Nieuwe trend: dieven maken jacht op je katalysator?

Gepost op 16-07-2012 om 19:02 door - 89 Reacties »

€€€

Wel nondeju. Heeft het proletariaat het eerst voorzien op je autoradio, TomTom-device en airbagunits, begeven ze zich nu steeds vaker ónder je auto om daar de katalysator van je uitlaat te ontdoen.

In Almere, waar wij ons sowieso niet zonder extra hangslot om de kat durven te begeven, werd Farshid Seyed Mehdi zaterdag beroofd van zijn uitlaatgasreiniger. En dit is geen opzichzelfstaand incident, hoewel de Flevolandse politie niet eerder een kat-diefstal meemaakte. Eerder dit jaar, dinsdag 22 mei 2012, werden er twintig stuks onder busjes vandaan gesneden/gesloopt/geschroefd. In Bergschenhoek waren al eens veertien auto’s de Sjaak en ook bij autobedrijf De Goede in Stompetoren gingen er twaalf onder auto’s vandaan. Een echte katalysatorkraak werd in Ureterp gepleegd, waar het vermoedelijk Litouwse dievengilde 150 stuks buitmaakte. Ook bij onze zuiderburen werden er al eens driehonderd buitgemaakt.

De plotselinge interesse in katalysatoren is ergens logisch te verklaren. Deze metalen bollen (duidingsfoto) zitten vol met kostbare edelmetalen als platina of palladium, weggewerkt in een honingraat-achtige celstructuur. Wanneer deze in reactie komen met uitlaatgassen wordt de hoeveelheid NO, CO en koolwaterstoffen sterk verminderd. Zo veel zelfs, dat het al jaren verplicht is in de EU en de VS. En tweedehands blijven ze geld waard.

En nu komt een keerzijde van deze vemorgensverminderaars luchtverbeteraars aan het licht. Autoradio’s zijn steeds vaker geïntegreerd, externe navigatie-kastjes sterven uit (want smartphone) en airbags rippen geeft altijd zo’n gedoe met alarmen. Waarom dan niet even met een pijpensnijder onder een auto c.q. busje liggen om de katalysator weg te snijden? Bovendien kan een geoefende pijpensnijder met gemak een kat stelen zonder een alarm af te laten gaan. Ze schijnen per stuk al gauw 50 euro op te leveren. Een nachtje doorsnijden en de buit is binnen voor de gemiddelde MOE-landers. Niet dat we willen zeggen dat dit bijna altijd MOE-landers zijn, maar het zijn bijna altijd MOE-landers, als we onze bronnen in het autobedrijvencircuit mogen geloven.

Alle berichten in de media welbeschouwd lijken autobedrijven het vaakst de klos, en wordt de particuliere auto-eigenaar in mindere mate gepakt.

89 reacties  toon alle reacties
Farshid Seyed Mehdi heeft zijn broers al wel ondervraagd?
Nederland kan dit prima oplossen. Elke wagen die binnenkomt uit een verdacht land gewoon aanhouden, vragen wat ze van plan zijn, waar ze verblijven en hoe lang. Als ze het land verlaten bij de grens allemaal weer aanhouden en de boel controleren.
Noem het discriminatie, ik noem het veiligheid. Kan me geen reet boeien of een bepaalde groep zich nu genomen voelt, dan moeten ze bij hun landgenoten zijn die de reputatie gecreëerd hebben.
Naast deze controle kan ook de auto direct een verplichte APK krijgen want veelal zijn de Bulgaarse busjes meer roest dan staal en branden er meer lampen niet dan wel…

Nee in plaats hiervan gaan we kijken of er Belgen en Duitsers de grens over komen voor wat wiet… Laat die mensen lekker smoken, focus je op de veiligheid en het welzijn van je eigen inwoners, Nederland.
Is dat wat ze in het Engels een cat burglar noemen?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!