BREEK: Ford luistert naar Trump, GM nog niet?

Auteur: , 67 Reacties

De aanstaande president van Amerika weet nu al druk uit te oefenen op de lokale autoindustrie.

“They took our jobs” is één van de meest bekende uitspraken van Donald Trump tijdens zijn verkiezingscampagne. De president-elect voegt daad bij woord en komt met een aantal harde uitspraken.

Met het oog op de werkende Amerikaan hekelt Trump het feit dat veel Amerikaanse bedrijven kiezen voor exportproductie. Zo worden iPhones in Azië gemaakt en autofabrikanten doen precies hetzelfde met fabrieken buiten de VS. Trump dreigt met een heffing te komen zodat productie buiten de VS niet meer interessant is.

De Cruze van Chevrolet wordt bijvoorbeeld gedeeltelijk in Mexico geproduceerd. Trump deelde vandaag (uiteraard) via Twitter een harde sneer uit naar het concern:

Trump

Ford was van plan om in Mexico een nieuwe fabriek te bouwen, maar vandaag is bekendgemaakt dat de automaker 700 miljoen dollar gaat investeren in een fabriek in Michigan. CEO Mark Fields zegt de keuze te hebben gemaakt vanuit zakelijk oogpunt. De plannen voor een fabriek in Mexico worden afgeblazen. De maatregel van Ford is goed voor 700 nieuwe banen in de Verenigde Staten. Ford had oorspronkelijk 1,6 miljard dollar apart gelegd voor de bouw van een fabriek in San Luis Potosí, Mexico.

De 700 miljoen zal worden gebruikt om meer elektrische- en zelfrijdende auto’s te produceren in de fabriek te Flat Rock, Michigan. In de komende vijf jaar wil Ford met 13 nieuwe groene modellen komen. Onder andere hybride varianten van de F-150, de Mustang en de Transit zijn onderweg. Meer info op groen7.nl.



67 reacties

They tuk awr jaawwbs
@janmetdelangeachternaam:They tuk awr jaawwwwbbssss!
@drdre1: Terkereeeeeeerbs!
@drdre1: thurdukurrthuuuh!!!
@drdre1: kukelekuuuu!
@janmetdelangeachternaam: drrrrtuuuukkkkkuuuuurrrrrjjjjeeeeeeerrrrrrrbs
@boomhauwer: zo kan ie welweer
@dirkiii: TIIIMMMEEEEEHHHH
700 banen, America is saved!
@subaru555: 700 Amerikanen die in Amerika belasting betalen en huizen kopen en andere wss Amerikaanse (fords) auto’s kopen, zo wint je economie gigantische bedragen i.p.v. halve dwangarbeid in een semi-3e-wereld land.
@lekkaah: dan heb k het nog niet eens over alle toeleveranciers etc
@subaru555: Wie het kleine niet eert…
@subaru555: het is maar de vraag of dit de economie zal helpen. Als een auto maken in de VS duurder is dan in Mexico zal hij dus ook duurder worden in de toonzaal… dus minder consumptie en dus minder productie van deze wagens.
Enkele fabrieken in Mexico zullen wel blijven bestaan, want de USA auto’s moeten ze daar niet wegens te duur + de impottaksen die Mexico dan ook wel zal heffen. Dus de export van de VS zal ook nog eens dalen. Zullen die 700 jobs dit allemaal compenseren?
@stijnvermeersch:
Kunnen wel duurder zijn, maar als mensen meer geld hebben kunnen ze ook meer kopen.
@super: Toch levert het doorgaans meer op, tot op zekere hoogte om voordelig te kunnen verkopen.
Het is vooral de vraag wat is het verschil in kostprijs tussen een USA geproduceerde auto een een Mexico auto.
@stijnvermeersch: Duitsland maakt vooral veel dure auto’s, veelal gewoon in Duitsland zelf, die ze vooral veel exporteren naar landen die importheffingen kennen (VS en China). En met Duitsland gaat het economisch het beste van Europa.
Totdat het dadelijk weer goed gaat met Amerika en wij stoppen met lachen….
Op zich heeft hij wel gelijk op dit punt.
In NL hebben wij ook een hoop verkwanseld
@rufctr01: Daarom begint mijn Trump argwaan toch ergens een positieve twist te krijgen!
Tenslotte wordt het grote publiek bespeelt en gebrainwashed door de media en de werkelijkheid zullen zij NOOIT te zien krijgen waardoor ze de propaganda/spam voor waar aan gaan nemen.
Voorbeeldje: Zielige vluchteling kindjes in beeld brengen (vaak beetje in scène gezet), maar die grote kudde alleenstaande agressieve kerels niet laten zien!
Nee, Trump mag het laten zien wat zijn woorden waard zijn en f*ck de mediavoorkeur!!
Nu is Trump een gekkie. Maar hier heeft hij een goed standpunt. Ik denk dat dit goed is voor de U.S.A.
Goede instelling! Zou mooi zijn als bedrijven als IHC ook die instelling zouden hebben in NL.
Gek, heb Trump die Southpark quote nooit horen zeggen. Of zou het weer verzonnen zijn door de redactie? Afijn, Trump doet ditbwel redelijk goed. De vraag is of het voor een automerl wel slim is qua kosten? Soms is een ander land beter vanwege lagere arbeidskosten.
Precies zoals het hoort, nu al een enorme prestatie voor het land, dikke +1 voor deze échte president. Zo hoor je een land te leiden.
@lekkaah: door een beetje boos te twitteren bestuur je een land goed? Zou wat zijn als mijn baas alles gaat twitteren wat ik moet doen.
@aambei: idd, beetje boos twitteren die boze oude blanke man.. het werkt ook averechts, zoals je in het artikel kan lezen
Een hybride Mustang?
@crs86: Eerst maken ze een vierpitter, nu plannen voor hybride. Mischien wordt mustang ooit nog elektrisch. Van dikke amerikaan naar milieubewuste auto. Tja….
Op gebied van economie, sociale zekerheid, minimum lonen, vrouwen rechten, homo rechten, rechten voor al wie niet blank is zal trump een ramp zijn voor de wereld. Het enige lichtpuntje van zijn standpunten is zijn standpunt op het gebied van klimaat. Dankzij hem kunnen de amerikaanse 3 nog 8jaar ongestoord V8s bouwen en verkopen en er zal buiten veel oorlog wel ook een aantal leuke wagens uit zijn presidentschap voortkomen.
@shiva: Vrouwenrechten zijn constitutioneel verankerd in de VS en laat de Grondwet daar bijna heiliger zijn dan God. De rest is onzin: Trump heeft zich juist uitgesproken vóór homorechten. Sterker nog: de Britse Milo Yiannoupoulous is homo en steunt juist Trump. Het lijstje dat je opnoemt is een mooie opsomming van alles wat de Nederlandse Staatsomroep zat te roepen. Onderwijl vergetende dat Clinton vanuit Saudi-Arabië gesponsord wordt, en daar zijn ze heel menslievend natuurlijk…
@vonklausenburg: Bam! Spijker en kop :) Kan niet wachten tot 20 januari
@joejojo2012: Hier ook! Het gaat een bijzondere en interessante tijd worden met The Donald. Slechter kan het niet, dus op naar beter!
@vonklausenburg: ik denk dat het wel slechter kan dan de afgelopen jaren. Kijk eens naar bush, was een ramp…
Obama had de pech dat hij het schip moest redden, dat is hem aardig gelukt, het is nu vrij stabiel.
Ik denk dat de komende maanden gaan uitwijzen of dat de Amerikanen het slecht hadden onder obama en of dit aparte kapsel het beter gaat doen.
@vonklausenburg: Nog nooit was iemand zo ongekwalificeerd om president van de VS te worden. Een 70 jarige bosaap met het empatisch vermogen van een kleuter hebben we niet nodig. Trump is een vreselijk personage die werkelijk geen reet geeft om het land en haar burgers. Het schoolvoorbeeld van een populist, alles is slecht en hij is de uitgeroepen persoon die het beter gaat maken. Trump volgers zijn naïf en onewetend. Hillary is niet perfect maar wel 100 keer beter gekwalificeerd dan Drumpf. Ik als Amerikaanse ingezetene houd in ieder geval mijn hart vast voor wat komen zal. Republikeinen verneuken altijd alles, maar Donald zal daar nog een schepje bovenop doen. Ik betwijfel of hij die vier jaar volhoudt.
@kapiteinaudi: ik hoop dat het niet langer duurt dan een jaar, en nog gecondoleerd met deze president…
Hillary heeft ook wel steken laten vallen, maar het beste voor amerika zou denk ik zijn om Obama nog een periode te geven? (Als het mogelijk was natuurlijk :-) )
@peug206: Obama nog 4 jaar? Hij verneukt niet alleen zijn eigen land, maar zet daarnaast ook andere landen op het spel met zijn provocaties richting Rusland. Die man moet zo snel mogelijk weg voordat er ernstige dingen gebeuren. Hij was ook de man achter ‘cash for clunkers’, waar goed werkende auto’s werden vernietigd.
@e550: yep, en nu nog ‘ff gauw’ Ruslands diplomaten uitzetten en maatregelen treffen/provoceren
Ondertussen heeft hij met specifiek dit punt wel een punt..
Vervolgens heeft Ford met UAW te maken duurdere arbeidskosten en pensioenen en gaan de prijzen van de auto’s omhoog.

Dan heb je Japan, Korea en de Duitsers die de auto’s in dezelfde klasse goedkoper kunnen aanbieden omdat ze lagere arbeidskosten hebben. Consument kijkt naar de prijs en ineens wordt er geroepen “oneerlijke concurrentie!” en “Amerika first!” gaan ze een Honda Civic bewerken met een baseballknuppel. Fijn Trump, je hebt de Amerikaanse auto-industrie weer teruggebracht naar de situatie in de jaren ’90 toen diezelfde Amerikaanse automerken op een haar na dood waren.
@Rick-dos: Net zoals de EU bijvoorbeeld al op Chinese zonnepanelen doet, wil Trump dan dus ook extra heffing op buitenlandse auto’s gaan invoeren.
@dedon: Dus auto’s duurder maken en daar gaat de Amerikaanse consument niks van merken? Dan wel dat dit impact kan hebben op de werkgelegenheid van de werknemers die werken voor die bedrijven.

En de importheffing op Chinese zonnepanelen is wat anders dan dit.
@Rick-dos: Tuurlijk gaan ze dat wel merken.

Uh.. nee. De importheffing op Chinese zonnepaneel is precies hetzelfde wat Trump dus wil doen.
@Rick-dos: Nouja als de heffing hoger uitvalt dan de kosten voor het produceren van een auto in Amerika dan is het wachten tot de merken hun fabrieken verplaatsen naar Amerika. Waardoor Trump alsnog zijn zin krijgt, zo’n slecht plan nog niet lijkt me.
@6speed: Zo werken die dingen niet. Ten eerste zal de consument die heffing betalen en niet de fabrikant. Enige wat misschien zou kunnen gebeuren is dat de fabrikant minder gaat afzetten op die markt. Dat gezegd hebbende zou je zomaar dus met een verontwaardigde consument als president zitten. Beetje zoals wij die steen en been klagen over BPM.

Ten tweede zal een fabrikant niet zomaar fabrieken gaan bouwen in de VS. Dat kost hen miljarden en het is maar de vraag of ze dat er dan weer uithalen. Jouw voorbeeld zou dus betekenen dat bijvoorbeeld een BMW een assemblagelijn voor de 1 serie, 2 serie, 3 serie, 4 serie, 5 serie, 6 serie en 7 serie moeten opzetten en dat alleen maar voor die ene markt. Dat gaat niet gebeuren.
En ook al zouden ze dat doen dan betekent dat dat ze productie weghalen bij hun fabrieken in Duitsland. Denk je dat Duitsland dat zomaar accepteert? Of MINI productie in Born overhevelen naar Amerika zitten wij daar op te wachten?

Dus het klinkt leuk wat je stelt maar in de echte wereld werkt dat niet zo.
“Groene technologie is bullshit. Een marketingkreet. Autos worden zwaarder waardoor ze weer meer verbruiken, en ook elektrische autos worden niet door groene stroom geladen. Het is gewoon bullshit”” Adrian Newey, F1 God designer.
Hulde! Nederland had ook DAF moeten beschermen. Of Spyker. Maar in het principe van outsourcing lijkt hier een adagium te zijn waar je niet van af mag stappen. Er zou meer nationaal geproduceerd moeten worden. De economie gaat er zich uiteindelijk op aanpassen en met goede regels en verdragen kan het heel voordelig zijn voor zowel consument als bedrijf!
@vonklausenburg: Waarom hadden we Spyker en Daf moeten beschermen? Vanuit een misplaatste nationalistisch gevoel?

En hoe dan? Hadden we het moeten nationaliseren? Het waren bedrijven die slecht gerund werden dan wel niet de internationale concurrentie aankonden. Enige hoop voor DAF was om inderdaad zich te laten overnemen om zo nog voortbestaan te kunnen garanderen. Spyker was een grote luchtbel.

Laten we wel de zaken met gezond verstand bekijken en niet met een bepaald nationalistisch gevoel want dan komen we nergens.

We hebben een hele tijd geleden de juiste keuzes gemaakt door over te stappen op een diensten en kenniseconomie, hierdoor kan Nederland nog steeds qua economie met de top van de wereld meedraaien. Hadden we al onze eieren in het mandje DAF en dergelijke bedrijven gegooid dan hadden we nu aan de tiet van EU gehangen.
@Rick-dos: Het heeft niets met direct nationalisme te maken maar eerder met een verplichting die je als maatschappij en politiek hebt mijns inziens om zoveel mogelijk je eigen land vooruit te helpen. Niemand is gebaat bij veel werkloosheid en verdwijnende bedrijven omdat ze overgekocht worden of failliet gaan. DAF bijvoorbeeld maakte prima auto’s, in plaats van te kijken naar het directe verdwijnen had de Nederlandse staat bijvoorbeeld kunnen vragen om behoud van het merk. Gewoon een voorbeeldje wat had gekund. Ander voorbeeld: Philips heeft jarenlang duizenden producten gemaakt waarin het in televisies, licht en audio/video een koploper was. Alles is afgestoten. Het lijkt alsof de Nederlanders geen interesse hebben in eigen bedrijven en eigen technologie, alsof het een soort minderwaardigheidscomplex is. Dat is zonde want er zijn veel Nederlandse namen opgeslokt.

Natuurlijk moet er realistisch gekeken worden, maar het behouden van banen of het op z’n minst proberen door bescherming is prijzenswaardig.

De dienstensector werkt goed voor het gros van de gemiddelde AB-lezer (even inschattend dat de AB’er hoogopgeleid is en vaak meer dan gemiddeld verdient) maar niet voor het gros van het land. Neem de techniek in de Europoort, Eerste en Tweede Maasvlakte. Of gewoon de vraag naar mensen die in de transportsector aan de slag kunnen vanwege de grote export en transport naar Duitsland. Met alleen de dienstensector komen we er ook niet. Ik denk dat je als samenleving en staat een verplichting hebt om zoveel mogelijk lokaal of nationaal te kopen indien mogelijk. Dus ook nationale bedrijven steunen en stimuleren concurrerender te zijn met behoud van banen in – dit geval – Nederland.
@vonklausenburg: Laat mij eens zien waar die “grote werkloosheid” is dan? De economie draait weer we hebben een werkeloosheid van rond de 5 a 6 procent en is dalende. Dat “hoge werkeloosheid” verhaal was tijdens de crisis misschien te verdedigen maar heden ten dage niet meer. Het gros van het land heeft direct of indirect profijt bij de kennis- en diensteneconomie en ook profijt van handel met de wereld. Daarom moeten we open zijn richting de wereld.
Maar wat een gedeelte van het volk nu doet is blijven hangen in verhalen die we in het nieuws voorbij hebben zien komen en dat nog steeds als waarheid presenteert.
Er was inderdaad oneerlijke concurrentie met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs en daar moet wat aan gedaan worden. Maar dat gezegd hebbende is die sector natuurlijk ook niet waar de Nederlandse economie op draait. Dus dat probleem als maatstaf nemen over de staat en problemen van de economie is niet juist, want dan heb je totaal niet door wat er allemaal wel goed gaat.

Daarmee bagatelliseer ik niets maar ik wil er wel mee aangeven dat het allemaal verschillende problemen zijn met verschillende antwoorden waarbij we het groter plaatje niet uit het oog moeten verliezen. Roepen dat we eigen producten eerst moeten kopen klinkt leuk maar dat is geen antwoord op zo’n probleem. Niet op korte termijn maar zeker ook niet op langere termijn.

De mensen die over het algemeen achterblijven in de vooruitgang die we boeken zijn meestal de mensen die vastgeroest zitten in bepaalde idealen of ideeën waarvan ze denken dat het zo moet zijn. De wereld is veranderd en daar kun je aan mee gaan doen of blijven hangen in het verleden. Welk pad je ook kiest het is wel je eigen verantwoordelijkheid en dus moet je niet naar een ander gaan wijzen als je achterblijft.
Nu Europa nog. Laten we met elkaar minder zooi uit China e.t.c. kopen maar de kwaliteit van dichterbij halen.
Iedereen roept maar dat het goed is wat Trump hier doet, maar ik vraag me ten zeerste af wat dit gaat betekenen voor de kosten van zo’n auto. Alles is duurder in de VS dan in Mexico of China. Daar gaan ook wij de gevolgen van merken, vooral omdat wij in dit land structureel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Best slim, je kan de president beter te vriend houden. Zeker als je nog 4 jaar met hem moet
Uiteindelijk geldt de wet van de comparatieve kostenvoordelen. Dit werd geillustreerd door de bedenker van deze theorie met de uitspraak (stelling zo men wil) dat Engeland geen Portwijn moet produceren en Portugal geen weefgetouwen. In de huidige context, Duitsland moet geen olijven produceren en Zandbakkie geen BMW 6 GC.
Veel rijke vriendjes van The Donald hebben een mexicaanse poolboy een mexicaanse kokkin een mexicaanse autowasser een mexicaanse doggywalker etc.
@kobus1967: ja omdat de gemiddelde Amerikaan dat soort werk niet meer wil doen voor die paar dollars…
De reden dat er wordt geproduceerd in Mexico is door concurrentie. In de Vs is het blijkbaar duurder. Op korte termijn levert dit banen op, op lange termijn minder. De enige remedie is dat de vs importbarrieres gaat opleggen. We gaan weer een paar decennia terug
Opzich best wel een punt….
Ik heb alvast geen vertrouwen in de huidige president-elect Trump, in mijn ogen is hij alvast de levende belichaming van de Duivel zoals ik hem heb leren kennen tijdens mijn godsdienstelijke opvoeding . . .
Eigen volk eerst. Pas daarna verder kijken. Om deze redenen is Wilders ook geen gekkie om op te stemmen.

Hilary for prison!
Grappig dat hier zo veel kritiek op is, vanuit het Nederlandse Autoblog. Want hier in Nederland staat een hele mooi autofabriek. VDL NedCar in Born.

VDL kreeg onder andere: 1,5 miljoen euro subsidie voor de scholing van het personeel. 6,5 miljoen euro subsidie voor de verbouwing. Gemeente heeft er nog een miljoentje tegen aangegooid. Een garantstelling a 50 miljoen euro. Vergeet ik iets? Zonder die subsidies had BMW nevernooitniet de productie naar Nederland gehaald. Sterker, zonder die subsidies had VDL nevernooitniet geïnvesteerd in de fabriek. Maar och och och, wat zijn we blij met ons allen dat er MINI’s in Nederland gebouwd worden, niet waar?

Eigenlijk is dat exact hetzelfde als wat Trump doet. Trump zet een grote bek op richting Ford, Rutte reikt lachend een grote zak geld richting BMW. Ford gaat haar investeringen nog eens narekenen, BMW gaat haar investeringen nog eens narekenen en voila: Ford blijft in de VS. BMW komt naar Nederland.

*Zet Wim Sonneveld op*
“Je hoort vaak zeggen dat geluk niet zo te koop is
Maar geld doet wonderen en vooral als ’t een hoop is
Poen, poen, poen, poen”
Hier in NL zijn we goed in oer Hollandse bedrijven te verkopen aan buitenlandse firma’s…
trump heeft ook fambrieken in mehicoo, wat moet daar mee gebeuren?
@bmwm6f12: een muur er omheen.
Moet je er wel bij vertellen wat ze gaan doen met die 700miljoen investeren… want dat lees ik zelf niet terug? maar ik had begrepen dat ze in de nieuwe fabriek/verbouwde fabriek de Plugin mustang en F150 gaan ontwikkelen…
Wie dit een goed idee vindt heeft niet goed opgelet tijdens geschiedenis of economie op school(net zoals Trump dus). Protectionisme is heel gevaarlijk. Je maakt je interne bedrijven / werknemers lui en maakt hun concurrentiepositie kapot. Daaraan zijn de Amerikaanse autobouwers al is bijna kapotgegaan.
@faithnomore, The race to the bottom is natuurlijk ook niet ideaal. Er zijn daar ook genoeg nadelen van te bedenken(slavernij in lage lonen landen bijvoorbeeld). Ik had het idee dat hij dit bedoelde voor amerikaanse bedrijven die alleen van de economie willen profiteren, maar niet willen bijdragen aan de samenleving. Ik ben na alle bangmakerij eigenlijk best wel geinteresseerd wat Trump echt gaat doen. We zullen zien.
VS word het nieuwe Cuba
De import auto’s worden daar dalijk zeldzaam als die looney zn zin krijgt
Wat een BS! Deze beslissing van Ford heeft niks te maken met Trump. Het erge van dit verhaal is dat Trumps team dit zogenaamde succes op hun conto schrijft terwijl dit natuurlijk helemaal niet het geval is. Het is Ford zelf die deze beslissing heeft genomen omdat de markt voor kleine auto’s daar inkrimpt. De marge op kleine auto’s is alom bekend zeer klein. Deze fabriek in Mexico zou Ford enorm veel geld gekost hebben en te weinig opgeleverd. Daarom vaart Ford deze andere koers. Maar Trump gehaaid zoals hij is brengt deze andere koers van Ford als een van zijn grote successen. Er is geen deal tussen Ford en Trump!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).