Deze auto’s werden gemaakt in de Steiermark

Auteur: , 39 Reacties

Veel autoliefhebbers weten wel dat in het groene hart van Oostenrijk door de jaren heen menig auto gebouwd is, maar welke waren het ook alweer zoal?

De auto’s die er nu nog gebouwd worden
Mercedes-Benz G-Class – sinds 1979
G-klasse
We beginnen maar met de auto’s die er nu nog vervaardigd worden in de Steiermark. En dan belanden we direct bij waarschijnlijk het meest iconische model dat de mannen met Alpenhorns in elkaar zetten: de Mercedes G-Klasse, tijdelijk ook verkocht als Puch G-Klasse. Al sinds 1979 wordt de G-wagon (rijtest) gebouwd in de glooiende heuvels.

Mini Countryman – sinds 2010
tent
De grote MINI. Velen vinden ‘m té groot voor een MINI, maar de hippe winkelstraat staat er desalniettemin vol mee.

Mini Paceman – sinds 2012
Spaceman
Spaceman…I always wanted you to go…Into Spaceman
Wat? Oh Paceman? Wordt dat ding nog steeds verkocht?

Wat er voorheen gebouwd werd
Tegenwoordig is de autofabriek in de Alpen eigendom van de Canadese gigant Magna, die het bedrijf in 2001 kocht. Echter ook ver daarvoor werden er al auto’s gebouwd sinds Johann Puch het bedrijf oprichte aan het begin van de vorige eeuw.

Puch Voiturette (1904)
Oude-puch
Niet je oude brommer, wel een oude auto. De Voiturette was het eerste seriemodel van Puch. In de International Semmering Hill Climb van 1907 werden twee Voiturettes eerste en tweede in de klasse tot 1.5 liter.

Puch Alpenwagen (1919)
Puch-Alpenwagen
Dit was na het uiteenvallen van Oostenrijk-Hongarije de eerste nieuwe ontwikkeling van Puch.

Puch 500/650/700c/126 (1957-1975)
Puch-500
In principe in licentie gebouwde kleine Fiat’s. Echter zijn er ook aanzienlijke verschillen met de Italiaanse 500jes. De auto heeft namelijk een tweecilinder boxertje, daar waar de Fiat z’n potjes naast elkaar heeft staan. Ook de achterruit en motorkap zijn anders, net als het dash.

Steyr Haflinger (1959-1974)
Haflinger
Gemaakt voor het Oostenrijkse leger als een licht transportvoertuig.

Steyr Pinzgauer (1971–2000)
Pinzgauer
Nog een handige kar om door de modder de ploegen. In dit geval met Gordon Gekko op de flank.

Volkswagen Transporter T3 4×4 (1984–1992)
Bulli
Hiermee begon de traditie om vierwielaangedreven modellen te maken van gewone auto’s in Oostenrijk.

Volkswagen Golf Country (1990–1991)
Country
Mogelijk de leukste Golf ooit gemaakt.

Audi V8L (1990–1994)
Audi-V8L
De limo-variant van de auto waarmee Audi Mercedes en BMW de wacht aan zegde. Deze eerste poging lukte niet helemaal, opvolger A8 deed het al een stuk beter. De V8-heeft wel een hoger cult-gehalte.

Jeep Grand Cherokee ZG, WG, WJ (1994–2004) en de Jeep Grand Cherokee WH (2005–2010)
Jeep-GC
De grote Amerikaanse SUV werd ook op Europese bodem gemaakt.

Mercedes-Benz E-Klasse W210 en W211 (1996–2002) (alleen de 4MATIC’s)
E-4MATIC
Waarschijnlijk de slechtste E-klasse’s ooit gemaakt door kostenbesparingen van Mercedes, maar daar konden ze in Oostenrijk niks aan doen.

Mercedes-Benz ML-Klasse W163 (1999–2002)
Mercedes-ML
Net als de E’s uit die jaren was de ML niet de beste Mercedes ooit. Maar de latere exemplaren waren in ieder geval al beter dan de uit Amerika afkomstige eerste ML’s.

Saab 9-3 Cabrio (2003–2009)
Saab-cabrio
Ideaal als je een dokter bent en uit Oostenrijk komt.

BMW X3 (2003–2010)
X3
Ook de eerste X3 komt uit de Steiermark. Jeremy Clarkson vindt het geen tof ding.

Chrysler 300C (2005–2010)
300C
Deze ultieme Amerikaanse boevenbak werd gewoon in de oude wereld gemaakt. Helaas was het interieur wel behoorlijk Amerikaans.

Jeep Commander (2006–2010)
Commander
De niet zo succesvolle grote broer van de Grand Cherokee.

Chrysler Voyager (July 2007–December 2007)
Voyager
De laatste Voyager van deze modelgeneratie liep om een of andere reden in Oostenrijk van de band.

Aston Martin Rapide (2010–2012)
Rapide
Aston had zelf aanvankelijk geen plaats om deze sportsedan in eigen huis te bouwen, dus werd uitgeweken naar de fabriek van Magna-Steyr. Na 2012 is de productie verplaatst naar Engeland.

Sommige auto’s worden/werden ook ten dele bij Steyr gemaakt.

Mercedes-Benz SLS AMG (de alu-body) (2009-2014)
SLS
Met zoveel Chrysler producten op deze lijst zou je toch haast gaan denken dat de SLS tóch stiekem ‘de nieuwe Viper’ in vermomming was.

Mercedes-Benz SLK vario-roof – sinds 1996
kek-dak
Het eerste moderne stalen klapdak wordt in Oostenrijk gemaakt. Ze hebben er tot nu toe al ruim 500.000 van vervaardigd.

Opel Astra TwinTop convertible dakcontructie – (2005–2010)
Slopel
Ook het dak van de Astra TwinTop werd niet zoals dat van de Tigra bij Heuliez gemaakt, maar bij Magna-Steyr.

Ook tegenwoordig worden er niet alleen auto’s gebouwd, maar wordt er tevens ontwikkelingswerk gedaan in de bergen.

De eerste generatie Audi TT, de Fiat Bravo uit 2007 en de Peugeot RCZ werden (mede-)ontwikkeld in Graz. Opvallend genoeg hebben ze alledrie een behoorlijk grote frontoverhang.
Tittie
Fiat-Bravo
RCZ

Bij de Boxster en Cayman visten ze achter het net
In juni 2008 werd aangekondigd dat Magna in Oostenrijk de Porsche Boxster en Cayman mocht gaan bouwen vanaf 2012. Toen puntje bij paaltje kwam werd dit contract echter Magna echter door de Oostenrijkse Nasen geboord, want voor de productie van de instapmodellen week Porsche uit naar Karmann.
Boxster



39 reacties

Wij hebben zon Oostenrijkse grand Cherokee gehad. Met mijlen op de teller, naast de kilometers. Niet dat die ooit in de states geweest is…
@siemi: wel handig op vakantie in het VK
Leuk artikel hoor, weer wat geleerd vandaag!
Bij de Audi V8L mis ik wel een linkje naar de rijtest -volgens mij heeft Wouter ‘m eens gereviewd. :)

En jeetjemina, nooit geweten dat die Bravo zo’n enorme overhang heeft.. Als je te hard remt maakt het ding een stoppie, zo lijkt het wel!
We vergeten Gräf & Stift. En iconisch! Want Franz Ferdinand (nee, niet die Britse band!) liet zich in een Gräf & Stift rondrijden, waarin hij in 1914 vervolgens ook werd doodgeschoten….
https://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2014/07/8379578618_891ec3f133_k.jpg

Gräf & Stift was gevestigd in Wenen. Tegenwoordig maakt MAN er nog trucks in. Op dezelfde plek, maar uiteraard in een nieuwe fabriek.
@Rob:
En ze zeggen dat de auto vervloekt was. Naast de dood van Franz Ferdinand schijnt de auto nog meer slachtoffers op “zijn” conto te hebben…. Spann0nd!!!!
https://modernlegends.net/2016/08/11/was-franz-ferdinands-car-really-cursed/
@Rob:
Oh wacht, we hadden het enkel over Steiermark… Daar is Wenen geen onderdeel van zover ik weet ;-)
Zo weer wat geleerd, top artikel!
En deze dan? ;)

http://www.autoblog.nl/gallery/KTM/X-Bow-R/KTM-X-BOW-R-5.jpg
@Dizono: die wordt gebouwd in een aparte faciliteit met een beetje hulp van Magna-Steyr. Dat is tenminste de official party line volgens mij.
@jaapiyo: maar sowieso in Oostenrijk ;)
Overigens is die Puch 500 meer dan een licentiebouw. De auto heeft namelijk een tweecilinder boxertje, daar waar de Fiat z’n potjes naast elkaar heeft staan. Ook de achterruit en motorkap zijn anders volgens mij, net als het dash.
@dizono: achterop de oerpanda 4×4 staat ook het Steyer logo.
@roppp: – 2e ‘e’
@roppp: @undefined1: Maarrrrr, werd ‘ie daar ook gebouwd of is er alleen geholpen bij de ontwikkeling van het AWD systeem…
@Dizono: joh, dat staat bijna letterlijk in de tekst ;)
@dizono: op de foto staat het stuur zit ook aan de verkeerde kant en zit er een kenteken met hele rare letters op ;-)
Van oorsprong was Steyr een zelfstandig autofabrikant, en daarnaast is Steyr van oudsher ook een wapenfabrikant. In het logo van Steyer kan je dat nog terugzien, dat is overduidelijk geïnspireerd op een schietschijf.

Één van de meest bijzondere Steyr auto’s is wel de 640. Een terreinwagen, limousine en multi purpose vehicle in één. En met die mengeling van autotypes zijn tijd ver vooruit.

http://www.ondrejkovics-sandor.com/userfiles/k__pia_____steyr_40d_lkw.200214_230914_23.jpg
@moveyourmind: en ze bouwen trekkers http://www.mechaman.nl/afbeeldingen/Steyr%20CVT%20ploegen.JPG
@gtdave: Dat is het betere werk!

Kende Steyr trekkers wel, de loonwerker die bij mijn ouders kwam had er één. Verder zag je Steyr trekkers hier in de buurt bijna nooit.

En vrachtwagens natuurlijk. Hoe dichterbij Oostenrijk je kwam hoe meer je er zag. Eigenlijk een heel lelijk ding, maar wel überdegelijk:

http://photo.via-mobilis.com/33/1/258852-bild-hangerzug.jpg
Oeh damn die 300c is wel erg lekker op de foto
Waarom is die e klasse de slechtste ooit gemaakt? Het roest verhaal ken ik maat verder…?
@wildbeest: inderdaad, het is toch juist zijn opvolger die als drama de boeken in ging. Afwerkingsproblemen, elektronische issues, enz., enz..
@wildbeest: misschien niet eens zo heel slecht, maar de concurrentie was zo verdomd goed, de e39 is gewoon goed, en het was voor het eerst dat BMW een beter auto had dan Mercedes (qua bouwkwaliteit, qua rijden al iets langer)
@undifined1: ik heb ervaring met diverse e39’s, maar die kwaliteit valt/viel ook tegen! Defecte turbo’s, luchtvering op de Touring, delen die los laten in het interieur, roest en zo kan ik nog wel doorgaan.
@raymster: exact dezelfde ervaring: turbo vervangen, achtervering (zakte compleet door), auto viel uit op de snelweg, xenon lampen vaak stuk.
@undifined1: ik heb vanaf ongeveer 1980 bijna alle reguliere bmw’s en Mercedessen gereden maar nog nooit een bmw boven zijn directe mercedes concurrent verkozen.

Als ik een sportauto wil rijden ga ik wel in een sportauto rijden. Een per definitie zware sedan hoort comfortabel te zijn. Daar is mercedes altijd al beter in geweest.
I see saab i press like
Dacht dat de eerste panda 4×4 daar ook vandaan kwam? Of heb ik dat fout
@undifined1: die miste ik ook in het rijtje
300C wat een prachtbak
Zo’n country wil ik nog wel eens.
Renault Scenic RX4
Toch wel bijzonder dat de TT en RCZ terwijl ze beiden mede op de zelfde plek zijn ontwikkeld totaal niet op elkaar lijken.
Ik dacht dat zij ook een CC variant bouwden voor een grote speler. Volvo ofzo?
Werd de Alfa 164 Q4 ook niet door hen gebouwd? Of was alleen het 4×4 systeem van hen afkomstig?
het lijkt wel een epidemie om overal een lidwoord voor te zetten; ‘de Steiermark’?!
Steiermark, of Stiermarken in het Nederlands…!
Toevallig, heb een 2005 Grand Voyager op (jaja) 20 jarige leeftijd overgekocht van mijn pa.. Deze was in Oostenrijk gebouwd, mijn vader kocht een 2008 model Grand Voyager die in de US in mekaar is geschroefd. Wij maken er nog steeds geintjes over maar of het nu toeval was of niet. De Oostenrijkse heeft in 5 jaar tijd nauwelijks grote kosten met zich meegebracht terwijl bij andere de luchtvering er al bij 1,5 jaar doorheen zakte en er roest optrad bij het spatbord. Ook de voortrein is vernieuwd na 2 jaar. Deuren gingen niet meer elektrisch open, achterklep piepte door na het automatisch sluiten.. En wat denk je. Al deze euvels had mijne na 450.000 km nog steeds niet.. Toeval of niet. (En ja ik snap dat merendeel onderdelen hetzelfde zijn)..
Wat een rare instap in die A8, je komt binnen en neemt de eerste links alvorens je kunt gaan zitten!
Ik dacht dat de Chrysler Voyager van de 2de generatie ook uit Oostenrijk van de band rolde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).