Autoverkoop 2016: het laagste niveau in 47 jaar

Auteur: , 41 Reacties

Hoe ging het met de nieuwe autoverkoop in vergelijking met het afgelopen jaar? Wel..

2016 was nu niet bepaald een topjaar voor de Nederlandse nieuwe autoverkoop. Integendeel. Onder andere november was een slechte maand. In deze maand werden slechts 32.271 nieuwe auto’s verkocht. Een daling van 20 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2015. De andere 11 maanden waren overigens ook niet veel soeps.

In heel 2016 zijn er 382.825 auto’s geregistreerd. Een daling van 14,7 procent in vergelijking met 2015. December was cijfermatig gezien de meest opvallende maand. Met 35.723 auto’s werden er meer auto’s geregistreerd dan in november, maar in vergelijking met 2015 is het verschil behoorlijk te noemen. Dit jaar was er geen enkele fiscale stimulatie om in december nog even snel een auto op kenteken te jassen en dit zie je terug in de registraties. In vergelijking met 2015 zien we namelijk een verschil van maar liefst 48,1 procent!

Inmiddels heeft de Nederlandse autoverkoop een nieuw dieptepunt bereikt en staan de verkopen op het laagste niveau in 47 jaar: in 1969 werden 349.588 nieuwe auto’s verkocht. De broekriem op het gebied van bijtelling is dit jaar verder aangetrokken en enkel volledige elektrische auto’s vallen nog in het tarief van vier procent bijtelling. Hierdoor zal de verkoop van de (plug-in) hybride (nog verder) instorten.

Voor 2017 verwachten de RAI Vereniging en BOVAG een toename in het aantal verkopen. De brancheorganisaties spreken over een prognose van 415.000 nieuwe personenauto’s die zullen worden geregistreerd. De laatste prognose van 2016 stond op 380.000 stuks, maar in augustus riep men nog 395.000 stuks. Deze verwachtingen worden dus regelmatig door het jaar bijgesteld, neem dat vooral met een korreltje zout.

INSTANT UPDATE: Checken welke merken en modellen het best werden verkocht in 2016 check je in dit artikel. Zien welke groene auto’s het goed deden qua verkoop in 2016 doe je DAAR.

Fotocredit: @abarth100hp op Autojunk



41 reacties

Ik begin het wel interessant te vinden waar die daling aan ligt. Gezien de crisis voorbij is en men weer geld aan het uitgeven is kan dat niet of misschien gedeeltelijk nog een verklaring zijn. Wordt de behoefte om een auto te bezitten steeds minder? Hebben we het OV toch wel zo goed geregeld dat een auto niet echt noodzakelijk meer is? Zijn dit de gevolgen van de overheidsmaatregelen om autobezit te ontmoedigen? Zijn nieuwe auto’s zo duur dat de tweedehandsmarkt wel records zien?

Vragen vragen…
@rick-dos: Ik denk dat door de crisis een deel van de mensen heeft gezien dat ze niet persee steeds een nieuwe auto hoeven te kopen (het is immers ook een vrij slechte investering)
Daarnaast wordt autobezit inderdaad ontmoedigt, ook met vrij hoge nieuwprijzen. 2e hands markt is wel lekker bezig.
@rick-dos:

Aanvullend op Fanboy denk ik dat mensen luxer zijn gaan leven in het opzicht; meer uiteten, vaker een dagje weg, weekendjes weg etc etc.
En om eerlijk te zijn kan ik mezelf er ook wel iets bij voorstellen ook. De stap van jaren 90 auto’s naar pak en beet 2006 modellen was gigantisch qua rijeigenschappen en comfort. Maar ik vind persoonlijk de nieuwere auto’s geen extra’s bieden waar ik ook voor wil betalen. Verwarmd stuur, nee dank je. Infotainment, nope is een extra die mij koud laat. En zo kan ik waarschijnlijk nog 30 opties noemen die voor mij geen meerwaarde zijn om de V70 weg te doen en weer iets jonger te gaan rijden.
@jack_abarth:
Ik rij zelf een C-Klasse uit 1995 (C280) en die doet qua comfort en luxe zeker niet onder voor een nieuwe(re) auto. En als je een beetje zoekt, dan zijn er genoeg te vinden met de opties die je nu ook op nieuwe auto’s vindt.

De afschrijving is te verwaarlozen t.o.v. een nieuwe auto en daarnaast is aanschaffen van een gebruikte auto (of doorrijden met je huidige) stukken beter voor het milieu, want er hoeven minder auto’s gemaakt te worden.

Als laatste hebben oudere auto’s vaak meer karakter.
@bertorelli: onder het motto positief blijven… Niet iedereen wil in een auto rondrijden van 22 jaar oud zonder Android Auto. Maar goed ook voor het fijn stof
@jack_abarth en @fanboy: Dat zou mij ook niet verbazen. Ik begin echt het idee te krijgen dat er een andere kijk op de auto en “mobiel” zijn is. Ook valt het mij op dat ik de laatste tijd vaak van 20 plussers te horen krijg dat ze geen rijbewijs hebben maar ook niet nodig achten. Dat op zich hoeft natuurlijk niets te zeggen maar ik het versterkt wel mijn idee dat er een kentering aan het plaatsvinden is.

Ik denk wel dat we voorzichtig de conclusie kunnen gaan trekken dat de nieuwe autoverkopen niet meer een indicator is voor een goed lopende economie in Nederland.
@rick-dos: Inderdaad, de nieuwe generatie boeit het autogebruikt veel minder. Dat merk ik ook om me heen, heeft ook al de dertigers bereikt zo te zien. Zeker in de stad.
Soms wordt er wel een auto gekocht omdat het toch wel praktisch is in het weekend e.d. (niet voor woon-werk verkeer) en dan is het gewoon een oud Peugeot 206-je. Die is helemaal prima, maar daar gaat de autohandel in Nederland niet rijk van worden.
Tegelijkertijd kunnen dingen zoals Uber een nieuwe impuls geven aan “taxiland”, je ziet dat mensen het graag gebruiken en dus ook voor als het OV niet dekkend is een oplossing hebben in de randstad.

Je ziet ook dat bedrijven kijken naar auto naar gebruik ipv autobezit. Zeker met de autonome auto’s.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat elektrische auto’s straks ook de overhand gaan nemen valt er echt geen reet meer te doen voor de ouderwetse automonteur. Dus ook dat deel van de auto-industrie zal uiteindelijk geraakt worden.
@fanboy: Is al vaker onderzoek naar gedaan, Millenials vinden – over het algemeen – hun mobieltje en/of connected zijn belangrijker dan een rijbewijs. Snap het ergens wel, maar de wereld via je mobeiltje beleven is niet hetzelfde als met je auto die plek bezoeken. Vergelijk het met sex: je kan dan wel porno kijken, maar je blijft gewoon maagd !
@dawwg: Dat ze een mobieltje / connected zijn belangrijker vinden is wat anders dan de wereld door je mobieltje beleven.

Maar goed, het is ook een tendens dat veel jongeren niet persee van alles hoeven te bezitten. En dat is niet verkeerd.

Want laten we eerlijk zijn, autobezit is gewoon echt een slecht verhaal als je dat aan iemand moet uitleggen voor wie dat nieuw is.
Je moet een hoop geld inleggen, vervolgens schrijft het af, kunnen er dingen kapot. Als je de auto al niet zelf kapot rijdt. Als het wel allemaal een beetje goed gaat worden waarschijnlijk alsnog autokosten duurder (mrb, brandstof etc). En dan kun je in de file aansluiten.

Niet gek dat de jongeren (in de randstad) daar niet persee behoefte aan hebben. Zeker als ze het niet echt nodig hebben.
@rick-dos:
Wat jij roept over een andere kijk op mobiel zijn is het typische grachtengordel verhaal. De realiteit is dat het merendeel van de Nederlandse bevolking niet in dezelfde woonplaats woont als waar hij/zij werkt. Wil je forensen met het openbaar vervoer of één of andere hippe deelauto ben je in 80% van de gevallen simpelweg te onhandig bezig.
Daarom denk ik dat mensen die geen rijbewijs nodig denken te hebben daar in de loop van hun leven nog wel op terugkomen. Het is simpelweg geen houdbaar verhaal. Al klinkt het wel heel hip. Het is gewoon niet praktisch en in de haast van de dag is dat wat telt…
@Rick-dos: Ik gok het laatste…
@mzonneveld: Zou daar nou weleens de cijfers van willen zien.
@Rick-dos: auto’s zijn gewoon te duur in NL
@rufctr01: Auto’s in Nederland zijn altijd relatief duur geweest echter heeft ons dat nooit afgeremd. Op dit moment zijn sommige modellen juist weer goedkoper dan een aantal jaar geleden. Ik ben er dus niet van overtuigd dat dát de reden is.
@Rick-dos: Banken kunnen / mogen ze niet meer financieren
@boxergt: je slaat de spijker op z’n kop. Voor de crisis was het ook doodnormaal om wat extra hypotheek te nemen om daar een auto mee aan te schaffen. Werkgevers zijn ook terughoudender om iedereen een lease auto cadeau te doen. Het gebruik van een auto in NL is ook simpelweg duur.
Wat is die Giulia toch een snoepje
Niet heel gek aangezien nieuwere auto’s steeds langer mee gaan.
@gieltj: wel gek als je naar onze zuiderburen kijkt
http://m.standaard.be/cnt/dmf20170102_02654716
@turbo623: ongelofelijk eigenlijk. In Nederland heeft dus 1 op de 44 personen een nieuwe auto gekocht en in België 1 op de 21! Dan heeft de aanschafwaarde hier ongetwijfeld een sterk aandeel in.
Goed nieuws, vind het druk genoeg op weg.
Vorig jaar zijn op de valreep nog veel auto’s zakelijk gekocht omdat dat voordelig was qua bijtelling, nu stellen bedrijven dit juist uit tot 2017 omdat dat voordeliger is ivm bijtelling.
Hoop dat de Metsubsidie dealers ed. flink hebben lopen oppotten. Als je bestverkochte model ineens niet meer interessant is wordt het toch weer stil in de showroom vrees ik. Ook bij Volvo zal het wat rustiger worden denk ik. Ben benieuwd hoeveel mensen straks een gewone V60 nemen als er geen bijtellingvoordeel te behalen valt.
Jammer dat de overheid hier zoveel invloed op heeft…
Dit is maar een deel van het verhaal. De daling in nieuw wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging bij import van gebruikte auto’s. Voor de totale verkoop wordt die optelsom steeds belangrijker. Verder blijven auto’s langer op de weg (gemiddelde leeftijd neemt toe). Het totale wagenpark groeit misschien nog steeds.
Tjsa, dat krijg je ervan als je autos maakt met motoren zo stil dat je elke keer bij het stoplicht even aan je balzak moet voelen of je ze nog wel hebt, en je vrouw je steeds minder aankijkt, zogenaamd vanwege ”meer efficiency’. “”V6 downsize turbomotoren zijn gewoon bullshit” zei Adrian Newey van Red Bull vorige week en hij heeft gelijk. Er is gewoon geen donder meer aan zonder brullende motoren.
@john4545: LOL!

… “Well that escalated quickly… ”
– Ron Burgundy
BPM. Je bent toch haast gek als je in Nederland een nieuwe auto koopt terwijl onze buren voor dezelfde auto zo €15.000,- minder betalen. Import neemt ieder jaar toe.
*Mompelt iets over idiote prijzen voor de auto’s…* het is toch ook van de zotten dat je voor een beetje leuke auto al minstens €30.000 kwijt bent. En dan heb ik het nog niet eens over de prijs van bijvoorbeeld een nieuwe Subaru STI die hier €85.000 kost exclusief opties en direct over de landsgrenzen “maar” €35.000. Ze oogsten wat ze zaaien daar in Den Haag.
Meanwhile in Belgium: http://www.autogids.be/autonieuws/economie/2016-fantastisch-jaar-voor-inschrijvingscijfers.html
(met excuses voor het linken naar een ‘concurrent’)
In Europa ziet men wel een stijging van de verkoop, ik vrees dat het te wijten is aan marktverstorende invloeden van onze (r)overheid.
Paar redenen:
1: Einde 2015 zijn zeer veel bijtellingsgunstige auto’s op kenteken gezet , denk aan alle 7% en 14% procentsauto’s. Peugeot heeft in 2016 nog bijna 2000 voorgeregistreerde 308’en verkocht, die tellen dus allemaal in 2015 mee. De VW dealers samen hadden nog honderden GTE’s met kenteken 2015 staan en die zijn pas in 2016 verkocht, Toyota had ook nog 1200 stuks Auris met 14% staan.
2: Veel mensen met een leasecontract met een auto van 7/14% bijtelling die in 2016 normaal gesproken einde contract waren hebben hun leasecontract voor 12 (of meer) maanden verlengd om nog langer te profiteren van de bijtelling.
3: Vele registraties gaan in januari 2017 plaatsvinden om zo 22% bijtelling in plaats van 25% te krijgen.
@RudyV: Peugeot heeft er nog zo’n 800 op een parkeerplaats staan heb ik in November mogen vernemen. Ben benieuwd hoeveel er nog van over zijn!
Raar, in België 2de hoogte verkopen ooit vorig jaar… http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/3045083/2017/01/02/Autoverkoop-kende-op-twee-na-beste-jaar-ooit.dhtml
Lijkt dat de Nederlandse overheid heel veel btw mist door z’n BPM beleid.
Ik vermoed dat dit komt door dat de overheid het belastingstelsel steeds door elkaar trapt. Door de regels zo te maken dat nieuwe auto’s maandelijks goedkoop worden zijn veel mensen daar steeds voor gevallen. En nu heeft iedereen die er voor in de markt is al een nieuwe auto.

Eerst wegen belasting vrij rijden. Daarna met die 0% bijtelling. Dat werd weer 7%. Geen BPM betalen. Wel BPM betalen. Het is elke keer weer een zooitje met dat gedoe. En volgend jaar gaat het weer op de schop. Altijd dat gezeur is ook niet goed voor de auto markt.
Helemaal terecht, al die nieuwe shit waarom heb je het nodig..?
Dat krijg je met dure nieuwe auto’s, uitstekende occasions en minder interesse in auto’s in het algemeen.
Stel je verdient 1.5-2x modaal, je hebt een paar kinderen en een koophuis. Je hebt dus ergens tussen de 50000 en 70000 eur inkomen. In alle opzichten doe je het dan best aardig. Het enige wat je je normaliter dan alsnog niet kan veroorloven is een nieuwe middenklasse auto. No way dat je dan 30000-40000 op een auto kapot kan slaan. Ja, na lang sparen misschien, maar anderen zeiden het al, een nieuwe auto is een slechte investering met afschrijving als een baksteen. Al heb je zoveel geld gespaard, koop je voor 15000 een fijne tweedehands en de rest van het geld stop je in je hypotheek… Bottomline: nieuwe auto’s zijn veel te duur om te kopen als particulier.
Oh oh en wat zijn de dealers dan zielig. Voor een lease auto bij verschillende Volvo en BMW dealers geweest. Een aantal daarvan doen totaal geen moeite. Bellen niet terug, gaan niet op zoek naar een testauto met bepaalde motorisering. Een drama is het. Van Hooff BMW belt niet terug en laat niks weten. Keram doet uiterste best. Top verkoper. Audi Udenhout laat niks horen, Van Mossel belde wekelijks. Broekhuis belt niet eens, Automotions belde wekelijks. Kortom. Niet zeiken maar hard lopen voor je klanten
Zolang de BPM/CO2 tax nog steeds niet is afgebouwd zijn auto s qua nieuwprijs hier gewoon te duur.

Dus koop je liever een 2e hands of je rijd langer door.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).