Is BMW helemaal de weg kwijt?

Auteur: , 110 Reacties

Of zijn we weer eens ongefundeerd aan het zeuren? Team AB zoekt het voor je uit.

Het is weer tijd voor wat beslommeringen op de Zondagavond. Zoals bekend hebben we een groot zwak voor Alfa Romeo. Het design, de rij-eigenschappen en het imago passen helemaal in ons straatje. Maar als we kijken op de parkeerplaats van het Autoblog-redactiekantoor zien we toch een groot aantal auto’s van Zuid-Duitse komaf.

BMW, ook wel het Duitse Alfa Romeo genoemd, weet onze ziel ook te beroeren. Dat komt ten eerste door de rij-eigenschappen. Er bestaat eigenlijk niet zo iets als een slecht rijdende BMW. Natuurlijk is de ene BMW beter dan de andere. Maar zelfs bij de instapmodellen merk je dat de bestuurder blij maken in het DNA van de auto zit. Nu moet BMW met zijn tijd meegaan en zijn er voor- en tegenstanders. Feit blijft: in hun klasse zijn het veelal de fijnere auto’s.

BMW

Het uiterlijk is een ander discussiepunt. BMW’s zijn jarenlang ingetogen auto’s geweest met een paar herkenbare uiterlijke kenmerken. Denk aan de Hofmeisterknik en de dubbele nieren als grille. Het hoogtepunt maakte het merk door in de jaren 90. De E46, E39 en E38 zijn het toonbeeld van schitterende sedans. Mede dankzij die generaties kunnen Youngtimer-specialisten hun kinderen voorzien van dagelijks brood.

Op het moment zijn er wat modellen ik wat moeite mee heb. Niet zozeer omdat het een slechte auto is. Meer omdat het netvlies de lijnen maar moeilijk kan verwerken.

Zes voorbeelden van BMW ontwerpen die mijn inziens minder werken:

1. BMW 2-serie Gran Tourer (F46)
Dit is gewoon héél erg makkelijk scoren. Ja, de BMW 2 Serie Granny Tourer is natuurlijk het meest verschrikkelijke wat BMW ooít heeft uitgebracht. Werkelijk alle merkwaarden werden overboord gegooid. Een 3-cilinder turbo met automaat en voorwielaandrijving. Oh, en plaats voor zeven. Ver-schrik-ke-lijk. Of niet? We moeten deze misser BMW vergeven. Bij een C-segment MPV dicteert de functie nu eenmaal de lijnen. Die zijn nooit indrukwekkend. Van alle midi-MPV’s ziet de BMW er nog altijd het beste uit. Dat is een schrale winst, maar wel begrijpelijk.

BMW

2. BMW 3 Serie GT (F34)
Hier wordt het wat lastiger. Want voor wie is de 3 Serie GT (rijtest) bedoeld? Wij weten het nog steeds niet. Het is geen slechte auto, absoluut niet. Maar is het verschil tussen de 3 Serie Touring en X3 nu zó groot dat dít er tussen gedrukt moet worden? Wat ons betreft niet. Dit is gewoon een niche te ver. Aangezien deze auto hoogstwaarschijnlijk geen opvolger krijgt denkt BMW er hetzelfde over.

BMW

3. BMW 4 Serie Cabriolet (F33)
De 4 Serie Coupé is gewoon okay. Niet bijzonder mooi of lelijk. Waarschijnlijk komt het ook door de naam. Als het gewoon 3 Serie was gebleven, hadden we er niet over geklaagd. Maar waar Audi de A5-range duidelijk fraaier wist te maken dan de A4, is dat bij de 4 Serie vooralsnog niet het geval. Met name de Cabriolet stelt teleur, zelfs na de facelift is het nog een onevenwichtig design. Dat het dak van de oude E93 is, helpt natuurlijk niet. Wie zit eigenlijk te wachten op een hardtop cabrio op dit moment? Het grote nadeel is gewoon dat het geen mooie auto is om te zien, van welke hoek dan ook. Komt ook door zijn voorgangers. Mind you, volgens @Jaapiyo is een Sienarode E46 Cabrio één van de mooiste cabriolets ooit gebouwd. Heeft ‘ie wel een punt.

BMW

4. BMW X4 (F26)
Dit werkt gewoon totaal niet. De lijnen van een X6 toepassen op een kleiner model komt geforceerd over. De auto voldoet waarschijnlijk aan alle eisen die BMW heeft gesteld, maar de X4 is niet mooi én niet indrukwekkend. De X6 is ook lelijk, maar heeft zeker présence, wat voor veel mensen een reden is om hem interessant te vinden. Als je door het bizarre uiterlijk weet heen te kijken is het nog altijd geen winnaar. Want een X3 is ruimer, mooier, praktischer en goedkoper. Over de terreinwaardigheid hoeven we het al helemaal niet te hebben dus deze auto is niet alleen afstotelijk, maar ook overbodig.

BMW

5. BMW X5 (F15)
Apart gevalletje dit. Ok, strikt genomen is dit geen bijzonder lelijke auto. De BMW X5 (rijtest) is gewoon een grote SUV. En net als bij de 2 Serie Granny Smith Tourer zit je dan vast aan bepaalde lijnen voor het uiterlijk. Ondergetekende is nooit fan geweest van sportieve SUV’s (het is zoiets als gezonde mayonaise). Maar de eerste 2 generaties waren zeker niet verkeerd. Met name tweede generatie was gewoon een zeer knappe auto, zeker voor zijn soort. Bij de huidige X5 mist de aanwezigheid en sportieve lijn. Het is gewoon een grote bak met een lompe snoet. That’s it.

BMW

6. BMW i3 (I01)
De meningen op de redactie zijn nogal verdeeld. Bijna iedereen vindt de elektrische auto afgrijselijk. Dat klopt in principe ook, want de auto is alles behalve mooi. @Nicolasr, @Dizono en ondergetekende kunnen de auto heel erg waarderen. Zeker in dat felle blauw met dikke aftermarket wielen ziet er buitengewoon dik uit, alhoewel de rest van de redactie de auto verafschuwt. De bouwwijze is bijzonder en progressie valt de i3 zeker niet te ontzeggen. Maar kon dat niet iets knapper? De i3 (rijtest) heeft zeker bijzondere details, maar het geheel komt totaal niet coherent over.

BMW

Dat gezegd hebbende, BMW heeft op dit moment ook behoorlijk wat snoepjes voor de ogen in de aanbieding.

Deze vijf BMW vind uw scribent er uitstekend uitzien:

1. BMW 2-serie Cabriolet (F23)
Een van de weinige auto’s die zelfs in standaarduitvoering er goed uitziet, dat is knap. Zet de 2 Serie Cabriolet naast een 4 Serie en je ziet dat de proporties veel beter kloppen bij de kleinere auto. Ook werkt het design rustiger op het netvlies, de 4 Serie komt veel drukker over. Kortom: goed gelukt. Ook de 2 Serie Coupé (rijtest) mag er zeker zijn, overigens.

BMW

2. BMW 3 Serie sedan (F30)
De BMW 3 Serie (rijtest) is altijd het hart geweest van de BMW range. Ook nu er veel meer nichemodellen zijn in de prijsrange is het nog altijd een enorm belangrijke auto voor de Beiers. Dat is de reden waarom de E90 3 Serie níet heel apart werd gestileerd en ook de huidige generatie gewoon keurig is. Niet te opvallend, goede proporties en enkel grensverleggend in hoe de grille overloopt in de koplampen. Een trucje dat Mazda en Audi met graagte hebben overgenomen.

BMW

3. BMW 4 Serie Gran Coupe (F36)
Met de Gran Coupe reeks krijgt BMW de gemiddelde petrolhead wel enthousiast. De 6 Serie Gran Coupe staat duidelijk net een half treetje hoger dan de A7 en CLS. Het is een bijzonder gracieuze sedan die in elke kleur goed uit de verf komt. De 4 GC is iets subtieler. Je moet de lijnen even laten inwerken, maar het is net als zijn grote broer een elegante verschijning.

BMW

4. BMW 6 Serie Coupe (F13)
We hadden eigenlijk elke 6 Serie (rijtest) kunnen gebruiken als voorbeeld. Man, man, man wat is die neus toch waanzinnig fraai. Ook en profil valt er weinig op aan te merken. De slanke achterkant maakt het af. Kortom, van de 6 Serie worden we erg blij. Wel standaard houden, graag.

BMW

5. BMW i8 (I12)
De BMW i8 kunnen we zeker niet negeren. Ook hier zien we, net als bij de i3 hele aparte lijnen. Van achteren lijkt de i8 (rijtest) zelfs een 991 te constiperen. Waar de drukke lijnen en vlakken bij de i3 onhandig overkomen, past het bij de i8 wel. Dat komt ook door de proporties dankzij de middenmotor. Desalniettemin is het visueel een spectaculairdere auto dan bijvoorbeeld een Audi R8, McLaren 570S of Honda NSX.

BMW

Dan komen we aan bij de laatste categorie. Die van de ‘méh’ ontwerpen. De wat saaie en droge designs. Op zich logisch, want het zijn de hardlopers. Maar kon het niet iets chiquer of strakker? Met een E39 stootte je immers ook niemand tegen het hoofd.

De drie BMW’s waar ze mijn inziens iets beter hun best op hadden kunnen doen:

1. 1 Serie (F20)
Toen de tweede generatie 1 Serie net uitkwam was het business as usual. Geen mooie auto, maar wel een opmerkelijke. Zeker in de goede uitvoering was het zeker een kekke verschijning. Door de aanhoudende kritieken werd de 1 Serie iets aangepast. De koplampen werden conventioneler en de achterlichten werden minder Polo-esque. Engin, de kenmerkende details verdwenen, maar dat maakt van de 1 Serie (rijtest) absoluut geen mooie auto. Integendeel. Het zijn nu te veel lijnen op te weinig ruimte. Met name de achterkant ziet er veel smaller uit dan het voorgaande model.

BMW

2. 5 Serie (G30)
Deze doet gewoon pijn. De 5 serie is altijd een knappe auto geweest. De E39 is nog altijd de meest legendarische 5 Serie aller tijden. De E60 was in de juiste uitvoering ook zeer de moeite waard. Chris Bangle zorgde niet alleen voor aparte lijnen, maar ook voor winstgevende ontwerpen. In combinatie met het optionele M-Sport pakket werden de looks waanzinnig verbeterd. De Touring profiteerde voornamelijk hiervan. De huidige generatie 5 Serie (rijtest) kunnen we onmogelijk lelijk noemen. Maar ook niet echt mooi. Het is gewoon een middelgrote auto. That’s it. Prima voor een Nissan Maxima maar te anoniem voor München’s bestseller, eigenlijk.

BMW

3. 7 Serie (G12)
Dezelfde kritiek geldt eigenlijk ook voor de 7 Serie. Ook hier hebben we te maken met een prima auto. De E65 wist de wenkbrauwen goed te fronsen, maar sindsdien is de 7 serie gewoon een grote BMW geworden. Niet de understated cool van een A8, niet het majestueuze van een S-Klasse en ook niet het anonieme van Lexus LS. Neen, gewoon een grote lap BMW. De nieuwe 7 Serie (rijtest) is een briljant goede auto, de diesel is waanzinnig en de gadget-voorzieningen zijn top-notch, maar het ziet er méh uit. Precies wat je niet wilt als je het bedrag gelijk aan een dertien-onder-één-kap-uit-Houten uitgeeft aan het beste wat München te bieden heeft.

BMW

We laten de kwaliteiten van de BMW’s buiten beschouwing. Nogmaals, zo’n dikke zes-in-lijn die in praktisch elke BMW nog geleverd word, is altijd een feestje. Dan is nu de vraag aan u, trouwe lezer. Welke huidige BMW vind jij een schoonheid, welke is lelijk en welke is in jou opinie nogal saai?



110 reacties

Leuk artikel! In mijn ogen zou ik overal in durven stappen behalve de i3, de 2-GC en alle X-modellen. Het snoepje uit de hele range: De 6-serie GC. Wauw, wat een wagen!
@timobac: doe mij er maar eentje zonder de toevoeging Gran.
@timobac: Je bedoelt de 6 coupé. De gran coupé is geen echte coupé en daardoor een net niet auto.
@timobac: De 6GC vind ik ook een mooie bak, maar om heel eerlijk te zijn; ik zou dan toch eerder voor een CLS gaan. De CLS doet me altijd even kijken als ik ‘m zie rijden, en is in mijn ogen een toekomstig klassieker.

Jammer overigens dat BMW weer richting één “gezicht” is gegaan, hoewel het ding werd uitgekotst vond ik de E60 echt de mooiste 5-serie ooit. De E60 oogt ook nog steeds niet “oud” terwijl een A6 uit die tijd dat mijns inziens wel heeft.
Ben het wel eens met de selectie. De i3 is erg buiten proportie. Ik mis de nieuwe 5 serie. Deze hoort in de meh tot lelijke categorie thuis.
@fastforward: Ehhh… de 5-serie staat daar ook gewoon.
Inderdaad leuk artikel vind dat BMW nog steeds goed bezig is ondanks dat ze ineens auto’s bouwen die we niet gewend zijn van het merk en overigens is dat goed voor het merk, want ze verkopen nog steeds het meeste aantal auto’s van in het luxe segment denk aan de “Duitse 3”.
@arias12: Neen dat was mercedes.
De 2 grand huppeldepup. Maar dan alsnog; BMW > Alfa
@str8six: Ik vind dat mensen die dat zeggen de plank volledig mis slaan, die vergelijking is niet goed je kunt geen luxe Fiat vergelijken met een top merk al BMW en tevens heer en meester is in het bouwen van goede auto’s wat alfa verre van is.
@arias12:

Dat klopt niet. De Alfa Romeo Giulia is geen luxe Fiat. De Giulia staat net als de BMW 3 Serie (plus de Mercedes C-Klasse, Cadillac ATS , Jaguar XE e Audi A4 en Lexus IS) op een uniek platform. Dat kun je prima vergelijken.

In het geval van de Quadrifoglio kun je het op zijn best een compacte Maserati met Ferrari motor noemen ;). Dat redt de BMW M3 dan weer niet.
@willeme: Dat is dan jouw standpunt ik blijf bij wat ik gezegd heb en meen dat dit klopt. Wel ben ik het met je eens dat de alfa Q dichtbij de heer en meester BMW M3 komt maar verre van beter. Maar dat is dan het enige model van alfa dat vergeleken kan worden met BMW in mijn optiek.
@arias12: Op dit moment heeft BMW een véél groter modelgamma dan Alfa Romeo. De MiTo en Guiletta zijn inderdaad luxe Fiats (Grande Punto en Bravo), maar de Giulia en 4C zijn dat niet. Met de nieuwe Stelvio en Alfetta op komst zal Alfa Romeo meer afstand van Fiat nemen.
@willeme: Dat is waar. Klopt inderdaad. Dat zal dan vast wel goed uitpakken als ze afstand nemen van fiat.
@willeme: we zullen het zien, het Fiat-potje is redelijk leeg terwijl de concurrent uit Beieren recordjaren draait.
@str8six: het Fiat potje raakt weer aardig vol. De vraag is alleen of ze nog geld in een (helaas) bodemloze put moeten storten.
@arias12: dank u. Je verwoord precies wat ik denk. +1
@str8six: Graag gedaan!
@str8six: ben ik niet met je eens (qua looks) BMW < Alfa. Zelf de nodige ellende meegemaakt met nieuwe BMW engines, en nul problemen met JTD en boxers van Alfa.
@bischero: Idem: ik ben van Alfa naar BMW overgestapt. Ik kan nou niet zeggen dat er een wereld van verschil in kwaliteit tussen zit. Zeker niet eentje die de meerprijs rechtvaardigt.
@bischero: Dan ben je wat de situatie met problemen met een BMW motor betreft uniek!
@arias12: daar verschillen wij van mening. Menig moderne BMW kent motorische problemen, en niet alleen die gammele 1.6 turbo blokjes. Toen de mijne in totaal 6 maanden terugkerend in 2,5 jaar tijd in de werkplaats bivakkeerde stonden er vele met dergelijke storingen binnen (motor en electronica), ook voor langere tijd en terugkerend.
Daarentegen ken in ook voldoende verhalen van Alfa’s met motorische problemen, de mijne echter (gelukkig) niet.
@bischero: Daarom moet je niet voor die in jouw ogen “gammele 1.6 turbo blokjes” gaan, maar voor minimaal een 2.0 en het lieft een 3.0. En wat de electronica betreft hoor ik ook voor het eerst. Verder ben ik ook geen liefhebber van downsize blokjes (van welk merk dan ook), maar dat is een andere discussie.
@bischero: wat vreemd dat je dit zegt, als ik zo even google op 1.6 bmw problemen, komt letterlijk niks tevoorschijn. Kun je met feiten komen ipv argumenten?
@vagtroep: omdat je het zo vriendelijk vraagt (niet zo ‘rood’ reageren, op schrift komt het nog ongepaster over) en check ook de comment hieronder. Daarnaast vind ik direct een hoop issues als je op deze motoren zoekt dus niet bij de sponsored links stoppen met lezen… ;-)
Bij mijn 1.6 zijn toentertijd tussen km-stand 20.000 en 60.000 vervangen: kop, injectoren (2x), turbo, opvoerpomp, hogedruk pomp, kabelboom motor, egr (2x) en de rest van de lijst heb ik nu niet bij de hand. Andere collega’s hadden vergelijkbare problemen.
@bischero: ermm, dus omdat toevallig “jou” 1.6je problemen heeft gehad, moeten al de 1.6jes ook net zo slecht zijn?! En ik vroeg om echte feitenipv argumenten, zo te zien is je enigste feit jou verhaal zelf. Maar op google ben ik nog letterlijk geen 1, let goed op “bmw 1.6 f20 problemen” zoekende tegengekomen. Ik zou graag van je feiten willen zien dmv een linkje of artikel?!
En hoe kom je erbij dat ik zo rood reageer? Ik denk dat jij eerder bent gefrustreerd, omdat je gewoon onzin uitkraamt hier waarbij je niks kunt bewijzen dmv feiten. Jij bekend wel heel erg kleur ja!
@vagtroep: hoi! Mag ik vragen hoe oud je bent? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
@vagtroep: Ergens heb ik he gevoel dat ik het voor niets doe, want het is gewoon sneu dat je aangeeft niets te kunnen vinden over deze problemen.
Zowel BMW, PSA als Mini gebruiken deze blokken. Ze hebben gewoon blokken op voorraad liggen voor als er weer 1 binnen komt met klachten.
Tros radar
Wie heeft er geen problemen met de 1.6

Een kleine greep uit de vonsten.
@ronnys: hi ronnys,

De 1.6 thp van psa is niet identiek aan dat van bmw.
Deze motor is grotendeels door bmw ontwikkeld en in HAMS HALL Warwickshire (Engeland) gebouwd. Enkel De TU motoren tot 2012 van PSA hebben heel wat kuren, daar ben ik het met jou absoluut mee eens. Maar als ik zo zoek naar N13B16A BMW motor problemen kom ik letterlijk NIKS tegen op google?!

Ik geef ook toe dat BMW’s problemen kunnen hebben met deze motorcode. De Turbo is veranderd, inlaatspruitstuk is veranderd, geluid en vibratie onderdelen zijn veranderd. De valve maten zijn veranderd en de compressie kamers zijn veranderd. De problemen die de mini cooper tot 2011 had is allemaal uit de N18 motor verbeterd.

Maar goed ik kan wel een hele waslijst gaan uittypen hier. Ik denk toch niet zoals jij het zegt wat uitmaakt.

We verschillen hierover in mening en dat mag natuurlijk.

Fijne dag.
@bischero: ik herken de problemen ook hoor. Zowel mijn broertje (116i) en mijn vriendin (120i) moeten regelmatig naar de garage voor elektronische problemen. Met mijn e46 heb ik gelukkig nog niet zo veel problemen. Maar goed, fanboys gonna fanboy. De 1 van mijn broertje en mijn 318 worden beide vervangen door Franse leasewagens, gaan we eens kijken wat er van die geruchten waar is!
@2wheeler: absoluut dat ik een fanboy ben van BMW, het is de enigste merk dat mij kan bekoren als ik elk dag in mijn auto stap. De rest doet mij weinig. En ik fluister maar ff wat in je oor, het bashen van bmw levert je geen plusjes op autoblog! Maar kun jij dan met feiten komen ipv alleen maar zelfontbrandende sprookjes?!ik zie graag een link tegemoet! Waar staat dat bmw 114i-116i-118i motoren probleem motoren zijn aangezien ze allemaal hetzelfde zijn alleen ander sofware.
@vagtroep: ik ben absoluut niet uit op plusjes hoor. Het kan me überhaupt vrij weinig schelen wat mensen van me vinden, dus helemaal mensen die ik niet ken. Ik zie dat jij er een andere kijk op hebt met je nickname, soit.

Verder wil ik je adviseren om mijn reply nog een keer goed te lezen (die overigens niet op jou was, maar oke). Dan had je namelijk gezien dat zowel ik, mijn broertje en mijn vriendin in het bezit zijn van een Bayersche creatie. We zijn dus best wel “fan”. Echter, de laatste tijd ervaren wij veel problemen bij de BMW’s. Door jouw subjectieve kijk op het merk eis je gelijk dat ik met cijfertjes komt, hoewel dat compleet irrelevant is voor mijn reply. De cijfertjes zeggen me namelijk niet zo veel, wij hebben namelijk zelf problemen ervaren. Dus nogmaals, wat is je leeftijd? Want begrijpelijk lezen krijg je volgens mij al redelijk vroeg op de basisschool.
@bischero: Klopt, die 1.6 blokken zijn samen met Peugeot ontwikkeld, nadat deze samenwerking is opgehouden heeft de 1.6 hier geen last meer van
@bischero: 1.6 is voor losers.
@bischero: qua looks; dat is subjectief.
Ik sluit me bijna volledig aan bij het artikel, m.n. de nieuwe 5 en 7 vind ik niet geslaagd. De chromen sierstrip op de zijkant bv, niet mijn ding. De algehele look van de hele range vind ik niet echt geslaagd, m.u.v de Gran Coupe 4-6.
Naast de E46/39/38 vind ik de E91 en E92 een van de laatste mooie BMW’s qua exterieur, mits sportief uitgevoerd.
@entwicklung88: zoals ik het al eens eerder verwoordde; ik vind het net of de 5-serie door een picknick is gereden en het kleed achter zijn voorste wielkast is blijven hangen en nu meewappert.

Die rare lijn onderaan de auto dus, je zou het ook een zilveren ijshockeystick kunnen noemen.
4GC is mijn favoriet, mooie elegante maar krachtige lijnen.
Welk merk is nog wel wat het geweest is? Een Mercedes E is niet meer zo goed als vroeger, de G is een SUV geworden. Audi bouwt een Q2 en Q3. Bij Land Rover is alleen de echte Range Rover nog een beetje in een lijn met wat het ooit was en er was een tijd dan een Dacia gewoon troep was.
Bij ieder merk kan je je wel afvragen waar ze mee bezig zijn, gelukkig zijn er bij de meeste merken nog wel sporen te vinden van betere tijden. BMW’s M3 is nog steeds geweldig, zoals ik al eerder zij is een Range Rover nog steeds een echte Land Rover, een GMC Sierra is nog steeds een truck voor het betere werk, een Mustang V8 is nog steeds magisch en een Renault is nog steeds onbetrouwbaar.
Het zijn de 2 serie Gran Tourer’s en de Q2’s in de showrooms die er voor zorgen dat wij de M3’s en RS 6’en kunnen bewonderen en ik ben dan ook blij dat ze er zijn.

Dat gezegd hebbende vindt ik de 3 serie sedan de mooiste BMW van het moment, en de mooiste BMW van vroeger, waarschijnlijk ook de mooiste BMW van de toekomst. De 3 series zijn nooit bijzonder maar wel altijd precies goed.
@robert110: de w212 van na de facelift is een van de betrouwbaarste auto’s van de afgelopen jaren. Niet zo goed als vroeger, maar dat is geen enkele auto. Het hoogtepunt was gewoon 25 tot 30 jaar geleden.
@lekbak: alles voordat de computers hun intrede deden dus. Hadden we kunnen weten, de “experts” krijgen pc’s al niet storingsvrij. (Opnieuw opstarten iemand?). En nu zitten ze in alles wat maar “smart” moet zijn….en dat heeft de auto weinig goeds gedaan. Maar gelukkig komt er nu een generatie aan die niet beter weet. Dus de “beste” auto ooit kan binnenkort weer gemaakt worden, precies zoals ooit het gezeur over een paard is gestopt ;)
Ik weet nog dat ik als BMW liefhebber (mijn ouders kochten in 2005 een e46 323i coupé) boos werd op het ontwerp van de in 2008 geïntroduceerde 7-serie. Ik vond het zo’n gedrocht.. nu terugkijkend valt het enigszins mee. Met name de 7 serie uit 2001 was een soort dikke zuid-franse meerval op wielen.

BMW heeft qua design inderdaad de mooiste ontwerpen & technisch gezien ook, de beste periode gehad rond 1997 – 2004
@jamesbond007: met daarbij enkele uitzonderingen als de 7 serie
Bijna alle nieuwe modellen van BMW zien er oké uit. Behalve de AT, I3 etc.
Tevens zijn de superieure E38, E39 en E46 (volgens Autoblog) ook niet aan te zien in basistrim. Je hoort men alleen maar over 6IL hier, achterwielaandrijving daar en als het kan moeten de wagens individual uitgevoerd zijn.
Ik zou voor een 2grandtourer gaan. De enige BMW waar je na zijn leeftijd van 2 jaar in kan rijden zonder kamper of asociaal te zijn.
Het feit dat er de laatste tijd nogal wat designers bij BMW zijn opgestapt geeft zeer te denken over de koers van het merk. Tot nu toe geeft de markt ze gelijk maar ik verlang echt weer naar de spraakmakende ontwerpen van Bangle. De huidige lijn is mij te behoudend en soms zelfs lelijk (de neuzen met de tot de grille doorlopende kampen doen bijvoorbeeld nu al ouderwets aan). BMW heeft zijn principes verloochent om overeind te blijven en heeft het gelijk aan zijn zijde. Maar blij hoeven we er als liefhebbers niet mee te zijn.
In mijn ogen is bmw al een dik decennium de weg kwijt. Na de e39 is de 5 met elke generatie minder geworden en na de e46 is de 3 ook met elke generatie minder geworden.

Als ik niet zo’n mercedes fanboi was geweest had ik misschien zelf wel durven beweren dat dat de twee aantrekkelijkste auto’s zijn van rond de eeuwwisseling.
@lekbak: ben nu aan m’n 4e E91 bezig, dit is een veel betere en (in de juiste uitvoering) mooiere auto dan een 46. Mijn zus heeft een e46 gehad, dus ik kon ze vergelijken. De e39 was is idd een goede en mooie auto, heb 2 tourings gehad. Maar de F31 is toch echt wel beter en in de juiste uitvoering ook zeker niet minder mooi. Ben as we speak namelijk aan het kijken voor een F31 ter vervanging van de e91.
@cpp1: wat is beter? De een zoekt dit in een auto en de ander dat. Doe mij die oudere maar. Het is veel rustiger en analoger rijden in een wat oudere auto. Het liefst rij ik in een auto van 25+ jaar oud maar er zijn slechts enkele modellen van enkele merken die destijds goed genoeg waren dat ze nu nog steeds mee kunnen doen.
@cpp1: smaken verschillen he… in mijn zoektocht naar een “nieuwe” BMW heb ik gereden in een E92 en een E46 coupe. ik kan de E92 vooral wat interieur betreft echt niet mooi vinden. het exterieur vind ik nog wel gaan. maar m’n vriendin vind dat weer spuuglelijk.

Overigens is het met een BMW zo belangrijk hoe hij aangekleed is. ik vind een groene e39 touring met chrome sierlijsten gewoon een boeren hok. hier voor de deur staat een silverstone blauwe sedan met shadowline trim, dan vind ik m prachtig.
De huidige 3-serie heeft de wielbasis en de breedte van een E32 7-serie, en is op 20 cm net zo lang. Ga daar maar eens over nadenken voordat je jezelf in de psiegel durft aan te kijken met de woorden: de huidige 3-serie is mooi. Het is gdverdomme je reinste stockholm syndroom. BMW is satan!
Het zijn de GC modellen die ik echt mooi vind. En de 6GC is imo een tijdloze beauty. Maar eigenlijk is dat de “oude” auto uit de range, dat zegt eigenlijk wel genoeg
Ik zit nu al met smacht te wachten op de reactie van @john4545. Dit artikel is voor hem natuurlijk koren op de molen.

BMW is voor mij altijd een beetje een apart merk geweest. Ze hebben altijd waanzinnig mooie auto’s weten te bouwen. Zeer vooruitstrevende auto’s ook. De E39 is zeker de allermooiste 5-serie ooit gebouwd. De E46 is de meest tijdloze en mooiste 3-serie ooit gebouwd. De Z3 was een schot in de roos en de Coupe ervan is prachtig. De Z4 is een geweldige rijdersauto, zowel als coupe als cabrio. Om nog maar te zwijgen over de Z8.. Tussendoor hebben ze ook andere leuke snoepjes weten te maken zoals de 1M of 135i.

Maar soms sloegen ze de plank ook wel eens mis. De genoemde auto’s hierboven zijn daarvan de grootste voorbeelden. Maar ze zijn ook wel weer te begrijpen. Bij BMW moet de schoorsteen immers ook gewoon blijven roken. Het is dus onmogelijk om op dezelfde voet door te blijven gaan die ze 30 jaar geleden hadden ingezet. Maar hey, is dat niet bij elk merk het geval? Mercedes heeft ook wel eens de plank flink mis geslagen. Audi ook. Volkswagen ook (meerdere keren zelfs). En Alfa Romeo heeft dat ook heel vaak gedaan.

Elk merk slaat de plank wel eens goed mis. Het is de kunst om daar weer bovenop te komen. Zoals Mercedes deed met de eerste generatie A-klasse. Dat was een spuuglelijk ding. Maar de opvolger ervan was dan weer schitterend en die verkoopt als een dolle. Of zoals BMW deed met de eerste generatie X3. Zo lelijk als de nacht maar zijn opvolger was een stuk mooier.

Elk merk heeft wel wat. En zo ook BMW.
@viezefreddyw: bmw is Satan dus. Kan je hierboven al lezen ;-)
@lekbak: Ik las het nadat ik mijn reactie plaatste ja.. BMW is satan. Hoe zal dat rijden op satansap? Dodelijke combi…
@viezefreddyw: trouwens, de opvolger van de eerste A is niet de huidige. De eerste twee modellen, en met name de iets grotere tweede (w169) zijn ronduit geniaal. Zelden zo’n praktisch totaalpakket gezien. Geen absolute rijdersauto, verre van zelfs. Maar wat een ruimte en praktisch genot in zo’n compact ding. En dan is het nog comfortabel ook. Hoe langer ik die auto heb hoe meer ik die begin te waarderen. Het enige nadeel is dat ze erg duur zijn als er iets kapot gaat.
@lekbak: Klopt ja, ik heb me er even in vergist. Dat ding zie ik namelijk zo weinig rijden dat ik hem gewoon vergeten was.
@viezefreddyw: ze rijden juist ontzettend veel rond hoor. Maar ze vallen niet erg op. Ook jij komt ze gewoon dagelijks tegen ;-)
De I3 en I8 vind ik de meest vreselijke modellen ooit. Wat een lelijke hokken.
@nopetrolnofun: helemaal mee eens! Ik snap niet wat mensen in de i8 zien…
@daanzanting: dezelfde daklijn als de M1, maar geen retrodesign. De i8 ziet er uit als een wagen uit de toekomst. Ik vind deze prachtig.
Als een echte authentieke BMW een understated auto is met enkele kenmerkende details dan zet het deze traditie mooi voort met de huidige 7, 5 en 3 reeks denk ik. Ik vind ze stuk voor stuk prachtig.
Ik weet nog goed dat ik net een maand mn rijbewijs had en de E21 van een vriend mocht lenen. Dit kleine karretje bewoog zich als Rihanna dor de bochten en ik ging steeds harder toch de achterkant wegbrak en ik de heg invloog, alwaar net een tv-kastje van het dorp stond en 1500 mensen de rest van de wedstrijd Nederland tegen weetikveel wat voor land, niet meer konden zien. De meeste huidige autos zijn veel te groot en te log, en rijden als een boot door de bocht heen, ook de nieuwste BMWs. Wil je echt rijden dan moet je bij 993 en eerder, E46 en eerder, Ferrari 430 en eerder zijn. C63 AMG en Evos en subarus daargelaten. De rest is gewoon sedanmakerij marketingtroep.
@john4545: grappig, een E21 met maximaal 145 pk kan je niet onder controle houden, laat staan de auto’s die je noemt dat je die wel kunt mennen. Maar goed, inmiddels is het duidelijk waar je haat voor BMW vandaan komt. Het is een zondebok voor je eigen onkunde betreffende centrifugaalkracht.
In tegenstelling tot de schijver en vele anderen vind ik de huidige range los van 2gt, 5gt, alle x en i3 echt zeer geslaagd. Nu kan de uitvoering van elke bimmer hem maken of kraken. Maar als ik een huidige 1,2,3,4,5,6 of 7er ga configureren zijn er maar weinig concurrenten waarbij ik mezelf al zo zie rijden als bij Bmw. Nu komt Jaguar, volvo en alfa flink in de buurt maar de meeste mercs en zogoed als alle audi’s laat ik staan als bij mij de keuze zou liggen. En dat is dan voor 95% gebaseerd op uiterlijk aangezien ik lang niet alles heb gereden. Maar met name de huidige 5er, waneer lekker dik aangekleed, vind ik echt mangifiek, de proporties precies goed. De f10 vond ik altijd al lekker dik maar deze is in mijn optiek eigenlijk de mooiste bimmer sinds de 6gc, e92 m3 en de m2.
Heerlijk artikel! Kan een handige jongen het M550D blok voor mij in een 3 serie touring hengelen?
De x4 en 2gt zijn écht lelijk. De 4 cabrio is ook niet fantastisch, de rest is prima tot heel erg fraai. Die 6 coupé, wauw.
Ik ken die 4 serie Gran coupe niet eens. Mocht ik hem ooit hebben zien rijden dan zal ik er wel van uit zijn gegaan dat het een 3 serie was. Ik wist namelijk niet beter/anders dan dat de 4 serie de coupé versies en cabrio’s waren die dan weer afgeleid waren van van de 3 serie. Dat er een coupé was/is met 4 deuren is nieuws. Sorry voor de BMW liefhebbers.
Er was een tijd dat ik BMW’s indrukwekkende auto’s vond van ( toen) de 02 tot de grote(re) series/modellen. Nu vind ik ze te anoniem en herken ik ze enkel nog aan de grille. Maar welk model het is…..af en toe geen idee.
Probleem met de huidige tijd is de drang om meer niches te vinden en op te vullen. Ik denk dat het beter zou zijn als BMW zich zou focussen op een behapbaar modelaanbod; er zijn nu zoveel varianten dat ik ze niet eens allemaal uit m’n hoofd weet!
Alle tijd en middelen die gestoken worden in de ontwikkeling van zo’n niche model hadden beter geïnvesteerd kunnen worden in de ontwikkeling van modellen met het potentieel om legendarisch te worden.
Vroeger, toen de dieren nog spraken, kocht je een BMW omdat het mooie en fantastische automobielen waren met een eigen karakter. Vandaag koop je een BMW omdat ……… Ja, waarom eigenlijk? Tenzij je van lelijke auto’s met baggere interieurs houdt, kan ik geen reden bedenken om een BMW te kopen.
De Z4 en M2 vind ik prachtig en de X5 wel gaaf… Voor overige modellen vind ik allemaal niks of er is naar mijn mening een mooier en interessanter alternatief… Kwaliteit van dit merk incl. Mini is ook al jaren zwaar onder de maat helaas :-(
De 2-serie coupe is ook gewoon lelijk. Verhoudingen kloppen niet
Eigenlijk is BMW het nieuwe Ford geworden, en dat bedoel ik niet cynisch.
Het succes dwingt BMW een massa koers te volgen en het eigenzinnige en een stuk identiteit op te geven voor meer middle of the road modellen om zodoende een grotere doelgroep te bereiken.
@desjonnies: bmw is in private handen en hoeft dus geen aandeelhouders op korte termijn tevreden te houden. Ze kunnen een lange termijn visie aanhouden en dus de merkwaarden behouden. Het is dus een keuze van bmw en geen noodzakelijkheid zoals het bij ford waarschijnlijk wel was.
3GT vind ik eigenlijk best een prima auto, fraaier dan de 5GT. Heeft een iets hogere zit, veel beenruimte achterin en genoeg bagageruimte. In de VS zijn er aardig wat mensen die een X3 hebben ingeruild op een 3GT!
Daar waar veel merken in de min zitten, zit BMW in de plus…….al jaren. De jongens in München weten precies hoe het moet!!!
Leuk artikeltje om zondagavond (voor mij) af te sluiten.. Dat gezegd zijnde sluit ik me volledig bij het artikel aan behalve voor wat betreft de X5. De eerste generatie vind ik nog altijd een van de mooiste SUV, de tweede generatie was absoluut een flop maar de laatste generatie kan ik wel weer waarderen. Iets ingetogener dan de tweede generatie en komt minder lomp over.
Mijn BMW is de beste en de mooiste van allemaal!
(E93 330d, gaat binnenkort naar Mosselman voor 270 bhp / 600 Nm)
Nou die dikke 6 in lijn in de nieuwe 7 serie legde het laatst toch echt af tegen mijn gepeperde 3 cilinder tor.. meneer was redelijk gepikeerd naderhand
Maar zelfs bij de instapmodellen merk je dat *ZE de bestuurder blij maken *MET HET DNA WAT de auto *Heeft cq BEZIT.

OT: Verder was ik eerder (e46, e38 , e39) een fervent BMW rijder, dat is mede door het weinige innovatieve verloren gegaan.
Ben het wel eens met het lijstje. Enige noot van kritiek is dat ik de koplampen van de 6 te klein vind.
Waarom niet eens interview met Adrian van Hooydonk, overigens de man van de “Bangle 7”? Lijkt me interessanter dan dit “design geneuzel”. En inderdaad, de schoorsteen moet roken, dus compromis-design is het resultaat.
@willeme
Design is subjectief. IMO is er niks mis met BMW op dat vlak.
Buiten de i3 en i8 weinig head-turners wat ik persoonlijk wel mis. De Cactus is daar ook een mooi voorbeeld van.

Waar BMW heer en meester is, is het uitgebreide gamma waar ieder z’n plekje vindt.
De 2GT, gedrocht of niet, verkoopt heel goed wat BMW uitstekend commercieel maakt.

Meer zelfs, BMW boekte zelfs succes met de X6, waar Mercedes nu ook een graantje wil van mee pikken, dus ik denk BMW op geen enkel vlak de weg kwijt is…bijna toch…

Maar waar het IMO totaal fout gaat, en dit geldt voor welke concurrent dan ook zijn de sport-badges die commercieel uitgeperst worden. Een performance car hoort helemaal niet luxueus te zijn, het compleet tegenovergestelde zelfs.

Zelfs bij Renault zijn ze die draad kwijt waar een Clio Cup zelfs goedkoper was dan de aangeklede F1 RS, en veel goedkoper zelfs.
Wat krijgen we dezer dagen? Een geblazen 5-deurs met fancy DSG zonder zelfs de body-kit

Peugeot 106 Ralley is niet m’n grootste favoriet maar waar de wagen voor staat, de eenvoud en focus on fun maakt mij zelfs dezer dagen nog hebberig.

Een CSL met audio en airco defeats the purpose en een perfect voorbeeld hoe fout het kan gaan

Prove me wrong BMW en maak een //M2 GTS aan de prijs van een 235i and call it the Autoblog-edition want zo willen we onze BMW:
-eerst strippen, leg je laser-light airco infotainment troep maar terug in je rekken
-LSD
-rolkooi
-magnesium wielen
-motortuning
-stijvere ophanging
-2 vaste carbon recaro’s
-wat carbon body panels
-akropovic
-carbon airbox

Dit alles kan onmogelijk de prijs van een 235i tot meer dan verdubbelen.

Velen vergeten dat bij aanschaf van een S-line pakket, je de standaard wielen, bumpers en zetels in de fabriek laat, dus hoe in godsnaam komen ze aan een meerprijs van €5000?

M’n conclusie:
Een M3/4 wordt inderdaad enkel bereikbaar voor de, zoals Jeremy zo mooi kan beschrijven, de Bluetooth headset types en een //M badge betekend voor mij helemaal niks meer. Is BMW de weg kwijt?
Misschien wel om zich echt te kunnen onderscheiden van de concurrentie.

Vroeger kon je makkelijk stereotypen:
-Volvo veiligheid
-Mercedes klasse
-Audi roestvrij
-BMW sportief
-Citroën comfort
en werk maar af…maar wat of waar is BMW nu?
@tombe: Jij wilt er een sjonniebak van maken (aprikovic blerpijp…)?
BMW is nog steeds wat het altijd al geweest is. Een uiterst conservatief automerk gericht op oudere mensen.
@tombe: Zo werkt het tegenwoordig:
Volvo: Veiligheidspakketten optioneel
Mercedes: Uiterst smakeloos aan te kleden met lichtgevende sterren of andere rare glimmertjes, ongetwijfeld in trek in landen met een iets andere cultuur.

Ik kan nog even doorgaan. BMW pakt het mijns inziens modern aan: Het biedt geen modellen voor een specifieke markt, het maakt modellen configureerbaar voor iedere markt. Blijf bij 17″ en een comfort onderstel, en comfort is voor 90% van de mensen geen reden meer om voor een Benz te kiezen. Klik wat individual opties aan en selecteer de technologiepakketten, en voor 90% is er geen reden meer om een Audi te kiezen.

Model te schreeuwerig? Neem een lease/luxury/modern line. Model te saai? Neem een M-pakket.

De moderne consument wil niet kiezen, die wil alles, of zoals men in München zegt: De “Eierlegende Wollmilchsau”.
Eens met de 4 serie cabrio. Ik rijdt nu een E46 330. Een E93 zie ik zeker nog een keer op de oprit verschijnen, een 4 serie cabrio niet.

Kan het verschil niet eens echt benoemen maar hij klopt gewoon niet…
Ik kan persoonlijk maar niet wennen aan het overdreven bumperwerk van de M3 en M4. Walgelijk een druk. Vorige modellen M3 (e92 bijvoorbeeld, en vorig model M5) waren prachtig subtiel en je zag dat er spierkracht achter zat. Deze ogen met die overdreven lijnen gewoon… sh*t
Mis de 6 serie Grand Coupe in het lijstje alhoewel ik het een mooi model vind vraag ik me af of BMW zichzelf in de moeilijkheden brengt door twee modellen voor waarschijnlijk één doelgroep te produceren.
Kan iemand de logica in de typecoderingen van BMW aangeven??? Ik snap er geen bal van, of moet ik stoppen met verbanden per model te zien?
@davelepeef: als je de E en F nummers bedoelt dan dat laatste.
Schoonheid: Een elegant aangeklede GC kan ik enorm waarderen. Het enige wat niet klopt aan een (Midnight) blauwe 4GC met cognac kleurig leder is de naam. De mat-zilveren 6GC welke ooit in de straat stond bleef ook een nekkendraaier.

Lelijk: Geforceerd sportieve modellen en uitvoeringen. M-pakketten op busjes, die de uitlaten van een M235i hebben voor een turbodiesel… Kansloos. Het M-pakket op een 7-serie vind ik ook geen porem. Het maakt het model schreeuwerig, zonde voor een model wat juist enorm chic aan te kleden is.
Tevens zwart op zwart, ongeacht het model, het staat een BMW niet. Zwarte raamlijsten zien er ook zelden mooi uit omdat de hofmeisterknik daarmee dus wegvalt.

Saai: Witte lease-edities op kleine velgen danwel wieldoppen. Het standaard interieur met stoffen bekleding en kleine navi. Daar valt allemaal wel wat aan te doen, alle BMW’s zijn wel echt mooi en smaakvol aan te kleden. Het enige wat zich niet laat veranderen is het interieur van de X4. Dat design heeft dringend een update nodig.

Een BMW hoeft niet de mooiste in z’n segment te zijn. Als je instapt valt toch alles wel op z’n plek.
De huidige 5 Serie anoniem noemen kan en mag, maar niet in de zin nadat je een nietszeggende E39 ‘de meest legendarische 5 ooit’ hebt genoemd. Maar eerlijk gezegd was je al af nadat je gemeen ging doen over de i3 ;-)
Heb echt helemaal niets met BMW. Leuk voor velen maar niet voor mij. Desalniettemin 100x beter dan een Audi, dat sowieso.

E46 M3 (evt CSL) vind ik dan wel weer prachtig, vooral in de goede kleur zoals Phoenix Yellow of Dakar Yellow (ja, DY is echt geleverd op een E46).
Z3M Coupe vind ik ook een plaatje, maar wel met een fatsoenlijk kleur interieur.
En voor de rest alles wat oud is, dus Batwing, CSL, 2002, Tilux etc etc.
De e32 en f01/2 blijven ook prachtige BMW’s. Grote voorkeur hebben toch wel de touring en coupé modellen. Idd touring met M pakket en coupé met M motor!
Schoonheid: 6 gc
Lelijk: i3
Saai: 2 AT/GT
De mooi of lelijk discussie…, denk niet dat we daaruit kunnen afleiden of een automerk de weg kwijt is of niet.
@willeme: je kunt er kort en lang over zeiken; maar de Fam Quandt kijkt in 1e instantie naar de verkoop/winst cijfers en misschien daarna naar de lijnen/’merkwaarden’. Of de 2 serie een gedrocht is of niet zal de gemiddelde koper blijkbaar niet boeien, want verkopen doet ie wel. Het is zo’n beetje hetzelfde gezwam als destijds met de Mercedes A-klasse, was óók een verkwanseling van de merkwaarden, nu hoor je daar niemand meer over. Stop met huilen/kniezen en focus op wat wel mooi is zonder alles wat je niet bevalt af te zei.en. ;-)
@406_v6: je betoog staat bijna letterlijk in de tekst. Het is niet alleen afkraken, integendeel. Bij de 2-serie wordt ook aangegeven dat er weinig mogelijk is. Daarnaast staan er zelfs een paar zeer positieve noten in! Dus jouw laatste zin (in gebiedende wijs) bezigt mij geenzins ;).
Ik denk dat BMW niet zozeer de weg kwijt is, maar dat ze een afslag hebben genomen die naar China leidt. En ja, die weg bevalt mij niet zo.
Artikel is idd duidelijk en ben het er in grote lijnen mee eens. Ben overigens geen BMW fanboy maar er zitten echt altijd wel een aantal leuke modellen binnen het merk. Bij mislukkingen daar mis ik de X6 nog en eigenlijk ook de X1. Beide zijn gewoon ook niet moeders mooist.
Aan de andere kant mis ik de Grand coupe 5. Dat is toch echt wel een geslaagd uiterlijk net als de M2. .. Maar ok. ieder zijn mening.
Mooi artikel! Zullen we dit nu voor ieder ander merk ook gaan doen? Zegt genoeg dat dit artikel wéér over BMW gaat. Haters gonna hate.
Ik vind persoonlijk BMW dus het boegbeeld voor behoorlijk lompe, ordinaire sedans. Ieder zijn mening.
Leuk die BMW’s alleen jammer dat ze overal dezelfde interieurs ingooien als ik 1,5 ton of meer aan een i8 of 7 serie besteed wil ik ook duidelijk het verschil merken met een 1 serie of i3 van 35 duizend euro, kortom ik neig toch meer naar Mercedes of Jaguar, maar als ik toch een BMW zou kopen van de huidige generatie dan blijven er 3 mogelijkheden over. Namelijk de gewone 4 serie, dus met 2 deuren, staat mijn inziens toch beter dan 4 deuren. Optie 2 zou de 6 serie gran coupé worden, puur omdat ik dit een mooier alternatief voor de panamera vind en een goedkoper alternatief voor de Aston Martin Rapide. Tot slot zou optie 3 de i8 zijn puur omdat het wat anders is dan anders.
BMW 2-serie Gran Tourer – dat is nou net de enige BMW die een beetje praktisch is.
Ze vullen elke fcking niche maar waarom geen M3 Touring.
Wouw kreeg bijna pijn aan mijn ogen van die voorbeelden die minder werken
BMW is een conservatief merk gericht op oudere mensen. Het is ook eigenlijk helemaal geen sportief merk. Het is zakelijk merk met een paar sportieve modellen. En een paar modellen die te groot zijn om sportief te zijn maar wel snel zijn door een dikke motor. Dat ze modellen maken gericht op oudere mensen, de 2AT en dat ze heel terughoudend zijn met hun evolutie is logisch. Daarom is de zijstap bij het i merk zo interessant. Daar doet BMW dingen die niemand anders durft. De i3 is een anders dan anders auto en de i8 lijkt wel uit een tijdmachine gekomen.
BMW is volgens mij niet de weg kwijt maar probeert, mijn inziens, een breder kopersvlak te bereiken door een grotere verscheidenheid van modellen te maken, die je ook zelf kunt configureren, indien je nieuw koopt. Ikzelf rij een F20 van 2012, de 2de generatie. Mijn keuze zou een serie 3 Touring zijn, altijd vanaf het begin een mooie en ook praktische wagen gevonden, maar voor een ouder echtpaar net te groot.
Er zijn veel mooiere mpv,s dan de 2. Dus waarom zoveel geld uitgeven aan een fwd driecilinder met bmw badge… (Kia heeft wel eentje die ik mooier vind om maar iets op te noemen)

De einzer met polo kont vond ik achteraan mooier dan de huidige, de neus is dan nu wel weer beter…
Alfa en BMW, geen vergelijking. Qua modellen range niet en ook niet qua looks. Behalve de Guilia misschien kunnen alle andere modellen van Alfa niet tippen aan die van BMW.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).