Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden

Gepost op 25-11-2012 om 20:15 door - 181 Reacties »

Vroeger was alles beter
Infrastructuur, duurzame brandstof, elektrische auto’s, waarom nog? In toenemende mate rennen jongere generaties weg van de auto. Autorijden is passé, autobezit is absurd duur en met een fatsoenlijke internetverbinding hoef je de deur niet meer uit.

Enige tijd geleden kwam de diepzinnige vraag voorbij: ‘wat heb je liever, een rijbewijs of een iPhone?‘. Voorafgaand aan die vraag kregen wij verontrustende cijfers binnen. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar in ‘onze westerse wereld’ hadden liever internet dan een rijbewijs, soms zelfs liever iPhones dan auto’s. Er lijkt meer aan de hand dan eenvoudigweg een jeugd die niet meer geïnteresseerd is in buiten.

Voor de hand liggen: moderne auto’s zijn fucking saai, het verkeer staat continue vast, verzekerings- en brandstofprijzen blijven stijgen. Oppervlakkigheden, versterkt door ‘de crisis’, aanleidingen maar geen oorzaken. Wat er echt aan de hand is: jongeren binden zich steeds minder (huis/auto/relatie) en reizen verder. Een auto vliegt niet naar een ander continent en supermarkten zijn meestal op loopafstand. Daarbij is het aandeel ouderen in het verkeer gigantisch. Vergeleken met het aandeel ouderen dat jaarlijks het verkeer ‘verlaat’, treedt slechts een klein deel jonge, nieuwe automobilisten aan.

Het aantal gereden kilometers daalt, de groei van het aantal mensen met een rijbewijs stokt en gebruik van het openbaar vervoer stijgt. Mensen met een bouwjaar vanaf 1980 leren te leven zonder auto en het gaat ze prima af. Onderzoekers menen dat we tegen ‘Peak Auto‘ aan zitten. Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien. Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’. Steden stromen over, parkeerplaatsen zijn duur om van de brandstof nog niet te spreken.

Het lijkt treurig maar wellicht heeft de autoliefhebber daadwerkelijk baat bij deze ontwikkeling. Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen. De vertraging in de spits is extreem. Steden (in Nederland) haten auto’s, parkeren is er onbetaalbaar. Als ‘vervoer van personen’ in de toekomst buiten de auto om kan, zijn wegen weer voor zij die graag rijden. Fabrikanten zullen omvallen bij bosjes maar zij die overblijven maken enkel nog fantastisch rijdende kunstwerken. Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?

181 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Rijbewijs natuurlijk.
O jawel hoor…
Waar komen deze jongeren vandaan dan?
@BRT: Starbucks en de Apple store
@heyaudi: nope, we komen van de verzekeringsmaatschappij.
1200 euro verplicht per jaar dokken als beginner schrikt zelfs de grootste petrolhead af.
@bigcar:
Niet janken, als je dat er niet voor over hebt ben je geen echte petrolhead….
@jrk68: Als ik mijn E46M3 zou willen verzekeren betaal ik 4500 euro per jaar als 19 jarige!! dat soort getallen schrikken de meeste mensen wel af!
@spykerboy: Vind je het erg raar?
@heyaudi: ja, rij al een jaar erin (sinds me rbw me eerste auto) nog geen schrammetje schade gereden, en ook met me andere autos ook niet. maja ik zet ze niet op mijn naam met die specifieke reden :)
@spykerboy: Als al die jochies van 19 beter autorijden dan ze Nederlands spreken, mag van mij die premie meteen verlaagd worden. Het is “m’n” in plaats van “me”. M’n is een verkorte vorm van “mijn”.

Is niet jouw schuld hoor, maar de kwaliteit van ons lessysteem. Als zoiets simpels als taalgebruik al verkeerd wordt aangeleerd, hoe is het dan met zoiets ingewikkelds als verkeersinzicht aanleren bij de jongere generatie. Het wordt tijd voor betere instructeurs, zodat jullie weer leren autorijden in plaats vaneen auto besturen…
@mpwpeter: Ik dat dat ‘me’ bij de sms-taal hoort. Ik zie het veel mensen gebruiken die beter weten. Ik wed dat jij in een informeel gesprek ook ‘me moeder’ zegt ipv ‘m’n moeder’. Vergis je niet, ik vind het ook lelijk, maar tegelijk vind ik het ook een interessant verschijnsel.
@dafmaf: Nee, dat “me” komt m’n mond niet uit ;-) Het lijkt zuid-Hollands dialect dat stilaan overwaait naar omliggende regio’s. Buiten de Randstad hoor en zie je het veel minder…

@bigcar daar heb je gelijk in, een M3 is in het echte leven vaak een Golf 3 ;-)
@mpwpeter: groot praten kan iedereen op het internet, in de praktijk komt het verre van overeen met de werkelijkheid
@mpwpeter: Hij @spykerboy: rijdt wel degelijk een M3 … de manier waarop hij rijdt houd ik maar even er buiten ;)

Overigens is niet elke 19 jarige hetzelfde.. Ik zit per week dik 500-600km (onderhand dus al 40.000km) op de weg en heb tot nu toe nog steeds geen schrammetje gereden. Ik heb anderhalf jaar mijn rijbewijs nu..
@spykerboy: Tja jonge jochies en zeker met zulke wagens zijn dan ook een gevaar op de weg, vind het niet raar dat ze zulke bedragen vragen.
@spykerboy: Hoeft ook niet per se een M3 te zijn als autoliefhebber. Een 325-330i voldoet ook en kost 100 euro per maand. Als je nog minder te besteden hebt is een kleine 2 zits roadster ook leuk, of een oude oldtimer waaraan je zelf alles opknapt. Classic mini ofzo
@jzaero: Classic Mini kost ook al rond de 50/60 euro per maand, basis WA voor een 1000 CC. Als ik een originele 1300 Coopert voor de deur heb staan wil ik ook verzekerd zijn tegen randdebielen die na een avondje lamzuipen van m’n coopernicus afblijven, en dan is het een kwestie van studeren of werken om een auto te kunnen betalen…
@Martinez: Niet zeuren, toen ik studeerde (10+ jaar geleden) was m’n laptop 4x zo duur als m’n auto. Sterker nog; de maandelijkse huur kwam al aardig in de buurt.

Wat is er mis met een goedkoop bakkie rijden als je jong bent ? Als je voor het eerst gaat snowboarden, koop je dan ook meteen een top-of-the-line snowboard ? Wil je meteen kinderen met je eerste vriendinnetje ? Geef je je koter van 6 meteen een iPad 4 als eerste ‘computer’ ? Lijkt me niet …
@dawwg: wat er mis mee is? later als je al je geld moet verbrassen aan een huis en familie etc komt er een goedkoop barrel omdat 90% van de mensen het niet anders kunnen betalen.. dus spendeer ik nu lekker al me geld aan dikke wagens die weinig anderen hebben :D (ja ik heb een hele kleine lul voor degen die daar over beginnen, is die grap ook meteen de wereld uit)
@jzaero: dure verzekeraar heb je dan. 60,- betaal ik voor die tank van me. En dat is WA + beperkt casco + inzittenden verzekering + rechtsbijstand.

En dat met 0 schadevrije jaren (eerste auto op EIGEN naam)…
@jzaero: rij toch ook die oranje 325i weet je nog ;) maar is lange na niet zo leuk als de M3 puur omdat het niet zo snel is als de M3… de gemiddelde golf tdi is tegenwoordig net zo snel als een 325i… vroeger waren ze leuk omdat ze snel waren helaas nu niet meer

ik hou het dus lekker bij me M3 ;)
@jrk68: je vergeet dat studeren ook steeds duurder wordt en niet elke jongere krijgt de studie betaald van papa en mama.
@berlinetta: ook als je dat wel krijgt blijft auto rijden duur.
Veel studenten studeren of zo dichtbij dat vaak de bus een goede oplossing is of ze zitten op kamers dicht bij hun universiteit. Dan heb je de auto alleen nodig om van en naar je kamer te rijden.
@gerbie: je zou zeggen dat er vooral studenten hier op AB reageren.. iig jongeren.. Maar schijn bedriegt, er zijn best veel ‘oudere’ hier die een beetje de wijze vader uithangen omdat ze daar geil van worden.. Zielig.. En dan ook nog flut auto’s rijden en ons proberen wijs te maken dat ZIJ juist de perfecte auto rijden.. Newbs
@berlinetta:
Nee, dat vergeet ik niet. In het leven moet je nu eenmaal keuzes maken. Janken en wijzen naar een ander lost niks op.
@jrk68: Ja de keuze tussen een studie of een degelijke opleiding is voor de meesten snel gemaakt.
@heyaudi: Uitgepoept uit de twitter-vogel en vervolgens worden de uitwerpselen (huidige jongeren) op de smoelen(face)book geshowd.

En @spykerboy: als je op je 19-jarige leeftijd een E46 M3 (of gelijkwaardig) bezit dan heb je nog LANG NIET de nodige ervaring om dat beest GOED te rijden ;) Dus nee een echte liefhebber schrikt dat niet af. En anders moet je gewoon niet zo een bak kopen! Want je kent de consequenties van te voren.
@Alwood:

1) Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien maar de wereld…..WHAT ?

2) het is ‘inboeten op’…niet ‘inboeken in’
@Megakix: check! vergeet die laatste woordjes ;-) puntje 2 kan ik ff niet terugvinden?
@Alwood: Ook daar boekt de auto in qua ‘praktisch nut’…moet worden: Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’.
@Megakix: check, thanks :)
ik bevind mij id categorie 18-24 , er is niets anders wat mij meer intresseert dan auto’s
@KaCh1ng: Jij vertegenwoordigt dan ook niet die honderdduizenden in jouw leeftijdscategorie en het feit dat je hier een reactie post op Autoblog betekent dat je in auto’s geïnteresseerd bent.
@Alwood:

3) Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen….Que ?
Gelukkig zijn er nog jongeren die zich wel interesseren!!
@Alwood:

4) Steden (in Nederland) haten auto’s..(steden hebben emoties tegenwoordig ? ^^)
@Megakix: Met de eerste verbeteringen geef ik je gelijk, maar deze boeit niet zoveel. Taaltechnisch is het gewoon goed namelijk. Dit blijft AutoBLOG. Zolang er geen taal- of grammaticale fouten in de artikelen staan is het naar mijn idee allemaal prima.
@Megakix: kap het gezeik op het artikel. Blijkbaar snap je wat er bedoeld wordt, dus is het goed genoeg geschreven. Ga anders ff lekker los op de spellingenartikelhaatblog.nl/ikvinddatik/werkelijkwaar/overalcommentaaropmoethebben/
Met de huidige generatie auto’s kan je ook nauwelijks meer van “autorijden” spreken.
Het zijn bijna zonder uitzondering multifunctionele mediasystemen geworden waar toevallig nog wielen onder zitten.
Een te groot deel van het gevoel met het mechaniek en focus op het rijden is de laatste 2 decenia verdwenen.
En dat alles onder het mom van vooruitgang….
@jrk68: vooruitgang is tevens de grootste barriere van vooruitgang…zeker in dit geval.
@Alwood:

5) zijn wegen weer voor zij die graag rijden….(zij = hen / hun..ik kies ‘hen’)
@Megakix: Killing spree much?
@xilver: hahaha, inderdaad…liep steeds weer tegen dingetjes aan..vandaar !
@Megakix:
Voor hen, hun mag niet met voorzetsel..
@ Uit de k*t van tante sjaan ….
@stefanbier: jij zit òf op de verkeerde zender…of je interne zender is defect ?
Ik zou zeggen: Goede ontwikkeling!

Houd de wegen vooral vrij voor mensen die genieten van het autorijden
Ik ben een fervent autoliefhebber maar wil dat zeggen dat ik het niet haat om in drukke steden te rijden, elke ochtend en avond in de file te staan en vele euro’s te betalen voor een parkeerplaats?

Volgens mij zijn er nog genoeg jongeren geïnteresseerd in “de auto” maar het autorijden zelf doe je op onze wegen – inclusief putten, ja ik woon in België – niet voor de lol.

Niemand staat graag in de file, dus om die reden haat ik de auto net als iedere
@Carreza: laatste zin had het productiestadium niet mogen halen, excuses… :D
“Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?”

YUP!
Als jongeren niets om auto’s geven waarom rijdt dan elke profvoetballer rond in een dikke pimpwagen?
@alcantara: letterlijk ‘omdat het kan’ ?!
Ik ben ook nog jong en al sinds ik klein was vond ik auto’s al geweldig, als je niet van auto’s houd ga maar lekker met ov dan!
Ik hoef sowiezo geen iphone en heb mijn rijbewijs net een weekje. Maar wel erg jammer dat met deze brandstofprijzen het voor jongeren bijna niet te doen is een eigen autootje te hebben.
@Lennart95vdk: nope, brandstofprijzen vallen (vind ik zelf) nog relatief mee. het probleem zit hem in de verzekering, à €1200,- per jaar voor een beginnende bestuurder. dat schrikt af.. en geschrokken al petrolhead ben ik zeker wel..
@bigcar: men neme een klein autootje van, zeg, 10 tot 15 jaar oud. Laten we zeggen: een saxo 1.1 uit ’99. Verzekering voor een18-jarige: 50 euro per maand. Daar riidt’ie bijvoorbeeld 6000 km/jaar mee, 500 km/maand. Het ding loopt zuinig, zeg 1:15. Dan betaal je aan brandstof 500 / 15 x 1,80 = 60 euro per maand. Hoezo is de verzekering opeens het struikelblok? Daarna wordt die verzekering (er van uit gaande dat je geen brokken maakt) alleen maar goedkoper en nemen vermoedelijk zowel de km’s als de brandstofprijs toe de eerste paar jaren.

Voor een kleine 200 euro per maand kan je als 18-jarige een autootje rijden en als het moet voor nog wel minder ook. Okay, geen hagelnieuwe dikke bimmer, maar moet dat dan?
Auto’s zijn niet cool meer. Als je vroeger een auto kocht kon je kiezen uit een 8-klepper of een 16-klepper, eentje met of zonder turbo, een dubbele carburateur. En later zelfs injectie! Tegenwoordig kun je kiezen uit het communication of het design pakket, waarbij de ene een carkit heeft en de ander een extra chroomstrip op de bumper. Hoeveel liter cilinderinhoud, PK, kleppen, allemaal niet meer belangrijk. Of de achterbank in delen neerklapbaar is, hoeveel side-curtain-airbags de auto heeft, hoeveel bekerhouders erin zitten en of je je sleutel in je zak kan houden, dat is tegenwoordig belangrijk.

En daarmee is de auto een apparaat geworden om makkelijk van A naar B te gaan, met zoveel mogelijk gadgets voor zo weinig mogelijk geld. De techniek is niet meer belangrijk. Het is niet cool meer. Erg jammer.
@smulders: ben ik het niet met je eens. los van het fenomeen dat iedereen nu massaal op de N-Cap sterren let of alle airbags na loopt te tellen, is het probleem hedendaags dat namelijk alles een prijskaartje heeft. het probleem van de jongeren (spreek ook namens mijzelf) is dat er grofweg geen butget is om een auto überhaupt te kunnen veroorloven. de aanschaf ervan valt nog reuzen mee (afhankelijk van wat je te spenderen hebt natuurlijk), maar het venijn zit hem in de staat: de verzekering.

€1200,- verzekering per jaar gooit nogal wat roet in het eten.
@bigcar:
Dat van de verzekering was in mijn begin tijd (zo’n 25 jaar terug) niet anders hoor.
Ik moest in het begin ook bijna een maand werken voor de verzekeringspremie als ik hem all-risks had willen verzekeren.
@bigcar: Jij denkt serieus dat de Verzekering je grootste kosten zijn? Kerel, dan zou ik nog ff geen auto gaan rijden. Geloof me verzekering is peanuts. Het rijden kost geld, brandstof, onderhoud (regulier EN de roulette onderdelen). Daar gaat veeuuuuullll meer geld in zitten. Als die meijer verzekering je nekt in de maand moet je ver bij auto’s uit de buurt blijven.
@smulders: of als je een echte baas was, natuurlijk de 12 klepper!

Maar eerst 16 kleppen en dan Injectie??

Ik weet niet hoe het bij andere merken zat, maar bij bmw was de Injectie toch zo’n 10 jaar eerder als de 24 klepper.

De eerste injectie was dacht ik de 2002tii en de eerste met 4 kleppen per cilinder in een straatauti was de m1, en de eerste normale mensen auto met 4 kleppen per cilinder was denk ik de m40 eind jaren 80.

Maar Misschien was het bij andere merken hoor.
@undifined1:
De eerste met injectie was de 300sl (gullwing).
Toyota was de eerste die 16 kleppers mainsteam maakte in het midden van de 80er jaren, Honda geloofde in die tijd nog heilig in 3 kleppen per cilinder en BMW gebruikte het in die tijd alleen in de M modellen.
@jrk68: Was het niet jouw Lotus met de Cortina (samen met Ford) die 16V mainstream maakte?
@E34M5Touring:
Die Cortina is nooit echt mainsteam geweest. Meer een M3 uit de sixties.
Ik hoor wat deze jongeren zeggen. Ten eerste zou ik wel zonder mijn auto kunnen maar niet zonder Internet. Maar de lol van het autorijden is er wel af. Ik zou graag mijn Laguna inruilen voor een kleine kut auto’tje. Stuk goedkoper. Een paar jaar terug zaten de vrouw en ik elke week wel ergens in Duitsland te eten of een weekend weg. Dat is nu verdwenen. De grap is dat mijn vrouw niet in zo’n klein auto’tje wil rijden. Ik rijd persoonlijk liever op de motor. Wanneer je dan een file nadert, doe je dat met een glimlach…
er zijn altijd nog uitzonderingen, maar laatst stond in de Telegraaf in een column dat iemand een enquete had gehouden op scholen over de droomauto’s, en de meesten hadden een prius als droom auto!!!!


Dat had ik niet gezegd, ik had gewoon Mclaren F1 gezegd, zoals het hoort
@undifined1: Kan ik goed begrijpen.
Auto rijden is goedkoper als openbaar vervoer.
Auto rijden is leuk als je niks om premium geeft.
Auto rijden is onmisbaar voor mensen met ambulant arbeid.
Auto rijden is prachtig als je hem niet alleen voor het woonwerk verkeer gebruikt maar ook gewoon voor de lol s’avonds een stukje toeren.
Openbaar vervoer is gewoon stront. (punt uit)
@norge: nope. openbaar vervoer is vele malen goedkoper dan auto rijden, en daarmee is het niet helemaal stront. studenten-ov is namelijk vrijwel gratis in die leeftijdsclasse weetje
maar de verzekering van een auto voor een 19 jarige van 1000+ op jaarbasis is niet fijn.. dat doet echt pijn voor de autoliefhebbers. dus voor mij is autorijden wel degelijk onmisbaar
@bigcar: Als je een gezin met 4 personen hebt die alles met het openbaar vervoer moet doen is het goedkoper om een auto aan te schaffen.
@bigcar: de trein is sowieso even duur als de benzine voor een rit en als je ervan uitgaat dat tijd ook geld is, dan kan het wel uit.
@norge: de eerste 2 argumenten kloppen idd als je een Hyundai rijdt, maar de 3e dan weer niet.
Ik behoor tot de doelgroep. En het rijbewijs is voor mij de hoogste prioriteiten. Verder lees ik in dit stuk dat er zo enorm veel file’s zijn. Ik dacht juist dat we steeds minder vast stonden. En daarbij als je weet dat je om 17:05 uur in de file staat dan ga je toch wat later van je werk weg. En het openbaar vervoer is nou ook geen pretje lekker met 46 man in een dampende bus staan. Geef mij maar lekker de auto.
Geef mij maar een rijbewijs hoor! Zou mn Android zo inruilen voor een roze papiertje, daar hoef ik niet lang over na te denken!
Eerlijk is eerlijk, auto’s worden over het algemeen saaier. Brandstof begint nu toch wel achterlijk duur te worden en de drukte op de weg werkt ook niet bepaald mee. Maar hé, ik geloof niet dat er iets boven het gevoel gaat in je eigen fijne autootje over de weg te toeven. Stukken beter dan naast al die vieze zweetlichamen in de trein te moeten zitten. Ik weet wel hoe ik mij ga verplaatsen op het moment dat ik klaar ben met mijn studie.
@Vanquish: Vroeger waren er ook saaie auto’s, mensen willen, durven of kunnen niet meer in de leuke auto’s rijden. Ze kiezen liever een suffe 3-serie dan een leuke hot hatch, een “lifestyle”-wagon ipv een coupe (desnoods met een tweedehands station voor die 3 ritje naar de IKEA), een lage bijtelling ipv een glimlach krijgen bij 6000+ toeren… Ongetwijfeld zal de gemiddelde autoblog bezoeker die keuzes wel anders maken, maar de massa doet dat gewoon niet.
@Vanquish: Klopt, ik betrap mijzelf er wel op dat ik te vaak de auto pak.. ook al heb ik nog OV, maar het is zoveel beter en dat merk ik wel in het aantal ritten dat ik doe naar school..

@BJ: Een 3 serie lijkt mij juist niet direct het voorbeeld van een suffe auto. Ja al koop/lease je een 316i dan kan ik me het voorstellen, maar een 325i, 328i of 330i E46 is alles behalve saai qua rijden. Meer recent, een 328i of 335i rijdt 95% van het wagenpark hier eruit. Beetje personaliseren aan de buitenkant en je hebt echt wel iets leuks. Het zijn niet de meest bijzondere auto’s qua looks, maar het rijden vind ik veel goedmaken, al is het maar om soms die rotonde verderop 4 keer rond dwars te pakken…. Een Toyota Corolla/Auris of VW Polo vind ik toch meer een duffe auto.
@jzaero: De voorbeelden die je geeft zijn zeker leuk inderdaad, maar de prijs van die modellen is zo absurd hoog dat de meesten dat dan weer niet kunnen betalen en dus bij een suffe 316i/d of 318i/d uitkomen. En als ik moet kiezen tussen zo’n 3 of een betaalbare hothatch van tussen de 30-40k, dan kies ik anytime de hothathc :-)
Mooi toch? Ik begin die files wel zat te worden…
@kickass: Wie gaat dan jou aow betalen over 50 jaar? ;-)
@zender: Mensen zonder auto kunnen ook AOW betalen.
De meeste jongeren vinden studeren al te duur, laat staan dat ze gaan autorijden. Een telefoon abbo is goedkoper en voor de meeste mensen leuker……
Pfff als ze mij zouden vragen die blinde meid of die porsche is het absoluut die blonde meid ;) !!
@bofkont: Jij mazzel dat ze blind is…
Ik ben dan toch geen typische jeugd. Liever kijken naar een auto dan het krijgen van een Iphone (prul dat het is).
Het ligt er ook maar aan in wat voor auto je wenst te rijden. Net even gekeken op independer, als ik mijn laatste eigen auto (1996 Daihatsu Charade 1.3) nu als 18 jarige zou willen verzekeren dan betaal ik €45/maand. Alleen WA zonder inzittenden of rechtsbijstand. Als ik mijn huidige lease auto wil verzekeren (2012 Seat Ibiza 1.2TDI) alleen WA zonder inzittenden of rechtsbijstand zou ik €71/maand betalen. Dus ik weet niet wat voor scheurijzers de jongeren van tegenwoordig willen verzekeren als €1200/jaar moeten betalen maar misschien is het een idee om gewoon met een brikkie te beginnen? Is niks mis mee toch? Voor je eerste auto hoef je je nooit te schamen, wat voor koekblik het ook is.
Ik ben een student met eigen auto. :P Ik werk 2 baantjes om het ding te kunnen onderhouden maar dat moet dan maar! Ik zou niet zonder m’n auto willen!
Naar Duitsland verhuizen is ook een optie.
Ik kan er ook niks aan doen, trein is nu eenmaal makkelijker als je rijbewijs halen, auto kopen, verzekering betalen en alle onderhoud wat erbij hoort.
Ben een behoorlijke petrolhead, maar geef ook eerlijk toe dat de auto het eerste is dat de deur uit vliegt, als het financieel niet meer zou gaan, of als ik een serieuze relatie zou hebben en dat die auto teveel centjes vreet, en het van temoeten is…

In ieder geval, neem ik me voor van de eerste jaaaren niets saai te rijden. Nieuwe auto’s kopen doe ik niet, en zal eerder dat bedrag aan iets specialers besteden.

De kilometers die ik per jaar afleg, zijn verwaarloosbaar, en zodoende hoef ik eigenlijk nooit zo’n kutdiesel te kopen ( échte petrolheads weten dat diesel enkel goed is voor in de stoof ).

Nee, zeker omdat ik niet vies ben, of me laat afschrikken om iets te doen aan een auto, zal ik ofwel iets kopen om op lange termijn op te knappen ( oldtimer oid ), ofwel koop ik een wat oudere auto met nog wat werk aan, maar nog dagelijks goed rijdbaar. Een kutdiesel komt er écht niet in.
@SimonMc: een echte petrolhead gooit zijn auto niet als eerste eruit wanneer het financieel zwaar wordt..
@solmatje: Ohja, wat ik ook nog wou zeggen; een petrolhead zijn, is niet alleen met een leuke kar rijden, en hem wekelijks afwassen.

Ik noem mezelf een petrolhead, omdat ik er ook “mee bezig ben”. Buiten dat ik een leuke kar heb, volg ik 2 dagen in de week avondschool theorie + praktijk over auto’s, ik lees geregeld wat over techniek en algemene info van auto’s in m’n vrije tijd, en in ben de laatste aantal maanden bezig geweest met een andere motor in een auto te leggen ( loopt stilletjes aan op zijn einde ).

Ook heb ik al geregeld “kleinere” zaken aan anderen hun auto gedaan, zoals EGR-kleppen gekuist, waterpomp vervangen, diverse kleinere zaken…

Daarom vind ik dat ik mezelf meer petrolhead kan noemen, dan Jan met de pet met een Nürburgring sticker op z’n Golf GTI.
Jongeren zitten nu vaak urenlang achter pc te facebooken of te gamen. Hebben weinig echt sociaal kontakt. Ieder zijn ding maar ik zou mijn wagen en ritjes niet kunnen missen. De leuze “mijn auto, mijn vrijheid” is me nauw aan het hart gelegen. Gelukkig moet ik weinig stadsverkeer en dan is het relaxen en ontstressen met muziekje op de achtergrond.
Door hoge belastingen en dergelijke is auto gebruik duur geworden voor de gemiddelde persoon in Nederland.
Daarom: gewoon een oude bak waar je nog lekker zelf aan kan sleutelen.
Toch ook maar me mening geven:p
Ik vind het heerlijk om me rijbewijs op zak te hebben. Ben begonnen met een daihatsu cuore 849cc uit ’93 ding koste toendertijd net zoveel als me telefoon abbo dus hellyeah dat ik gewoon met trots erin stapte. En wie zegt dat je met zo’n ding geen lol kan hebbe tijdens het rijden?? ik vond ieder ritje met dat ding geweldig. Bij een stoplicht staan en net zo snel weg zijn als een gti’tje dat ding deed het gewoon (ja dan wel tot 30km/h :p maar toch). Rij nu een ford focus 1.4 uit ’01 en wat een genot om te rijden. En ja ik merk ook dat deze generatie minder interesse heb in auto’s maar ligt dat niet aan de automerken? Vroeger hadden auto’s karakter en charmes en wat hebben ze nu? 0gram CO2 uitstoor… woow dat is aantrekkelijk…NOT.
Wat ik hier mis in de reacties zijn de argumenten, die aangeven, waardoor de belangstelling voor auto’s bij jongeren terugloopt. Als ik de huidige tijd vergelijk met mijn eigen jeugd, dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen, dat er tot voor de eeuwwisseling in vijftig jaar niet zo erg veel veranderd was. Ook in mijn jeugd was autorijden begeerd maar duur. Alleen moet je dan wel bekijken hoe de verhoudingen lagen.
Toen in 1962 de introductie van de Ford Cortina 1200 en de Ford 12M (P4) plaatsvond, kon je één van beide kiezen voor 5.555,- gulden (€ 2.520,-), maar een industriearbeider verdiende toen € 2,02 brutto per uur. Een auto was toen iets wat voor velen slechts een droom was. Verder was er in dat jaar -bij slechts één beschikbaar net- slechts 30 uur zendtijd op de TV.
Gelukkig is er sindsdien erg veel veranderd en ook verbeterd. Maar het begeerlijke van een auto lijkt me nu veel minder groot. En sinds ongeveer de eeuwwisseling heb ik de indruk, dat voor steeds meer mensen en vooral bij jongeren de auto wordt achtergesteld vergeleken bij de prioriteiten die men heeft. De auto wordt niet minder belangrijk, maar men ziet het veel meer als een vervoermiddel, zoals vroeger een fiets of brommer en hoeft daarom niet meer zo bijzonder te zijn. Behalve voor de echte petrolheads. Maar die zijn zeker niet in de meerderheid.
Sja peperduur, maar ja, dure hobby. Ist nicht anders.
Overigens gister weer een bejaarde tijfuslijer die me op ‘t laatste moment afsneed op een rotonde.
Vol n de ankers, lekker met dat natte weer, centimeterwerk. Vervolgens zó gedesorienteerd doordat ik 1sec de toeter indrukte dat ‘ie begon te zwalken en de auto naast mij (2-baans) ook nog is afsneed….
Is toch echt gevaarlijker dan gasten die doorrijden..
Verbruik van een auto is inherent aan je rechter voet.
Als je het bont maakt kan je ook 1 op 14 rijden met een 1 op 20 ecomobiel.
Al zal het een stuk moeilijker worden om 1 op 20 te rijden met een 1 op 14 auto.
Alles is een golfbeweging, na de tweede wereldoorlog zijn we en masse de stad uitgetrokken om betaalbare eigen woningen te gaan bewonen. De Nederlandse infrastructuur is altijd achter de feiten blijven aanlopen dmv het aanleggen van spoorwegen en andere vormen van openbaar vervoer, dus had je geen keuze behalve de auto.
Inmiddels zie je dat er juist geprobeerd wordt in de binnensteden meer woonruimte te creëren, waardoor je geen auto meer nodig hebt.
Dan is er een natuurwet, success kills itself en dat is waar.
Ik roep al jaren dat de auto zichzelf degradeert naar wasmachine niveau, in de zeventiger jaren deed je de motorkap van je Alfa Romeo of Jaguar open, en daar trof je een feest aan voor de echte petrolhead.
Motoren die bijna kunstzinnig mooi gemaakt waren en waar liefde en vakmanschap vanaf dropen.
Nu ligt er een stuk plastic bovenop en zegt men dat daaronder de motr schijnt te zitten.

De beleving van het fenomeen ‘auto’ wordt ook steeds minder, waar BMW’s remden als drollen en als verlichting gloeiende spijkers hadden, Franse auto’s geniaal waren ontworpen maar niet als zodaning waren geconstrueerd, Italianen smeekten om gillende toeren te draaien eniedereen van de weg te racen en Britse auto’s je het gevoel gaven dat je jezelf in een Gentleman’s club verplaatste, het is allemaal voorbij.

Auto’s zijn enorm naar elkaar toegegroeid qua kwaliteit, betrouwbaarheid en andere eigenschappen; dit is volgens mij dan ook de grootste oorzaak van het verdwijnen van eigenzinnige merken als SAAB, bakt Lancia er geen moer meer van en zie ik eveneens een sombere toekomst voor de Japanse “Panhard” Subaru; een eigengereid merk dat bekend staat om zijn afschuwelijke vormgeving maar tevens om zijn ongeëvenaarde betrouwbaarheid en rij-eigenschppen.

Waar we het vaak op deze site over hebben is eigenlijk gelul in de marge.
Of dure blufferige voertuigen waar praktisch niemand in de echte wereld mee rijdt, of mee wil rijden.

De auto zal krimpen, zuiniger worden en de status gevoeligheid en merk beleving zal in de toekomst afnemen.

Want wees eerlijk, in het lage segment, wat is het nou eigenlijk het verschil tussen de UP, de Twingo en de 106/C1 of Aygo? Of ieder ander karretje dat ik vergeet te vermelden?
Geen ene moer toch eigenlijk?
Dus kijk je net als bij de aanschaf van een wasmachine naar de prijs.
Meer niet.
@desjonnies: precies. Daarom doen de rationele merken het ook zo vreselijk goed! Bij de volumemerken de Koreanen en VW, bij de premium-merken Audi. Is gewoon de rationele keus voor de ‘niet-liefhebber’. Heb ik al vaker gepredikt hier:”autorijden word kapot-gerationaliseerd door de overheden, file’s, kosten, etc. dat er geen plaats meer is voor mooie merken voor de liefhebber…
De oplossing ligt voor de hand. Misschien kunnen die peten van instagram – nu in facebook beheer – en dus met een grote informatica infrastructuur – mijn oplossing “implementeren” – zoals voorheen dus.

Je hebt:
1 – de service (credits-boekhouding-website/app-etcetera…)
2 – de afhaalpunten (bij voorkeur garagisten want er moet QC gebeuren)
3 – de auto eigenaren (kan de fabriekant zelf zijn – leasing bedrijven – particulieren – ….)
als drie verschillende entitieten die in een CoOp structuur samenwerken. Er kan natuurlijk overlap zijn tussen de entiteiten.
@Pieter-Jan Catteeuw: de andere partij is google die met maps misschien in een betere positie zit maar met networking in een slechtere. We kunnen altijd samenwerken nietwaar. Specialisatie is belangrijk in evolutie en excellentie terwijl bedrijven die het allemaal tegelijk willen doen meestal op hun bek gaan of tenminste middelmatig worden/blijven. Apple levert de hardware, google de maps en facebook/instagram het netwerk/de app. Google kan dan bvb in de buurt vd bestemming democratisch adverteren (als facebook bvb weet dat je vegitarier bent dan kan google de toepasselijke gelegenheden oproepen). Moet wel lukken. De wagens kunnen met google navigatie worden uitgerust. GPS tracking.

Kzie het wel zitten. Het moeten uiteraard niet alleen M3s, RSssen en 911fjes zijn. Je kan in principe iedere rijwaardige wagen aanbieden en de markt zal het uitzoeken. Het zal interresant zijn om te zien hoe nieuwe wagens zich naar deze levenstijl zullen buigen.
@Pieter-Jan Catteeuw: niet te vergeten dat het de bedoeling is dat de afhaalpunten op termijn hun eigen brandstof produceren. Of tenminste lokaal ge-sourcste brandstof zoals ethanol/diesel uit hennep of benzine uit electrolyse, electriciteit voor stadswagentjes uit aquaponic updraft towers…

Via de CoOp structuur en het communicatie netwerk kunnen deze innovaties in diversiteit en kwaliteit zich snel over het netwerk verspreiden. Met uiteindelijk de bedoeling om in stijl een CO2 negatieve mobiliteit te verwezelijken.
@Pieter-Jan Catteeuw:
Waar heb jij het in vredesnaam over? Heeft dit echt betrekking op het item: “Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden.”?
@9000cse: Hij typt graag. Helaas zelden samenhangend…
@E34M5Touring:
Daar lijkt het inderdaad heel sterk op, ja. Het erge is echter, dat je door zulke reacties aan jezelf kunt beginnen te twijfelen. Ik heb het nu twee keer gelezen, snap er geen jota van en vraag me af of hij wel op het juiste forum zit.
@9000cse: Ja, ik probeer er wel is wijs uit te worden maar het lijkt voornamelijk een collectie moeilijke woorden en technische termen die lukraak aan elkaar geplakt worden. Laat ik bij deze dan proberen enige twijfel weg te nemen, niemand snapt die man geloof ik. Ik betwijfel of hij het zelf wel snapt.
@E34M5Touring:
Soort van Johnny the Selfcicker? ;-)
@E34M5Touring: Wanneer gooi jij je winterjetsers eronder trouwens?? :)
@kaasboerin: Doe ik niet aan. Beamer is pleite en de Alfa heeft ze niet echt nodig.
@E34M5Touring: beemer is pleite????
Ooooooooooooooh mannnnnnnnnnn, mis ‘m nu al…….. …….
@kaasboerin: Ja moest toch een keer gebeuren en nu de Camaro er bijna aankomt is dat geld wel handig :) Bovendien reed ik er in de winter nooit mee. Dan gaat ie in de stalling. En aangezien de Camaro in de zomer komt en ik normaal dan pas de BMW van stal haal had het weinig zin hem nog langer te houden. Baalde dit weekend al, wijsneus op m’n staart op de A1. En met de Alfa heb je dan iets minder te vertellen.
@E34M5Touring: financieel gezien natuurlijkvhet verstandigste, maar wel jammer hoor, het raakt me toch wel een beetje, stiekem hoop ik dat hij weer bij een liefhebber is beland..
@kaasboerin: Ja goed, maar 200,- eu belasting en verzekering per maand voor een auto die stilstaat. En schorsen doe ik nooit, me teveel gedoe, zeker als het een keer mooi weer is of je besluit ergens aan mee te doen. Vond het zonde geld en ik kon hem nu goed kwijt dus heb er wel vrede mee. Deze man heeft een aantal M modellen dus die weet er wel raad mee geloof ik.
@E34M5Touring: Nog even bij AB aanvragen om je nickname te veranderen :P
@dennisr: Ach laat maar zo. Heb de avatar al wel verandert.
@E34M5Touring: Viel me laatst al op idd, je gaat er niet op achteruit! ;)
@E34M5Touring: hahaha, ach ja, straks 600pk omder je ballen met een permanente oorgasme..
Als ik zou moeten kiezen tussen de auto en die blonde dame op de foto…ga ik voor de dame. Ookal weet ik dat ik niet de eerste zal zijn die daarmee rijdt…
Ik vind het goed te doen.. Wegenbelasting 25 per maand en verzekering 42 per maand.. 3 keer in de maand tanken voor 85 en ik ben op de weg..

Als het tanken nog iets goedkoper kan, 1.50 per liter vind ik het goed, dan word het natuurlijk wel net ietsje leuker!

Maarja.. voor je eerste auto gewoon niet te veel eisen stellen, dan is het al snel voor mekaar..

Heb ik nog het geluk dat deze goedkope wagen ook nog eens een auto is die ik mooi vind, mja.. moet je treffen :)
@dennisr: Zo is het, iedereen wil direct een auto met 200pk plus..
Vanwege mijn stage rij ik nu rond in een 206 met een 70pk diesel, een 5 liter flacon olie giet je sneller leeg dan dat ding op de 100km/u zit, maar man wat is het heerlijk om een auto te hebben. Wil er ook absoluut niet aan denken dat ik eind januari de sleutels weer in moet leveren en weer veroordeeld ben tot het ov. Dat lekkere gevoel van vrijheid zal ik gaan missen, ‘s avonds het kantoor uit lopen en een auto die direct vertrekt. Muziek aan en me niet hoeven te ergeren aan anderen. Nog wakker uitstappen in plaats van compleet duf. Nog maar even genieten van die laatste twee maanden.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!