Moet er een 4WD-versie van de Polo R WRC komen?

Gepost op 29-12-2012 om 13:12 door - 109 Reacties »

Meer grip om die 220 pk uit het 2.0 TSI-motortje makkelijker kwijt te kunnen. Bovendien is het dan écht een rally-auto voor op straat. In de top van Volkswagen achten ze het niet ondenkbaar.

Volgend jaar wordt de eenenveertigste jaargang van het World Rally Championship (WRC) door de Duitsers aangegrepen om weer actief mee te doen in de rallysport. Een gooi-en-smijt-kanon met 315 pk uit een 1.6’je zal dan de gravelbanen opduiken om de WRC-wagens van Citroën en Hyundai het leven zuur te maken. En wie dat graag op de openbare weg doet kan proberen een van de 2.500 Polo R WRC’s te bemachtigen. Maar die moet het stellen met 220 paarden, en louter voorwielaandrijving…

Niet dat er iets mis is met een voorwielaangedreven Polo die Golf GTI-achtige prestaties levert, onder voorbehoud dat het geen ondersturend hok wordt, maar een 4WD-versie rechtvaardigt de lettercombo ‘WRC’ natuurlijk pas echt. Autocar gooide de bal op bij hoofd ontwikkeling Ulrich Hackenberg, en kreeg het volgende antwoord:

“There could be some customer interest, so I think four-wheel drive could be great for some countries. There are no plans at the moment, but I could imagine it.”

Tel daarbij op dat de Polo op het PQ25-platform staat, waar ook de Audi A1 quattro op is gestoeld, en niets houdt een Polo R WRC 4X4 technisch gezien nog tegen. Nu alleen de boekhouders in Wolfsburg nog overtuigen.


109 reacties   toon alles
Gewoon een Cross-Polo dus…
@gj8003: nee, cross betekent helaas alleen een stoer(?) uiterlijk. Niks geen prestaties op t onverhard.
@sjamp: goh, echt waar???
@gj8003: beetje jammer. Zelf dom lullen en dan proberen een ander dom over te laten komen.
@awesome: ik denk dat gj8003 aan’t grappen was met z’n eerste opmerking. Gewoon, zomaar een ideetje.
@awesome: Nou ja, mensen als jij maken dit wel erg makkelijk….
@awesome:
Had ik al verteld dat mensen als jij dit erg makkelijk maken??? oh ja….

Blijkbaar moet ik grappen meteen gaan uitleggen zodat mensen zoals jij (lees IQ schroevendraaier) het meteen snappen en geen boze reacties hoeven te posten.

Mijn excuses voor dat…
@gj8003: in mijn ogen probeerde je grappig te zijn, maar faalde je jammerlijk. Er dan op deze manier onderuit proberen te komen is wel een beetje sneu.
@bosje:

Ow sorry, de volgende denkt nu zo wijs te zijn om zich hiermee te bemoeien.
Als je een grap niet leuk vindt, zeg ik: scroll lekker door en ga niet lopen janken (BTW, dat doe je nu dus wel he…miscchien moet ik dat alvast uitleggen).

Maar toch respect dat je het voor je gay-mattie opneemt! Je bent een goede vrind!!
@gj8003: als je vind dat je zo’n hoog iq hebt dan moet je eens letten op je balabberde spelling, zinsbouw en interpunctie..

Ow en met gay schelden is erg sneu..
@darkpluisje:

balabberde = belabberde

Volgens je eigen uitspraak is taalfouten tekenend voor IQ…
I rest my case! :-)
@gj8003:
En om mezelf dan maar te corrigeren: “is taalfouten” = “zijn taalfouten”
@gj8003: wauw gefeliciteerd je vond een typfout, daarbij pretendeer ik niet zoveel slimmer te zijn als de rest..
@gj8003: als je denkt dat dit je enigste taalfout was, succes ;)
@darkpluisje:

Je bent overigens wel een huilerige he???
Als je er niet goed tegen kan om laat naar bed te gaan en vroeg weer op…dan voortaan weer op tijd naar bed !! ‘s Avonds een vent, ‘s morgens een vent !!
@gj8003:

Kleutertjes zijn jullie, wat een discussie
Denk dat het inderdaad verstandiger zal zijn. Hoe meer tractie hoe beter. Wel het Haldex zo aanpassen dat het meer vermogen(en ook sneller) naar achter stuurt.
Ik zeg: Doen! Nu nog de 2.0 schrappen voor een 1.6 met min. 200pk en deze verdiend de titel wrc!
Dat zou ik een goed plan vinden.
Het wordt zolangzamerhand best een beetje crisis in de hoek van die homologatie specials.
@jrk68: vroegah, toen de polo nog als eerste productieauto met spiraal lader werd voorzien. 500 stuks eerste serie in 1987. Als warme broodjes nog voor de introductie op de beursvloer waren ze al weg. Mooi ding. Zou willen dat er bij mij een voor de deur stond. Oh wacht!
@sjamp:
Die G40 was zeker een leuk autootje, helaas was het met de levensduur van die G-lader niet zo best gesteld.
Het idee was wel vernieuwend, iets wat ze tegenwoordig niet meer durven. Ik ben wel van die tegen de stroom in oplossingen.
@jrk68: was toch ook nog een G60 (in elk geval in de Corrado) ?
@Megakix:
Yep, de G60 was er als Golf en Corrado.
De Golf was AWD in tegenstelling tot de Corrado.
Met de Golf heeft Hans Weijs sr nog rally gereden.
Dus mochten ze besluiten om de Polo WRC toch met vierwielaandrijving te brengen dan is het een beetje de opvolger van de Golf 3 G60.

http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/26/z.f6e03fb320450068a210a8c9c0f313a2.jpg
@jrk68: Golf 3 is nooit als G60 geleverd. Die Golf 2 heet, geloof ik, officeel Rally.
@E34M5Touring:
Dank je voor de correctie, je weet dat ik die Golfjes slecht uit elkaar kan houden.
De 1 lukt me wel, maar daarna wordt het al snel 1 pot nat.
@jrk68: Ben ook geen expert maar weet toevallig dat het hele G40/60 verhaal VW niet zo goed is bevallen. Veel problemen met lagers en koeling etc. Wel een gaaf geluid. Hele herkenbare huil. Liep wel lekker zo’n ding. Maatje had een Corrado met zo’n blok. Dat ging wel.
@E34M5Touring:
Dat van de problemen wist ik ook.
Wel jammer dat ze het niet uitontwikkeld hebben, met de huidige kennis en materialen zou het toch betrouwbaar gemaakt kunnen worden. Dan hadden ze nu een uniek concept gehad.
@jrk68: Tja, het zal nu niet echt meer interessant zijn denk ik. Turbo techniek zit nu goed ingeworteld bij VW. Bovendien waren het behoorlijke drankorgels. VR6 was net zo ‘zuinig’. Ik vind het nog steeds zonde dat de V(R)6 en later de R32 weg zijn. De nieuwe R klinkt toch als een stofzuiger naast de R32. Tuurlijk is zo’n zware 6pitter niet best voor de handling en het gewicht maar het was wel een kanon en had echt een van de best klinkende 6pitters vind ik.
@E34M5Touring:
Ik heb die VR6 altijd meer als GT gezien dan als über GTi.
Vergis je inderdaad niet, je kon er in rap tempo en relatieve rust mee in een ruk naar Monaco knallen.
Op de tussen acceleratie van 80-120 klopte je er zelfs de 348 mee in die tijd.
En je kwam elkaar bij elke pomp weer tegen, dat was dan wel jammer ja. Je was spekkoper als je zuiniger reed dan 1:6. Maar dat geldt ook voor wrx’en.
@jrk68: Nahh, VR6je kon ook naar bijten hoor ;) . Waren ook niet vrij van een beetje lift off overstuur. Ja 1100kg en 174pk wil wel lopen. En lekker gretig.
Build it, shut up. And take my money.
@mannetje: anders geef me de helft van je geld, dan hou ik m’n mond wel dicht maar bouw ik niets.

Heb je toch half je zin, kost je ook maar de helft!
Alleen zal deze auto voor de Nederlandse markt veel te duur zijn. Een petje wil er in gezien worden maar, heeft het geld niet. Degene die hier wel geld voor heeft geen interesse in meer in dit soort auto’s.
@rufctr01:
Gelukkig is de wereld groter dan de postzegel die Nederland heet.
Als ik naar de specs kijk, het formaat, gewicht, dan denk ik, Lancia Delta Integrale.
Wel zo’n 25 jaar later dus waarom zou daar geen markt voor zijn.
Die Delta is immers ook nooit een petjes mobiel geweest….
@jrk68: met een Delta Integrale vergelijken vind ik wat ver gezocht. Dat was een auto met emotie, stijl, klasse en uitstraling. Dat mist een Polo toch behoorlijk, het is dat er WRC op de deuren staat, anders kan het net zo goed een 1,4-tje zijn. En de Polo is niet de eerste, de DS3R, Clio RS en nog wel wat meer. Persoonlijk vind ik de DS3R de mooiste om te zien, de Clio is een betere funauto.
@rufctr01:
Daarom laat ik de criteria die jij noemt ook bewust weg en vergelijk ik het puur op de meetbare punten en niet op het gevoelsvlak.
Daarin zal je een Italiaan of Fransoos nooit met een Duitser kunnen vergelijken.
Frivoliteiten zitten nu eenmaal niet in mijn volksaard.
Ik ben echt een vreemde eend in die duitse bijt….
@rufctr01:
Een gewone Delta had ook gewoon Golf uitstraling.
La’aan we wel eerlijk wezen !
Toen die Integrale’s op de markt kwamen, ja dat was andere koek.
@desjonnies: ben ik het niet mee eens, als ik in een oude lancia stap denk ik altijd wat een mooi interieur. Mooie stoelen sprekend dashboard dat heb ik meestal niet bij normale volkswagens.
@desjonnies: ik ben het heel vaak met je eens alleen nu even niet.
het is fwd-biased haldex dus het is zowiezo geen echt sportieve aandrijving – ik denk niet dat het iets zal toevoegen aan het packetje dus voor mij hoeft het niet

de a1 kan ik nog begrijpen – dat was immers een zwaarder blok – een limited edition – een premium – en een audi

voor de polo voegt het niets im(h)o – als er nog geen lsd of torque vectoring zit op de voorwielen dan neem ik liever zoiets – misschien een cup-versie met lichte stoel – deurbekleding – motorkap etc…
@Pieter-Jan: tja, ook geen succes. En premium bij Audi, iets wat ze schreeuwen maar niet zijn. Audi is ook maar een VW.
Ik weet niet, het zou mss wel leuk zijn maar langst de andere kant 220pk kan je ook nog wel met de voorwielen kwijt. En die awd versie gaat een stuk zwaarder zijn en minder leuk sturen.

Ik wil eerst het resultaat zien voordat ik m’n oordeel vel.
Ik vindt het maar lastig om die Polo met sportief te associëren. Misschien omdat 990% van de Polo’s in NL een slowmotion is.
@sdk16420: 1.6 zonder turbo, gaat als de brandweer. En nee ik draag geen petjes.
@audicoupe84: Ben je echt van 1953 (profiel)??

Zo ja, dan zak het meer een petje zijn om je kale kop niet te laten verbranden ;-)
@audicoupe84: Van het nieuwste model dan

(en gewoon 90%)
@sdk16420: En kaal ben ik ook niet, zal het niet worden ook. En voor de rest werkt alles naar behoren (lichamelijk)
Ben zeker fan van deze magische bommetjes! Kietel deze Polo even voorbij een 250Pk, lus er inderdaad de 4wd in en zelfs een 40-jarige kerel (ikke) zal ooit overwegen om er 1 te halen.
@Megakix: Wat rijd je nu dan?
@gj8003: click op avatar/naam…
@Megakix: 3-serie of ook X6?
@Megakix: ok goed zo! ;-) mooie 3 BTW….
@Megakix: Ha, daarom haat je mijn avatar zo :)! Vind de 3 er nog wel mee door kunnen hoor. Ik vind alleen de X’en en 5GT en komende 3GT echt lelijk. Die zijn echt verschrikkelijk.
@fkbmw: nah, ieder z’n mening, eerlijk waar. Enja, de 5GT en de 3GT zijn schroothoopwagens, brr. De X6 is de ‘fuck-you-auto’ van BMW (maar lelijk) en de X5 is een prima kar, met name de laatste versie.
@Megakix:
Dat van de nieuwe X5 is niet iedereen met je eens.
Klaas Zwart heeft hem na een paar weken weggeven, die vond zijn oude fijner en rijdt daar nu nog steeds in.
En dat doet ie niet uit armoe, denk ik zo….
@jrk68: klaas zwart, wie kent’m niet…en inderdaad ook steekhoudend voor een hele rits X5-rijders, zoniet alle ! ^^
Heb niet in de nieuwe X5 gereden, wel in het vorige model. Welke er dus beter zou rijden weet ik niet. Duidelijk is wel, dat het ‘smoelwerk’ van de nieuwe imposant en mooi is.
@Megakix:
Weet je echt niet wie dat is? Klaas is de man achter Ascari en de eigenaar van het Ascari raceresort in Spanje, schoonvader van Tom Coronel.
Veel grotere petrolheads heeft onze postzegel echt niet voortgebracht.
Trouwens ik zij ook dat NIET IEDEREEN, het met je eens zou zijn.
Ik ben wel met je eens dat de nieuwe mooier is trouwens.
Hoewel ik absoluut het nut van SUV’s niet in zie vind ik het op de FX 50 na de mooiste SUV.
@jrk68: ik ken Klaas Zwart, alszijnde de beste organist van Nederland…die destijds ‘mijn pianootje’ in Tjechië heeft gekocht. Een man die in onze kerk destijds sinterklaasliedjes door Psalmen heenspeelde, zodat hij voor jaren werd geschorst :).
@Megakix:
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat toch een ander persoon is….
@Megakix: Maar de die VW’s zien er zo saai uit. Doe mij maar een 500 Abarth als hot hatch!
@fkbmw: inderdaad…zoals die ‘geel(goud)/blauwe’ waar ze nu ook mee adverteren…verdomd lekker bakkie !
@Megakix: Vind persoonlijk zo een witte met rode Abarh streep het mooist. En met rood (nep)leder vanbinnen uiteraard!
@fkbmw: mijn vrouw rijdt de Abarth Grande Punto (wit met rode strepen).
@Megakix: serieus??
Erg gave hatchback, àls ik een hatchback moest kiezen zal ‘t wss die worden..
@Megakix: Goede smaak heeft ze!
@Megakix: VAG kennende zullen ze eerst afwachten of het WRC avontuurtje een succes is geworden. Mochten ze het kampioenschap zelfs winnen dan hebben ze een goed excuus om nog een Polo R WRC Championship Edition uit te brengen. Voorzien van “AWD” *met aanhalingstekens inderdaad* en hun mechanisch “sportdifferentieel” beter bekend als creatief gebruik maken van de remmen en ESP… (-_-‘)
@AutomotiveDesigner: maar een sportdiff werkt toch vele malen sneller dan een mechanische diff ? Het aansturen van remmen/esp gaat dan electronisch en dus in een fractie van een milliseconde…Waarom zou iemand dan een mechanisch diff willen ?
@Megakix:
Omdat ESP werkt met rem ingrepen en terugnemen van het gas.
Een sper stuurt het vermogen naar het wiel dat wel grip heeft.
Dat scheelt nogal….
@Megakix: Het allerbeste is een elektromechanische sperdifferentieel. Een zogenaamde slimme mechanische differentieel zoals de Nissan Skyline GT-R (R33, R34) het heeft. VW maakt gebruik van de remmen als een kunstmatig differentieel om een doorslaand wiel af te remmen tijdens het betere bochtenwerk. In plaats van de krachten richting het juiste wiel te dirigeren maakt Volkswagen liever gebruik van de remmen.
@AutomotiveDesigner: dus een combi van beiden is het meest aan te bevelen ?

Offtopic: ik wens jou persoonlijk alvast een GREAT 2013 ! Hoe is het met de studie inmiddels ? Of je werk ?
@Megakix: Het beste is inderdaad een combinatie uit twee werelden. Ik wens je ook de beste wensen voor 2013. Ik ben momenteel bezig om mijn BSc op zak te krijgen. Nu hopen dat ik dit jaar nog aan mijn master Automotive Design mag beginnen anders ga ik over de grens om in Duitsland dezelfde master te gaan doen.
@AutomotiveDesigner: heel veel succes ermee kerel ! And keep blogging !
Ze moeten het inderdaad doen, zo’n R WRC 4Motion. Maar het zal nooit worden zoals de “echte” 2 straat-rallykanonnen.
@ej20g:
2 echte?
Zonder deze hadden die 2 er denk ik nooit geweest.

Dit is immers de vader van dat hele segment.
@jrk68: had ik even niet aan gedacht. 3 dan, helemaal waar wat je typt!
@ej20g: Een Escort Cosworth heeft verder niets toe te voegen? Die mag er ook toch ook wel bij vind ik.
@kingdecay:
OK, als we dan toch in die hoek duiken.
Laten we dan ook de Toyota Corolla WRC en Celica GT four, de Nissan Sunny GTi R maar toevoegen.
Allen leuke homologatie specials uit de ’90’s.
@kingdecay: XR4i…dat was toch een serieus goede auto (althans, wat ik ervan gelezen heb).
@Megakix:
Dat was een rwd V6 Sierra, voor zijn tijd serieus rap trouwens.
De Escort Cossie had het onderstel van de Sierra Cosworth 4×4.
@kingdecay: uiteraard wel, maar zoals in mijn reactie hierop (op jrk68) aangegeven is Ford niet meer bezig met zulke auto’s. Overigens zijn de Escort RS Cosworth, Sierra RS Cosworth (zowel RWD als AWD) natuurlijk ook verschrikkelijk lekkere machines die nog steeds opgevoerd worden tot gigantische vermogens.
@ej20g:
Yep, en is dit niet waar AB eigenlijk voor bedoeld was?
Lekker oeverloos discusieren over auto’s, ipv ouwehoeren over wat voor blik een rappert rijdt.
Of blind fanboy geleuter.
Hopende dat we hiermee het tij kunnen keren,
mvg JRK
@jrk68: true, daar ben ik het mee eens. Autoblog is voor mij een plek om met andere mensen een passie voor (Japanse) auto’s te delen aangezien ik dat hier in mijn omgeving (met vrienden) niet echt kan. Een beetje ouwehoeren over van alles en nog wat werkt gewoon als een klein uitlaatklepje.
@jrk68: Nee, de Ur Quattro is de echte vader van het segment. De 1ste generatie daarvan deelde immers nog echt onderdelen met de straatversie, dat kan van de groep B S4 vs Integrale niet gezegd worden. Je prachtige hierboven getoonde versie is echter uit het groep A tijdperk …
@dawwg: dan kun je net zo goed zeggen dat de Subaru Leone de vader van dit segment is. Die was er namelijk ongeveer gelijk met de Ur-Quattro en 5 jaar éérder dan de S1. Minder bekend, maar wel een grondlegger die dus ook heel veel vergeten wordt, of die mensen simpelweg niet kennen.
@ej20g:
Da’s onzin.
Iedere WRC moet een afgeleide zijn van het productiemodel.
Weliswaar ver afgeleid ervan, maar toch,
Van de twee deurs Impreza’s kan ik je vertellen dat het volledige onderstel (subframes) compleet anders is, evenals de bak, de bedrading enz.
Maar je kunt wel van een WRX STi (de GC 8 Range)de motor opbouwen naar WRC specificaties.
Doe je natuurlijk nooit, want daar zit een inlaat restrictor in.
‘t laatst betaalbare WRC blik waren Mitsubishi en Subaru.
Betaalbare homologatie specials voor de gewone man en eventueel om mee te gaan rally rijden.

Maar als we kijken waar de prijzen van deze twee heden ten dage op liggen, Volkswagen’s prijs stelling kennende, vrees ik dat deze als straat versie rond de twee ton Euro’s zal komen.

Ex-Citroën works wagens, die gingen weg voor rond het miljoen. Gebruikt.

Ik ben dan ook bang dat je beter je Integrale, Impreza WRX STi en Evo kunt koesteren en houden en ze het beste rubber en smeermiddelen mag geven.

Totdat de FIA met een totaal andere regelgeving komt, is de straat versie van de rallykanonnen dood.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!