Nieuwe trend: dieven maken jacht op je katalysator?

Auteur: , 89 Reacties

Wel nondeju. Heeft het proletariaat het eerst voorzien op je autoradio, TomTom-device en airbagunits, begeven ze zich nu steeds vaker ónder je auto om daar de katalysator van je uitlaat te ontdoen.

In Almere, waar wij ons sowieso niet zonder extra hangslot om de kat durven te begeven, werd Farshid Seyed Mehdi zaterdag beroofd van zijn uitlaatgasreiniger. En dit is geen opzichzelfstaand incident, hoewel de Flevolandse politie niet eerder een kat-diefstal meemaakte. Eerder dit jaar, dinsdag 22 mei 2012, werden er twintig stuks onder busjes vandaan gesneden/gesloopt/geschroefd. In Bergschenhoek waren al eens veertien auto’s de Sjaak en ook bij autobedrijf De Goede in Stompetoren gingen er twaalf onder auto’s vandaan. Een echte katalysatorkraak werd in Ureterp gepleegd, waar het vermoedelijk Litouwse dievengilde 150 stuks buitmaakte. Ook bij onze zuiderburen werden er al eens driehonderd buitgemaakt.

De plotselinge interesse in katalysatoren is ergens logisch te verklaren. Deze metalen bollen (duidingsfoto) zitten vol met kostbare edelmetalen als platina of palladium, weggewerkt in een honingraat-achtige celstructuur. Wanneer deze in reactie komen met uitlaatgassen wordt de hoeveelheid NO, CO en koolwaterstoffen sterk verminderd. Zo veel zelfs, dat het al jaren verplicht is in de EU en de VS. En tweedehands blijven ze geld waard.

En nu komt een keerzijde van deze vemorgensverminderaars luchtverbeteraars aan het licht. Autoradio’s zijn steeds vaker geïntegreerd, externe navigatie-kastjes sterven uit (want smartphone) en airbags rippen geeft altijd zo’n gedoe met alarmen. Waarom dan niet even met een pijpensnijder onder een auto c.q. busje liggen om de katalysator weg te snijden? Bovendien kan een geoefende pijpensnijder met gemak een kat stelen zonder een alarm af te laten gaan. Ze schijnen per stuk al gauw 50 euro op te leveren. Een nachtje doorsnijden en de buit is binnen voor de gemiddelde MOE-landers. Niet dat we willen zeggen dat dit bijna altijd MOE-landers zijn, maar het zijn bijna altijd MOE-landers, als we onze bronnen in het autobedrijvencircuit mogen geloven.

Alle berichten in de media welbeschouwd lijken autobedrijven het vaakst de klos, en wordt de particuliere auto-eigenaar in mindere mate gepakt.