Jongeren niet meer geïnteresseerd in autorijden

Auteur: , 181 Reacties

Infrastructuur, duurzame brandstof, elektrische auto's, waarom nog? In toenemende mate rennen jongere generaties weg van de auto. Autorijden is passé, autobezit is absurd duur en met een fatsoenlijke internetverbinding hoef je de deur niet meer uit.

Enige tijd geleden kwam de diepzinnige vraag voorbij: ‘wat heb je liever, een rijbewijs of een iPhone?‘. Voorafgaand aan die vraag kregen wij verontrustende cijfers binnen. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar in ‘onze westerse wereld’ hadden liever internet dan een rijbewijs, soms zelfs liever iPhones dan auto’s. Er lijkt meer aan de hand dan eenvoudigweg een jeugd die niet meer geïnteresseerd is in buiten.

Voor de hand liggen: moderne auto’s zijn fucking saai, het verkeer staat continue vast, verzekerings- en brandstofprijzen blijven stijgen. Oppervlakkigheden, versterkt door ‘de crisis’, aanleidingen maar geen oorzaken. Wat er echt aan de hand is: jongeren binden zich steeds minder (huis/auto/relatie) en reizen verder. Een auto vliegt niet naar een ander continent en supermarkten zijn meestal op loopafstand. Daarbij is het aandeel ouderen in het verkeer gigantisch. Vergeleken met het aandeel ouderen dat jaarlijks het verkeer ‘verlaat’, treedt slechts een klein deel jonge, nieuwe automobilisten aan.

Het aantal gereden kilometers daalt, de groei van het aantal mensen met een rijbewijs stokt en gebruik van het openbaar vervoer stijgt. Mensen met een bouwjaar vanaf 1980 leren te leven zonder auto en het gaat ze prima af. Onderzoekers menen dat we tegen ‘Peak Auto‘ aan zitten. Jonge groei-economieën laten nog enige groei van het wagenpark zien. Ook daar boet de auto in op ‘praktisch nut’. Steden stromen over, parkeerplaatsen zijn duur om van de brandstof nog niet te spreken.

Het lijkt treurig maar wellicht heeft de autoliefhebber daadwerkelijk baat bij deze ontwikkeling. Auto’s zijn een hopeloze vervoermiddelen. De vertraging in de spits is extreem. Steden (in Nederland) haten auto’s, parkeren is er onbetaalbaar. Als ‘vervoer van personen’ in de toekomst buiten de auto om kan, zijn wegen weer voor zij die graag rijden. Fabrikanten zullen omvallen bij bosjes maar zij die overblijven maken enkel nog fantastisch rijdende kunstwerken. Of rijden jullie juist graag iedere werkdag in polonaise over een troosteloos stuk asfalt, gewoon om in je ‘eigen’ auto te zitten?