Je kunt er de eerste hints naar de R8 in herkenen, maar dan met een flink Auto Union Silberpfeile-sausje erover.
Audi heeft een beetje een moeilijk verleden. Het moderne Audi bestaat sinds 1969, was zelfs even van Mercedes-Benz, maar de eerste Audi rolde al in 1910 van de band. Opgericht door August Horch, die wegging bij zijn eerste autofabriek: Horch. Later zou Audi fuseren met Horch, als ook met DKW en Wanderer. De merken zouden onder eigen naam blijven produceren, maar het concern zou bekend worden als Auto Union. Het logo: vier verbonden ringen die de vier merken voorstellen. Dit zal voor de meesten van jullie welbekend zijn.
Toen in de jaren ’30 Hitlers regime veel geld stak in de racerij, gingen die Reichsmarken niet alleen naar Mercedes, maar ook naar Auto Union. In plaats van auto’s te bouwen onder een van de bestaande merken, besloten ze dat te doen onder de naam Auto Union. Bekende coureurs die de machtige wagens met zestiencilinders temden waren onder andere Tazio Nuvolari Hans Stuck, en Bernd Rosemeyer. Die laatste kwam in 1938 om het leven tijdens een mislukte recordpoging op de Reich Autobahn tussen Frankfurt en Darmstad, achter het stuur van een Auto Union Typ R. Even daarvoor had hij in tegengestelde richting al een snelheid van 429.491 km/u laten registreren…
Een ongelakt eerbetoon
Dit alles verklaart de naam van de conceptcar die Audi in 2000 onthulde. Het blanke aluminium, de kenmerkende grille, de zestiencilindermotor en de lange, gestroomlijnde aflopende achterkant, stuk voor stuk verwijzen ze naar de periode waarin de Duitse automobielindustrie de snelste en meest geavanceerde auto’s ter wereld bouwde. En niet bouwde trouwens, want optisch heeft de auto ook wat stylingdetails van de vandaag door Wouter al aangehaalde Audi Porsche Typ 52.
Audi heeft nooit serieuze plannen gehad de Rosemeyer in productie te nemen. Op dat moment waren ze bij VAG veel te druk de 8.0 W16 een beetje te laten functioneren in de Bugatti Veyron, zodoende dat deze de 400 km/u zou halen. Nee, dit concept was vooral bedoeld om mensen naar de beursstand te lokken, de historie van het merk in het zonnetje te zetten en nog maar eens de aandacht richten op Audi’s pionierende rol in het gebruik van aluminium in productiewagens.
Toch zou de Rosemeyer niet helemaal een stille dood sterven, want wie goed kijkt ziet wel wat details die later bij de R8 zouden terugkeren. Kijk maar naar de lijn van de zijruiten en het ontbreken van extra zijruitjes achter de portieren.
ferrariman zegt
Bugatti en Audi Tt mengsel doe maar niet
jipino zegt
Lijkt nergens op, zo’n quasi klassieke grille met quasi moderne lampen ernaast. Die dan ook nog eens uitkijken als een soort zielig hondje
jipino zegt
@jipino: Niet bedoeld als reactie…. Maar wel mee eens ;)
autoriteit zegt
@jipino: je bent ’t met jezelf eens? Je verwacht ’t niet he? :)
theyoungsaablover zegt
@ferrariman: maar goed dat ze die vergeten zijn haha
dell zegt
ik zag er ook meer een bugatti in..
vondudenstein zegt
@dell: en dat is al geen compliment XD haha.
rolov zegt
Nee ik kende hem nog.
coffeecup zegt
Nein, nein, nein
dutchcorvette zegt
Ik dank oude nog elke dag voor het niet uitbrengen van deze (uit Indiaas metaal afval opgebouwde “wagen” nogmaals: Audi bedankt
dutchcorvette zegt
@dutchcorvette: Audi natuurlijk gozer
EdGaR zegt
Misschien ben ik een Audifanboii maar ik vind dit toch wel gaaf.
alfaitak zegt
Ik snap wel waarom dit een vergeten concept is… Lelijk hok.
roppp zegt
Het is natuurlijk altijd een goede zaak om een nieuw model de naam van zo’n ouwe nazi-vriend mee te geven. Dat is ongeveer hetzelfde als de Daf Mussert te noemen.
alassad zegt
@roppp: my thoughts exactly!
karaya zegt
@roppp: troost je.
In nederland hebben we een zaal in het parlement vernoemd naar een hardcore stalinist die nooit één greintje spijt heeft betuigd.
Het kan dus nog gekker..
Overigens was mij niet bekend dat Bernd graag aan de gaskraan draaide. Maar jij zal wel op school precies hebben geleerd wie er goed en wie er fout zaten.
Heel geruststellend.
roppp zegt
@karaya: waar staat dat ie aan de gaskraan gedraait heeft? Lezen is ook een kunst ?
sracert zegt
@roppp: haha, moet kunnen in de huidige tijd. een modelletje IS/LS is toch ook al zo oud…
deVia zegt
Vergeten? Hell no, denk minstens 3 keer per 2 dagen aan deze chrome parel, sigarenkoker van epische proporties imho
kimhung zegt
Heb niks met Bugatti maar als ik dit zie, kan ik de Bugatti wel weer waarden
kimhung zegt
@kimhung: waarderen
Dutchdriftking zegt
Een beetje TT, een beetje R8, een beetje Veyron, gelukkig zijn het drie apparte auto`s geworden die er los van elkaar wel goed uit zien.
bk15 zegt
Ik wil een tt.
Nee een R8.
Of doe toch maar een bugatti!
Fuck it ik neem ze alle drie.
mrB zegt
De achterkant is toch wel gaaf. De rest alleen, man man man. Kijkt als een geslagen hond
rainman zegt
Wel een lekker kontje
Robert zegt
Je moet deze concept niet op z’n uiterlijk waarderen, maar op z’n uitvoering van de gebruikte technieken. Dit ding is gebouwd in een tijd dat men al volop CAD-CAM systemen had om alles te ontwerpen, te testen en te fabriceren. Aluminium is wat dat betreft een heel aparte metaalsoort, het plooit en vervormt relatief gemakkelijk, maar tegelijkertijd stroopt het, vreet het, plakt het en scheurt tijdens het bewerken.
Het doet je eens te meer beseffen hoeveel vakmanschap er in die jaren dertig aan te pas is gekomen om die Silberpfeilen met paar houten mallen, een paar klophamers, het Engels wiel en veel geduld tot zulke snaarstrak gestroomlijnde bolides te vormen.
sracert zegt
Rosemeyer, mooie naam voor nieuw model. Doen (ff geen diesel dan)
potjak zegt
Niet vergeten. Imposant en indrukwekkende concept toen deze aan de wereld werd getoond. Was er persoonlijk erg van onder de indruk. We leefden toen nog in een tijd waarin de helft van Nederland geen internet had, om maar even de tijdgeest aan te geven…
jandemercedesman zegt
8.0 ‘W’ 16 was het toch? Haha
Ilquadrifoglio zegt
Dat ding ziet er niet uit. Ik heb overigens altijd gemengde gevoelens wanneer Audi met de auto’s van Auto Union pronkt. Auto Union had namelijk niet veel met Audi te maken. Al begrijp ik wel dat een merk als Audi met alleen dashboards (inmiddels cliché) als USP, maar al te graag een beetje historie toe wil voegen.
@schrijver
De periode van de Duitse dominantie was overigens relatief kort. Pas vanaf 1935 wisten zij regelmatiger de Monoposto’s uit Italië te verslaan. Net voor het uitbreken van de oorlog had Alfa Romeo het antwoord met de Tipo 162.
glashelder zegt
Direct bij het zien van het fotootje had ik een NAZI associatie. Het is echt waar. Toch typisch.
amg88 zegt
Vond zijn voorganger de Audi Avus Quatro wel mooi. Maar dit….
gtwillem zegt
Audi had wel degelijk productieplannen met de Rosemeyer, of beter gezegd, Piëch. Het moest de snelste auto aller tijden worden, maar werd uiteindelijk overboord gekieperd vanwege te retro styling. De exacte techniek is toen overgezet op een Bentley Concept (Hunadieres) en dat werd hem ook niet, toen is de techniek weer verplaatst naar de Bugatti Veyron. Rest is geschiedenis.
De Rosemeyer heeft volgens mij nooit op een beurs gestaan. VW gebruikte het als publiekstrekker voor de opening van AutoStad in Wolfsburg.