Le Mans: de digitale binnenspiegel doet zijn intrede

Gepost op 24-05-2012 om 19:55 door - 39 Reacties »

Audi-cameraschermpje
Het idee bestaat al jaren, en sommige auto’s zijn al met achteruitrijcamera’s uitgevoerd, maar in de racerij bestond het (bij mijn weten) nog niet. Audi’s Le Mans-racer (die doorgaans inderdaad meer achter zich dan voor zich heeft) krijgt een schermpje in de cockpit met beelden van wat er zich achter de auto afspeelt.

In de racerij is het zicht voor de coureur vaak minimaal: hij zit retestrak ingesnoerd, en zeker in de LMP1 heb je heel veel body om je heen, en zijn spiegels vaak ook erg klein (want: enorme windvangers), dus het blikveld is verre van ideaal. In dat opzicht is een camera een uitkomst, hoewel ik niet weet hoe groot je dode hoek ermee is.

Het systeem heeft al gedebuteerd, tijdens de 6 uur van Spa. De buitenspiegels blijven natuurlijk, want a) dit is reglementair verplicht en b) een camera kan kapot gaan, en dan heb je ineens nul zicht naar achteren. Toch lijkt het me een zeer nuttige innovatie.

Voor de technologie heeft Audi even bij Samsung geshopt, want het scherm is van het type AMOLED, dat wil zeggen: lekker maximaal verzadigde kleuren, wat misschien wel helpt als je 350 km/u rijdt.. Ook tijdens de 24 uur van Le Mans zal Audi deze configuratie gebruiken.

39 reacties
BP
BP [ commentorial ]
27-11-2014 om 9:30
Interessant, maar heb je onze video in het laboratorium al gezien?
Ik denk dat dit persoonlijk alleen maar afleiding geeft.
@bsxc2: vraag me idd af hoe ze dit doen met racen in de nacht. Hoe wordt het beeld dan? En hoe sterk licht het beeld ‘s nachts op?
Ik denk dat ze een set verstralers naar achteren gericht boven de camera monteren. Dan zit het wel schnor met de belichting.
@sir_smokalot: Ja en iedereen achter je verblinden, tja dat is ook een manier om te winnen. ;)
@sjaakk:

Werken met infrarood, dat ziet een mens toch niet. De digitale camera’s darentegen zullen er wel rare beelden door weergeven.
@Hupke: Night Vision? Want dat zal weer niet werken door de koplampen van achterliggende auto’s, die verblinden de camera weer. :)
@sjaakk:

Niet perse, camera die overdag gewoon licht gebruikt en ‘s nachts infrarood licht (en geen last heeft van de felle koplampen).
Maar zoals je zij is dat eigenlijk al niet nodig. In je spiegel kijk je alleen om te weten wat waar is niet om het landschap te bewonderen ofzo. Gewoon weten dat er achterliggers zijn via de lampen die ze aanhebben is al genoeg.
@Hupke: Gewoon een camera hebben die zijn eigen helderheid instelt, zoals een gewone fotocamera. al zie je op je schermpje maar 2 witte puntjes, dan weet te toch waar de auto zich bevind.
Meer dan dat hoef je echt niet te weten ‘snachts.
@HDM: niet, en hoeft niet.. Als er iemand achter je rijd zie je de lampeb wel omdat die fel genoeg zijn voor (de meeste) censoren
Lijkt me persoonlijk dat je er meer aan zou hebben om de zijspiegels te vervangen voor een soortgelijke constructie… Aerodynamisch gezien ;)
@griffendahl: ja oke, maar dat mag regelmentair weer niet. Als de camera kapot zou gaan heb je geen zicht naar achteren, maar als de spiegels er vallen / word gereden heb je er als nog niets aan, wel zeer onwaarschijnlijk.
Camera’s die naar voren kijken waren vorig jaar voor McNish wel handig geweest.
Had de Zonda R niet ook een digitale achteruitkijkspiegel?
@E34M5Touring: Ik dacht van niet.
ik heb er toch nog geen gezien op de achterkant.
De FXX heeft ook zo’n systeem. En daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen..
Dit hebben ze bij de lamborghini murcielago r-gt en r-sv al jaren! Maarja, een lamborghini geeft natuurlijk ook geen achterruit dat dat was pure noodzaak=p
@lambo4all & @aallex: Klopt, en zulke cameraatjes zijn ook doorgevoerd bij ik dacht de Gallardo Nera en misschien nog wel andere.
Zo he, is dit nou dat priemiejum voorsprong door techniek?
Al die twijfels in de posts, daar hebben ze heus wel aan gedacht hoor, tis Audi..
Hoe keken ze tevoren dan naar achteren, dat middenstuk tussen de achterspoiler en de cabine zit toch in de weg?
@gerard1710: niet, want waar zit de achterruit?
@bungabungastig: Hoe deden ze het dan?
@gerard1710: niet, was ook niet echt nodig het waren de snelste wagens op de baan. En als er dan een peugeot achter ze zat waren de zeispiegels en het commentaar van de pitboxs voldoende info.
@lambo4all: Waarom is dat nu dan wel nodig?
Avatar van robbie
robbie via Android app
24-05-2012 om 20:49
Dit soort systemen worden al jaren gebruikt.
Niks nieuws.

En buitenspiegels zijn sowieso verplicht, dus je schiet er weinig mee op.
Ik dacht en weet bijna zeker dat de Corvette C6R van die schermen hadden met daarop wat er achter hun reed alleen is dit misschien in latere modellen geschrapt.
Avatar van jweelden
jweelden via Android app
24-05-2012 om 21:05
de FXX had het ook. werkte goed op forza.
Avatar van bonkers
bonkers via Android app
24-05-2012 om 21:14
Mooi systeem, maar die camera had wel een stuk naar achteren gekund voor beter zicht
Waarom kijk je bij 350 km/h in je binnenspiegel? :)
Omdat er zomaar een Veyron voorbij kan komen blazen :)
@sir_smokalot: haha
ze zouden Le Mans ook gewoon om de beurt kunnen rijden ..

dan heb je die hoogbegaafde ultra elektra meuk helemaal niet nodig ..
@lincoln: In principe wel ja, het gaat toch alleen om gereden ronden, bovendien zullen er dan aanzienlijk meer finishen..
@lincoln: Kijkcijferts poep, kijkcijferts.
Avatar van Alpinaa
Alpinaa via iPhone app
24-05-2012 om 23:18
De Ferrari FXX heeft ook een camera als achteruitkijkspiegel meen ik.
@smoke: Is het niet logischer dat hoe meer auto’s je achter je hebt, des te minder je in je binnenspiegel hoeft te kijken tijdens een race? ;)
Heb het al een keer gezien bij de Total 24H van Spa-Francorchamps. Weet het niet zeker maar dacht toen in een Maserati.
Volgens mij hebben ze dit ook al jaren in het JGTC. Wel eens gezien in onboard beelden en op GT5 hahaha!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!