Lamborghini Sesto Elemento: Meer foto’s en details

Gepost op 06-01-2013 om 12:20 door - 72 Reacties »

Lamborghini Sesto Elemento fabriek
Je was het misschien alweer bijna vergeten, maar de Lamborghini Sesto Elemento (gepresenteerd in september 2010) gaat in productie. We hebben er ruim 2 jaar op moeten wachten, maar deze supercar met een (droog)gewicht van 999 kilo gaat er eindelijk komen.

De productie zal plaatsvinden in het zogenaamde Pre-Series Center van Lamborghini. Die afdeling is speciaal opgericht voor het produceren van speciale modellen die niet op de reguliere productielijn gebouwd kunnen worden. In hetzelfde gebouw bevindt zich ook de protoshop waar prototypes in het grootste geheim in elkaar gezet worden.

De ‘productielijn’ van de Sesto Elemento bestaat uit 5 stations en als de auto gereed is wordt met behulp van 24 felle lampen elke vierkante centimeter gecontroleerd op eventuele imperfecties. Ook is het leuk om te weten dat de productieversie zo goed als identiek is aan de conceptcar. Zelfs de ‘stoelen’ zijn behouden. Echte stoelen zijn het namelijk niet, meer carbonfiber schalen waar wat op maat gemaakte kussentjes op zitten.

Dankzij het uitvoerige gebruik van CFRP (carbonfiber reinforced polymers) is het gewicht extreem laag gehouden en ligt de power-to-weight ratio op 1,75 kilo per pk. En de prestaties? In slechts 2,5 seconden sprint je van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 320+ km/u. Achterin ligt een V10 met 570 pk/540 Nm die we kennen uit de Gallardo LP570-4 Superleggera.

In totaal zal Lamborghini 20 exemplaren bouwen en de prijs ligt op, schrik niet, 1,5 miljoen euro! Op de openbare weg zal je deze auto trouwens niet aantreffen. Want je kan hem niet op kenteken zetten.


72 reacties   toon alles
Een onnodige wagen dus!
@MARS: Niet helemaal. De dure techniek die er in zit en wordt getest, laat zich gedeeltelijk terugbetalen door deze gelimiteerde oplage. Deze truc haalde Aston Martin ook uit met de One-77.
@Tommy2: Met het grote verschil dat die WEL op kenteken gezet kan worden !
Het is dus wachten op de eerste die wél op kenteken komt…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het lijkt me inderdaad stug dat het niet lukt om hem in de UK via een single vehicle approvement als nog op kenteken te krijgen. Die keuren de gekste dingen goed….
@Svenska_Aeroplan_AB: Je hebt nog een issue in NL, die enerzijds positief is en anderzijds wat vervelend kan zijn….omdat de Sesto Elemento volledig van Carbon is gemaakt en de motor van Aluminium…schijn je full speed door te kunnen bij vaste flitskasten die op lussen in de weg werken….nadeel is dat het verkeerslicht ook niet meer op je reageert..dus wel een elektromagneet monteren hier in NL.
@maartenoosterbaan: Aha.. dat van die flitspalen is goed nieuws natuurlijk ;).. Bij stoplichten is het kut dus… ik dacht altijd dat het met gewicht te maken had ofzo bij stoplichten, maar dat is dus niet?
Je gaat toch ook niet naar München naar de bierhallen en dan een foto van je moeder in dat bier gooien?
@jipino: ook te vaak naar Hans Teeuwen gekeken :-)
Jammer dat het ding niet op kenteken kan, gelukkig valt er in veel landen gelukkig wel wat te ritselen. Laatst werd er toch ook een Zonda R op kenteken gezet?
@kraakensmaak: Waarschijnlijk eerst in Groot-Brittannië op kenteken laten zetten en dan naar Nederland halen. Zelfs een gemotoriseerd bed krijg je daar nog op kenteken, als er maar de juiste verlichting op zit.
Fijn. Nu maar hopen dat dat feestmodel voor de 50ste verjaardag hier geen flauw afkooksel van gaat worden.
Een beetje zoals de Aventador na de Reventon.
@larsdeijsbeer: nee, want dat model wordt een flauw afkooksel van de Gallardo die zo lang wordt gereanimeerd dat ie inmiddels uit zichzelf begint weg te kruipen.
@larsdeijsbeer: dus jij vindt een veel snellere -in mijn ogen- mooiere versie van de reventon voor een derde van de prijs een flauw aftreksel?
@lambo4all: Qua styling wel ja. De Reventon zat vol met scherpe lijnen, voor de Aventador hebben ze die gewoon wat afgevijld.
20 exemplaren?
Nou dan gaan er 8 voor altijd in de zeer afgesloten garages van verzamelaars.
8 naar het verre Oosten of naar Rusland waarna we ze nooit meer zien.
Hetzelfde geld voor die 2 exemplaren voor Azië .
Dan blijven er nog 2 over..
een voor het Labo museum en een voor een rijke vent die als enige persoon ter wereld hem een keer per jaar even wat lucht laat happen, om hem daarna weer hermetisch op te sluiten.

Leuk die speciale modellen als je ze waarschijnlijk nooit in het wild zult zien..

We kunnen nog altijd zeggen, gelukkig hebben we de foto’s nog
Gaaf is ie, maar mooi?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Uitsluitend geaaid door italianen met de hipste kapsels!

@sacha: Die uiteraard niet van modellenbureau ‘Mooi Boy’ komen, maar gewoon in de Lambo-fabriek werken.
Ik heb dan toch 10x liever de Réventon..

nog even het achterlicht en de spoilert vastmaken…
Kan niet zeggen dat ik het ding echt mooi vind, maar dat zal wel niet mogen…
-edit: Check!-
OT: mooie proof of concept, maar verder lijkt het meer een prestigeproject dan een zinvolle bijdrage aan het super/hypercarsegment… 1,5 mio voor een auto waar je niet de weg mee op mag?
1,5 miljoen voor een auto die minder kan dan een Ariel Atom…. En die mag gewoon de straat op.
@E34M5Touring:
Dit mag ook gewoon de weg op, kost ook een fractie van die Seste Elemento en heeft een gunstigere pk gewichtsverhouding.

En hij vliegt ook spontaan in de fik….
@jrk68: Still, nog steeds 5x duurder dan een Atom en nog steeds alleen op top sneller. En die is niet megaonderstuurd (de Atom dan) . En bestaan die lui eigenlijk nog? Was toen een hele hype maar ik hoor of zie er nooit meer wat over.
@E34M5Touring:
De site is er in elkgeval nog, al staat het copyright nog op 2010. Dat is vaak geen goed teken.
De T1 doet 0/100 trouwens 0.3 sneller dan de Atom V8 en daarboven wordt het verschil natuurlijk rap groter.
De V8 staat trouwens ook niet meer op de Ariel site.
Daar staat alleen de Atom III nog maar op.
@jrk68: En je ziet ze ook nooit meer in tests of bladen. Introductie was nou ook niet bepaald vlekkeloos. Er is toch ook een NL journo mee gecrashed?
@E34M5Touring:
Dat weet ik niet zeker, ik weet wel dat Jason Plato even langs het lokale brandwonden centrum kon na een testje….
En bij Clarckson liet de vloer los.
@jrk68: Hou op man.. Dan ding is echt geweldig, die Caparo!! Doe het bijna in m’n broek!!
@camber24:
Waar zeg ik dat het niet zo is…?
Echt degelijk was het in 2007 niet trouwens. Sindsdien is het wel ernstig stil rond Caparo.
Ik heb de Sesto Elemento nooit helemaal begrepen. Hij is lelijk, hij mag niet de weg op & voor op circuit te gaan racen is hij een beetje te kostbaar (1.5M).
Tenzij je geen ene fuck geeft om zo een auto en hem gewoon aan grot gaat rijden op een of ander circuit.
@vale46: De 2007 formule 1 wagen van Schumacher bij Ferrari kostte €8,5 mil en dat stak zo nauw niet als dat ding kapot gereden werd omdat Ferrari een budget had van 450mil. De lui die zo’n Sesto Elemento kopen hebben vaak dezelfde budgets… dus racen dat ding!
Was dit maar de opvolger van de Gallardo geworden.
Als ik zo die reacties lees, denk ik dat Lamborghini weer op het goede pad is…
Ik hoor: te duur, volslagen onpraktisch, lelijk, beeldschoon, onnodig en huilende spotters…
Vind m niet mooi maar hulde aan t beoogde doel, 1000kg is heilig in verhouding met de 1600kg van n beetje supercar. En waarom? Zo te zien vast n carbon kuip met buizenchassis en wat kunststof plaatjes… Waarom lukte dit 30 jaar geleden wel in de racerij maar nu niet op straat? Is t dan puur de luxe??
@davelepeef: omdat mensen geen 1,5 miljoen willen betalen voor een supercar.
Wat een poep wereld.
Wie wil dit monster nou niet op de openbare weg hebben?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!