Vanavond speelt het Nederlands Elftal haar eerste wedstrijd op het WK in Brazilië. Brazilië is een enorm land en er zijn grote uitdagingen op het gebied van infrastructuur en transport.
- Brazilië is momenteel de vierde markt wereldwijd als het gaat om autoverkopen. De verwachting is echter dat ze binnen niet al te lange tijd Japan van de derde plaats stoten en alleen de VS en China nog voor zich hoeven te dulden. Gemiddeld zijn er op dit moment 200 auto’s per 1000 inwoners maar de verkopen verdubbelen de komende jaren tot maar liefst 6,6 miljoen nieuwe auto’s in 2020.
- Bijna al het goederentransport in Brazilië gebeurt per vrachtwagen. In 2010 stonden zes miljoen lichte, middelzware en zware vrachtwagens geregistreerd, en ook nog eens een kleine 700.000 bussen. De hoeveelheid transport via boot en vliegtuig is verwaarloosbaar. Elke dag maken 900.000 voertuigen gebruik van de twee grootste snelwegen van het land: “Bandeirantes” en “Anhanguera” de twee hoofdroutes tussen Sao Paolo en Campinas.
- Diesel is verboden voor personenauto’s dus “het volk” rijdt op benzine of ethanol. Toch is meer dan de helft van de verkochte brandstof diesel, wat meteen illustreert hoe immens veel vrachtwagens en bussen er relatief gezien rondrijden in Brazilië.
- Veel personenauto’s in Brazilië hebben de beschikking over een FlexFuel systeem van Bosch dat ervoor zorgt dat op één van beide brandstoffen of een mix van beide brandstoffen gereden kan worden. Zo’n 90% van de personenauto’s is voorzien van zo’n systeem en inmiddels zijn er ruim 10 miljoen auto’s gebouwd die over dit systeem beschikken. Daarover gesproken: er zijn flinke importheffingen op auto’s in Brazilië dus vrijwel alle producenten bouwen in Brazilië auto’s om de concurrentie aan te kunnen.
- Files zijn een groot probleem, volgens Time Magazine is Sao Paulo bijvoorbeeld de slechtste stad ter wereld wat betreft files. Ook in de TomTom Traffic/Congestion Index neemt de stad steevast een plek in de top 10 in. De ergste geregistreerde hoeveelheid files voor de stad was op 23 mei 2014, met een totaal van 344 kilometer stilstaand verkeer tijdens de avondspits. Elk jaar groeit het wagenpark van de stad met 7,5%, er worden elke dag bijna 1000 nieuwe auto’s verkocht en gemiddeld besteed een forens zo’n 3 tot 4 uur per dag in de auto om tussen thuis en werk te reizen. Men probeert de drukte tegen te gaan door eindcijfers van nummerborden op bepaalde dagen uit het verkeer te weren maar desondanks worden de problemen steeds groter.
- Door zowel economische als sociale ongelijkheid heeft de elite van Brazilië vaak vrij spel om zich met zijn dure importwagens te misdragen in het verkeer. Iets dat we in het verleden zagen bij video’s zoals deze. (kenteken-) registratiesystemen langs de snelweg kent Brazilië nog niet echt.
- Ook Brazilië beweegt richting strengere milieunormen. Doordat de Euro 5 emissiestandaard er aan zit te komen zal een groot deel van het zware wagenpark weg moeten, ook al is de levensduur niet ten einde. Dit opent mogelijkhgeden voor zowel de export- als de vervangingsmarkt.
viezefreddyw zegt
Brazilië luistert naar Mark Rutte? Of Jumbo?
KOOP DAN!!
matje140 zegt
@viezefreddyw: haha inderdaad; “koop die fucking chips dan!”
gregorius zegt
Leuke weetjes. Weer geupdate! Dank Casper
theghost zegt
de video in ’t andere artikel waar jullie naar linken is offline gehaald…
reistje zegt
Die biobrandstof is wel interessant overigens. Brazilië maakt de brandstof zelf van suikerriet, de schaal waarop biobrandstof word geproduceerd en gebruikt is uniek aan Brazilië.
Veel van de andere feitjes wist ik niet, zeker boeiend!
Frankypanky zegt
@reistje:
Alleen wel jammer dat er zoveel bos voor moet worden platgebrand…en nu doe ik mijn #groenpiespetje weer af….
Paragon zegt
HET elftal speelt ZIJN wedstrijd. Idiote haarziekte die iedereen heeft :(
[/taalnazi]
reinier73 zegt
@Paragon: Eerste zin klopt wel van het artikel… Zijn toch allemaal vrouwen die die sport beoefenen?! ;)
Hubert zegt
Heb heel wat uurtjes in de file op de Marginal de Tiete doorgebracht. Zo’n beetje de rondweg door Sao Paulo.
6 baans aan de linkeroever en 6 baans aan de rechteroever van de rivier.
En bij flinke regen stond de weg blank en staat een froot gedeelte van de stad stil.
En op sommige plaatsen staan op rijbaan 1 en 2 de krotjes van bewoners en hangt de was over de weg te drogen.
funcup zegt
enkele jaren geleden in Rio geweest, ’s morgens enkelrichting richting stadcentrum en in de namiddag draait men dat om voor de mensen die terug uit Rio willen geraken.
Hupke zegt
Ik had er graag 10 jaar geleden eens gaan kijken. Nu het verkeer daar zien is zinloos als je geen referentie hebt.
Ik ben te lui om cijfers op te zoeken, maar rijd daar het merendeel nog altijd op alcohol of is die tijd al voorbij? Gezien dat er nu sprake is van flexifuel zal er dan toch ook wel al veel gewone benzine gebruikt worden.
spidermann zegt
@Hupke:
spidermann zegt
@spidermann: oeps mijn excuses het ging ongemerkt. Mijn circa een tot twee keer per jaar in Rio de Janeiro, maar merk eigenlijk weinig van het drukke verkeer.
Leuk zijn de “nieuwe” oude modellen, zoals bijvoorbeeld VW Santana, maar gemiddeld alleen maar oude, weinig inspirerende, meuk. Geen Porsches of M klasse, muv G 500 G die een bekende van mij er rijdt.
weem zegt
Waarom is het verboden voor particulieren om diesel te rijden eigenlijk?