet waardig. Al helemaal de X4 t/m X6 “ik ga vreemd met de tennis leraar van mijn dochter en mijn man heeft een goede baan maar is nooit thuis” modellen. Wat een onzin is dat, laten we een “off road racewagen” maken die zowel niet geschikt is voor offroad of om mee te racen…. Ik dacht dat de M voor Motorsport stond.
@MrSkyline: afgelopen week even in een nieuwe 5XM, MX5, X5M whatever gereden… Nou dan neem ik er wel een tennisjuf bij hoor als het moet :-)
@MrSkyline: Dan blijft er weinig over. Alleen de M2 en M3/4 mits voorzien van Carbon remmerij.
Sport line hebben ze toch ook als naam voor de spoilerpakketjes?Beetje Audi verhaal wordt het dan, maar beter dan al dat ge-M.
Volkomen met dit artikel eens!
M staat buiten de officiele BMW productie en is te herkennen aan: grijze spiegelkappen en geen mistlampen in de voorbumper. M pakket is daar integendeel wel van BMW en wordt inderdaad te snel tegenwoordig gebruikt.
Als eigenaar van een m235i ben ik het grotendeels oneens met dit verhaal. M135i en m235i zijn gewoon waanzinnige auto’s die menig 911 (996/997) die niet oplet toch flink laat zweten om het bij te houden met een stoplicht sprint. Of een Aston V8 vantage (van 100 tot 230 gelijkwaardig). Het is alleen jammer dat bij 250 de begrenzer erin komt bij mijne. Hoewel ik met een M135i wat minder geneigd ben boven de 200 te komen wat die gaat wat “zweven”.

Daarnaast vindt ik zon G63 AMG of andere SUV met AMG badge net zo onzinnig als een X5M.
@m135i: vind juist dat m zich onderscheid door de wegligging en niet door de 0-100 tijden, het rijden an sich, ook al rijd je 50, je weet dat het iets bijzonders is wat je rijdt, continu uitdagend omdat het je een enorm vertrouwen geeft tijdens het sturen

menig 335 turbodiesel maakt het mij moeilijk hoor op het asfalt
zit zelf in de handel en marketing moet er gewoon zijn om je producte te verpatse..
heb zelf ook zo’n M maar weet wel dat je zon ding niet moet uitdagen..

leasebakken met m badges, leuk, het is t niet, maar begrijp t wel.

feit is dat wij het er wel over hebben nu en dat is al eigenlijk succes voor de salesdepartment van deze duitse gigant, en succes kan ik alleen maar toejuichen
Er moet mij nog een ding even van het hart. Ja, ik begrijp dat een X5M geen 1M Coupe is. De X5M heeft een turbo, automaat en 4WD. Staat haaks op waar BMW Motorsport voor stónd.

An sich is het toch wel een bijzonder indrukwekkende auto. Zowel op de Autobahn als op het circuit zijn het zeer snelle en capabele auto’s. Ze kunnen enorm veel hebben en leveren flink wat snelheid. Het zijn niet de liefhebbersauto’s puur sang, maar bij BMW M hebben ze wel het beste ervan gemaakt. Ook de 50d versie van de 5 en X5 zijn zeer bijzonder. 0-100 in 5 seconden en een begrensde top van 250. In een diesel!!! 10 jaar geleden zou dit onmogelijk zijn.

Kortom: ja, de merkwaarden worden te grabbel gegooid, maar het zijn kwalitatief nog altijd uitstekende producten in hun klasse. Een 2-serie Gran Tourer met M-badge en 3-pits turbo en automaat is moeilijk te bevatten. Maar noem een zevenzits MPV met driecilinder en automaat die beter rijdt. Inderdaad.
@gtwillem: point taken maar zoals ik al eerder zei, een m versta ik als een auto die mij uitdaagt en waarbij ik eraan herinnerd wordt om verdomd goed op te letten en wakker te blijven, het is zelden dat ik de m knop (cq. ‘kill me’) knoppen aanraak tijdens de regen bijv. ik weet niet of dit zo is een een hoog-en-droog x5 bijv. een neus die zo direct meestuurt dat je weet dat je goed moet opletten, want hij doet letterlijk wat jij wil

eigenlijk gewoon net als je zus, enorm lekker, continu uitdagend, tot ze zegt bewijs maar dat je me verdiend, en dan moeten zorgen dat je geen ruimte maakt voor twijfel op dat moment
@gtwillem: De 1M heeft jammer genoeg ook een Turbo. Wat zou die wagen extra lekker zijn zonder turbo.
@maseratizzzzzzzz: 100 pk minder bedoel je;). Snap je punt
@maseratizzzzzzzz: Maar wat zou-ie langzaam zijn als die turbo er niet in zat. 😉
@maseratizzzzzzzz: De 1M heeft net als de komende M2 helaas een N-serie blok en geen echt M blok met een S-codering. Maar het is juist die turbo die de 1M geniaal maakt.
@gtwillem: ik kan geen beter sturende 7 zits mpv met 3 cilinder noemen.

Maar zo is de dacia lodgy ook de best sturende auto. Noem eens een 7 persoon mpv met 115pk uit een 1199cc 4 cilinder die beter stuurt. Inderdaad.
Ach, het label verkoopt als een malle, dus geef ze eens ongelijk….
M-Line | Drives well. Move faster.
Dit hele stuk slaat als een tang op een varken. Vooral als je de laatste alinea ook nog meetelt. Mercedes en Audi die juist de hele trend zijn begonnen met alles onder plakken van AMG en S badges…

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat we moeten accepteren dat we niet meer in een wereld leven zoals die ooit eens was. Vroeger werden de M1 en M3 gecreëerd met een ander doel voor ogen dan vandaag de dag. Toen was het voor homologatie redenen tegenwoordig is het vooral om te kunnen zeggen “ik heb een M3!”.
Maar goed, vroeger had je ook nog raceklassen die dat als eis hebben. Tegenwoordig niet meer.
Misschien moeten we tegenwoordig maar blij zijn dat fabrikanten nog brood zien in dit soort modellen. Stel je eens een wereld voor met alleen maar burgertruttenauto’s met 1.2 en 1.4 motoren…
Porsche maakt het nog bonter, die plakken hun logo op een SUV… ;-) What’s in a name(tag)!
Heerlijke uitleg! :D
Ik ben het er helemaal mee eens. Maar de S-line van Audi is dan ook wel een hele droevige naam. Het zijn in elk geval badges die je er nooit op zou willen hebben. Dat neigt erg veel naar een actie-model zoals Renault dat vroeger veel had.
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat er een M Sportpakket, M Performance en volwaardige M-lijn is. Er zijn natuurlijk verschillende doelgroepen, met verschillende behoeften. Een leaserijder voor wie privékosten belangrijk zijn wilt wellicht wel de sportieve looks, maar niet de hoge bijtelling van een dikke motor. Dan is het toch leuk dat BMW een M Sportpakket in de optielijsten heeft staan. En voor wie graag een snelle auto wilt, maar een volwaardige M te hardcore of te duur is is zo’n M Performance ook leuk.

Bovendien, ze kunnen er wel een ander label opplakken om meer onderscheid te maken, maar dat is commercieel gezien niet interessant. Het grote publiek kent M, ambieert een M op de oprit te hebben staan. Dat je dan een stukje M in je auto kunt hebben, al is het maar door middel van een M-sportstuurtje, geeft voldoening. Zo werkt de consument nou eenmaal.
Ik vind het best meevallen allemaal… Daarnaast wat is het probleem. BMW (en die andere premium fabrikanten) bieden simpelweg aan waar de markt om vraagt :-)
Een echte M auto is niet naast de reguliere auto ontwikkeld, dit is ook de reden dat het 1 a 2 jaar duurt voor we een M3 zien na het uitbrengen van de nieuwe 3 reeks.

BMW begint altijd met een zeer goed start pakket : het chassis en de ophanging of het nu op de 316d is of op de 340i m-sport : het maakt niet uit. (Net zoals Porsche)
Ze houden erg veel rekening om een zo neutraal mogelijk chassis te ontwikkelen met een goede gewichtsverdeling.

na dat dit gebeurd is gaat M gmbh aan het werk : ze verbreden de spoorbreedte , vervangen rubbers , gebruiken meer aluminium voor het on afgeveerde gewicht te verkleinen. Alsook verstevigingen in het chassis aanbrengen voor een nog strakker gewicht.

De meeste M onderdelen zijn gemerkt met het M logo

Spijtig genoeg is de ontwikkelingen van de unieke M motoren wel minder geworden :
De N63 en S63 zijn nagenoeg hetzelfde blok buiten wat turbo aanpassingen.
en hetzelfde voor de N53 – S53 blokken (hier is wel wat meer aangepast.)

Vroeger had M gmbh nog hun eigen motoren : S65 V8 4.0 – S85 V10 5.0 – S70/2 V12 6.1 –
S14 (derivant van de M10) – S54 R6 3.2

Spijtig genoeg door milieu en kosten zal dit niet snel veranderen.
En dat is spijtig , want als de Ingenieurs van M vrij spel krijgen , kunnen ze serieuze pareltjes op de weg zetten zoals de : E46 M3 CSL

En altijd als ze over rijdynamiek beginnen verwijzen ze naar de E46 CSL als hun voorbeeld.

leesvoer : http://www.bmwblog.com/2014/07/01/bmw-m3-bmw-m4-inside-new-chassis/
@Alexke: Ze worden wel degelijk deels parallel ontworpen. Is ook het handigst zo, want de ingenieurs van de AG zijn dan ook nog vol aan het ontwikkelen dus is het makkelijker aanpassingen te maken. De F90 is bijv. nu al zo goed als klaar, en bij de GmbH kijken ze alweer naar het volgende project.
Ze hadden nooit een M op die 550XD mogen hangen. Serieus. 3 (!) turbo’s, DIESEL, automaat én 4-wielaandrijving?

Het lijkt wel alsof dit als een grap op de M afdeling is begonnen. “Wat zou de beste anti-M zijn? ( opgelet, sarcasme ) Wel, eerst en vooral smijten we er een semi-automaat in, zodat je als echte hardcore BMW M-liefhebber niks in de pap te brokken hebt.

Voor degenen die graag willen driften voegen we 4-wiel aandrijving toe, en om een naadloze, lineaire vermogensopbouw te hebben, smijten we 3 turbo’s op het blok, waarbij je de auto boven de 7000 toeren nog voelt accelereren.

Oh ja, en het moet een diesel zijn want een echte autoliefhebber kijkt nogal op z’n verbruik en houdt van genagel onder de motorkap ipv een mooi symfonisch uitlaatgeluid. “
@SimonMc: feit is wel dat de beste motorbouwers bij bmw M zitten en het 50d blok simpelweg het beste dieselblok is
Wordt de m4 gran coupé nu niet vergeten?
M = M
Er is natuurlijk nog altijd de ‘badge delete’ optie; kost niets extra
Wat een waardeloos artikel Autoblog, dat zijn we niet van jullie gewend.

Ten eerste mag ‘reizen’ daar met een lange ij. Bij BMW heb je al sinds jaar en dag het optionele M-sportpakket, wat vergelijkbaar is met S-line van Audi en AMG pakketten van Mercedes, de zogeheten wannabe’s inderdaad die overigens allemaal logootjes krijgen. Dat BMW nu praat over bijv de M135i betekent alleen maar dat het een gepeperde uitvoering is waar techniek vanuit de M-afdeling op is toegepast. Is dat dan ineens verwarrend of is BMW dan ineens niet meer consequent? Dat is nogal kort door de bocht. De heetste modellen heten nog steeds M3, M4, M5 etc. In dat geval weet je dat je met ‘the real deal’ te maken hebt. Wat mij betreft kijken we BMW er vooral op aan dat ze voorwielaandrijving beginnen toe te passen, dat is de echte misser.
@Msport: Dat BMW zich aan FWD waagt is iets wat ik ook niet graag zie, maar gelukkig passen ze dat vooralsnog alleen toe op de kleinere modellen. Aan de ene kant begrijp ik het wel. Als de meeste klanten niet eens weten dat ze met een RWD te maken hebben dan kun je dat mooi aangrijpen en goedkoper auto’s ontwikkelen met FWD. Zolang de grote jongens (3-, 4-, 5-, 6- en 7-serie) wel met RWD blijven bestaan.
@sollie1984: vanuit commercieel en kosten oogpunt zal het inderdaad logisch zijn, toch vind ik het zwak. BMW gelooft erin dat de aandrijving op de achterwielen thuishoort. Door daar nu bij bepaalde modellen vanaf te stappen bouwen ze auto’s waar ze zelf niet achter staan. Ook van de 1 serie vind ik het straks jammer, dat is (juist mede door de RWD) een heerlijk in balans rijdersautootje die straks met FWD nauwelijks nog USP’s heeft tegenover bijv een Volvo V40, die ook erg lekker stuurt voor een voorwieltrekker.

Blijkbaar weten weinig mensen RWD te waarderen…
Zijn vrachtwagens niets altijd op wielen?
Ach kijk eens bij Volvo met hun R-Line pakketjes. Daar rijdt een 100pk uitvoering met kanonskogel uitlaten alsof het niks is.
@bartsmit: inderdaad, al is hun polestar badge nog wel exclusief. Nog belachelijker vind ik trouwens de superdikke rechthoekige uitlaat sierstukken op de V60 T6 hybrid, en als je daar achter rijdt zie je daar kleine ronde uitlaatjes inzitten.. :-/
@Msport: zag ik vandaag ook bij een Mercedes ML (?) en een Porsche Cayenne.
@driftkicker: nog erger… Geen gezicht!
Wat een flauwekulartikel. Las ik met stijgende ergernis. Het start met de M535i. Geen full swing M dus, maar wel indrukwekkend en populair. Dus daar begon het mee. Wat is dus je punt?
Dat BMW de M-badge uitmelkt commercieel gezien is vanwege de kracht van de M en de pegels die ermee te verdienen zijn. Dat vooral van BMW purisme wordt verwacht is leuk, maar dat levert geen centen op.
De M badge verkoopt. En dat is dankzij alle soorten M’s, of ze nu voor, achter of alleen als line genoemd worden.
Doen wat de markt vraagt, en meer. Niet doen wat een paar frustie autobloggers vragen die zelf toch niet ( of nauwelijks) kopen. Overleven in deze markt vraagt ( ook) om voorwielaandrijvers, suv’s, mpv’s, driecilinders. Wees blij met de echte M’s, want het is bijzonder dar deze bestaan en hoe. Maar laat de M van Marketing aub over aan de pro’s. En hou op met Jammeren met een J. De bewijsvoering dat Audi het beter doet met s, rs en s-line is inmiddels afdoende weerlegd hierboven. De chaos qua naamgeving met AMG voor of achter Mercedes is ook compleet.
En dat het grote publiek de badges niet snapt, that does only prove my point. De M straalt iets uit. Daar zit dus waarde in. Waarde die regelmatig leidt tot fantastische producten. En daarmee willen meer mensen geassocieerd worden. Dat is kracht en zeker geen zwakte.
Vergeet niet dat de e12 m535i wel degelijk wat bijzonders is, van de e12 bestond geen 535. En die 3.5 was de oude 3.5 die nog het M80 onderblok had, het zelfde als de m49 racemotors en de latere m88/s38
Ik heb al lang geen nieuwe klavertjes4 gezien….

Zegt meer over de huidige consument dan dat het iets zegt over BMW.
Een van mijn vorige bmw’s was een 525 tds, 163 pk. Buiten en binnen volledig standaard. Maar op het sportstuur zat een m badge, alsook op de pook… Zag er wel leuk uit. Nutteloos maar mooi.
Draai de M om, dan heb je een W van wannabe. Perfect voor alles onder de M reeks.

W214i
W114i
W114d
Bmw M voor middelmatig
Bmw B voor bommetjes
Bmw W voor wannabees
Ach tegenwoordig staat er op elke BMW die je tegenkomt wel 10 of 12 M logo’s. Audi neemt dit slimmer aan door het s-line te noemen zodat elke audi rijder wel door heeft dat het een line is. Bmw plakt overal de M op zodat de bmwrijdertjes denken dat ze een iets of wat M modelletje hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).