Hoe oud denk jij dat deze Mercedes G-Klasse is?

Gepost op 20-06-2012 om 15:00 door - 83 Reacties »

Mercedes G500 gespot
Nou wat denk je? Vijf jaar oud? Tien jaar oud? Laten we zeggen dat niet alleen Cher en Marijke Helwegen in staat zijn om hun leeftijd goed te verbergen. Eerst raden en dan pas verder klikken!

Zullen we het dan maar verklappen? Het chassis van deze Mercedes G500 (300 pk) kwam in 1980 uit de fabriek rollen. En dat betekent dus dat deze Geländewagen een whopping 32 jaar oud is! Wel relaxed natuurlijk, lekker in een dikke matgrijze G500 rijden maar geen BPM en wegenbelasting betalen. En zo’n oldtimer verzekering kost natuurlijk ook geen fuck.

Maar hoe kan dat dan? Heel simpel, je koopt een oude G-Klasse die (minimaal) 25 jaar oud is en dus een klassiekerstatus heeft. Vervolgens haal je de oude carrosserie en techniek eraf en schroef je er een moderne body en techniek op (bijvoorbeeld van een G met schade). Het resultaat is dat je een auto hebt die volgens de papier uit 1980 komt, maar die eruit ziet als een moderne(re) G-Klasse.

En omdat je dus géén BPM en wegenbelasting hoeft te betalen lach je iedereen lekker uit. Ook zijn speciale klassieker verzekeringen natuurlijk een stuk goedkoper. Dit soort trucjes werken natuurlijk alleen bij auto’s die extreem lang leverbaar zijn en waarbij je het chassis gemakkelijk ‘scheiden’ kan worden van de carrosserie.

Dit trucje wordt/werd ook veel toegepast bij oude Range Rovers en Land Rovers. Zo kan je namelijk lekker wat kosten besparen. Een volle tank benzine is immers al duur genoeg voor zo’n zeecontainer.

Dat deze auto het chassis echt uit 1980 komt kan in hieronder zien. Meer foto’s van deze moderne klassieker zijn te bekijken op Autojunk.

Mercedes G500 klassieker kenteken

Met dank aan danny32 voor de spot!

83 reacties   toon alles
zou graag een interieurshot zien.
Wel cool gedaan! blijft een machtige bak
en hoe zit het met de motor van dit ding?
@MAB: dat is dus een modere 5.5 liter V8 met 300 pk. Die hadden ze in 1980 nog niet hoor ;)
@robbie: oke nice, dus het maakt niet uit hoe groot je motor is? als het maar 25 jaar oud is?
Avatar van michelyman
michelyman via Android app
20-06-2012 om 15:18
4
@MAB: Als het chassis maar 25 jaar oud is, je mag elke motor erin leggen. Wel even langs RDW en je kan iedereen uitlachen!
@MAB: zoals @michelyman zegt: je moet uiteraard wel even langs de RDW om alles te laten keuren. Maar dat zou ook het geval zijn als je in je Civic en andere motor zou leggen.
De kosten van de ombouw laten we voor de gemakkelijkheid achterwege?
@Carreza: als je weet wat een nieuwe (of jong gebruikte) G500 kost in Nederland (met BPM!) dan is het ongetwijfeld goedkoper om een oud chassis te kopen en daar de de techniek en carrosserie van een moderne G500 op te hangen.

Je spaart een enorme bak BPM uit en zo’n wrak kost over het algemeen ook niet de hele wereld. Het zal wel een paar middagen sleutelen zijn ;)

Hier heb je bijvoorbeeld een G500 met wat schade voor $21.000
http://www.carfrom.us/SALVAGE_COLLISION_2004_MERCEDES_BENZ_G500_36653195

Een nieuwe G500 kost zo’n 180.000 euro. Als je er 100.000 euro in zou steken ken je nog goedkoper uit en rij je vervolgens wegenbelastingvrij.
Er is nog wel een regel dat je niet meer dan 1/3 of 2/3 (een van de twee) mag veranderen. Dit lijkt me veel verder te gaan en is dus leuk maar niet legaal.
@sketcher: wat een onzin. Want dat zou betekenen dat je auto ook niet mag restaureren. Of een Ferrari opknappen aan de hand van een stuk metaal met alleen een chassisnummer.

De basis van de auto (het chassis) is niet vervangen en dus is dit gewoon een auto uit 1980. Alleen heeft iemand er een modernere carrosserie en techniek aangehangen.

Als jouw “theorie” zou kloppen dan zou coachbuilding dus ook niet mogen.
@robbie: Coach building mag wel maar als je er teveel aan veranderd moet het officieel herkeurd worden. Officieel dan hè.
Je kan zoals Alwood al aangeeft argumenteren dat het de zelfde carrosserie delen zijn en dus origineel.

Toch is het geen onzin want ik ken Defender eigenaren die hier problemen mee hebben gehad. Zeker als ze ook Range Rover classic onderdelen hebben gebruikt, maar daar is hier geen spraken van omdat het gaat om onderdelen van het zelfde model zoals Alwood terecht aangeeft.
@sketcher: volgens mij nog steeds een erg ingewikkelde regel en eigenlijk enkel van toepassing op het motor-carrosserie-chassis trio.

Bij deze Mercedes zou je kunnen betwisten of de carrosserie niet gewoon identiek is aan die van 1980, maar met een ‘bodykit’. In dat geval heb je dus enkel de motor verwisselt, dus 2/3 blijft origineel.
@Alwood: Daar heb je een punt, als dat zo is is het een briljante loop hole gevonden.

ot Dat mat grijs is echt wel lekker, wil ik ook op mijn Disco!!
@sketcher: gewoon gunmetal grey nemen, staat goe dop elek landy
moet je alleen wel een ‘schade’ G500 kunnen betalen. Niet goedkoop, ook niet in het buitenland. Verder wel het leukere soort projectjes dit.
De investering die een mens hier in wil doen geeft maar weer aan hoe uit zijn verband getrokken de Nederlandse auto-belasting is.
@Alwood: Idd. Ronduit belachelijk die belastingen in Nederland op alles wat te maken heeft met auto’s.
@robbie: moet daar nog bpm / invoerheffing o.i.d. over betaald worden als je het koopt en verscheept naar hier?
@bigcar: waarom zou je BPM betalen over een auto die je niet op kenteken zet?
@robbie: ja maar als je iets koopt uit de VS moet je toch alsnog ook gaan dokken bij de douane, ook al zijn het maar een paar telefoons. als het boven een bepaald bedrag (400 dacht ik) komt moet je toch taxaties betalen, of je het nou op kenteken hebt of niet. ?????
@robbie: wow! dat zijn fatsoenlijke bedragen.. maar zelfs als je hem niet op kenteken zet komen er nog wel de nodige kosten bij natuurlijk, als je hem hierheen wil halen.
Avatar van michelyman
michelyman via Android app
20-06-2012 om 15:07
0
Ik had wel eens op tv gezien dat ze dit deden met de G-klasse.
@michelyman: Je was me net voor, Je bedoelt ook Wheeler Dealers denk ik. Dat programma op Discovery Chanel
Bij wheeler dealers hebben ze dit ook gedaan trouwens, al was het niet zo extreem als bij deze.
@sketcher: Toen hebben ze alleen een moderner front en LED-achterlichtjes er op geschroefd.
@Haakie: idd, daar hielden ze het oude interieur. Deze is iets grondiger aangepakt.
@Haakie: Was dat niet met een defender trouwens? Kan me herrinneren dat ze die ook eens flink gemoderniseerd hadden.
Als je per se een zo’n wagen wil en handig bent is dat natuurlijk de beste manier (hoeveel 1000en euro’s wegentax bespaar je zo?). Mercedes zal hun nieuwste G onderhuids wel wat ‘slimmer’ gemaakt hebben dan de oudste maar merkt een normale mens bij normaal gebruik (stadtractor, paarden slepen, jagen, bossen bekijken,…) daar iets van?
Bij Wheeler dealers ook eens gedaan. Wat oud voor nieuw plastic swappenen optisch ben je al een heel eind.

Dat hoeft echt de wereld niet te kosten en je rijd er weer netjes bij,
Dit is vrijwel zeker gedaan door G-center. Heel ineterssante materie.

Zij zijn volgens mij altijd wel met zo’n projectje bezig.

http://www.g-center.nl/millenaar2/g-center/home
Staat er nog 1 te koop op internet..€79.990, is inderdaad lekker goedkoop rijden..
Ik ben wel nieuwsgierig hoe ver je kunt gaan in ‘mix en match’. In de basis is er niks veranderd – dat weet ik.
Kan je dus portieren swappen en de koets laten staan?
En: kan zo’n 500 motor er zo in, of moet je eerst een nieuw subframe lassen / het frame veranderen?
Enz…
Avatar van eduardovich
eduardovich via iPhone app
20-06-2012 om 15:40
1
Heel oud trucje idd
Betaal je eigenlijk ook BPM over een schadeauto?
Of zijn er dan weer truukjes dat je de wagen in onderdelen koopt?
@Simpson: die schadeauto zet je natuurlijk niet op kenteken. Dat chassis heb je nergens voor nodig. En dus betaal je ook geen BPM.
Avatar van dragspert
dragspert via iPhone app
20-06-2012 om 15:46
3
Toch grappig dat nog steeds iedereen ervan overtuigd is dat de carrosserie overgezet wordt…
Ooit iemand eraan gedacht dat je een mooie g500 kan jatten en een g chassis van de bodem van de oceaan kan trekken en dat nummer in de g500 zetten? Zeker bij een 300gd kan dat makkelijk omdat je dan niks hoeft te keuren bij de rdw omdat er geen specificaties veranderd worden. (g-klasse, 4deurs, 5cil. Diesel) Mooie prietpraat rond een gejatte auto:)
@dragspert:

Als je zoiets koopt kan je daar maar beter héél overtuigd van zijn. Als je tegoedertrouw iets koopt pleeg je immers geen misdrijf.
Ik ken iemand dit dit truckje met een eerste generatie Range Rover had gedaan. Werkt prima. Hij heeft hem uiteindelijk vrij snel weer verkocht. Stappel gek werd ie ervan. Auto was prima, echter werd ie om de haverklap aangehouden door politie en douane. In het begin is dat wel grappig dat ze je niet kunnen pakken… maar na de zoveelste keer een uur aan de kant vanwege het doorspitten van de regels wordt het wel vervelend.
Avatar van jordy14
jordy14 via iPad app
20-06-2012 om 16:22
1
Je ziet er niks van.
Avatar van lamborgfan
lamborgfan via Android app
20-06-2012 om 16:26
2
Best geniaal..

>koopt snel 190d om te converteren naar c63AMG!
@lamborgfan: Wat ik ervan begrepen heb, is dat dit met slechts een aantal typen autos kan. Autos met onderstellen die lang op de markt zijn/geweest en waarvan een nieuwe body nog zonder problemen gemonteerd kunnen worden (dat zijn er niet veel). De meeste autos hebben een zelfdragende carroserie: daar gaat dit truckje niet op.
@lamborgfan: dat gaat dus niet lukken, zoals @renezzzz ook al aangeeft.
werkt ook prima met een g400 CDI, lekker wagentje wordt het daar mee :)
Ben ook benieuwd hoe de binnenkant eruit ziet..

Overigens zou het dan een blok zijn van een 86 of 87 er 560…

5.6 16V RÜF V8 299 PS (220 kW; 295 hp) 456 N·m (336 lb·ft) 250 km/h (155 mph) 1987
5.6 16V ECE V8 299 PS (220 kW; 295 hp) 455 N·m (336 lb·ft) 6.9s 250 km/h (155 mph) 1986/87

2 kleppen per cilinder!
of evt.laten voorzien van een mb 119 of amg cilinderkop (4kleppen per cylinder.)

Maar dat laatste denk ik niet want dan zou die wel meteen geschikt gemaakt zijn voor LPG toch? dat zou ik in ieder geval toch doen als het echt goedkoop moet.

Graag foto’s binnenkant!

Makkelijkste voor keuren is een oude (grijze?) G importeren (of grijs rollen! en kleur meteen laten aanpassen op nieuwe kenteken, bij rdw kenteken verkrijgen. (en stel het was een oude diesel, dan eerst de ombouw naar huidige blok doen (met aankooppapieren natuurlijk, platen erop en dan lekker doen wat je wilt doen..houd je je aan de 2/3-1/3 regel en niemand kan nog vragen stellen hoe je aan je onderdelen komt toch?!
gebeurd ook wel met defenders, en er dan een lekkerde bmw 6 cilinder diesel in. Omdat het chasis en de koets nog niet een geheel zijn bij die dingen, kun je het chasisi mooi origneel laten en de koets overzettten.




ps: Kan natuurlijk ook zijn dat hier alleen maar een chassisnummertje is omgezet…
@undifined1: Chassisnummertjes omzetten? Dat lijkt mij dan direct het illegale cirquit. Sjoemelen met/omzetten van chassisnummers is volgens mij illegaal. Misschien kan iemand daar wat meer over zeggen?
@renezzzz:
ja, dat is zeker illegaal, maar bij dit soort projecten, vertrouw ik niet helemaal. Het kan wel antuurlijk, dat wel. Maar als je dat doet, dan pleeg je fraude.
@undifined1: Hoeft niet zo te zijn: het kan perfect legaal zijn zonder gesjoemel met chassisnummers. Het is gewoon een gat in de wet. Daar zit ook meteen het probleem. Als je aangehouden wordt door de politie of douane spitten ze alles door, met als eindconclusie dat ze je niets kunnen maken. Das leuk voor een keer, maar dat zal frequent gebeuren (tenzij je niet verder komt dan een paar km van huis).
en hoe zit dat dan bij een chassis-nummer van een auto zonder chassis ??

een W124 heeft zo,n beetje 35 specifieke kenmerken buiten het “chassis” nummer om ..
en de meeste zijn het omspitten waard .. omgekatte troep ..

een rijbare g-klasse sloper met kenteken is in de handel zo,n 5500 euro ..
en dan krijg je alsnog alleen maar onherkenbare nummers op je foontje met maar 1 vraag “wa ies laagte pries” ..
En wat denk je van LPG (onderbouw) in een klassieker, wegenbelasting vrij voor maar 70 ct/ltr tanken! Nu wordt het helemaal leuk.
Dit is iets wat ik ook graag zou willen doen, niemand die het verschil ziet :)
Heb al vaker op marktplaats en andere sites auto’s gezien waarbij een nieuwe koets op een oude chassis is geplaatst.
Daarnaast is een G klasse ook een wagen die je niet zo vaak ziet wat het naar mijn mening extra leuk maakt.
Helaas zijn er ook keiveel auto’s waarbij ze dan omgekat worden… Bij Volvo 740’s zie je dat ook heel veel…
@Joopieboy:

Jaguar XJ-40 is ook een omkattopper .. en terecht ..

de Volvo 740 is in Scandinavie nog wel te vinden en makkelijk op kenteken te krijgen ..
en de NOS onderdelen zijn schrikbarend goedkoop ..
Nice. Ik wil er wel een! Serieus.
og god, kan je nu ookal reacties waarderen… bij veel fora’s werkten dit averechts en ga je een sfeer creeren die niet werkt..
@The360box: my idea exactly, beetje facebook fabulous gaan doen en iedereen maar berichtjes posten om zoveel likes te hebben, waarbij het dan niet meer om de relevantie van het bericht naar het artikel gaat maar eerder om zoveel mogelijk reacties te krijgen.
Ik ben heel benieuwd hoe de verzekering omgaat met een dergelijke ombouw in verband met toename van het vermogen van de auto. Op het kenteken zal staan het originele vermogen (kw) van de auto in 1980. In werkelijkheid heeft de auto veel meer vermogen. Weet iemand hoe dit zit?
Zou dat ook kunnen op een Mercedes Benz 300D met een carrosie van een 220CDI uit 2006 ofzo??
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!