Lotec Ferrari Testarossa: een 1000 pk koopje

Auteur: , 37 Reacties

Autoblog bindend koopadvies! Al is dit het laatste wat je koopt, zo'n eighties turbo-twaalfcilinder achterwielaandrijver wil je hebben.

Een toonbeeld van hoe tijden kunnen veranderen. Te zien aan de styling van de auto maar ook de (toenmalig) tuner Lotec. Tot eind jaren ’90 een gerenommeerd tuner van BMW, Mercedes, Ferrari en Porsche maar tegenwoordig eigenlijk onbekend. Op een gegeven moment heeft deze tuner het idee opgepakt een soort Testarossa-F40 kruising te maken. Twee van de grootste en snelste Ferrari’s uit die tijd combineren om nog iets groter en snellers te maken.

Deze auto mag je met recht ‘duivels’ noemen. De Ferrari Lotec TT 1000 heeft, zoals de naam verklapt, 1000 pk (en 1100 Nm). Goed voor een 0-100 km/u sprint van 4,1 seconden en een topsnelheid van 370 km/u. Dat krijg je als je 2 turbo’s op Ferrari’s 5 liter ‘platte V12’ zet.

In 1989 kon je een van de 3 bizarre Lotec Testarossa-creaties kopen voor grofweg een miljoen D-mark (net geen €700.000,-). Nu staat de supercar te koop voor het luttele bedrag van €189.000,-. Weliswaar heeft de TT1000 inmiddels 12.000 km op de teller, de totaalprijs is amper meer dan de belasting die je over een Mercedes G65 AMG betaalt. Sterker nog: deze Lotec Ferrari Testarossa en een G63 AMG zijn even duur als één G65 AMG.

Een klassieker is het sowieso maar door zijn tuningverleden ligt hij wat moeilijk in de markt. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen helemaal in het zuiden van Duitsland. De auto staat in Konstanz, tegen de Zwitserse grens aan. (advertentie)



37 reacties

ha, wat heeft ie een hoop kilometers voor zo’n blok. Had ik niet verwacht.

Koenig is ook zo’n oude Tunert, zo lelijk waren die bakken
@tomleeuw: Wel eens een 512 BB Koenig gezien? Smaken verschillen, maar die vind ik dus wél geslaagd. Met Mercedessen waren ze wat minder handig, vind ik.
Ik dacht echt dat het een kitcar was, een Ferrari lookalike op basis van een Taunus of zo. Zo slecht is dit ding. En om het nog slechter te maken, dit kan nooit een betrouwbare auto zijn.
vreemd mijn eerste reactie is niet geplaatst, maar wel geteld. Maakt ook niet veel uit, zo’n bijzondere post was dat niet.
Doet mij herinneren aan die andere tuner, Koenig. Gruwelijk lelijk
@tomleeuw: zet je adblocker eens uit, dan zie je ook je 1e comment.
@robbie: Ik heb een Adblocker maar zie wel het 1e comment.
@midasracer: Als je de instellingen bij je adblocker verandert, dan kan je ook adblocker uitschakelen voor bepaalde site(s)…
1000pk 1100nm twin turbo V12 Ferrari. Zelden zo’n mooie zin getypt.
@E34M5Touring: alleen jammer dat het geen V12 is maar een flat-boxer.
@robbie: honest mistake maar je snapt het :)
@robbie: dit is geen boxer, wel een platte 12.
@robbie:
Het is een 180 graden V12, wanneer de ene zuiger BDP staat de tegenoverliggende op ODP.
Als het een boxer is dan staan ze samen op ODP/BDP.
Wat kost deze per maand bij JustLease??
Is dat geen koenig testarossa?
Ik dacht even dat het een mislukte replica was zo lelijk. Maar dat is het niet en dus wordt hij alsnog geadoreerd door iedereen.
Hmmm Als afbeelding boven mijn bed gehangen, toen vond ik hem al heftig. Persoonlijk vind hem mooier als een Bugatti Veyron.
Super wagen
Lotec bouwde wel veel vreemde wagens
Maar ik heb geen idee of de lotec sirius c1000 van dezelfde lotec is
Het is tenminste niet zo’n omgebouwde neppert met als Pontiac Fiero basis of erger nog de Toyota MR2. Met een Testerossa is niets mis maar wel met die spoiler achterop estetisch gezien.
Indertijd was die auto wel heel cool, smaken veranderen snel, dat is de reden waarom ik bijv. nooit een Tattoo zou zetten om maar iets te noemen.
Btw, 0 tot 100 in 4.1 sec, ik vraag me af hoe dat ze dat voor mekaar gekregen hebben? Door secondelijm op de banden te smeren of zo?
@Volvo_440_turbo:
Ik heb een tattoo van bassie en adriaan, dat blijft tenminste cool.
@papa: Ok, ik neem mijn woorden terug ;)
I like the boost button!
Heerlijk. Zó fout dat het weer leuk is.
Het is net een kitcar, jammer voor zoveel geld.
ziet er qua ombouw wel uit als een koenig..claxon is wel van koenig specials..meer info hierover?
Terug bouwen naar originele staat zou te duur zijn ?
@norge:
Ja een originele koop je voor een ton minder.
Heb je gelijk een potje voor het onderhoud.
Voor elk wissewasje moet het blok uit z’n ding dus dat loopt aardig in de papieren.
Ik dacht ook aan Koenig, inderdaad door die claxon, maar volgens mij hadden die niet zo’n verprutste kont. Period tuning altijd goed, maar dit is nabouw richting F40. Als n Cosworth-vleugel op een Kadett. Denk s aan al die nep-prul-lexus-look lampen, of die led dagverlichting die je nu veel scheef op n auto ziet. Beter geen namaak dan slechte namaak!!
Liggen die turbos bovenop?
Je zou dan wel verwachten dat die inlaten er anders uit zien.

Het zou ook het omdraaien vd beademing vergen en dus het omdraaien vd klappen etcetera…

I’ll pass btw…
Na lang kijken heb ik gevonden wat er mis mee is. Hij is niet echt lelijk gewoon een beetje te kort gehouden. Ze hadden hem vanachter moeten verlengen. Dan had het er wel OK uitgezien (lees als familie van de F40 en testarossa).

1000pk, in die tijd had je natuurlijk langst de ene kant al die krankzinnige racewagens waarbij vergeleken dat dat een peulschil was maar ook al die (super) sportwagens die maar 15% tot 30% daarvan hadden.
Ik vind het er niet uitzien lelijk ding.
Het lijkt inderdaad op een Koenig Testarossa. Dat was in de eighties mijn absolute lievelingsauto. En nog steeds zou ik dat ding in de garage willen hebben. Met eighties muziek erbij en dan de Sterrenshow op de video.
@swaffelaer:
Ben Liebrand grand mix er bij, goeie ouwe eighties
1000 pk, geen traction control of van die elektronische pretbedervers… Vast geweldig in de regen :D

In Belgie krijg je met dit ding jammer genoeg nooit een nummerplaat. Zie het al gebeuren bij de keuring, krijg je een “tuningrapport” ter waarde van 60€ extra op de 36€ keuringskosten.
Het enige wat mij stoort is die grote overhang voor!
‘door zijn tuningverleden ligt hij wat moeilijk in de markt.’ met je tupperware

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).