Eindelijk, een McLaren die betaalbaar is voor Jan Modaal: hij heet de Tarmac, en biedt mogelijkheden voor mensen die wel McLaren willen rijden, maar niet 3 ton kunnen aftikken voor een 650S. Je moet er alleen wel iets meer moeite mee doen.
De overeenkomsten tussen fietsen en auto’s zijn legio: ze hebben banden, wielen, tandwielen, versnellingen, en afhankelijk van de positionering in de markt wordt er in de constructie gebruik gemaakt van staal, aluminium, carbon, of exotischer metalen als titanium of magnesium. Voor autofabrikanten is een fiets een populair branding-uitstapje, dat overigens eigenlijk altijd onder licentie door een andere partij wordt gemaakt.
Met de McLaren Tarmac is dat niet anders: de bekende firma Specialized maakte de racefiets, en voor een automotive tintje wordt het kleurenschema in het McLaren Special Operations Centre in Woking aangebracht, waarbij de PR-divisie de gelegenheid niet onbenut laat de P1 te noemen. Dat klinkt net als over F1-technologie praten bij de Renault Megane Dci 14% bijteller. De fiets is Shimano Dura-Ace afgemonteerd, met keramisch gecoate lagers en Roval Rapide CLX 40R-wielen. Dat mag ook wel, voor een fiets die 20 mille kost.
Er worden 250 exemplaren gemaakt, waarvoor kopers zich tot het einde van de maand hier kunnen registreren. Het lijkt ons het ideale voertuig om Chris Hoy volgend jaar een hillclimb op Goodwood mee te laten doen, in een auto bakt ‘ie er niet veel van.
mclarenf1lm zegt
Tsja, Mclaren begint het een idee van marketing een beetje te begrijpen, als ze er wat extra winst van krijgen voor ontwikkeling zou ik vrijwel alles wel goed keuren.
xiran zegt
@mclarenf1lm: ze gaan Ferrari achterna meer verdienen aan merchandise dan aan de auto’s.
gregorius zegt
Mooi ding; leuk voor mensen met te veel geld die claimen dat ze het verschil voelen. Ik heb een prachtige Trek afgemonteerd met Ik-weet-niet-wat, remmen en ronde wielen. Goed ingereden door de vorige eigenaar. Grootste probleem: de gene die er op fietst die zwaar uit conditie is.
20k voor een racefietst; dan ga je toch wel erg ver!
wjeurs zegt
@gregorius:
Waarschijnlijk zijn de fietsen die door de professionele teams gereden worden nog beter. Daar richten ze alles puur op performance en moeten de frames ook nog aan veiligheidseisen voldoen. Ik denk dat je bij deze fiets voornamelijk voor betaald voor de gelimiteerde oplage en het naampje. Een fiets van een pro team kost 7,5 tot 13 k. Ietsje betaalbaarder dus, maar nog steeds idioot duur
Davidov zegt
Kan ‘ie ook gewoon naar de gemiddelde fietsenmaker gebracht worden als er iets mee is? :p
thomthamofo zegt
Als je naar de gemiddelde wielren wedstrijden en evenementen gaat weet je dat als je een goede racefiets of mountainbike op maat gemaakt wilt hebben je al snel meer dan €3000,- mee mag nemen.
Je kunt het altijd zo gek maken als je wilt.
gregorius zegt
@thomthamofo: en voor 5000 heb je een top-spec all-carbon ding.
Dan is 20k toch al weer een factortje 4 meer.
Hubert zegt
20.000 voor Jan Modaal?
Waar haalt Jan dat geld vandaan?
sir_smokalot zegt
Door geen Ford Fiesta, maar een McLaren Tarmac te kopen.
mashell zegt
@Hubert: Jan Modaal hoeft daar nog geen jaar voor te werken…
Hubert zegt
@mashell:
Als je verder geen uitgaven hebt, kun je makkelijk ieder jaar z’n fiets kopen, dat klopt ja.
wjeurs zegt
@Hubert: huis verkopen?
Hubert zegt
@wouterjeuring:
Kun je in de doos van de fiets gaan slapen?
sydney zegt
Voor 20K weet ik 200 betere fietsen dan dit.En dat zelfde geldt voor alle andere autogerelateerde kijkmijeenscarbon fietsen.
mashell zegt
@sydney: McLaren sluit ook hier aan in de lange rijke traditie: autofabrikanten maken geen goede fietsen maar wel veel te dure.
sydney zegt
@mashell: Net als dat ze geen horloges kunnen maken.Ferrari is daar nog de allerergste in.Hublot(niet mijn smaak) is een van hun hoofdsponsors.En ik kan je vertellen dat geen enkel uurwerk wat Hublot gebruikt in een Ferrarihorloge zit.
Corrado16v zegt
Ik vraag me af, als iemand hier dan ook 20k voor afrekent. Gaat deze persoon er dan ook werkelijk op fietsen?
sydney zegt
@Corrado16v: Dat hoef je jezelf niet afvragen.Dat is namelijk niet zo.Als je de centjes heb en als(amateur) een goede of de allerbeste fiets wil hebben zijn er zoveel betere.Zelfs de Pro Cycling Team fietsen zijn niet zo duur.Om die fietsen te kunnen laten koersen komen er nogal wat kosten bij, maar dat is weer niet autogerelateerd.Behalve de Trucks,Bussen en Skoda’s dan.
Hupke zegt
Deze fiets is 20 keer zo duur als wat ik normaal aan een fiets zou geven, een mp4-12c is niet 20 keer zo duur als wat ik aan een wagen zou geven.
rotarypowah zegt
Slechts 4000 euro meer dan de S-Works waar ‘ie op gebaseerd is. Maar je krijgt er wel een paar schoenen en een helm in passende kleuren bij.
Kvgorp zegt
Racefietsen…. Iedereen geeft klauwen geld uit aan zo’n ding om hem maar 100 gram lichter te krijgen. En vervolgens gaan ze met hun dikke bierpens op dat ding zitten.
Alfarobert zegt
Of na de tocht de kroeg in,haha.20.000 voor een racefiets.Tsja,er zijn ook mensen die een Toyota kopen voor 45000euro omdat er ineens een Aston martin Embleempje opzit,toch?
amgg zegt
Hoeveel karaats goud zit er in de fiets verwerkt?