Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden

Gepost op 25-11-2012 om 20:15 door - 181 Reacties »

Vroeger was alles beter
Infrastructuur, duurzame brandstof, elektrische auto’s, waarom nog? In toenemende mate rennen jongere generaties weg van de auto. Autorijden is passé, autobezit is absurd duur en met een fatsoenlijke internetverbinding hoef je de deur niet meer uit.

Enige tijd geleden kwam de diepzinnige vraag voorbij: ‘wat heb je liever, een rijbewijs of een iPhone?‘. Voorafgaand aan die vraag kregen wij verontrustende cijfers binnen. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar in ‘onze westerse wereld’ hadden liever internet dan een rijbewijs, soms zelfs liever iPhones dan auto’s. Er lijkt meer aan de hand dan eenvoudigweg een jeugd die niet meer geïnteresseerd is in buiten.

Voor de hand liggen: moderne auto’s zijn fucking saai, het verkeer staat continue vast, verzekerings- en brandstofprijzen blijven stijgen. Oppervlakkigheden, versterkt door ‘de crisis’, aanleidingen maar geen oorzaken. Wat er echt aan de hand is: jongeren binden zich steeds minder (huis/auto/relatie) en reizen verder. Een auto vliegt niet naar een ander continent en supermarkten zijn meestal op loopafstand. Daarbij is het aandeel ouderen in het verkeer gigantisch. Vergeleken met het aandeel ouderen dat jaarlijks het verkeer ‘verlaat’, treedt slechts een klein deel jonge, nieuwe automobilisten aan.

Het aantal gereden kilometers daalt, de groei van het aantal mensen met een rijbewijs stokt en gebruik van het openbaar vervoer stijgt. Mensen met een bouwjaar vanaf 1980 leren te leven zonder auto en het gaat ze prima af. Onderzoekers menen dat we tegen ‘Peak Auto‘ aan zitten. Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien. Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’. Steden stromen over, parkeerplaatsen zijn duur om van de brandstof nog niet te spreken.

Het lijkt treurig maar wellicht heeft de autoliefhebber daadwerkelijk baat bij deze ontwikkeling. Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen. De vertraging in de spits is extreem. Steden (in Nederland) haten auto’s, parkeren is er onbetaalbaar. Als ‘vervoer van personen’ in de toekomst buiten de auto om kan, zijn wegen weer voor zij die graag rijden. Fabrikanten zullen omvallen bij bosjes maar zij die overblijven maken enkel nog fantastisch rijdende kunstwerken. Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?

181 reacties   toon alle reacties
O jawel hoor…
Waar komen deze jongeren vandaan dan?
@BRT: Starbucks en de Apple store
@heyaudi: nope, we komen van de verzekeringsmaatschappij.
1200 euro verplicht per jaar dokken als beginner schrikt zelfs de grootste petrolhead af.
@bigcar:
Niet janken, als je dat er niet voor over hebt ben je geen echte petrolhead….
@jrk68: Als ik mijn E46M3 zou willen verzekeren betaal ik 4500 euro per jaar als 19 jarige!! dat soort getallen schrikken de meeste mensen wel af!
@spykerboy: Vind je het erg raar?
@spykerboy: Als al die jochies van 19 beter autorijden dan ze Nederlands spreken, mag van mij die premie meteen verlaagd worden. Het is “m’n” in plaats van “me”. M’n is een verkorte vorm van “mijn”.

Is niet jouw schuld hoor, maar de kwaliteit van ons lessysteem. Als zoiets simpels als taalgebruik al verkeerd wordt aangeleerd, hoe is het dan met zoiets ingewikkelds als verkeersinzicht aanleren bij de jongere generatie. Het wordt tijd voor betere instructeurs, zodat jullie weer leren autorijden in plaats vaneen auto besturen…
@jrk68: je vergeet dat studeren ook steeds duurder wordt en niet elke jongere krijgt de studie betaald van papa en mama.
@gerbie: je zou zeggen dat er vooral studenten hier op AB reageren.. iig jongeren.. Maar schijn bedriegt, er zijn best veel ‘oudere’ hier die een beetje de wijze vader uithangen omdat ze daar geil van worden.. Zielig.. En dan ook nog flut auto’s rijden en ons proberen wijs te maken dat ZIJ juist de perfecte auto rijden.. Newbs
@Carreza: laatste zin had het productiestadium niet mogen halen, excuses… :D
@alcantara: letterlijk ‘omdat het kan’ ?!
Auto’s zijn niet cool meer. Als je vroeger een auto kocht kon je kiezen uit een 8-klepper of een 16-klepper, eentje met of zonder turbo, een dubbele carburateur. En later zelfs injectie! Tegenwoordig kun je kiezen uit het communication of het design pakket, waarbij de ene een carkit heeft en de ander een extra chroomstrip op de bumper. Hoeveel liter cilinderinhoud, PK, kleppen, allemaal niet meer belangrijk. Of de achterbank in delen neerklapbaar is, hoeveel side-curtain-airbags de auto heeft, hoeveel bekerhouders erin zitten en of je je sleutel in je zak kan houden, dat is tegenwoordig belangrijk.

En daarmee is de auto een apparaat geworden om makkelijk van A naar B te gaan, met zoveel mogelijk gadgets voor zo weinig mogelijk geld. De techniek is niet meer belangrijk. Het is niet cool meer. Erg jammer.
Auto rijden is goedkoper als openbaar vervoer.
Auto rijden is leuk als je niks om premium geeft.
Auto rijden is onmisbaar voor mensen met ambulant arbeid.
Auto rijden is prachtig als je hem niet alleen voor het woonwerk verkeer gebruikt maar ook gewoon voor de lol s’avonds een stukje toeren.
Openbaar vervoer is gewoon stront. (punt uit)
Ik behoor tot de doelgroep. En het rijbewijs is voor mij de hoogste prioriteiten. Verder lees ik in dit stuk dat er zo enorm veel file’s zijn. Ik dacht juist dat we steeds minder vast stonden. En daarbij als je weet dat je om 17:05 uur in de file staat dan ga je toch wat later van je werk weg. En het openbaar vervoer is nou ook geen pretje lekker met 46 man in een dampende bus staan. Geef mij maar lekker de auto.
Alles is een golfbeweging, na de tweede wereldoorlog zijn we en masse de stad uitgetrokken om betaalbare eigen woningen te gaan bewonen. De Nederlandse infrastructuur is altijd achter de feiten blijven aanlopen dmv het aanleggen van spoorwegen en andere vormen van openbaar vervoer, dus had je geen keuze behalve de auto.
Inmiddels zie je dat er juist geprobeerd wordt in de binnensteden meer woonruimte te creëren, waardoor je geen auto meer nodig hebt.
Dan is er een natuurwet, success kills itself en dat is waar.
Ik roep al jaren dat de auto zichzelf degradeert naar wasmachine niveau, in de zeventiger jaren deed je de motorkap van je Alfa Romeo of Jaguar open, en daar trof je een feest aan voor de echte petrolhead.
Motoren die bijna kunstzinnig mooi gemaakt waren en waar liefde en vakmanschap vanaf dropen.
Nu ligt er een stuk plastic bovenop en zegt men dat daaronder de motr schijnt te zitten.

De beleving van het fenomeen ‘auto’ wordt ook steeds minder, waar BMW’s remden als drollen en als verlichting gloeiende spijkers hadden, Franse auto’s geniaal waren ontworpen maar niet als zodaning waren geconstrueerd, Italianen smeekten om gillende toeren te draaien eniedereen van de weg te racen en Britse auto’s je het gevoel gaven dat je jezelf in een Gentleman’s club verplaatste, het is allemaal voorbij.

Auto’s zijn enorm naar elkaar toegegroeid qua kwaliteit, betrouwbaarheid en andere eigenschappen; dit is volgens mij dan ook de grootste oorzaak van het verdwijnen van eigenzinnige merken als SAAB, bakt Lancia er geen moer meer van en zie ik eveneens een sombere toekomst voor de Japanse “Panhard” Subaru; een eigengereid merk dat bekend staat om zijn afschuwelijke vormgeving maar tevens om zijn ongeëvenaarde betrouwbaarheid en rij-eigenschppen.

Waar we het vaak op deze site over hebben is eigenlijk gelul in de marge.
Of dure blufferige voertuigen waar praktisch niemand in de echte wereld mee rijdt, of mee wil rijden.

De auto zal krimpen, zuiniger worden en de status gevoeligheid en merk beleving zal in de toekomst afnemen.

Want wees eerlijk, in het lage segment, wat is het nou eigenlijk het verschil tussen de UP, de Twingo en de 106/C1 of Aygo? Of ieder ander karretje dat ik vergeet te vermelden?
Geen ene moer toch eigenlijk?
Dus kijk je net als bij de aanschaf van een wasmachine naar de prijs.
Meer niet.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!