Een nieuwe 5-serie, dat betekent ook een nieuwe Alpina B5.
Er staan niet alleen tuners op de beurs in Genève, ook voor echte autofabrikanten is er de ruimte. Alpina is er daar één van. Jaja…een klein hersenkrakertje op de late avond!
Het familiebedrijf toonde vandaag haar nieuwe B5 aan de wereld. Nou had het vorige model uiteindelijk al de beschikking over 600 pk, maar toch zijn ze er in Buchloe in geslaagd om nog wat meer pk’s uit de 4.4-liter grote V8 te peuren. Welgeteld acht extra Pferde hebben ze tevoorschijn getoverd, wat het totaal brengt op 608 pk. Dat is niet weinig.
De motor is gekoppeld aan de bekende 8-traps automaat van ZF. Alpina heeft naar eigen zeggen samengewerkt met de tandwielen fabriek om de bak zo goed mogelijk af te stellen op het hoge koppel van de motor. Die levert namelijk 800 Nm. Ongetwijfeld mede dankzij de standaard vierwielaandrijving, ramt de B5 dan ook sneller van nul naar honderd dan álle Alpina’s die hieraan vooraf gingen: de sedan doet het sprintje in 3,5 seconden. De Touring heeft er één tiende van een seconde langer voor nodig.
Los van de technische aanpassingen heeft Alpina ook weer zijn best gedaan om de binnenkant en de buitenkant van de auto te verfraaien, volgens bekend recept. Alleen hebben de traditionele 20-spaaks velgen nu nog slechts 19 spaken. Nee, grapje natuurlijk, bij Alpina geldt nog altijd: the more things change, the more they stay the same.
toyotafortuner zegt
Van een wagen waar ik t amper warm krijg, naar een enorme schoonheid. Alpina flikt t m gewoon hoor!
rufctr01 zegt
Wat schitterend! Dit had BMW zelf moeten maken!
alpinafanb10 zegt
Die moet ik hebben!
romeoalfa zegt
De lelijke nieuwe 5 met wat tupperware. De fanboys vinden het vast prachtig.
rhellema zegt
@romeoalfa: vraag aan een gemiddelde Alfa Romeo fanboy wat ze de mooiste Giulia vinden en ze zullen allemaal het bespoilerde exemplaar kiezen. Is dat dan vanwege de spoilers of draait het daadwerkelijk om de techniek die erin verscholen zit?
romeoalfa zegt
@rhellema: 1 verschil: de Giulia is in de basis al een mooie auto…
rhellema zegt
@romeoalfa: Is dat zo of vind jij dat zo?
carlover66 zegt
@romeoalfa: ik denk dat de gemiddelde Alfa toch echt net iets meer Tupperware is dan een BMW, met alle respect.
jasvl zegt
De aller gaafste ‘familie’ auto die bestaat. Komt vast een nog snellere S variant wat ze bij de b3 en b4 ook toegevoegd hebben.
Had wel meer pk’s verwacht, ze gingen bij het vorige model ook over de m5 heen.
lincoln zegt
Onzin ..
Was altijd een zeer respectabel bedrijf ..
Nu louter chiptune boertjes ..
hartman zegt
@lincoln: Mijn idee. De tijd van uitboren en frezen is voorbij. Alhoewel Brabus dat nog wel doet. Dan ben je in mijn ogen toch meer fabrikant.
Onehp zegt
@lincoln: mijn idee, bij Alpina passen ze altijd de hardware aan, en zien ertoe dat ook bv. de versnellingsbak de correcte rating heeft. Nu in de tijd van turbo’s is dat dus niet meer opboren, maar betere materialen, betere turbo, betere koeling etc.
Ook een trend van tegenwoordig is dat men niet meer uitvoerig vertelt welke aanpassingen men doet omdat er zoveel wannabe tuners zijn die het dan half nadoen maar dan wel reclame maken alsof ze de besten zijn.
Zoiets.
Alexke zegt
@lincoln: Totaal fout , Alpina is voor BMW echt wel een huistuner geworden zoals AMG dat vroeger was.
Alpina leunt meer op comfort dan M en krijgt meestal ook eerder de nieuwe aanpasingen op vlak van motoren tegenover de normale non M modelen.
Alpina’s worden ook op dezelfde lijn gebouwd in de BMW fabriek , maar het interieur is nog wel inhouse bij Alpina gemaakt.
Zelfs een 320d F30 kun je laten om coden naar een Alpina iDrive startup
https://www.youtube.com/watch?v=sU18lZrjUUI
Alpina zit al diep genesteld in BMW, en het is voor BMW zelf meer dan een tuner.
granlusso zegt
@Alexke: Het is officieel ook gewoon een fabrikant, ook al verschillen de meningen daarover, ze zijn wél als zodanig geregistreerd.
mrporter zegt
Wat een dikke bak en die velgen zijn ook een stuk mooier dan het voorgaande model.
viezefreddyw zegt
Eigenlijk weet alleen Alpina een auto zodanig mooi te maken door ’tuning’. Best bijzonder. Nog mooier zijn de cijfers. 3,5 seconden naar de 100, bizarre prestaties. En die kleur blijft het ook goed doen he!?
snuif zegt
Misschien zit ik wat vreemd in elkaar maar een BMW doet me echt helemaal niets (behalve de E9 3.0 csl en de E10 2002 turbo). Van een Alpina daarentegen word ik wel heeeel erg hebberig.
mashell zegt
Zonder striping nog wel te pruimen. En natuurlijk zonder die spuuglelijke typeplaatjes bestellen. Of beter nog, gewoon nog even wachten op de echte M5, die zal deze wagen weer volkomen overbodig maken. Zo gaat het immers altijd. De B5 is de ultieme tussenpaus.
michielb10 zegt
@mashell: voor mij is het juist andersom. Voor een dagje rijden; M5. Om te hebben, toch zeker dit
5cilinder zegt
@mashell: Alpina is altijd de comfortabele optie met de snelheid van een M. Een beetje de executive autobahn variant. Wel zul je op het circuit wat inleveren door de zachtere afstelling.
Michel Vaillant zegt
Opnieuw prachtig wat Alpina doet. Een ware veredelaar zoals ze het zelf graag zeggen. Ondanks dat de G30/31 niet zo fantastisch oogt hebben ze van het exterieur een zeer aantrekkelijk geheel gemaakt. En wat dan van het interieur gezegd, weg met de oubollige houtsoorten en welkom nieuwe aantrekkelijke materialen. Over de prestaties hoeven we het niet eens te hebben want die zijn als vanouds geweldig. Ja ja, Alpina flikt het hem weer, hoedje af.
fiestacruizer zegt
Alleen enkel het kijken naar deze auto doet al pijn in mijn portomonee. Maar god wat is ze mooi.
thomasthomas zegt
@fiestacruizer: dan kun je portemonnee gerust trekken.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf! Zeker deze uitvoering zonder hout.
BmwMPower zegt
Die nieuwe velg maakt de auto wel helemaal af.
Wonderschoon, zoals alleen Alpina dat kan.
srthellcat zegt
Vind de m bumper pakket op de 5 het mooist, eigenlijk zoals de touring nu in t blauw op de salon staat. Voeg dan de alpina rijkwaliteiten en motor toe en je heb naar mijn idee de ultime all rounder.
kareljansen zegt
Precies het punt opgelost wat ik graag zie. Die trapezium uitlaten van het origineel zijn naar mijn idee echt een misser
650s zegt
De B5 touring is toch wel erg lekker
focusrs1 zegt
Hou zelf helemaal niet van sedans maar deze is wel erg mooi!
arias12 zegt
Wat een schitterende auto prachtig.
zwannes zegt
Dat interieur met dat hout en al die kleuren… ? Guilty Pleasure!
elemento zegt
Alpine mooi… alleeb toch weinig pk als je vergelijkt met gpower.. alleen met gpower gaat blok niet lang mee
boomhauwer zegt
@elemento: vind je dit weinig?
moveyourmind zegt
Zetten ze zo’n mooie wagen neer, met zo’n mooie afwerking en het dan verpesten door een houten sierstrip in het dashboard te monteren die overduidelijk uit aardolie is gemaakt :
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Alpina/B5_2017/Alpina-B5-2017-07.jpg
Het lijkt wel op het plastic ‘hout’ van het Playmobil piratenschip dat ik vroeger had.
MaartenD zegt
Kan aan mij liggen maar vind het design van de nieuwe modellen lijn van BMW er erg rap gedateerd uitzien. Als je had gezegd dat dit model 10j oud was had ik het ook gelooft
por100 zegt
Hoe hard gaat ie dan?
bartjeeh zegt
@por100: 330 kmh vgm
autoriteit zegt
Alpina mag dan een autofabrikant genoemd worden i.p.v. een tuner, ik zie dat toch niet zo. Alpina ontwerpt de auto’s niet zelf, dat doet BMW gewoon zelf. De B5 is gewoon in de basis een BMW 5-serie, maar Alpina past alleen veel dingen aan zoals motor, onderstel en karakteristiek. Daarnaast vindt je wat aangepaste details in interieur en exterieur. In mijn ogen zijn ze dus zeker een tuner, alleen dan in vergaande mate. En ja ook ik vind dat ze er een zeer smaakvol geheel van maken. Maar een autofabrikant wordt het in mijn ogen pas als ze zelf hun eigen modellen ontwerpen en produceren. Maar ja het klinkt natuurlijk niet zo chique als je jezelf tuner noemt i.p.v. autofabrikant.
Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar dan hoor ik ook graag wat het verschil dan wel is tussen tuners en Alpina. Wie weet kan iemand me dan van gedachten doen veranderen.
mrrallycross zegt
Liever dan een m