Om een zeldzame youngtimer in goede staat te bemachtigen hoeft niet per se diep in de buidel getast te worden.
Nee, een fraaie W124 of E39 vind je niet voor dat geld, een leuke 205 GTI of Audi S2 evenmin. Maar wie genoegen neemt met een wat minder exotische youngtimer, kan voor weinig geld al zeer nette auto’s kopen. Die juist omdat ze minder geliefd zijn, tegenwoordig ook een stuk zeldzamer zijn dan de auto’s die wel de moeite van het conserveren worden geacht. Dat zijn deze wat mij betreft ook, wie werpt zich op als beschermheer (m/v) van deze leuke, originele youngtimers?
Bouwjaar: 1991
KM-stand: 45.000
Prijs: 950 euro
Bepaald geen auto die tegenwoordig nog op elke straathoek te vinden is, deze voorganger van de Laguna. Volgens de adverteerder was de 21 sowieso geen succes voor Renault, maar met ruim 2 miljoen verkochte exemplaren ben ik zelf een andere mening toegedaan. De auto is lekker basic, met zwarte bumpers, zwengelramen en uiteraard geen airco of stuurbekrachtiging. Wél zit er een originele radio in, doe maar duur!
Bouwjaar: 1992
KM-stand: 41.150
Prijs: 999 euro
Wanneer zag jij voor het laatst een Seat Ibiza van de eerste generatie? De kans dat het zo lang geleden is dat je het je niet eens meer kunt herinneren, is groot. Dit exemplaar uit 1992 ziet er echter uit om door een ringetje te halen, iets wat ongetwijfeld aan de lage kilometerstand te danken is.
Bouwjaar: 1987
KM-stand: n.b.
Prijs: 550 euro
Wat voor de Ibiza geldt, is in iets mindere mate ook voor de eerste generatie Fiesta van toepassing: vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Jammer, want persoonlijk heb ik altijd een zwak gehad voor deze oer-Fiesta. Ford noemde dit overigens de MK2, maar het is niets meer dan een facelift van de MK1. Naar de km-stand is het gissen, maar de auto heeft nog een tijdje apk en ziet er op de foto’s lang niet slecht uit. Zeker niet voor die prijs.
Bouwjaar: 1991
KM-stand: 215.489
Prijs: 748 euro
Door liefhebbers ook wel liefkozend de neusbeer genoemd en het laat zich niet moeilijk raden waarom. De auto kwam voort uit het Auto 2000-concept van Volkswagen uit 1981 en was uiterst gestroomlijnd. Dit exemplaar heeft al flink wat kilometers voor zijn kiezen gehad, maar lijkt die behoorlijk goed te hebben doorstaan. Voor de 252 euro die je binnen het budget blijft kun je vast een fraaiere originele radio vinden.
dutchcorvette zegt
Waar is het “YOLO” advies. Een lekkere afgetrapte Amerikaanse slee ofzo
boomhauwer zegt
@dutchcorvette: idd, yolo advies is het leukste van deze artikels.
rob5nismo zegt
Leuk voor de junkyard race
uselessguy zegt
Die passat heb ik naar gekeken als eerste auto (uiteindelijk een 940 geworden). Heb die grille, of eigenlijk het gebrek eraan, altijd mooi gevonden. Er is trouwens wel meer op de markt toch?
audicoupe84 zegt
Ik zeg maar zo: http://ww3.autoscout24.nl/classified/291857596?asrc=st|as
Dizono zegt
@audicoupe84: enorm hoge km stand, lelijke after market wieldoppen, deukjes, geen vijfpitter en dan ook nog niet rood…
Tonnie zegt
@uselessguy: is die passat het een beetje waard? Ben zelf ook op zoek naar een 1e auto, maar liever een die in de kwarttariefregeling valt of ertegenaan zit.
mout zegt
@Thijsj: Ja.
Ik heb een broertje dood aan het huidige VAG, maar eerlijk is eerlijk: Deze generatie Passat is goed. Tikkie ongeciviliseerd misschien, maar ze kunnen forse km-standen aan. En als je er een scoort die er nu redelijk net bij staat, zit het kennelijk met zaken als roest ook wel goed.
O ja – rijd je youngtimer, doe jezelf dan een lol en steek een dagje in het vervangen van rubber. Vooral simpele dingen als gewrichtjes op stabilsatorstangen en homokineten en ophangrubbers van uitlaten worden meestal hard genegeerd. Geldt ook voor doorgezakte veren en motorsteunen. Hoeft allemaal niet de wereld te kosten, maar maakt het verschil tussen een kreunend en bonkend brik en een auto.
Tonnie zegt
@mout: dankjewel! Dit kan ik mooi meenemen in m’n overwegingen. Ik wil expres een relatief ruim budget voor onderhoud apart houden, ipv direct bij aanschaf tegen de top van m’n budget te zitten.
volvoturbo zegt
Pfff…
gieltj zegt
Die fiesta is wel erg netjes! Zou m dr best bij willen hebben naast mn eigen fiesta uit ’01
jack_abarth zegt
Dan liever gewoon mijn eigen W201…
desjonnies zegt
@jack_abarth:
Altijd
Hoef je niet aan te twijfelen !
phaeton zegt
500 euro. Leuk om af en toe mee naar de supermarkt of het strand te gaan, die Fiësta.
Ozan zegt
Was de 21 niet eigenlijk de voorganger van de Safrane, die op zijn beurt de voorganger van de Laguna was?
Ozan zegt
@ozan: nope toch niet, Laguna nam is ’94 het stokje over van de 21 terwijl de Safrane van ’92 tot ’00 geproduceerd werd.
My bad.
coffeecup zegt
@ozan: Safrane zou je eerder als opvolger van de R25 kunnen zien.
justy zegt
In het rood zie je ze uit die periode niet meer zoveel, inmiddels zijn ze dan veelal roze geworden
metalmike zegt
@justy: Ik ben heel benieuwd hoe deze er na een maand uitzien. Er zijn genoeg trucjes om verbleekte rode lak er (tijdelijk) weer mooi uit te laten zien.
roppp zegt
@metalmike: welke garage gaat er zoveel moeite doen voor een auto die voor een paar honderd euro de deur uit mag.
Oh nee…. afleveringskosten!
roppp zegt
@roppp: kijk ik even op Marktplaats, is er inderdaad zo’n handelaar uit Veghel die een enorme Chrysler aanbiedt voor net geen 1000E en dan ook echt doodleuk 550E afleveringskosten durft te vragen………
potjak zegt
Leuke youngtimers noemen ze dit. 4 rode oude barrels was een betere kopregel geweest…
mennok zegt
@potjak: Net als dat potzuur een betere naam voor jou is
potjak zegt
@mennok: die was al bezet bij het aanmaken van een account ?
misterdrogba zegt
Hmm die Passat staat nog opvallend strak in de lak. Die zou dan ook mijn keuze zijn denk ik.
Robert zegt
Die Renault… In mijn eerste baan werkte ik als buitendienstmonteur bij een koppelbaas die allemaal BX’en had en één Renault 21 Nevada. Een station dus. Omdat dit een van de eerste grijskentekenauto’s in Nederland was met geblindeerde ruiten achter, blieften mijn collega’s die niet, dus de “nieuwe” (moi) mocht ermee rijden. Het ding reed geweldig. Maar goed, privé reed ik in die jaren nog een C-Kadettje dus dat zal m’n mening destijds ook hebben beïnvloed.
roppp zegt
@RRRobert: die 21 staat sowieso een rang hoger en vier generaties verder t.o.v. jouw Kadettje? Dus los van de vooroordelen, was het ook echt een fijne auto.
dailydriver zegt
@RRRobert: vergeet niet de optie die leverbaar was. Met dubbele achterbank!!
LaLancia zegt
De 21 vind ik nog altijd een hele leuke auto. Lijkt me heerlijk comfortabel. Mijn tante heeft twee Nevada’s gehad en dat was voor mij als klein jochie de eerste kennismaking met centrale vergrendeling met afstandsbediening. Cool dat ik dat vond!
timdawg zegt
Ha! Mijn eerste auto was een Ibiza van die generatie, maar dan uit 1993. Ook die 1.2 motor (traaaaag), maar wel met elektrische raampjes en een zonnedakje! Een mooie blauwe met lichtmetalo’s.
3 jaar met veel plezier en zonder mankementen in gereden. Én: op de motor stond system Porsche!
mrrallycross zegt
Nog best lage kilometerstanden
potver7 zegt
Waar hebben die auto’s gestaan dan… Juist rode lak van auto’s uit die tijd wilde nog wel eens verbleken, en carrosseriedelen die een overdaad aan zonlicht hebben gehad werden uiteindelijk mat-roze. Niks van dat al op deze auto’s, terwijl ik me niet kan voorstellen dat ze voor dat geld al een keer zijn overgespoten…
baasbas zegt
@potver7: Het geheim…
breraa zegt
Allemaal stuk voor stuk nachtmerrie wagens. Het is maar goed dat ze van de straat zijn verdwenen
mennok zegt
@breraa: waarom?
desjonnies zegt
@mennok:
Omdat hij president van de wereld wordt !
jochempie zegt
Allemaal geweldige bakken. Als je de mooiste Fiesta’s of Ibiza’s zoekt, kijk in Spanje. Overal XR2’s en Ibi’s met tegen de 100 pk en allemaal hebben ze airco.
LJ zegt
Wij hadden vroeger thuis een Renault 21 nevada.. Geweldig! Met zon derde zitrij in de kofferbak van een station.. Je zag ze destijds (rond ’95 – ’99) nog regelmatig maar tegenwoordig helaas niet meer..
lekbak zegt
Dankje @dizono. De auto’s die vroeger het straatbeeld bepaalden zijn net zo belangrijk, of zelfs belangrijker nog om te bewaren dan al die exoten.
Hele volksstammen hebben allemaal leuke verhalen die bij bepaalde auto’s horen. Als deze later aan de kinderen en kleinkinderen verteld worden hebben ze geen idee waar het over gaat. Terwijl het vroeger zo’n normale auto was.
De ford anglia, met die gekke achterruit, van overgrootmoeder die niet eens een rijbewijs had, maar wel een auto zodat anderen met haar konden rijden. De kever van opa waar ze met het hele gezin mee dagjes weg gingen (twee volwassenen en toen nog 6 kinderen) of de taunus met v6 en twee banken. Zodra kind nummer 7 er was moest het toch wat groter. Opa is een beetje dement maar die auto kent hij nog! Mijn zussen hebben geen idee hoe de datsun sunny’s eruit zagen waarin pa twee keer bijna dood is gereden lang voordat wij er waren. Of de kadett van moeke, haar eerste auto waar ze zo hard voor gespaard had en doe uiteindelijk helemaal verrot bleek te zijn.
Zo zal mijn dochter de hyundai lantra nooit kennen waarin wij met 4 kinderen op de achterbank de rugleuning naar voren klapten zodat we languit in de kofferbak konden liggen (tijdens het rijden uiteraard) of de Pontiac trans sport waar we bijna tikkertje in konden spelen maar al na zes maanden toch te duur bleek.
Ik ken ze als autoliefhebber allemaal, maar de rest van de familie kan zich geen voorstelling maken van wat voor auto’s het zijn. Het is een stukje cultureel erfgoed net zo belangrijk als de kleding van vroeger of de inrichting van de huizen.
desjonnies zegt
@lekbak:
Amen to that!
Zoveel auto’s hebben een onuitwisbare indruk gemaakt en dingen mee beleefd dat ik eigenlijk geen lijssies kan maken, maar wel over herinneringen kan mijmeren !
Trieste noot is dat mijn beste vriend terminaal ziek is, met hem en de MGB roadster naar Le Mans geweest en toen de Peugeots zien winnen 1994?
Robert zegt
@lekbak: het afschaffen van de oldtimer-regeling (hier op AB zowel vervloekt als toegejuicht) heeft dit soort auto’s versneld richting de export of sloop gebracht.
Ik had zelf vroeger een Audi uit 1984, gekocht uit jeugdsentiment, en ik heb deze nog anderhalf jaar in bezit gehouden na de afschaffing van de vrijstelling, maar uiteindelijk heb ik deze toch weg moeten doen, met name vanwege de gigantische aftakeling die de auto te beurt viel bij drie maanden stilstand (ik heb enkel een carport als stalling). Ook zijn heel veel merkspecialisten gestopt met het ‘oude spul’, zeker als je géén Volvo of Mercedes rijdt.
Ik hoop van harte dat de prachtige auto’s hierboven een liefhebbende eigenaar krijgen, die het straatbeeld ermee blijven opfleuren, maar voor bijvoorbeeld de Renault 21 vrees ik toch het lot van de export naar Afrika.
Soulmaster zegt
500 euro.. mijn dochter kocht voor dat geld met 2 vriendinnen een c5 break uit 2003. 255.000km gereden . Hagelnieuwe apk. Een distributie die nog 90000km mee kon gaan. Met die auto gingen 5 meiden inclusief een scherpsvracht aan spullen 3 weken naar zuid-frankrijk om te camperen. Bij terugkomst auto met zijn allen van binnen en buiten tip top opgepoest voor 1500 euro op marktplaats gezet en 4 dagen later voor 1350 euro verkocht…
En een lol dat ze hebben gehad. Voor die 500 euro….
purepet9006 zegt
Die eerste twee hebben echt een lage stand, wellicht worden die nog wat waard?
janmetdelangeachternaam zegt
-edit: je mag het denken, je mag het vinden, je mag je mening hier ventileren, maar dan wel in wat nettere bewoording aub-
stefan555 zegt
Zo seat heb ik nog gereden als tijdelijk wagen. Zat extra beluchting onder de stoel. Ding was helemaal rot en rembekrachtiger was ook kapot dus trapte hele tijd door me rem hen
alcantara zegt
Is youngtimer het nieuwe woord voor schaambak?
eugene01 zegt
die 21 is verkleurd, of zie ik dat verkeerd
desjonnies zegt
Kreeg die Passat mee van een collega, was DE ervaring om hem AB-SO-LUUT niet te nemen , de Laguna was net uit toen en die nam ik,
Werd een hit in dat bedrijf iedereen die proefreed in de mijne ging voor deze Fransman, nu zie je nog best veel oer Laguna’s lopen.
Was gewoon een knettergoed concept !
mashell zegt
De Ibiza, mits de motor systeem Porsche sticker nog op de achterruit zit.
ko4n zegt
Wanneer heb je voor t laatste een eerste gen fabia gezien? Eeuhm gisteren, een witte, in k*t staat
desjonnies zegt
Die oer Fiesra is helaas roestgevoelig, maar technisch gezien erg goed.
Met deze durf ik zo naar Spanje te rijden!
En is de enige die ik zo zou kopen!
Overigens is het deze kleine Ford geweest die ons voor het eerst met het fenimeen zonnendak
heeft bekendgemaakt, een dak van donker glas, was toen serieus man!
jeroenwz zegt
Net terug van een korte vakantie in Noord-Frankrijk en zelfs daar zie je die Renault 21 nauwelijks. Ik ben er 1 of 2 tegengekomen in een week tijd. Die aanbieder van de 21 heeft trouwens ook ander leuk spul staan. Zie http://www.cartoen.nl/voorraad/
Wat dacht je van een Audi 60L of een BMW 523i?
thearchitect zegt
@jeroenwz: die 850 R Estate voor 5950 met nog geen 200k op de teller ? Da’s vriendelijk in prijs..
Dutchdriftking zegt
Die passat met een trage diesel als station roadtrip auto. Heerlijk!
pinut187 zegt
De Ibiza was mijn eerste auto, in het grijs. Helemaal van binnen en buiten opgekuist, werkte toen bij een autopoetsbedrijf en 2 jaar veel plezier mee gehad. Het Porsche system wat ergens onder de motorkap stond maakte ook veel indruk! Had zelf jammer genoeg de 1.2 maar die 1.5-jes waren nog best rap.
autodrome zegt
Wat is het allemaal toch lelijk ….