Het hing al meerdere poosjes in de lucht, maar vanmiddag zou tijdens een bijeenkomst met het personeel zijn medegedeeld dat de aanvraag voor uitstel van betaling onafwendbaar is.
De te Zeewolde gevestigde autofabrikant moest aanvankelijk het gehuurde pand verlaten, maar Muller wist dat op het laatste nippertje te voorkomen. Nu lijkt het er dan toch op dat de problemen zich in de tussentijd verder hebben opgestapeld, want de baas van het merk zou zo snel mogelijk uitstel van betaling aanvragen.
Een dergelijke procedure kan om meerdere redenen nuttig zijn. Zo zal het UWV de achterstallige loonbetalingen aan de werknemers voor z’n rekening nemen en kunnen schuldeisers nog een tijdje buiten de deur worden gehouden. Bovendien levert uitstel extra tijd op om, in samenwerking met een bewindvoerder, oplossingen te bedenken voor de financiële problemen die het merk heeft.
Keerzijde van de medaille: de rechtbank zal ervan overtuigd moeten worden dat er ook echt dingen kunnen worden opgelost in de tussenliggende periode en dat het merk levensvatbaar is. In het verleden bleek al meerdere malen dat Muller kan verkopen als de beste, dus het zou zomaar kunnen dat het hem lukt om de rechter hiervan te overtuigen.
Aan de andere kant leidt uitstel van betaling in de praktijk meer dan eens alsnog tot een faillissement, wat gezien de recente en minder recente verwikkelingen rondom de autofabrikant geen heel onwaarschijnlijke uitkomst van het verhaal zou zijn. Toch zijn we benieuwd of het Muller wederom lukt om enkele konijnen uit zijn hoge hoed te toveren. Het zou immers zeker niet de eerste keer zijn. (via: spyker-saab.blogspot.nl)
UPDATE 02-12: uit nog onbevestigde bron: “Spyker heeft surseance aangevraagd. Er is een bewindvoerder aangesteld en ze hebben 2 weken de tijd om aan te geven dat ze nog levensvatbaar zijn.”
UPDATE 02-12: het is officieel, Spyker is in surseance.
Fotocredit: thijs_vangrinsven via autojunk
jag00 zegt
Een breek bij Spyker kun je het al niet meer noemen ;)
berlinetta zegt
Surseance van betaling is niet vaak succesvol, mede doordat niet alle schuldeisers zich aan de surseance hoeven te houden en omdat hetzelfde management aan het roer blijft staan.
gtwillem zegt
Ondanks dat Spyker op sterven na dood is, heb ik een vermoeden dat Victor Muller weer wat uit de hoge hoed gaat tillen. Al zo vaak was het gedaan, en tóch redde Spyker het telkens.
Naar de leveranciers en werknemers vind ik het wel een slechte actie. Het geld dat de UWV komt nu ergens anders vandaan en het heet niet ‘de portomonee van Ome Victor’…
lincoln zegt
ach jee .. is het weer zover ..
weer een overlijdensadvertentie aan het adres van Spyker ..
volgens dit blogje is die toko al 100X failliet gegaan ..
VeniVidiVici zegt
Die Muller drol had gewoon NOOIT dat Saab avontuur moeten aangaan. Dan had hij zat vermogen om Spyker tot in d’n eeuwigheid te laten bestaan MET vele toffe nieuwe modellen!
Esprit_de_Flandre zegt
@VeniVidiVici: Alsof er één euro van Spyker naar Saab gegaan is…
VeniVidiVici zegt
@Esprit_de_Flandre: Nee chef… niet vanuit Spyker, maar vanuit Muller zelf…
moveyourmind zegt
@VeniVidiVici: Geld dat Muller zelf uit de zakken van naïeve investeerders geklopt heeft zal je bedoelen. Het is nog een wonder dat Muller tot op heden niet geliquideerd is.
JaxDryke zegt
@moveyourmind: Vind je het gek ? Hij heb ze zoveel uit hun zakken geschud, die lui hebben geen geld meer voor munitie :P
baasbas zegt
Leuk! Ik pak vast popcorn!
Rob zegt
En toch; alles klopte aan die C8. Of je het nu mooi vond of niet, hij klopte gewoon. Veel overtuigender als allerlei andere beginnende automerken.
Dat ze met die C8 niet genoeg kopers konden vinden blijft me toch een soort van raadsel.
motoragent zegt
@Rob: Inderdaad, dat geldt ook voor de D12 Peking to Paris en de C8 Aileron. Auto’s die gewoon goed in elkaar staken en een aardig publiek hadden, en toch zijn er (vrijwel) geen verkocht. Waar is het mis gegaan?
Alsof ze de kopers simpelweg de deur wezen omdat ze het te druk hadden met het bouwen van de zoveelste conceptcar…
r2d2 zegt
@Rob: Eens, Clarkson en Leno waren niet voor niets heel positief over het uiterlijk.
lincoln zegt
@Rob:
wat denk je wat arbeidsintensieve productie in NL kost ..
en wie wil dat voor-financieren ??
Rob zegt
@lincoln:
Uiteraard, de kostprijs zal wel niet mals zijn voor zo’n auto.
Maar toch; de C8 zag er uit alsof Spyker al decennia auto’s aan het bouwen waren, en het ontwerp klopte ook gewoon. Dat verwacht ik niet bij een startende autobouwer.
Vandaar mijn “verbazing”, maar laten we het er maar gewoon op houden dat ik het jammer vind dat ze zo roemloos zijn gebleven ;-)
roppp zegt
@lincoln: daarom werden ze ook niet in Nederland gemaakt, maar in Engeland.
rolov zegt
@Rob: die c8 is echt mijn favo. Het Is eeuwig zonde.
Rob zegt
@rolov:
Ze blijven inderdaad iets magistraals hebben die Spykers. Zelfs het “stickerexemplaar”, waar Wouter in gereden heeft, blijft ontzettend leuk om naar te kijken:
http://www.abhd.nl/video/spyker-c8-laviolette-lm85/
lexushondagtr zegt
Jammer dat er zo’n figuur aan het hoofd van Spyker staat, het had een succes kunnen worden. Spyker was speciaal en dat gevoel gaf die, i.t.t. Vencer Sarthe die eruitziet als een goedkope kitcar.
lincoln zegt
@lexushondagtr:
noem eens een betere Spyker directeur dan ??
motoragent zegt
@lincoln: Ze hebben zelfs een boek geschreven over de personen die een beter directeur zouden zijn voor Spyker:
http://www.at-com.nl/sites/default/files/images/system-features-phonebooks-central.jpg
moveyourmind zegt
@motoragent: Hennie van der Most. Ook al zitten zijn bedrijven in zwaar weer, hij zal vast nog wel één Euro hebben om Spyker over te nemen en er een succes van te maken.
lincoln zegt
@motoragent:
en waarom zijn die geen Spyker directeur dan ??
Reimon zegt
@lincoln: Maarten de Bruijn?
lincoln zegt
@Reimon:
yeah right ..
rolov zegt
@lincoln: joop donkervoort?
lincoln zegt
@rolov:
die kan net aan zijn eigen toko runnen ..
rolov zegt
@lincoln: tja maar op zijn manier Had spyker wel de kans gehad nog geleefd te hebben.
lincoln zegt
@rolov:
tuurlijk .. als skelter met een Spyker logo ..
je hebt echt geen idee waar je het over hebt ..
rolov zegt
@lincoln: nee Drama. Spyker zoals spyker alleen op de manier van donkervoort.. Rustig opbouwen. En niet wilde f1 en gt3 (al vond ik dat betrr dan de F1) Ik dacht dat het niet heel moeilijk te bedenken Was wat ik bedoelde.
rutger97 zegt
Verrassend!
MaartenD zegt
Goh….wat een verassing
swordfish zegt
Hou toch op met dat BREEK bij Spyker…het is géén nieuws meer
roppp zegt
Het is hoe dan ook zonde. De wagens zagen er fantastisch uit, er lagen behoorlijke motoren in en schenen niet onaardig te rijden…
lamborgfan zegt
Kan ik ook een auto kopen bij hen, en de betaling uitstellen? Das namelijk een vrij goeiekope supercar dan!
730ld zegt
Die victor moet kappen met bedrijven opzetten. Hij laat weer heel wat schuldeisers achter zich, probleem in 1 keer opgelost en UWV draait weer op voor achterstallige lonen. Deze man zou een verbod moeten krijgen om ook nog maar 1 bedrijf te starten. Hij kan het gewoon niet. Kansen genoeg gehad. Hij gaat maar in loondienst want dan zijn we van hem af en dat hij zijn schuldeisers maar met z’n privevermogen gaat afbetalen. Het zal hem leren!!!
st33fie zegt
even voor de duidelijkheid ?
wel deel de uitstel van de uitstel of de uitstel van de uitstel van de uitstel van de afstel?