Mini Hayabusa turbo te koop [480 pk bommetje]

Auteur: , 43 Reacties

"Klein maar fijn" gaat niet meer op voor deze Mini uit 1962. Dit monstertje zet maar liefst 480 pk op zijn achterwieltjes. Doe dat maar eens na in je truttenschudder met jarretelaandrijving!

Deze Mini met Hayabusa turbomotor wordt in de advertentie aangeprezen als ’s werelds snelste Mini. In het filmpje zien we dat deze stelling wel eens zou kunnen kloppen ook. Hij trekt de 0 naar 100 binnen 3 seconden. Dat voelt snel in een sportwagen, maar in een Mini moet het helemaal spectaculair zijn. Klik snel op play om de actie te zien, en vooral te horen.

Het brein achter dit project is Knight Motorsport Engineering uit de UK. Kosten noch moeite zijn gespaard. Het volledige spaceframe (uitgebreide kooiconstructie) met Mini carrosserie uit 1962 zijn voorzien van een boordcomputer, lichtmetalen velgen, sportonderstel en sportstoelen. Klaar om het circuit op te gaan.

Helemaal mooi is dat deze Mini een klassiek Nederlands kenteken heeft. De echte bikkel kan ‘m dus zonder trailer naar Duitsland rijden voor een rondje Nürburgring. Even wat kilometers bij de 2.500 op de teller zetten. Zuinig zal de rit zeker zijn met de 1300 cc vierpitter die de 580 kg (leeggewicht) moet verplaatsen.

In augustus nog zijn onderhoud gehad, dus daar heb je voor voorlopig geen omkijken meer naar. Fijn, toch? Voor het luttele bedrag van € 34.500,- is de groene voor jou. Alsjeblieft.

Met dank aan Thibaut voor de tip!

Foto credit: Maurice Van De Waarsenburg



43 reacties

Super ver gezocht, maar krijg op de foto van de achterkant een enorm Renault 5 gevoel.
daar zou ik niet 300+ in willen rijden :p
Echt geweldig dik autootje! Alleen heel erg jammer dat het niet echt een daily driver is… anders echt HEBBE!
“…moet in een MINI al helemaal spectaculair zijn.” – Spectaculair? Doodeng lijkt me. Levensgevaarlijk. Met zo’n korte wielbasis mag je oppassen als je snel een bocht neemt. Desondanks ziet ie d’r heerlijk uit en na wat G-kracht training wil ik hier toch ook wel een rondje mee een circuit over!!
niet mee te rijden helaas, maar het idee is +1.
Geweldige bak! Mini’s zijn nou eenmaal supercool. MAAR, het lijkt me toch zeer sterk dat deze de 300+ kan halen. Ik ken een mini met ruim 240pk, en die heeft al moeite boven de 200 uit te komen. Aerodynamisch gezien is het gewoon een heel lastig verhaal..
Hij levert dit vermogen dus op de wielen, hoeveel is het dan op de krukas? 560 pk ongeveer?
Super gaaf helaas niet straatlegaal ondanks het kenteken
@KD-Producties: auto is een paar maanden geleden nog gewoon door de APK gekomen en lijkt mij dus gewoon straatlegaal.
@KD-Producties: Bullshit!, waarom zou deze niet straatlegaal kunnen zijn vertel me dat eens…

Auto heeft tenstlotte apk, of denk je dat er ergens nog een kloon verstopt staat?
Tuurlijk niet, is gewoon goedgekeurd door de RDW, dus of zo op UK plates gestaan en in NL gekeurd, of herkeurd na ombouw.
Zo lang ie maar een achteruit heeft is dat dus niet onmogelijk.
De achteruit is dan “elektrisch” want een motorbak heeft dit normaal niet (Honda Goldwing dan weer wel..)
Helaas niet straat legaal maar wat een bak zeg
Is onlangs al verkocht, nieuwe eigenaar had er panne mee en hij staat nu bij Beek Auto Racing in Den Haag voor modificaties: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?p=706646#706646
@MartijnGizmo: Na dit verhaal krijg ik er een VAG gevoel over.
Liever zo’n Vtec minitje dan. 480pk is gewoon een beetje te veel.
ga er over een jaar ook een kopen wel zonder turbo
@Pallas: had ik ook! Maar dat vind ik een goed punt!
Wauw! Echt super gaaf! Heel leuk project dit, hier zullen vast wel verkopers voor gevonden worden. Dit is toch gewoon puur genieten.
-edit: check je mail-
Checked… Thanks…. Advertentie op autoscout is inmiddels verwijderd….
@Maurice Van de Waarsenburg: Wow, dat is snel gegaan!
@maru: gerechtigheid zullen we maar zeggen… :)
@splitsecond

Niet mee te rijden ?? Onzin… Heb de eer gehad er langs te mogen zitten en geloof me, het rijdt prima.. Het is alleen een takke herrie in dat ding… Bestuurdar had oordoppen in, ik een blauwe gehoor beschermers… Anders is het niet te doen….

Maar het gaat echt eng snel dat ding… Heerlijk gewoon….
Hier ff het geluid van dat ding… Dit filmpje heb ik gemaakt tijdens mijn fotoshoot. Rood mx5 je is van mij… :)

http://www.youtube.com/watch?v=WDiT2CaBbgM
Fantastisch! Alleen ben ik meer fan van Mini’s met een VTEC of een Mini met 1JZ. Wel onwerkelijk snel dit!
@KD-Producties: als ie van 1962 is dan mag hij gewoon oude blauwe platen hebben hoor :)
Vond het een leuk ding, tot ik de prijs hoorde…
Puristgeneuzel: MINI (hoofdletters) is BMW, Mini (met kleine letters) is de goede benaming van de austin/morris/bmc/rover Mini…. Voor de èchte Minirijder zeker een belangrijk verschil!
@SjoerdMini: Je hebt helemaal gelijk! Ik ga het meteen aanpassen. Ben zelf ook graag purist. ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Een Group B Mini?
Yes please!
Heb t ding in deventer zien rijden. Echt n gaaf gezicht. Alleen stoppen vond ie minder leuk
@964rs: waarom vondt hij stoppen minder leuk ?? Hij had er in ieder geval geen moeite mee toen wij er een ritje in maakte… Stoppen zoals elke andere auto…
Zie ik dat nou goed, hangt die turbo vlak boven de handrem? Lekker warm dan in de winter :)
@Maurice: zegt ie aan het eind van het filmpje.
@Maurice Je zou bijna denken dat jij ooit hebt meegereden in die auto. Bijna, want dan had je daar wel iets over gezegd. Een keer of 30…
Ah, nou herken ik ‘m ook van de Boulevardsprint in Deventer.
Weet niet of de pk\’s kloppen want heb hem eerder dit jaar op Cpz gezien maar kwam meer over op minimaal de helft minder.Maar buiten dat een mooi project.
Waanzinnig, maar je hebt niet veel nodig om 250 km/h te gaan met zo’n ding. Alleen een grote zak met geld om het 1000cc blokje te verbouwen:
http://www.motoringfile.com/2012/08/17/classic-mini-screams-past-record-at-bonneville/
@Dahlback.. ga er maar vanuit dat het klopt.. ;)
Vorige eigenaar reed meestal niet met volle turbodruk..
Leuk. Ik denk wel dat er voor die cooling ducts elegantere oplossingen bestaan.

Voor het geld, de moeite en wat je ermee doet zou ik electrisch gaan. Kwestie vd enveloppe te duwen weetwel.
Of anders eentje met wat luxe, een normale cooper verbreding en een V-Tecje of zoiets.
Haha, wel grappig. Die schoenen heb ik ook, die zijn van Aston Martin. Lopen heerlijk. O.T. Wel chic gemaakt.
Wat een prachtig project!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).