Deze Ferrari California bracht bijna 400.000 euro op

Auteur: , 41 Reacties

Het hoe en waarom zie je op de foto.

Een beetje van de pot gerukt is het wel, maar het enkele feit dat deze California is uitgerust met een handbak doet wonderen voor de waarde. Wellicht helpt het feit dat deze Ferrari nog is voorzien van een goeie ouwe atmosferische V8 ook een handje, want sinds de upgrade naar de California T (rijtest) is de Italiaanse cabrio/coupé alleen nog met geblazen krachtbron te krijgen.

De California werd trouwens afgehamerd op een uiterst feestelijke 393.000 euro. Er staat iets meer dan 30.000 km op de teller en naar verluidt is dit slechts één van de twee linksgestuurde exemplaren waarin ouderwets geroerd mag worden. In totaal zouden er trouwens vijf California’s zijn voorzien van een handbak, volgens Artcurial.

Overigens fietste eerder al een 599 GTB met handbak voorbij die eveneens een bizar bedrag opleverde. Wat dat karakteristieke schakelrooster al niet met de harten van de verzamelaar/belegger doet.



41 reacties

Handgeschakeld is ook veel fijner
@martijn11: nou ik vind het wel fijn om in de bochten beide handen aan het stuur te hebben, als ik ff ga sporten met hem…
@jaspervdwinden: je moet ook niet schakelen in de bocht
@beefcake: ah! Misschien is dat dan wel de reden dat ik al 40 achterstevoren van de weg geschoven ben… ;)
@jaspervdwinden: je schakelt voor de bocht terug en na de bocht op. Nooit in de bocht schakelen.
@raym: dat zegt beefcake ook
400k voor een van de minste Ferrari’s in mijn ogen. Je moet het maar willen.
@berlinetta: ik koop er inderdaad liever een Huracan van.
@dutchdriftking: lekker boerig
Toch bizar eigenlijk dat er echt maar zo weinig handgeschakelde California’s zijn.
Op zich vind ik deze modernere wagens minder investering objecten dan de meer oudere wagens.
Dit zal er toch rap veroudert uitzien en aandoen dmv alle elektronica.
Ferrari’s met een handbak zijn altijd +1!. Als gewone sterveling kun je zo’n wagen toch niet op de limiet rijden, dus waarom die snelle schakeltijden van de automaat niet ook meteen inruilen voor wat extra rijplezier en een handbak? Ik zou het ook wel voor elkaar krijgen.
@Edge: Voor ons als autoliefhebber hebben we toch vaak een zwak voor de handbak.
De vraag is hoeveel van het clientèle van Ferrari ook autoliefhebber zijn..
Velen kopen het ook voor de naambekendheid van het merk..
En bij de California zit je natuurlijk ook met een wagen die meer op comfort gericht is, dus vandaar ook makkelijker de keuze voor een handbak.
@Dimglor: maar het is niet zo dat je geen autoliefhebber bent omdat je liever met een automaat rijdt. Nu zal ik hier wel reacties op krijgen dat het wel zo is maar dat is natuurlijk onzin. Ik vind een Cayman gt4 met handbak geweldig, maar een 911 turbo s met pdk vind ik ook geweldig. Het is maar net bij welke auto het is…
@87sandyd:
Tuurlijk!
Volledig mee eens.
Als ik in de markt was voor deze wagens, dan zou er ook veel kans zijn dat ik deze met automaat zou bestellen!
Heb een jaar geleden ook eens een testrit gedaan met een Mini Cooper S (het nieuwe model) en was ook met automaat met flippers. En dat was zo aangenaam rijden dat als ik zo’n wagen zou kopen dat ik zelf daar zou twijfelen tussen handbak en automaat.
Het heeft beide natuurlijk zijn charme op een bepaalde manier.
Zwaar en zwaar en zwaar belachelijk. Het gaat gewoon nergens meer over. Tegenwoordig is alles met een steigerend paard die ook maar een beetje schaars zijn 3 keer zo veel ‘waard’. Wat een onzin.
@viezefreddyw: dat heet vraag en aanbod. Ik vind het niet belachelijk, iets is zoveel waard als dat de gek er voor geeft he.
@jordip: Ja hoor, dat weet ik best dat het vraag en aanbod is. Van mij mag de bubbel heel hard klappen, het is te gek voor woorden.
@viezefreddyw: hoezo belachelijk? Wat is het alternatief? En wordt het nog gebouwd? Bepaalde concepten lijken toch uit te sterven
@jorden: Een California met deze kilometerstand heeft een vraagprijs van ongeveer €125.000 tot €135.000. Dan is het toch niet normaal om zo’n €270.000 extra uit te geven omdat er een handbak in zit? Als het een 458 was geweest begreep ik het nog een beetje…
@viezefreddyw: Dat is toch wisselgeld voor de echte verzamelaar. Daarnaast heb je hiermee een absoluut unieke auto in handen, eentje die zeldzamer is dan bijvoorbeeld een Zonda Cinque. Ik begrijp de beste koper wel.
Handbak of niet, het probleem voor mij is het model. De California is te weinig gefocused voor een Ferrari en ik vind het design niet mooi. Ik zou dan gaan voor een F430 met handbak (welke ongetwijfeld nog veel prijziger zal zijn dan deze California).
@dberkwood: van de F430 zijn veel meer exemplaren met handbak geleverd, dus die is denk ik goedkoper
@appelvis: allergrootste deel van de f430’s waren geleverd met F1.
Ik haat schakelen en rij het liefst dus automaat. Maar die schakelpook van Ferrari is wel echt onweerstaanbaar
Zo, die pook zal koud zijn in de winter!
@dutchdriftking:
Haha. Dat kan je op twee manieren opvatten.

:)
@dutchdriftking: that’s what she…


OT: Bizar veel geld om te mogen roeren in een bak. Zoek dan iets exclusiefs voorzien van handbak dat ook nog mooi is.
http://www.autoblog.nl/gallery/Ferrari/0_Divers/Ferrari_California_handbak_veiling/Ferrari-California-veiling-handbak-05.jpg

De pook is zeker niet van deze wagen
@audi_s_power: schakelrooster op pook klopt niet
@audir8v10: Zou de 1e versnelling linksonder zitten zoals bij oude Ferrari’s.
@audi_s_power: dat is wel van een California, te herkennen aan de knopjes van het dak en airco bedieningspaneel.
Maar zit hier nog winst op dan? Wat is de meerprijs als ik morgen naar Ferrari stap en zeg “Hee doe mij een FF maar dan wel met handbak”?
Ik begrijp de beste koper wel. Of de California nu mooi is of niet, dit is een absoluut uniek exemplaar. Waarschijnlijk heeft de man al een forse verzameling en dan is dit natuurlijk een mooie aanvulling daarop. Je weet dan namelijk vrijwel zeker dat niemand op de netwerkborrel dezelfde wagen heeft als jij.
Grote kans dit hier geen meter meer mee gereden wordt.

Door de zeldzaamheid vind ik het een volstrekt logisch gevolg. Grote kans dat deze wagen véél meer waard gaan worden, puur door het onderscheid op het gebied de karakteristieke Ferrari handbak. En dan ook nog in het klassieke Ferrari rood.

Ik ben trouwens benieuwd wanneer er een kentering komt in de markt. De trend is nu dat de handbak overal eruit geknikkerd wordt. Wat bijvoorbeeld bij de GT3 (RS) of de Clio RS niet bij iedereen in goede aarde is gevallen. Er gaan geruchten dat Porsche weer met een handbak gaat komen voor dat type 911. Ik hoop dat meer fabrikanten dat voorbeeld volgen.
@poes: Porsche heeft reeds beloofd de handbak aan te houden zolang er vraag naar blijft.
Zo, lekker!
400k voor dat grafhok met schakelpook? Sjonge
Hairdressers ferrari @ 400k? Never nooit niet, maar ieder zn ding he…
Voor een paar duizend euro is er vast wel een versnellingsbak aan te passen zo dat hij past. En anders valt er voor 250,000- euro ook nog wel een custom versnellingsbak te maken.
Ik vraag me af wat de netto meerprijs is van zo’n handbak en waarom mensen die niet vaker bestellen als ze een Ferrari kopen…
Ik heb de California altijd een best mooie auto gevonden, mooier dan de 458 of FF bijvoorbeeld. Met een handbak is het nog beter. Maar zo’n gated shifter, brrrr. Kan het lelijker?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).