Een bizar en tragisch ongeval, waarbij een robot en een fabrieksmedewerker van Volkswagen betrokken waren, heeft deze week die laatste het leven gekost.
Afgelopen maandag is in de VW-fabriek in Baunatal een 22-jarige fabriekarbeider om het leven gekomen toen hij werd gegrepen door een robot, die hem in de borststreek stak en hem vervolgens tegen een metalen plaat aan drukte. De man was, samen met een collega, bezig met werkzaamheden aan deze stationairy robots. Deze staan in een veiligheidskooi, zodat mensen niet te dicht in de buurt van de robots kunnen komen. Op het moment van het ongeluk stond de 22-jarige fabrieksarbeider echter in die kooi.
Hoewel het onderzoek nog loopt, lijkt het erop dat er sprake is van een menselijke fout, zo laat Volkswagen bij monde van woordvoerder Heiko Hillwig weten. Hij benadrukt dat het niet gaat om de lichte robots die bij VAG zij aan zij met mensen aan de productielijn werken, maar om een grote en vaststaande robot in een normaal voor mensen afgesloten deel van de productielijn.
De man op de foto is niet betrokken bij het ongeluk. Met dank aan Huijb voor de tip
lowlow zegt
Het uitroepteken na “bedankt voor de tip” komt zo wat naar over…
medemblikker zegt
@lowlow: Geld verdienen met andermans ellende, altijd goed toch -_-
appelvis zegt
@medemblikker: ja, want door een uitroeptekentje meer of minder in een artikel te plaatsen, wordt het vaker gelezen. Toch?
Dizono zegt
@lowlow: Zo is het uiteraard niet bedoeld, maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Ik heb hem even weggehaald.
bartteeuwen zegt
Tragisch ongeval. Kans dat ze het lezen is klein maar toch wens ik de nabestaanden sterkte
sanderm3 zegt
Wordt de nieuwe Transformers film bij vw opgenomen? … Sorry flauw, blijft tragisch.
Eko zegt
Dit zijn Skynet en Terminator praktijken….
FB_100002177943068 zegt
hebben hun dit jaar trouwnes ook een ontslag golf?
jorgos zegt
@FB_100002177943068: uhm, fatsoensnormen?
donvincenzo zegt
@bas_bzb: Nee, alleen de normale Golf.
Freewarefreak zegt
@bas_bzb: Nee, maar sinds gisteren geven ze korting op de hittegolf nou goed? :P
norge zegt
Mijn medeleven hebben ze..
tweetyv6 zegt
Helaas komt het vaker voor dat onderhoudspersoneel moedwillig de beveiligingen van robotkooien overriden. (of andere machines)
Ben bij ons bedrijf naast Kwaliteit ook verantwoordelijk voor Safety & Security.
2 jaar geleden iemand van een buitenfirma in hoge boog uit het bedrijf geschopt omdat hij zo’n kooibeveiliging buitenspel gezet had.
lekkaah zegt
@tweetyv6: Ik snap het wel, als ik soms hoor hoe vaak die machines uit (kunnen) vallen per dag snap ik dat je niet elke keer je tijd gaat nemen om alle regels te voldoen.
melkkoe zegt
@lekkaah: klopt. Maar zo iets begrijpen die safety-mannen niet. Die zijn zelf niet verantwoordelijk voor de productie.
Net als in het verkeer slaan de veiligheidseisen in de industrie ook door. Kost bakken met geld,ven ongelukken blijven toch wel voorkomen
tweetyv6 zegt
@melkkoe @lekkaah:
Kneusjes.
Die regels zijn er om de mensen die aan de machines moeten werken te beschermen voor ongelukken.
Als je regelmatig lijnstilstand hebt omdat machines uitvallen, zul je eens naar je preventief onderhoudsplan moeten kijken.
lekkaah zegt
@tweetyv6: Oke… jij hebt nog nooit in je loopbaan 1 vd 189342 regeltjes overtreden.. Net als niemand hier te hard rijdt cker..
nasty zegt
@tweetyv6: vaak gebeurt dit onder druk van bovenaf (bazen, ploegbazen). Alles moet altijd maar sneller en beter tegenwoordig, en vaak is dat in strijd met de beveiliging van de machines.
dennisdd zegt
@tweetyv6: Grappig, ik auditeer en certificeer dat weer :-). Maar helaas gebeuren de meeste ongevallen in alle branches wel door de meest ervaren mensen: “even snel dit, of even snel dat”. Op de weg even voor de afzetting langs, op hoogte even zonder valbeveiliging, en wellicht even snel bij de robot in de kooi. Maar ben benieuwd naar de uitslag. Kan altijd een geprogrammeerde fout zijn, al had een fysieke borging dat wel moeten voorkomen.
jaapiyo zegt
Tsjah zo ken ik ook iemand die de ‘deadbolt’ op zijn kettingzaag met duct tape had vastgemaakt en uiteindelijk de zaag (een beetje) in zijn hand kreeg. Allemaal weer goedgekomen maar ik zou het niet doen.
jrsmoke zegt
-edit: nutteloze bijdrage, en denk even na man-
centho zegt
Op zo’n robot omgeving zitten zoveel veiligheden ingebouwt dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de robot met geopend hek zelfstandig zijn programma is gaan afwerken met alle gevolgen van dien.Wat wel kan is menselijk falen waarbij een van de monteurs handmatig de robot een gedeelte van zijn cyclus laat doorlopen en de snelheid en beweging verkeerd heeft beoordeeld.
sandervzanten zegt
@centho: ik ben in de Audi fabriek geweest en die grote robots staan inderdaad achter plexiglas wanden. de snelheid waarmee die dingen bewegen kop je niet even terug!
centho zegt
@sandervzanten: Jazeker de impuls van die dingen (massa * snelheid) is enorm.In de volvo fabriek waar ik geweest ben zag ik een monteur bezig met zo’n stationaire robot.Maar ook met geopend hek bleef de monteur buiten het bereik van de robot staan met zon handheld besturingscomputer.
tweetyv6 zegt
@centho:
In handmatige modus bewegen de robots nooit op volle snelheid.
Heb zelf nog meegewerkt aan/bij robots bij NedCar samen met de Franzosen van Comau.
Je kunt als mens nooit snel genoeg reageren op bewegingen van robots, dus alle programmeer simulaties liepen op 1/5 -1/10 van de productie snelheid, afhankelijk van de proxy.
scottishcarspotter2000 zegt
Verschrikkelijk, sterkte aan de nabestaanden. Ik vind overigens dat het in deze echt geen pas heeft om oliegrappen etc te maken, dat kan bij zo’n ongeval echt niet jongens
Dutchdriftking zegt
Een bedrijfsongeval is altijd naar, en zeker op deze manier. Veel sterkte voor de nabestaanden.
Hupke zegt
In theorie kan dit niet. In de praktijk word er hier en daar a
Hupke zegt
al wel eens wat geknoeid met de beveiliging.
Persoonlijk vind ik het een beetje dom, om een colsonbandje rond de sensor van een hek oid. te trekken dat er zit om ervoor te zorgen dat een robot je niet platdrukt.
Je kan iets in theorie fool-proof maken, maar je vergeet altijd hoe clever die fools wel niet zijn.
snorrie zegt
Zal dit de doodsteek zijn voor VAG?
agarde zegt
@snorrie: niet nu
87sandyd zegt
@snorrie:
A. Niet grappig
B. Niet echt toepasselijk nu
C. Je bent niet grappig
D. Nee, jammer he?
snorrie zegt
@87sandyd: E: Het interesseert mij niet wat je ervan vindt.
fordnut zegt
Ik dacht meteen: Die heeft zich doodverveeld.
mrrallycross zegt
Had niet moeten kunnen