#Koplampgate: meer informatie Porsche-diefstallen

Gepost op 31-10-2012 om 10:20 door - 65 Reacties »

Porsche Panamera GTS met lege oogkassen
Enkele dagen geleden toonden we jullie foto’s van een Porsche Panamera in Amsterdam waarvan de koplampen verwijderd waren. Een niet op zichzelf staand incident, want kort er op volgde een soortgelijke foto van een andere Panamera. Inmiddels duiken andere media er bovenop, tijd voor hoor en wederhoor.

In de comments kwamen al enkele video’s naar voren aangaande het demonteren van Porsche-lampunits. Doordat er geen fysieke verbinding met de carrosserie is in de vorm van een schroef of een bout, zijn de units met het nodige wrik- en trekwerk door een geoefend persoon vrij rap los te maken.

Volgens een van onze tipgevers worden de koplampen losgetrokken met industriële zuignappen. De grote kracht die wordt uigeoefend in combinatie met het onbreken van een schroef/bout zou afdoende zijn:

Porsche-lampunit

We namen contact op met de Nederlandse Porsche-importeur. Zij hebben kennis genomen van ons artikel, maar benadrukken dat dit niet een specifiek Porsche-probleem is. En inderdaad, hier moeten we ze gelijk in geven: een korte Google-search levert legio resultaten op. Maar goed, het zijn momenteel de Panamera’s die gespot worden.

Lokaal probleem
Aantallen kon Porsche ons niet noemen, want het vervangen van koplampunits wordt naar eigen zeggen niet uitgesplitst naar oorzaak, dus wanneer je bijvoorbeeld voor je huidige lampen een upgrade naar Xenon wilt hebben, dan geldt dit ook als een vervang-actie. Wel wordt benadrukt dat het een lokaal probleem is, dat zich in Amsterdam afspeelt. Hierbij lijken Panamera’s en Cayennes het slachtoffer.

Eerder kreeg de Cayenne te maken met een recall omtrent mogelijk loszittende koplampen. Deze zaken met elkaar combineren is wellicht niet helemaal fair, maar kennelijk is het toch een achilleshiel.

Fix
Op de overkoepelende PON-campus is actie ondernomen, en een zogeheten ‘eenwegsboutje’ ontwikkeld, dat na bevestiging een eventuele diefstal aanzienlijk moet bemoeilijken. Op de vraag wat voor specifieke actie hiermee ondernomen gaat worden bleef Porsche het antwoord schuldig, maar het ligt voor de hand dat de boutjes bijvoorbeeld tijdens een eerstvolgende beurt bevestigd zullen worden.

Toen wij vroegen of dit probleem bekend is en er misschien iets met het design gaat gebeuren was het antwoord dat het hier om een lokaal probleem gaat, waarvan Porsche pas zeer recent op de hoogte is, en hier dus geen direct antwoord op gegeven kan worden.

Type lamp
Het gaat hier om Xenon-lampen. Berichten in de media dat deze gestolen worden om gebruikt te worden in de wietteelt zijn speculatief, en bovendien een politie-aangelegenheid.

Vervangende lampen kopen?
Slachtoffer van steeltuig? Op Marktplaats worden vervangende koplampsetjes aangeboden.. Maar over de herkomst hiervan is het speculeren natuurlijk.

65 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
ok, nu weet iedereen dus dat je de koplampen er zo kan uit trekken. Een nieuwe trend is gestart :-)
@fejjie: Tuurlijk, want jatten gaat “impulsief”…..
@kaasboerin: Bij een groot gedeelte van de jeugd helaas wel …
@fejjie: bij het jatten van een Pet ja, of een fiets. niet de lampen van een dure wagen. bovendien staat er dat je een industriele zuignap nodig hebt, en die koop je denk ik niet bij de praxis.
@lambo4all: Jawel:) Een ruitenzuignap is voldoende:)
Volgende week krijgen we weer een Panamera op de zaak, en dan zal ik het eens proberen:)
@lambo4all: Ben je nog steeds dezelfde mening aangedaan?
Leuke actie van de FBTO, maar nu hoop ik toch wel dat als je dat ritje wint die Boxster twee koplampjes heeft. De korte dagen komen er immers weer aan.
Blijf van de koplampen van die Panamera’s en mijn vrouw af!

OT had Porsche het vroeger beter voor elkaar, bij de 993 moest je ze vanuit de koffer losklikken vooraleer je ze eruit kon halen…
@StijnB: Ach ja, vind het altijd een beetje lullig om Porsche de schuld te geven van dit soort tuig.
@StijnB: In principe moet dat dus nog steeds. Alleen trekt het tuig ze door de bevestiging heen. Als ik hard genoeg aan verschillende onderdelen komen ze altijd los. Je kan niet tegen hufterigheid ontwikkelen.
@911GT2: make it foolproof and they will invent a dumber fool!
Als ik de advertenties van H. op mp bekijk zijn heel wat onderdelen van de Porsche er zo af te halen….
Tegenwoordig moet je bij veel auto’s naar de garage om een lampje te laten vervangen, maar bij Porsche zijn ze weer iets te ver de andere kant op geschoten.
Autobild heeft recent via eBay 10 vast ingebouwde navi’s gekocht: 9 van die 10 bleken gestolen, vooral VAG spul.
Binnenkort op Autoblog… een Golf met Panameralampen en de titel: ‘Golf heeft grootheidswaanzin’
We weten allen wel dat de Golf niet vies is van Porschemeuk
Koplampgate :

@MLTB: Ge-wel-dig!
Tuurlijk zijn de lui die dit doen zo fout als wat. Maar come on. 100k aan auto en dan zonder gereedschap de koplampen kunnen verwijderen….. Als het een Kia of Hyundai was geweest had iedereen weer lopen schreeuwen: zie je wel, goedkope meuk.
@E34M5Touring: Welnee, dat is zo krom als wat.
Als er net is ingebroken bij de buurman ga je toch ook niet roepen dat die sukkel maar een betere alarmsysteem had moeten hebben..
Maar idd, ze bestaan..
@kaasboerin: Ik zeg toch dat die lui fout zijn. Maar je kan niet ontkennen dat het gewoon een budgetoplossing is die niet past bij een auto van die prijsklasse. Dit geldt net zo hard voor een BMW, Mercedes, Audi en ga zo maar door. Maar het blijft een budgetoplossing. Die xenonlampen zijn niet goedkoop. Dat weet Porsche ook. Zet er dan ff 2 boutjes in die verbinden aan de carrosserie. Zo’n high tech oplossing is dat niet en is op de nieuwprijs van een Panamera te verwaarlozen.
@E34M5Touring: Misschien hebben ze het gewoon over het hoofd gezien en is het een kinderziekte.
@kaasboerin: Ding is nu, wat, 3j op de markt? En it’s Porsche. Zijn niet echt de boys van de kinderziektes. Dat moet zelfs ik toegeven.
@E34M5Touring: Hehehe, wat m’n pa meegemaakt heeft is echt om te janken van Porsche..
Panamera is dicht van onder, zit een waterreservoir die ‘t water opvangt..
Zat dat ding op een gegeven moment verstopt, stroomde het hele interieur vol met water..
Hebben ze logischerwijs keurig gereinigd en een nieuw leidingkje (o.i.d.) geplaatst..
Maar wtf, scheen een productiefout te zijn bij de eerste zoveel Panamera’s.
@kaasboerin: Mijn Pa heeft alleen problemen gehad met het panoramadak van zijn Cayenne, maar dat scheen een bekend probleem te zijn. Met zijn huidige heeft ie eigenlijk geen problemen gehad. Die Turbo (series 1) was slechter.
@E34M5Touring: Hmm hoop onder garantie, panoramadak schijnt een hel te zijn om zelf aan te moeten knutselen. :(
@kaasboerin: Zag er schitterend uit, zo’n lamellendak. Alleen werkte het voor geen meter. Je kon voor en achter apart van elkaar open doen. Die raakten daardoor in de war en gingen niet meer dicht. Niet zo’n probleem in Miami, wel een klein puntje in Zwitserland. En de koeling was niet je van het. 2x nwe radiator ingekomen. Wel garantie allemaal gelukkig. Die Turbo was wel gevoeliger dan de GTS (scheelt ook 3j 2006T-2009GTS). Slechtere bak ook. Dat vond ik echt een slecht punt aan de series 1. Zelfs de verkoper bij Porsche zei dat de BMW X5 automaat veel beter met veel koppel en vermogen om kon gaan. GTS is al een stuk beter maar nog niet zo verfijnd als een X5. Die nieuwe hebben allemaal die PDK bakken en die schijnen een stuk beter te zijn.
@E34M5Touring: Ken je nagaan..
Is idd best belachelijk op zo’n peperdure bak.
PDK bevalt ons idd erg goed.
Verkoper zei nog dat je wel ‘stoten’ voelt bij het schakelen.
Weet niet of hij zelf ooit is gereden heb daarin maar die voel je dus gewoon bijna niet (in non-sportmodus).
Panamera heeft enkel een schuifdakje in het plafond, misschien achteraf dus toch nog wel beter hehehe.
@kaasboerin: Vooral bij de Turbo merkte je dat de bak niet lekker met het vermogen overweg kon. Mijn pa heeft eerst gereden met een gechipte Turbo met 500pk en die niet genomen omdat de bak echt rake klappen kreeg. Zijne had het vooral met optrekken (vollast) en van 1 naar 2. Pa heeft nog niet gereden met de nieuwe. Hij vind het hem niet zo mooi. En een Panamera kan niet genoeg off road. Voorlopig houdt hij de GTS, kan ook makkelijk, ding heeft net 25k gelopen ofzo.
Alsof je voor wietteelt xenon lampen kan gebruiken
@PeugeotGTI: wiet word meestal geteelt onder xenon lampen ja, alleen zijn het wel andere lampen als welke je in een xenon setje van je auto vind.
Het lijkt me daarom ook sterk dat mensen dit risico zouden nemen terwijl je de geschikte lampen voor een euro of 80 hebt met een veel grotere lichtopbrengst
Voor die wietteelt kan je dan beter lampen jatten uit een kas in een afgelegen gebied, dan koplampen uit een Porsche rukken in een woonwijk….lijkt mij.
@pvs1: Beter blijf je gewoon met je tengels van andermans spul af…
VAG is wel een ster in de “afneembaarheid” van onderdelen..
Bijna 1600 euro op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/600623827

Even goed kijken naar zuignapafdrukken…
Op de Telegraaf/Autovisie staat er nu een filmpje van iemand die koplampen van een Panamera steelt.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/video_autovisie/autovisie_videofun/13134165/__Inbreker_steelt_koplampen_van_Porsche_Panamera__.html
@Lucb: ook leuk dat het alarm pas afgaat als hij al zo’n beetje wegloopt met die lampen… Nja hopen dat ze hem op de beelden pakken (leuk dat de camera zo oud is dat het nog met een K gespelt word)
Wat Belachelijk. Je blijft met je tengels van een ander zijn spul af
Zou Henk van Californication er ook last van hebben gehad?

Dashcam dan maar ?
Ik heb gehoord dat je goed wiet van die koplampen kan maken, vraag me niet hoe…
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!