Hoe onderscheidend is de M badge tegenwoordig nog?

Auteur: , 67 Reacties

Bij BMW krijg je tegenwoordig bij ieder pakje boter een M badge.

Het jaar is 1980. Na het verschijnen van de legendarische M1 introduceert BMW voor het eerst een auto met diezelfde M badge, maar dan met een andere betekenis: de BMW M535i. Eigenlijk een normale 535i, maar dan met het de ophanging en uiterlijke opsmuk van een M5, die toen nog niet bestond. En daar begon het dus al; het toepassen van de M badge op auto’s die het eigenlijk niet verdienen.

Laat ik alvast voorop stellen dat de auto’s die BMW bewerkt met de letter ‘M’ stuk voor stuk heerlijke auto’s zijn, maar waar het om gaat is dat BMW met M letters rondstrooit alsof het pepernoten zijn. Terwijl de M “een betrouwbaar herkenningsteken van ware sportwagens” was, aldus BMW zélf. Het is een verwarrende bedoeling. Zo heeft BMW altijd gezegd nooit een M7 van de 7-serie te zullen produceren om de integriteit van het M-merk te bewaken. Werp echter even een blik op X5M of de X6M en je vraagt je af of BMW dronken is, en naar huis moet gaan. Dat zijn immers ook kleine vrachtwagens op wielen. Zeg maar doei tegen die integriteit.

BMW M535i

M Performance
Laten we dan even kijken in welke vormen je tegenwoordig de letter M op je auto krijgt geplakt. We beginnen bij de modellen die BMW zelf onder ‘M Performance’ schaart en tegelijkertijd de meeste vragen doet reizen; wat doet die M badge daar? Hieronder het volledige lijstje.

M Sportpakket
Goed, dat zijn dus de modellen die beschikbaar zijn met M Performance. Maar de M badge kun je nog op een andere manier op je BMW toveren. Zo kun je op iedere BMW kiezen voor het M-Sportpakket. Dan krijg je dikkere bumpers, grotere velgen en andere lakkleuren, maar bovenal -daar heb je ‘m- verschijnt er op de flanken een M badge. Dat kan dus ook op je voorwiel aangedreven 2-serie Grand Divorce Gran Tourer of op je 3-serie met driecilinder. No swag.

M Sportonderstel, M Sportstuurwiel
M Sport biedt nog twee speeltjes uit de snoeppot. Het (adaptieve) M Sportonderstel, maar daar vind je verder geen logo’s van terug, en het M Sportstuurwiel laat enkel een emmetje in het stuur zelf zien. Dus daar hoeven we niet lang over te blaten.

BMW M2

BMW M modellen
Dan blijven de pure M modellen uiteraard over. Wat mij betreft zijn dit de enige modellen die BMW met de M hoeft te besmeuren. Laat die letter in godsnaam een beetje exclusief blijven, verzin maar iets anders voor die semi-sportmodellen van hierboven. Dit is waar de letter M -die overigens gewoon voor Motorsport staat (joh)- voor is bedoeld. Voor de volledigheid:

Verwarring
Dat de naamgeving ook niet eens consistent is blijkt wel uit het volgende. Neem nou de nieuwe BMW 340i (voorheen 335i). Met 326 pk, 5,1s naar de 100, 250km/u als top is het zeker een gedegen concurrent voor de Audi S4. Echter is BMW in dit geval tevreden met enkel ‘340i’. Geen M badge. Geen M340i. Niets. Je zou het wel verwachten. Zelfde verhaal met de 306pk sterke X3 xDrive35i.

Audi en Mercedes-Benz
Als we het bovenstaande verhaal even vergelijken met de concurrentie uit Ingolstadt, komen we bij Audi op een veel helderder verhaal uit. ‘S-line’ voor de wannabes, ‘S‘ voor de semi-sportmodellen en ‘RS‘ voor de full-on powerbeulen. Mercedes doet het vergelijkbaar met AMG, alleen staat het nog een beetje in de kinderschoenen.

Dus laat BMW even zijn shit together krijgen; die M badge gebruiken voor de bommetjes aub, en voor de rest iets anders verzinnen. Suggesties?