Hou het laag met een Porsche 356 Speedster [occasion]

Gepost op 29-12-2012 om 14:30 door - 40 Reacties »

Porsche 911 - The Early Years

Een iconische tweezitter uit de kokosnoot van Ferry Porsche. Verzonnen in de eerste helft van de vorige eeuw. Je ziet ze tegenwoordig zelden meer, laat staan de Speedster-uitvoering. En als er iets langs komt dat er op lijkt, gaat het vaak om een replica. Wie een échte 356 Speedster wil bemachtigen doet er goed aan dit veilingslot van RM auctions even in de gaten houden.

De Speedster hebben we te danken aan de New Yorkse Porsche-importeur Max Hoffman. Hij opperde dat een open versie van de 356 met minimale uitrusting tegen een schappelijk prijsje – minder dan $3.000 – best eens een succes kon worden in de VS. Hij kreeg gelijk, voornamelijk in Californië werd de Speedster met zijn kleine afneembare voorruit en kuipstoelen een succes. Niet minder dan 4.144 stuks werden er gemaakt voordat hij in 1958 werd opgevolgd door de meer comfortabele Convertible D.

Dit exemplaar met een 55 pk sterke 1.488 cc platte viercilinder en Solex-carburateurs, gekoppeld aan een handgeschakeld vierbakje, gaat op 18 januari onder de veilinghamer bij RM Auctions. Hij is eigenlijk helemaal zwart. De carrosserie, het interieur grotendeels en het zwarte softtopjes. Verwachtte prijs: tussen de $160.000 en $200.000 (€120.000 – €150.000). Nee, veel beter kun je de lente van 2013 haast niet beginnen.

40 reacties   toon alles
Is en blijft een prachtige auto die 356!!
Voor de wegligging hoef je hem niet te kopen, voor de snelheid en het comfort evenmin. Waar eigenlijk wel voor?
@alcantara: omdat ie wel schitterend is!
@alcantara: lekker naar kijken in je villa met open 1e verdieping.
@alcantara: Vormgeving?! Geluid? ‘Terug naar de essentie’? Of was je vraag retorisch?
@alcantara: Gewoon omdat ie zeer leuk is om mee te rijden.
@alcantara: sexy, tijdloos, ten minste een interresante rijervaring, en je kan er eigenlijk geen geld aan verliezen mits een goeie aankoop prijs – integendeel , plus: Porsche Speedster!!!
@alcantara:
Dan ken je echt niets van deze wagens. Met die 650 kg zijn ze net erg goed in het bochtenwerk. Tijdens toerritten hebben moderne Porsche’s het vaak erg lastig deze dingen op bochtige landwegen te volgen. Betreffende snelheid, qua acceleratie kunnen de zwaardere motorvarianten (er was zelfs een Carrera GT variant van) de 300 SL overtreffen en 160 km/u per uur in een badkuipje zonder gordels met je hoofd boven dat kleine voorruitje, dat voelt straffer aan de 300+ in een moderne sportwagen. Autorijden zoals het moet zijn, een en al sensatie, schoonheid en charme…
Heerlijk simpel qua vormgeving maar tegelijkertijd één van een tijdloze schoonheid.
Alleen die prijzen, dan zou ik het met een mooie neppert doen, al is het alleen maar omdat ik daar wel van zou durven genieten.
Ik moet er niet aan denken dat het origineel schade oploopt.
hey wat leuk, een echte auto!
rijdt als een tractor ..
schrijft alleen een zwik minder af dan een nieuwe Porsche ..

leuk als je geld wil parkeren ..
@lincoln:
Yep, maar nog beter, the one to have is de 356 Carrera 2
Ziet eruit als zo’n gewone 356 Wastobbe maar kost werkelijk tonnen Euris.
Mijn rijke neef had er ooit eentje, van het Zweedse koningshuis geweest, de man gaat vandaag de dag nog spontaan huilen als je over dat ding begint.
Max Hoffman, wat die man allemaal voor elkaar heeft gekregen voor de auto industrie, met name BMW heeft heel erg veel aan deze man te danke gehad.
Misschien een leuk idee voor een topic voor 2013 AB : Iconen van de auto industrie
@desjonnies:
Neem eens contact op met Alwood en maak er samen wat moois van.
Ik kijk er naar uit.
Ik zou liever een replica kopen , wat een prijzen…
@norge: Inderdaad. En een replica is net zo goed (zo niet beter). Heeft immers een kever-onderstel, maar kun je wel moderne techniek inbouwen (zonder dat je de originele staat van een klassieker aantast…
Koopje! Wat heb je tegenwoordig nog wat echt exclusief is voor 200.000 euro? Lambo’s, Ferrari’s, 911 Turbo’s? Doe mij dit dan maar…
Los van de prijs en of je nu Porsche fan bent of niet, je kan moeilijk ontkennen dat dit toch een heerlijke oldtimer is.

Lijkt me een heerlijk om een zondagmiddag mee te cruisen op de buiten. Geweldig ding zeg!
De enige ervaring die ik met dit ding heb stamt uit NFS Porsche maar zelfs daar was het één van favorieten. Heerlijk autootje inderdaad, niet bepaald snel, laat staan veel grip, maar gooien en smijten was ie wel voor te vinden (althans, als ik op de physics van de NFS Porsche engine mag afgaan, en volgens velen die er wat van kennen mag dat). Leuk ding inderdaad.
Blijft een mooie auto!
Ik koop liever een replica, en wat anders leuk
6 cylinder boxer erin en een paar dikke sloffen eronder en gaan met die badkuip! Wat een gave auto!!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!