Audi A5/S5 Cabriolet: dit moet er op je rekening staan

Auteur: , 27 Reacties

Wordt het niet eens tijd voor een saldocheck?

Mocht je banksaldo 61.665 euro aanwijzen, dan heb je precies genoeg om jezelf een gloednieuwe Audi A5 Cabriolet aan te schaffen. En met precies genoeg bedoel ik ook écht precies genoeg, want deze kosten zijn inclusief rijklaarmaakkosten, recyclingbijdragen en staatskasspekjes. Je kunt dan wel blijven spekken, want voor dat geld rij je een 2.0 TDI met 190 pk inclusief bijbehorende wegenbelasting. Tank je liever normale brandstof, dan kun je na achterlating van 65.385 euro in een A5 2.0 TFSI quattro met 252 pk wegrijden. Ook een oliestoker, om jullie snedige opmerkingen alvast voor te zijn.

Het écht snoepje is natuurlijk de S5 Cabriolet met 3.0 TFSI en 354 pk. Daarvoor moet iets dieper in de buidel worden getast: tot alle 91.495 eurootjes eruit zijn om precies te zijn. De eerste A5 en S5 Cabrio’s van hierboven beschreven types zullen in maart 2017 worden geleverd.

Daar blijft het niet bij, het gamma zal in de maanden erna gestaag worden uitgebreid. Zo komt er ook een 2.0 TFSI zonder quattro, die vermoedelijk fors onder de 65 mille van zijn vierwielaangedreven broertje zal duiken. Ter vergelijking, bij een A5 Coupé (rijtest) scheelt het ruim 9000 euro, waar je nog eens 1000 euro kunt besparen door voor een handbak te gaan. Verder komt er nog een 3.0 TDI met 218 pk of 286 pk en een 2.0 TDI 190 mét quattro. Qua uitvoeringen kun je kiezen uit basic, design en sport.