Het is gedaan. Vier mooie jaren werden ons gegeven, maar nu is het klaar. De meest epische Vantage ooit gaat uit productie.
In 2009 schonk Aston Martin de wereld een Vantage met een tot de rand gevulde motorruimte waar een 6.0 V12 met 517 pk en 570 Nm werd ondergebracht. Dit V12-feestje mocht zijn krachten naar een handgeschakelde zesbak overbrengen, die middels een koolstofvezel aandrijfas in contact stond met een limited-slip differentieel. Het was een thing of beauty dat ook nog eens in 4,2 seconden op de 100 km/u zat en een topsnelheid van 305 km/u wist te halen. Good times, niet waar, Jezza?
Nu, vier jaar later, is het blijkbaar over met de pret. Volgens Aston-Martin.com zijn dealers geïnstrueerd om geen orders voor de coupé meer aan te nemen. Of dit ook voor de Roadster geldt is niet helemaal duidelijk, maar die is pas net op de markt, dus een annulering daarvan lijkt ons nog wat vroeg. Wel gaan er nog geruchten dat er nog een lading Centenary Editions komt als een soort finalestuk.
Maar daarna is het met ruim 1.300 exemplaren gedaan met een auto doe je “op alle tussenliggende snelheden verbaasd doet staan door de acceleratiekracht die de V12 biedt. Zelfs als je per ongeluk niet terugschakelt.” Aldus Wouter in zijn rijtest.
Wij nemen de foetushouding aan en gaan ongecontroleerd in een hoek liggen huilen. En genieten hieronder nogmaals van het epische dat de V12 Vantage is.
Allroundnoise zegt
:'(
akataro zegt
#allroundnoise mee eens!
driftkicker zegt
Kippenvel geluid.
StijnB zegt
Ach nieuw en beter…
Pixed zegt
De wereld zal een beetje minder mooi worden… :(
atteh zegt
@Pixed: Tja… De V12 Vantages die er nu zijn blijven er wel hoor, dus wordt de wereld minder mooi? Volgens mij niet. De modellen die er nu zijn, zijn juist nu net een tikkeltje exclusiever geworden, omdat het model niet meer in productie zit.
undifined1 zegt
Is er nu nog wel een V12 Aston dan eigenlijk?
ronniedix91 zegt
@undifined1: Vanquish db9 Rapide en dan mischien nog de Vantage v12 roadster
thomcarspotter zegt
@undifined1: DB9, Rapide S,Vanquish en de Zagato. je kon natuurlijk ook gewoon even op de site kijken.
toyotafortuner zegt
Die eerste zin van de laatste alinea, die is wel goed van toepassing! Jammer dat deze beauty heen is.
kickass zegt
-edit: check!-
Het is altijd erg jammer als er een Aston uit productie wordt gehaald. Zeker bij de V12V.
toroloco zegt
Hoop dat de opvolger hiervan helemaal nieuw is en geen evolutie van.
AlwinH zegt
@ricardo: dit geldt ook voor de V12 Vantage Roadster. Daar zouden er sowiezo maar 101 van komen en die zijn allemaal al gebouwd. Nog niet allemaal verkocht, maar eentje specificeren gaat niet meer lukken.
RubenPriest zegt
@AlwinH: jij blij dat je er eentje heb
AlwinH zegt
@rubenpriest: Ja precies, 1 van beide (coupe en roadster). Maar zuinig op zijn dus :-)
TT225man zegt
@AlwinH: Er moet dit voorjaar maar eens een meet-up komen van alle handgeschakelde cabrio’s met V12, eens voorstellen op het PH forum? :-)
alem-m5 zegt
Gelukkig blijft de zagato nog in de productie. Maar nog steeds erg jammer van dit prachtige beest.
robert110 zegt
Jammer vond het altijd een erg mooie auto. Ik heb hem altijd een beetje gezien als de EVO’s en STI’s onder de Aston Martins. Hij ziet er niet uit als een grote jongens Aston maar heeft wel een Grote jongens motor. Maar ach zeker met de Zagato en de Vanquish heeft Aston Martin nog genoeg moois om uit te kiezen.
imba zegt
Tja, die lelijke littekens op de motorkap zullen niet gemist worden. Voor de rest wel jammer.
Alfarobert zegt
Ben ik dan de enige die hem juist mooier vindt als de Zagato?
TT225man zegt
@Alfarobert: nee hoor, de Zagato is wel speciaal, uniek, etc, maar echt mooi vind ik die niet, de “gewone” V12V vind ik veel meer klasse en power uitstralen, juist die combinatie is uniek aan AM!