Kia is premium in 2017 en lanceert 51 nieuwe modellen

Gepost op 09-12-2012 om 13:33 door - 91 Reacties »

Kia c'eed GT 5-deurs
Als je nog mocht twijfelen aan de ambities van het Zuid-Koreaanse Kia, dan helpt vice-voorzitter Lee Hyoung-keun je graag uit die droom: Over 5 jaar wil het Koreaanse merk ‘premium’ zijn. Om dat te bereiken willen ze uiterlijk in 2016 maar liefst 51 nieuwe modellen gelanceerd hebben.

Aan ambitie ontbreekt het ze in ieder geval niet daar in Zuid-Korea. Op dit moment zijn er al genoeg (Westerse) fabrikanten en VAG fanboys die het dun door de broek loopt als ze de opmars van Kia (en Hyundai) aanschouwen. Dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden.

Binnen 5 jaar wil Kia op (of boven) het niveau zitten van de Europese en Japanse concurrentie. Ga er dus maar vanuit dat elke nieuwe Kia die geïntroduceerd wordt een forse klap beter zal zijn dan zijn voorganger. Met de Quoris/K9 liet Kia al zien dat ze prima in staat zijn om een grote achterwielaangedreven sedan te bouwen.

We zijn benieuwd welk 51 nieuwe (en gefacelifte) modellen Kia de komende jaren gaat presenteren om hun opmars voort te zetten. (via: kia-world.net)

91 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Kia zal nooit premium worden, het is nog steeds geen merk waarvan je de autosleutels op de bar gaat gooien. Ze kunnen beter een (premium) merk erbij gaan bedenken zoals Toyota dat met Lexus deed en Nissan met Infinity.
@bsxc2: Mja dat is wel waar. Vooral de termijn lijkt me gewoon wat kort. Vijf jaar is niets. Dat is 1 modeljaar. Maar Kia heeft wel tegenwoordig veel te bieden en maakt toch grote vooruitgang.
@bsxc2: Ik kan het heel goed mis hebben, maar volgens mij is geen enkel ‘normaal’ merk ooit premium geworden. Audi is door VW weer opgestart, BMW en MB waren al premium, Amerikaanse merken als Cadillac en Buick zijn ook nooit voor de massa geweest en Infiniti, Acura en Lexus zijn nieuw bedacht.

Ik wens ze veel succes.
@sdk16420: ik zag laatst een reclame voor de nieuwe Mazda6 en daar werd ook al het woord ‘premium’ in verwerkt. Het is een soort ziekte lijkt het wel.
@bsxc2: KIA heeft na een paar jaar hard werken eindelijk een imago waarvoor het zich bepaald niet hoeft te schamen.
Een nieuw merk ontwikkelen zou veel te veel geld en energie kosten. Een “sub-merkje” zoals Citroën dat met de DS reeks doet lijkt mij dan logischer.
@eklasse: Ik heb nooit gezegd dat het geen goede auto’s waren met een verbeterend imago, maar om meteen ‘premium’ te gaan roepen vind ik voor zo’n merk helemaal niet passen.
Skoda wilde met de Superb ook wat meer premium zijn, dit is ze ook niet gelukt.
Conclusie:Premium is gewoon een woord, de klant bepaalt of iets premium is en niet de fabrikant zelf.
@bsxc2: Dan gaat het in dit geval toch ook geen zoden aan de dijk zetten als ze een nieuwe naam gaan verzinnen zoals Toyota dat met Lexus deed.

Gewoon bepaalde modellen volhangen met leer en gadgets en de consument vindt het “premium”. Dat sub merkje over alle modellen draperen zoals AMG, DS, M dat nu min of meer ook doen.
@eklasse: Een Mercedes of Bmw met stoffen bekleding is toch ook premium, alleen merken die premium willen doen gaan de auto standaard mooi aankleden.
@bsxc2:
Natuurlijk is een 114i met wieldoppen en stoffen bekleding premium….zucht.
@jrk68: Zou jij er nee tegen zeggen?
@bsxc2:
Zeker weten. Een beetje de wannabee uithangen is niet bepaald mijn ding.
Wat een ander van mijn auto’s vindt intereseerd mij überhaupt geen reet….
@jrk68: het interesseert jou nou juist wel waar je in rijd, je wil kost wat kost niet geassocieerd worden met mensen die duitse auto’s rijden.
Die zijn immers ook allemaal hetzelfde..
Kia zie ik het best nog halen. Ze hebben wel potentieel.
Dus KIA wordt het betrouwbare en betaalbare VW….
Buiten Nederland zie ik dat wel gebeuren, maar of dat ook in het calvinistische Nederland lukt?
Hier zit men een beetje vastgeroest in zijn eigen hokje en krijg ze daar maar eens uit losgeweekt.
De toekomst zal het leren….
@jrk68: Als u eens buiten uw hokje kwam, dan zag u dat het barst van de Kia’s in Nederland.
@faalhaas:
Dat het goed verkoopt hier dat weet ik ook wel.
Mijn vraag is meer krijgen ze die leaserijder uit zijn overgewaardeerde VW?
@jrk68: als het goedkoop is zijn Nederlanders best over te halen hoor ;)
@robbie: goedkoop en premium gaan niet samen. Wil je meer betaal je meer. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat een opgetopte Quoris een prijspakkertje is.
@eklasse: moet je lezen als goedkoop in verhouding met de concurrentie…

Als ze over een paar jaar een A6 tegenhanger introduceren en full option voor €50k aanbieden en de A6 kost voor hetzelfde €80k dan is dat toch wel goedkoop
@weereentankleeg: Maar de iets onbereikbare auto die is premium en de kia op dat moment niet. En dan zit je dus met hetzelfde idee als lexus en infinity. Verkopen wel wat, maar niet veel. Dus kia kan beter betaalbare autos blijven verkopen. (denk ik)
Laat me niet lachen..
HOOR ik dat nou goed 51!!!???
@mister: Op dit moment heeft Kia 20 modellen.
Ze missen een cabrio, Cross varianten op de normale versies, een modelletje onder de picanto, die K9.
51 is geeneens zo heel lastig dus.
Ik hoop dat ze het gaat lukken! De merken die nu denken dat ze premium zijn vragen belachelijk veel voor hun modellen, een zeepkist is luxer uitgerust en kwalitatief zijn ze ver van premium.
Ik denk dat VAG nog wel een keer onderuit gaat met hun, te dure, niet al te beste auto’s.
Premium is een nietszeggende marketingterm die een ieder mag gebruiken. Daar zijn geen regels voor. Dus de marketing boys van KIA mogen hem net zo goed gebruiken als die van Mercedes. En het zegt vervolgens net zo weinig.
@topless: Wel eens in een S-klasse of 7 serie gereden?
@eklasse: ik denk dat je hem niet echt snapt…
@SimonMc: Jawel, met het eerste gedeelte ben ik het volledig eens: het marketing technische aspect van de term Premium. Als je echter verder gaar kijken en geen windei wilt gaan verkopen moet je erkennen dat bv een 7-serie of een S-klasse technisch hoogstaande producten zijn.
State of art: oftewel premium voor gevorderden.
@eklasse: wat volgens mij topless bedoelt, is dat “Premium” geen keurmerk is, maar gewoon een naam die iedereen mag aanmeten.

Stel je voor dat Opel verkondigt ( ik neem nu een willekeurige naam ) dat ze premium zijn, doen ze dan ineens mee met de grote jongens, en is de kwaliteit ineens gigantisch gestegen en rechtvaardigt dat een grote prijsstijging?

Natuurlijk niet. Het kán zijn dat ze inderdaad serieus zijn gaan investeren in zaken, zodat de kwaliteit ineens met stappen vooruit is gegaan…maar het is geen garantie, juist omdat premium gewoon maar een woord is, en geen keurmerk. Net zoals een “sport” knop in je diesel.

En vraag me eigenlijk af of dat Mercedes en BMW zichzelf wel premium noemen, en zoja, deden ze dat al voordat andere merken zichzelf die marketingterm aannamen?
@SimonMc: Wij zijn het helemaal eens. Ik bedoelde juist te zeggen dat hij eens in een S-klasse moest gaan rijden en ervaren dat het woordje premium inderdaad niet genoemd hoeft te worden om het te zijn.
@eklasse: dat is nu precies waar de Duitse merken op mikken… Natuurlijk is een S klasse top. Maar die kost ook 2 ton. Als Kia een auto van 2 ton zou maken zou die wellicht minstens net zo goed zijn! Dat straalt af op de A klasse, terwijl dat verder onzin is…
Marchionne…EAT THAT…you faalhaas !
@robbie: Ziekte? Als er 1 blog is waar vooral “priemiejum” nieuws voorbij komt is het hier wel, dus niet zo schijnheilig.
Wel, als ze het woord “premium” gaan gebruiken, dan zijn ze het net niet. Echte klassevolle en degelijke merken hebben geen marketingwoordjes nodig, want de merknaam spreekt voor zich.

Doet me vooral denken aan een bedrijf dat failliet is gegaan, en als ze opnieuw beginnen, nemen ze een nieuwe naam, omdat die oude naam negatieve gedachten oproept bij mensen.

Maar natuurlijk omdat het een nieuwe naam is, is het ineens allemaal goed gemaakt. Of niet?
@SimonMc: Dachten ze bij Saab ook… Kwaliteit verkoopt zichzelf ABSOLUUT NIET in autoland!! Draait maar om 1 ding: marketing.
Eigenlijk geven ze onrechtstreeks toe dat ze niet op niveau van Europese en Japanse merken liggen. En binnen 5 jaar staan deze ook al verder. Mijn schoonzoon (Kia C’eed) koopt er alleszins geen meer. Te veel problemen gehad en “in de zak” gezet. Had de wagen op afbetaling gekocht verspreid over 4 jaar maar moet blijkbaar (tja de kleine lettertjes) na die 4 jaar nog 5000 euro ophoesten als laatste schijf. Wat als een koopje werd gezien is een ferme finaciële aderlating.
@speedie: Let op: Geld lenen kost geld.

Nieuw voor je?
@speedie: dat is flink dom van je schoonzoon…
Je kan wel stoïcijns 51 modellen gaan produceren, maar als het overgrote deel troep is, bereik je er weinig mee.
@Tommy2:
Volgens mij gaat het VAG verkooptechnisch aardig voor de wind….
En die verkopen een partij troep….
@jrk68: Zoals?
@Tommy2:
Dat het tsi en dsg debacle niet meer op de voorpagina’s staat betekent nog niet dat het niet meer bestaat….
Of lag je veilig onder je steen toen dat in het nieuws was?
@Tommy2: zoals jrk68 aangeeft zijn de TSI’s van Volkswagen rotzooi vergeleken de oudere motoren die ze hadden en de DSG’s zijn qua betrouwbaarheid kansloos tegenover de oude en ietwat stroeve versnellingsbakken. Ik zeg niet dat ze perse slecht zijn, ik zeg echter wel dat de kwaliteit dusdanig laag is dat de prijs niet gerechtvaardigd is en de afhandeling ronduit belachelijk en schandalig te noemen valt.
@ej20g: De dubbelgeladen 1.4 TSI was vooral in het begin inderaad niet goed, die moet je niet hebben. En de 7-traps DSG met droge koppeling moet je ook niet aan beginnen. Het is vragen om problemen. Aan de andere kant is Volkswagen ook wel te makkelijk geweest om die ‘probeersels’ zo op de markt te brengen. Ze gingen er al vanuit dat de consument capabel genoeg was om te beoordelen wat ze moesten hebben.
@Tommy2: precies. En dat is ook het hele punt van jrk68. Ik zou zelf nooit een Volkswagen kopen, simpelweg omdat ik het vertrouwen in Volkswagen techniek volledig verloren ben door het aantal slechte producten (te noemen die DSG’s en TSI’s) en dat is best zonde.
@ej20g: Dat is kortzichtig, Volkswagen maakt prima spul alleen moet je weten wat je koopt.
@jrk68: Ik vind het wel leuk dat je beweert dat ik VAG zo ophemel. (wat niet waar is) maar blijven roepen dat vag kut is.. Slaat ook nergens op. Dat kan je namelijk van elk concern doen. En je hoeft echt niet in elk toppic te verwijzen naar vag.. Mensen zullen autos van vag blijven kopen, deal with it!

Mij boeit het voor de rest niets wat jij vind, dat weten we inmiddels wel. Maar de reactie lijsten kunnen wel gehalveerd worden als we de anti-VAG comments eruit vissen.

Best wishes,
Een allround autogek die alle soorten auto’s kan waarderen, jong & klassiek, betrouwbaar &ruk…
Het is wel eigenaardig dat net Kia zich een beetje meer upmarket wil begeven. Ik dacht dat binnen hun autogroep Hyundai wat luxueuzer werd gepositioneerd? Dan zou het logischer zijn om dat met Hyundai te doen…
@ronin1130: nee, is precies andersom. Kia moet een beetje de premium Hyundai gaan worden.
Wauw.. Ooit zal ik in mijn droom KIA rijden!
Kan je voorstellen dat er een poster van een kia, bij een klein jochie (ik dus) boven zijn bed hangt?

Nope, ik ook niet.. Zal ook niet zo snel gebeuren.
@lamborgfan: maar dat geldt net zo min voor de Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus en Audi A3. Uitzonderingen zoals de eerste Golf GTI en Astra GSI daargelaten natuurlijk. Je punt ontgaat me dus een beetje… Misschien ook wel omdat er nog nooit een poster van een auto boven mijn bed heeft gehangen van welk merk, model of uitvoering dan ook.
@lamborgfan: dit zei iedereen 15 jaar geleden ook over Audi…
@lamborgfan:
Mocht een van die 51 nieuwe modellen de opvolger zijn van deze dan zou ik hem serieus overwegen.

Nu hebben ze niks van mijn gading in hun palet.
Beste medereaguurders: Wel eens van vooroordelen gehoord? Als ik de meesten hierboven moet geloven hebben jullie allemaal een ruime practische ervaring met dat merk. Niet dus!
Bekijk de modellen van Kia van zo’n tien à twaalf jaar geleden eens en vergelijk die eens met het gamma van nu. Ze zijn stuk voor stuk ontwikkeld van blikkerige trommeltjes tot respectabele auto’s, waarvan zelfs ene Martin Winterkorn zich afvraagt, waarom VAG die inhaalslag niet kan bijhouden.
Premium? Dat is een begrip geworden wat door de autofans en autoproducenten is gelanceerd om aan te duiden, dat die merken kwalitatief beter zouden zijn dan andere. En waarom zou Kia dat niet lukken?
Ik weet nog héél goed, dat merken als Audi, BMW en later ook Mercedes Benz roestbakken waren en technisch helemaal niet premium. Alleen door er keihard aan te werken hebben zij hun imago kunnen verbeteren en zijn geworden, wat ze nu zijn.
Ik acht Kia, dat werkelijk op de goede weg is, er echt wel toe in staat om over vijf jaar dat niveau te bereiken. Ook al zullen de fanboys daar moeilijk vrede mee kunnen hebben.
@9000cse: toen Hyundai de rwd Genensis met v8 op de markt bracht hadden ze in feite geen enkele auto op wereldniveau gemaakt in dat segment. Iedereen riep dat wordt niets… right. Hoe amazing die eerste auto in het luxe segment werkelijk was bleek toen journalisten na tests moesten toegeven dat de auto eigenlijk op ieder vlak in de buurt komt van de 5 serie en MB E-klasse. Misschien niet beter, maar hé die merken doen dat segment al decennia. Geweldige “first effort” en het ultieme waarschuwingsschot. Don’t underestimate them, they will eat you alive.

De ambitie is er, de plannen zijn er, de mensen zijn er (velen ex VW, Audi, BMW en Mercedes bij Kia/Hyundai europe) en het geld is er.. Het is niet de vraag OF het ze lukt, uitsluitend of ze hun eigen tijdslijn halen.
Iedere auto is premium dat is iets dat tussen de oren zit,bmw rijders hebben daar nog het meeste last van en nochtans…
Alleen Gran Turismo 5 bepaalt of iets premium is of niet.
Premium bestaat niet, maar als Kia wil dan kan het zich zeker in het luxe segment begeven. En dan nog met kwaliteit ook.
@norge:

Typische opmerking van iemand zonder de knaken om een fatsoenlijke auto te kopen.

Dus het plastic dashboard van een Koreaan is ineens ook het “luxe segment”. Laat me niet lachen joh, en spaar gerust nog even door voor een echte “luxe” auto.
@thejoker: Ha, De @rechercheur is er weer. Welke auto heeft geen plastic dashboard? En een luxe auto ligt niet in mijn behoefte, anders had ik wel een Genesis gehaald.
Wat klets je nou?

Kia en Hyundai; las net een stukje op Carros, dat ze een claim aan hun broek hebben van $ 775 miljoen in verband met een te grote afwijking van het genoemde brandstofverbruik in de salesbrochure. En daarmee tevens onevenredige hoge afschrijving en fors hogere brandstofkosten. Dat is “luxe” en “kwaliteit” volgens Korea?
@thejoker: rustig maar, de amerikaanse en europese merken komen ook nog wel aan de beurt in de VS, maar eerst natuurlijk de up en comers.. de koreanen dus. En trouwens, $775 dollar is niet heel veel voor een top 5 fabrikant. In europa hebben de meeste merken al boetes van meerdere honderden miljoenen aan de broek gehad met concurrentie beperkende richtlijnen en prijsopdrijving… it happens.
@w0o0dy:

$775 of $775 miljoen is best een verschilletje …..
zal het daarom even uittypen; $775.000.000
@thejoker: je geliefde BMW mag alleen dit jaar in alleen zwitzerland al 163 miljoen (speciaal voor jou 163.000.000) DOLLAR boete aftikken vanwege het verbieden van verkopen aan zwitzers buiten zwitzerland… zet dat maar eens af tegen het aantal auto’s dat ze normaal in zwitzerland verkopen… Per auto is deze boete voor Kia/Hyundai peanuts in vergelijking tot dat geintje. En zoals gezegd, de rest van de merken komen ook nog wel aan de beurt in de VS.
@thejoker: Zucht wat een gezeur weer Theo, Geen van de rondom twintig auto’s die ik toe nu toe gehad heb voldeed aan de fabrieks opgaven. En als je het nieuws een beetje volgt had je dat stukje van Carros al lang geleden hier kunnen lezen. Niet zo achter lopen joh.
@thejoker:
Zo pietlut, weer een andere naam….We begonnen je al te missen….
GAAP, net als de echt joker ben je alles behalve grappig.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!