Drie keer raden…
Inderdaad, ze doen het gewoon weer niet. Porsche blijkt opnieuw de eeuwige tease te zijn en zwicht niet voor de charmes van de F1, zelfs niet nu het circus naar Zandvoort komt. De F1-comeback van het merk, dat ondanks het feit dat ze nu vooral Q5jes en Q7’s bouwen nog steeds geldt als een van de toonaangevende sportieve automerken die deze wereld rijk is, hangt al jaren in de lucht. Doch net als vaak het geval is bij donkere wolken die op racedag boven het circuit hangen, wil de regen maar niet vallen. Wat dat betreft komt de strategie van Porsche overeen met die van deze vrouw uit een Porsche-reclame.
Als we teruggraven in ons archief komen we bijvoorbeeld een bericht tegen uit 2007 dat feitelijk dezelfde inhoud heeft als dit bericht: na lang wikken en wegen hebben ze bij Porsche besloten dat F1 deelname op dit moment niet in het bedrijfsplan past. Dit harde nieuws was al min of meer naar buiten gebracht door de FIA in de vorm van Jean Todt, maar volgens Auto-Motor-und-Sport is nu ook vanuit de krochten van het hoofdkwartier in Stuttgart verklapt dat het echt niet gaat gebeuren. Niet alleen dat: het hele project rondom de Hochleistungseffizienzmotor wordt abgeschossen. Dat betekent tevens dat de 919 Evo niet meer verder zal evolueren. Das ist aber schade.
Een en ander heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat VAG nu onder leiding staat van Herbert Diess en dat deze nieuwe CEO, zoals afgelopen week bleek, liever de hand op de knip houdt. Een peperduur F1-avontuur zit er daarom niet in. Daarbij zijn er ook nog andere factoren die waarschijnlijk een rol spelen bij deze beslissing, zoals het feit dat de huidige vier motorenfabrikanten er gezamenlijk voor gezorgd hebben dat de MGU-H uiteindelijk toch behouden zal blijven. Deze dure en voor straatauto’s feitelijk irrelevante techniek maakt het voor nieuwe binnenkomers een stuk minder interessant om een motor te ontwikkelen.
De hele geschiedenis past wel in het verhaal van Porsche in de F1 tot nu toe. Het op Le Mans zo succesvolle merk heeft er eigenlijk nooit voor gekozen vol in te zetten op de koningsklasse van de autosport. In 1962 pakten de Duitsers hun enige zege onder eigen naam met Dan Gurney in de Grand Prix van Frankrijk. Aan het eind van dat seizoen stopten ze prompt met de F1 activiteiten. Medio jaren ’80 werden de grootste successen gehaald samen met McLaren, maar de motor heette toen TAG omdat Porsche ook toen zelf de kosten al niet wilde dragen voor de ontwikkeling van het blok. In 1991 werd er dan toch een poging gewaagd om onder eigen naam een nieuwe V12 te leveren aan het team van Footwork, maar dat werd een gigantische afgang.
De kans om revanche te nemem op die laatste gebeurtenis zal dus nog even op zich laten wachten. Dat gezegd hebbende zal het vast niet lang duren dat er wederom geruchten ontstaan over een nieuwe F1 comeback van Porsche. Misschien 2026 ofzo?
transaxleman zegt
Er zullen er wel een paar gruwelijk balen bij Porsche, want ze zijn de afgelopen jaren behoorlijk serieus bezig geweest met het ontwikkelen van een motor voor het (toen nog te bepalen) 2021 reglement.
Lijkt mij toch een gemis, hoe meer motorleveranciers hoe beter.
Erik zegt
@transaxleman:
“UPDATE”: Porsche is niets anders dan V.A.G. Sjoemelen wordt hard afgestraft in de F1. Een software update blijkt, uit recente klantreacties, dat dit de motoren niet ten goede komt en zorgt er uiteindelijk voor dat alleen een startplaats achter op de grid mogelijk is. Een oplossing is er nog niet en daarom stelt Porsche deelname voorlopig dus uit………….
henk_he zegt
@erik2907: deze grappen worden echt oud onderhand…
Erik zegt
@henk_he: toch kon je het niet nalaten om te lezen ….
Goede wijn is ook oud, schijnbaar ligt in jouw kelder azijn ….. :-).
henk_he zegt
@erik2907: Balsamico di Modena DOP om precies te zijn
tjongejongejonge zegt
@erik2907: beetje kansloze humor. Lees eens een boek
Erik zegt
@tjongejongejonge: familie van @henk_he?
Edge zegt
@transaxleman: Da’s toch wel knap, een motor ontwikkelen zonder dat je weet wat de definitieve specificaties worden.
audicoupe84 zegt
F1 gaat zeker niet in 2020 naar Zandvoort komen, die prins probeert op deze manier geld binnen te halen, en de Teleraaf(geen schrijffout) is zijn liegende medestander en spreekbuis…. wakker worden mensen!
peug206 zegt
2026 is er geen f1 meer zoals wij die kennen. Dus ook een nee.
rhellema zegt
@peug206: en in 2027 is er geen F1 meer zoals we die in 2026 kenden. Ik snap uw punt niet helemaal.
peug206 zegt
@rhellema: in 2021 gaat het motorenregelement op de kop. Maar kijk eens naar de ontwikkelingen buiten de f1. We hebben auto’s die sneller op 300 zitten tegen die tijd met alternatieve aandrijflijnen. Tegen die tijd zal het gros van de gewone autoverkoop ook bestaan uit alternatieve aandrijflijnen. Geen benzines meer. Ik ben bang dat de f1 dan toch ook de keuze moet gaan maken voor een andere aandrijving. De F1 hoort de top van de innovatie te zijn, maar qua aandrijving zijn ze dat nu al niet meer.
rhellema zegt
@peug206: welke autosport is nu dan de top van de innovatie? Je gaat me toch niet vertellen dat de Formule E dat is mag ik hopen?
peug206 zegt
@rhellema: ik denk dat er fabrikanten zijn die verder zijn met de ontwikkelingen van de toekomst dan de f1 is momenteel. Waarom? Omdat in f1 alles aan regels ligt. Digitale spiegels is daar een mooi voorbeeld van waar ze nu voor pleiten. Dat is al leverbaar op hypercars en binnenkort ook op “gewone” auto’s. Qua aero, software voor benzinebesparing en bandenmanagement heeft de f1 daarintegen wel een gigantische voorsprong…
rhellema zegt
@peug206: ik denk eigenlijk dat de technieken die jij nu benoemt juist voort komen uit de F1. Weliswaar niet in de vromen zoals je die benoemt maar wel de achterliggende techniek. De F1 is in mijn ogen het platform om nieuwe technieken te ontdekken, prototypes en conceptcars zullen dienen om die nieuwe technieken te implementeren in de diverse ontwerpen en uitgewerkte ideeën te tonen aan het publiek om vervolgens in de productiemodellen het te vercommecialiseren. Daarbij denk ik dat het ook tot een wisselwerking komt want ook de F1 profiteert van de ervaring welke fabrikanten opdoen met productiemodellen om bepaalde processen betrouwbaarder te laten verlopen.
peug206 zegt
@rhellema: zolang in de f1 de ontwikkeling geremd wordt door de regelementen zullen ze innovatief zijn binnen de regels. Echter er zijn vooral onder de hypercars veel merken die gigantische stappen maken. En dan komen ze ineens wel heel dichtbij met innovaties als deze. Terwijl de f1 het al jaren had kunnen hebben waren spiegels verplicht. Zelfde met bijvoorbeeld een lmp en het hybride systeem. Daarin zijn ze gewoon veel verder.
rhellema zegt
@peug206: tja, zo worden autofabrikanten ook beperkt door regels dus dat maakt ook geen verschil. Vooralsnog zijn camera’s in plaats van spiegels nog niet goedgekeurd. Misschien dat hele kleine producties er mee weg komen maar een Passat met camera’s is voorlopig ook nog niet toegestaan.
lithiumion zegt
@rhellema: maar de techniek van verbrandingsmotoren is in al die tijd alleen in de ‘marge’ verandert, het is nog steeds een verbrandingsmotor, niks meer en niks minder. De beperkingen daarvan hebben er (onder andere) toe geleidt dat de overige ontwikkelingen zoals aërodynamica en de elektronica wel drastisch verder zijn ontwikkeld in de F1 toepassing. Dus ja liefhebber of niet, de formule E, is de next step in overall ontwikkeling
rhellema zegt
@lithiumion: maar nog steeds is de F1 innovatiever dan Formule E. Wellicht zal F1 in de toekomst over gaan op elektro maar zover is het nog niet.
FB_100001036415374 zegt
Ergens wel logisch. De focus van een merk zoals Porsche zal nu vooral op elektrisch/Hybride liggen. Hierdoor past het onwijs dure F1 niet in het plaatje, begrijp ik volkomen.
Vind het wel heel jammer. Als er nou 1 merk is dat het Mercedes en Ferrari écht lastig kan maken dan is het Porsche wel.
potver7 zegt
@FB_100001036415374: F1 is toch ook al een paar jaar hybride? Maar je punt dat uitgerekend Porsche het Mercedes en Ferrari moeilijk kan maken snap ik niet. Ja, ze maken fantastische sportauto’s, maar een F1-bolide is echt wel different cook. Voor een F1-team moet een compleet aparte organisatie uit de grond gestampt worden, dat kan maar heel beperkt meeliften op kennis en ervaring van de bestaande Porsche-organisatie.
dirkv zegt
@FB_100001036415374:
Sterker nog, ze moeten winnen als ze mee doen. De beste zijn en dat is nog niet zo makkelijk.
Het is winnen of niet mee doen en ze kiezen voor het laatste.
hape zegt
@brent_decat:
Ik denk niet dat Porsche zomaar even het niveau haalt van de Ferrari of Mercedes F1 PU.
Ik zal wel afgeschoten worden hier maar ik durf te beweren dat in Duitsland de kennis om op het hoogste niveau van auto- danwel motorsport mee te doen eenvoudig niet aanwezig is.
Ze zouden eenzelfde constructie als Mercedes toe moeten passen.
ukbob zegt
Snap de overweging wel:
Als het F1 motor concept high tech zou zijn én bruikbaar in Porsche straat auto’s zou de business case heel anders zijn.
Zeg nou zelf:
Iedereen zeurt over de 4 (!!) cilinder Boxster, maar als Porsche kon pochen met “Onze 718 heeft t zelfde blok als onze F1 auto’s” wordt het toch snel een heel ander verhaal.
(I know, F1 heeft geen vier cilinder, maar wie weet wat er in de komende jaren op dit vlak gebeuren gaat..)
stijngp zegt
En logische, puur zakelijke en rationele afweging. Niks anders van Porsche verwacht. Alle ontwikkelingen gaan richting elektrisch. Waarom zou Porsche zoveel geld in een verbrandingsmotor willen investeren? Dat is techniek waar je in de nabije toekomst niks meer aan hebt. Over 20 jaar is het denk echt helemaal -over en uit- met benzine. Puur emotioneel kies ik voor een fluitende, hoge toerendraaiende F1 V12 maar die tijden zijn helaas voorbij. Maar zal vast iets spannends voor in de plaats komen, wees positief! En eerst wordt Max nog even wereldkampioen… of meerdere keren.
Robert zegt
Ik zou liever zien dat een motorenbouwer als Cosworth z’n rentree zou maken in de Formule 1. Maar wat eigenlijk ook al in het artikel wordt geschreven, het in stand houden van de MGU-H unit maakt het ontwikkelen en bouwen van zo’n motor een peperdure aangelegenheid, zonder garantie op succes (zoals Renault en Honda inmiddels hebben aangetoond). Jammer, want daarmee dwingt men ook de kleinere teams tot het afnemen van een (dure) klantenmotor.
HZW zegt
Tussendoor hebben ze ook nog aan de Indy Cars mee gedaan.
harrie zegt
‘Deze dure en voor straatauto’s feitelijk irrelevante techniek…’
.
Dit is de kern van de zaak, was de F1 ooit eens de ontwikkelkamer voor techniek voor straatauto’s, lopen ze nu achter met hun ouderwetse hybride techniek.
Formula-E is daarvoor nu al veel relevanter, en zal waarschijnlijk sneller dan we denken samensmelten of het stokje over nemen van F1.
karaya zegt
@harrie: Wie kijkt er Formule E? Tweederangs raceklasse met derderangs coureurs.
harrie zegt
@karaya:
Nu nog wel ja, maar dat kan heel snel veranderen.
Wat als bv Mercedes, Renault en Honda kappen met F1 en hun topcoureurs overstappen omdat ze straks amper benzine auto’s meer verkopen?
Tijden veranderen, en F1 moet waken voor een Nokia scenario.
karaya zegt
@harrie: En als de Formule 1 op elektriciteit overschakelt, waar blijft de Formule E dan?
De Formule 1 heeft alle troeven in handen.
hhitalia zegt
Leuk filmpje ?
Benny_Weisz zegt
@hhitalia:
Jammer dat ’t een Amerikaanse productie is, met dus een U.S. model (de auto dan, over de afkomst van de dame kan ik geen uitspraak doen) en dat betekent van die lelijke puisten op de bumpers….
notsobig zegt
Bang voor een volgende afgang waarschijnlijk.
En begrijpelijk aangezien er in 2021 toch weinig verandering zal komen. Dan lijkt het me onmogelijk om snel een competitieve motor te hebben, aangezien de huidige 4 al jaren ontwikkeling achter de rug hebben…
edjehaze zegt
Wat heeft Porsche met ‘Q5jes en Q7’s’ te maken?
tsteg zegt
@edjehaze: psst…Cayenne en Macan
mistermini zegt
@edjehaze: Doelt op de Macan en Cayenne
Barryyy zegt
@edjehaze: wederom een sneer naar VAG / Audi en dat het allemaal op elkaar lijkt. Ze hebben er nogal een handje van hier bij de redactie.
SpiderIV zegt
@barryyy: niet de redactie hoor: de beslissers bij VAG laten hun modellen erg op elkaar lijken!
(wat waarschijnlijk ook wat kostenbesparingen met zich mee brengt en daarbij is de cirkel weer rond)
barry355gtb zegt
Porsche heeft een ongenaakbare hybride aandrijflijn voor de WEC ontwikkeld en uiteraard hebben ze daarmee LeMans 24H gewonnen. Helaas heeft de een heel vreemde kkkkijk op de aandrijflijn in deze..
wildbeest zegt
F1 kunnen ze ook helemaal niet, rijden ze straks achteraan
hape zegt
@wildbeest: inderdaad, ik denk dat ze zich gerealiseerd hebben dat die kennis elders gehaald moet worden. Zoals Mercedes de motoren in Engeland bouwt. Zoiets red je niet in een paar jaar.
JanJansen zegt
Een winnend motor/chassis ontwikkelen doe je niet in 3 jaar. Nu het onzeker is wat de toekomststrategie van de F1 is, zou ik er momenteel ook geen miljarden in investeren.
Verder, bij Pikes Peak / formula student winnen de electro auto’s het inmiddels ruim van de brandstof. Kwestie van tijd voordat de koningsklasse ook deze kant op gaat, hoe gaaf ik een gillende V12 ook vind.
karaya zegt
@janjansen: Pikes Peak heeft een parcours een lengte van 20km…
Misschien heeft Tesla laadpalen staan rond Le Mans.
JanJansen zegt
@karaya: Le Mans is weer het andere uiterste, maar is ook een kwestie van tijd.
p993 zegt
Porsche zien we niet meer met verbr motor in F1 of LM….eerst FOrmule E!!