Lada keert terug op de Nederlandse markt

Auteur: , 75 Reacties

Het sympathieke Russische merk verdween een paar jaar geleden geruisloos van de Nederlandse markt. Dankzij een autobedrijf met liefhebbers aan het roer, komt daar nu verandering in.

Eigenlijk is Lada en Nederland een gouden combinatie. Simpele en goedkope auto’s voor de zuinige Hollander. In de hoogtijdagen van het merk, eind jaren ’80, werden er dan ook tot wel 18.000 Lada’s per jaar verkocht door importeur Gremi, met de pakkende slogan ‘Lada, de auto zonder bla bla‘. En wat te denken van posters over ‘variabele kleppentechniek’, met daarbij een foto van de twee zonnenkleppen in verschillende standen?

In de jaren ’90 kwam de klad er in en daalden de verkopen van duizenden, naar honderden en later zelfs tientallen auto’s op jaarbasis. De charmante 1200/2100-serie verdween, de bijtijdse Samara bleven ze zolang doorbouwen dat deze niet meer bijtijds was en de 110-serie kon maar weinig harten veroveren.

Gremi Auto Import ging eind jaren ’90 failliet en de nieuwe importeur, Lada Holland, kon het tij evenmin keren. Er zijn zelfs verhalen van potentiële klanten die aanklopten bij de importeur voor een nieuwe wagen en nul op het rekest kregen. De paar Lada’s die de laatste jaren op geel platen gezet werden, kwamen dan ook met name via Duitsland binnen.

Daar komt nu verandering in, het Drentse Autobedrijf Snippe gaat weer nieuwe Lada’s leveren. “We zijn sinds 2008 dealer en onderhoudsspecialist van het merk en we dragen het een warm hart toe,” aldus Jolanda van Autobedrijf Snippe. “Helaas was het de laatste jaren niet meer mogelijk om nieuwe auto’s bij de importeur te bestellen. Er was vanuit de Lada-club wel vraag naar nieuwe Lada’s en wij zagen er wel brood in. We gaan het rustig opbouwen.” Momenteel hebben ze de Kalina I, Kalina II, Kalina Cross, Granta en Urban 4×4 (voorheen bekend als Niva) staan, al wordt er momenteel nog gerekend wat de verkoopprijzen precies moeten worden.

Later dit jaar verwachten ze de Vesta en X-Ray in de showroom en dat zijn auto’s die het tij voor Lada wel eens écht zouden kunnen doen keren. Twee moderne, niet onaardig vormgegeven auto’s die de strijd met bijvoorbeeld Dacia’s Logan, Sandero en Duster prima aan moeten kunnen.