Toen vorige maand bekend werd dat Giorgetto Giugiaro zijn laatste pluk aandelen in Giugiaro design aan Audi had overgedragen leek het alsof de oude baas met pensioen ging. Maar niets is minder waar.
Ook al is ‘ie al 77, de hele dag op een opblaaskrokodil op het Gardameer dobberen is kennelijk niets voor Giugiaro. Echter, met het verdrijven van zijn boezemvriend Ferdinand Piech uit de VW-gelederen had de Italiaan er bij Giugiaro design kennelijk geen trek meer in.
Uit beeld verdwijnen behoort echter ook niet op de opties, “I don’t feel old enough to retire” stelt de oude baas. Hij en zoon Fabrizio (50) schijnen aanbiedingen uit China en Korea te overwegen. Hierover zeggen ze zelf echter niets, daarvoor zijn de plannen nog niet concreet genoeg.
Toch lijkt het er op dat nog niet het laatste van Giugiaro hebben gezien, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Een designvos verliest wel zijn haren, maar niet zijn pennestreken.
Toekomst Italdesign Giugiaro
Het door Giugiaro opgerichte concern Italdesgn , dat nu 100% onder VAG-controle staat, krijgt in de toekomst een andere invulling. Walter de’ Silva is directeur van de firma geworden, naast zijn functie als hoofddesigner binnen de VW-groep. Lamborghini-designer Filippo Perini kreeg de taak van hoofddesigner, zoals in dit persbericht werd duidelijk gemaakt.
De focus van Italdesign gaat in de toekomst meer op een soort van denktankfunctie liggen.
desjonnies zegt
Ik houd van Giugiaro, zijn ontwerpen zijn gedurfder en verfrissender geweest dan die van Pininfarina, die meer de status quo handhaafde in het design wereldje.
Daarom snap ik die Volkswagen-move niet, ik bedoel een typisch Giugiaro ontwerp was de lefgozert Alfa 159, met zes ZES koplampen, dikke spatschermen en quite racy om te zien voor een gewone productie sedan.
Ik zie Vokswagen dat eerlijk gezegd niet zo snel doen, die spelen meer op safe en de grote massa – dit laatste is overigens geen kritiek, maar een constatering
mashell zegt
@desjonnies: Volkswagen heeft succes gekregen door na de Kever een flink andere auto te lanceren, de Golf. En daar maar telkens een klein beetje aan bij te schaven. Die Golf 1 waar het allemaal mee begin was ontworpen door…
desjonnies zegt
@mashell:
Ja en de Golf was oorspronkelijk een ?
Ram-G-maN zegt
@desjonnies: Ik constateer precies hetzelfde. Een 159 zal dan ook een zeer gewilde klassieker gaan worden.
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Inderdaad, en laten we de (Grande) Punto (Evo) niet vergeten. Daar loopt de basis ook al mee vanaf 2006!
dondeboer zegt
@jack_abarth: heb 4 jaar een GP gehad (metallic blauw, 17″), vond een vindt het een superontwerp. Heel clean, heel tijdloos.
RazorHead zegt
Walter da Silva is directeur nu, oh dear… Weer hetzelfde design in de VAG groep dus.
dondeboer zegt
@RazorHead: Da Silva heeft ook de 156 ontworpen, dus hij kan t wel. Als ie de ruimte krijgt.
RazorHead zegt
@dondeboer:
1 goeie.. Waw. Ik denk dat een topontwerper wel wat meer op z’n palmares moet staan hebben voor je hem top kan noemen. Anders kan je spreken van één lucky shot.
Dutchdriftking zegt
Ach, als het maar mooie auto`s worden.
jaapiyo zegt
Wat ik me wel een beetje afvraag is, wat neem je nou eigenlijk over als je zo’n designstudio koopt maar de belangrijkste designer(s) van de studio daar weg gaan? Een gebouw waar je een prototype kan bouwen en een naam?
Lijkt me toch dat de grootste toegevoegde waarde de creativiteit van de designer (in dit geval Giugiaro) is en die koop je dus niet.
trustmeiamanengineer zegt
Briljante vent, hopelijk kan hij nog iets moois maken. Voor zijn voormalige bedrijf zie ik het somber in, Italiaans design en VAG gaan niet samen. Kijk naar Walter de’ Silva, tekent de prachtige Alfa 156 gaat daarna naar Seat, tekent op de Seat Leon een zelfde deurgreep als ‘ie geniaal bedacht had bij de 156 en vervolgens heeft de beste man nooit mee niets moois gemaakt.
RazorHead zegt
@trustmeiamanengineer:
Walter is sowieso in de designerwereld meer gekend als iemand met een grote mond die het mooi kan brengen. Inderdaad, na hij naar Seat is gegaan trok het op niet veel. Toen Luc Donckerwolke weg moest bij Lambo voor Walter heeft hij er ook niet veel soeps gedaan. Een Miura Concept getekend, waw. Designs heropwarmen is iets da hij goed kan blijkbaar.
LaLancia zegt
Marchionne, grijp je kans!
dirkiii zegt
Hele mooie auto’s heeft hij op zijn naam staan.
Ik heb even gekeken welke auto’s hij ontworpen heeft
Voor de liefhebbers hier de link https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Giorgetto_Giugiaro
rikkon zegt
@smoke ‘aanboden’? please…
sir_smokalot zegt
oeh, brain freeze
alfablog zegt
Herinner me nog waar ik was toen ik werd ingehaald door een maserati 3200 en die voor het eerst live zag. Door een donkergroene op de Brienenoord brug. Wat een schoonheid vond ik dat.
Hupke zegt
@alfablog:
Een wagen die ik nu prachtig vind, maar die serieus heeft moeten rijpen voordat ik ernaar kon kijken.
Svensson zegt
Ik dacht bij die eerste foto heel even dat ik naar Ruud Lubbers aan het kijken was.
norge zegt
De Panda was het beste de man maakte….Een echte grootheid.
Hupke zegt
Leuke koreaanse auto’s, ik zou absoluut niet klagen als er een mooi en betaalbaar wagentje uit die contreien komt. Mss dat ze daar nog risico’s durven nemen.