Helemaal goed zo.
De Datsun 280Z is zo’n Japanner die altijd zijn legendarische status zal behouden. Precies deze auto is door het Bulgaarse Vilner in het zonnetje gezet. Het is een prachtige restomod geworden met een keurig resultaat.
Deze Fairlady Z begon zijn leven in de kleur Gold Metallic, maar na een uitgebreide behandeling van Vilner is daar geen sprake meer van. De Bulgaren hebben enkele jaren aan het project gewerkt. De tuner laat weten dat ‘elk deel’ van de auto gecontroleerd, aangepast, opgefrist of vervangen is. De Datsun werd gespoten in de kleur Vilner Cobalt Matt Metallic en gemoderniseerd met onder meer de toevoeging van LED-verlichting aan zowel de koplampen als de achterlichten. Er werd een eigen uitlaatsysteem met side pipes ontwikkeld en de auto staat 20 mm lager in vergelijking met het origineel dankzij Eibach veren.
Minstens zo indrukwekkend is het interieur. Vrijwel de gehele binnenkant is in leder afgewerkt. Vilner heeft bewust gekozen voor gebruikt leder, zodat het niet te gelikt oogt. In de basis is dit immers een auto uit de jaren zeventig. De blauwe exterieurkleur komt onder meer terug op de gordels, de stoelstiksels en de vloermatten.
Nu de restomod klaar is heeft Vilner de auto te koop gezet. Voor 75.000 euro is deze unieke Datsun van jou. Volgens de tuner een ‘zacht prijsje’ gezien het werk dat ze aan de Fairlady uit 1976 hebben gehad.
viezefreddyw zegt
Kolere wat een gaaf ding! Bij het interieur zet ik nog even mijn vraagtekens bij maar het exterieur is schitterend. Wat een plaatje.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Originele forestfind ..
reactief zegt
@viezefreddyw: Ik heb het precies andersom. Vind die kleuren samen niet echt lekker en ook niet passen bij deze auto. Maar dat interieur, zo mooi gemaakt. Elk detail zo netjes stofferen, niet normaal goed hoe ze dat bij Vilner kunnen.
viezefreddyw zegt
@reactief: Ik snap wat je zegt, vind alleen de kleur bruin niet zo mooi. Qua afwerking en dergelijke is inderdaad topnotch!
1000bochten zegt
Best netjes gedaan. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom ze de automaat hebben behouden; bij zo’n sportauto hoort toch een handbak…?
fiscaal zegt
@1000bochten: inderdaad. Zie ook Wheeler dealers, waar ze het ombouwden.
robbie123 zegt
Vreselijk! €75000,- voor iets waar niets meer origineel aan is. Een hele mooie originele kost niet meer dan de helft….
lincoln zegt
Restomod ..
Kan ook zo in het jeukwoordenboek ..
Wel een vette livery op deze bespoke uitvoering ..
Vette panelgaps ook ..
emping zegt
@lincoln: hij is ook mooi gedetailed.
dracae zegt
@lincoln: Ergens snap ik je wel, het is een raar woord en kloten met klassieke auto’s is ook vaak dubieus… maar toch, als ik ooit de loterij win komt er eerder een geslaagde ‘restomod’ of 2..3.. dan nieuwe auto’s.
Crosscabouter zegt
@lincoln: hoe gaat het eigenlijk met jouw bespoke uitvoering van de TT?
lincoln zegt
@crosscabouter:
Gaafste van Europa geworden ..
Crosscabouter zegt
@lincoln: dat verbaast mij niks ;). Is de TT inmiddels wel rijdend?
mats106rallye zegt
Potdomme mooi! Of niet dan jonguuh
pa045 zegt
En ook dit is over 10 jaar niet meer dan een vernaggelde Fairlady.
Jammer. Origineel zeer leuk.
lekkerlinksrijden zegt
Foto 11 is erg mooi
Dutchdriftking zegt
Op lekkere balonbanden, heerlijk!
toniominestrone zegt
Wat je al niet met goede fotografie kan bereiken.
vaakbenjetebang zegt
Hier word ik toch niet echt heel vrolijk van. Een (semi-)klassieke auto is wat mij betreft eigenlijk altijd veel fraaier ‘dans son jus’. Dan ‘leeft’ het ding. Dit soort restomods (teiltje graag!) heeft toch een hoog Botox-gehalte: ja, het is weer allemaal lekker strak, maar de charme en het karakter van het origineel is er vakkundig uit gepoetst.
ghost zegt
Heerlijke wagen, nondeju!
Maar dat interieur is weinig subtiel, ik denk dat de bladeren van het bos ter inspiratie stonden..
langejohn zegt
Zwaar over the top.
fordnut zegt
Ik mis een paar mooie chromen bumpers! En dat koper/bruin is ook niet mijn smaak.
stephane8200 zegt
@fordnut: ik vind de kleurverschillen tussen interieur en exterieur ook niet geheel ideaal.
karaya zegt
Mooie projectauto voor een grondige restauratie.
Dizono zegt
Zonde, en dat terwijl het zo makkelijk is om van een 240Z iets heel tofs te maken:
https://garagedreams.net/wp-content/uploads/2017/04/240Z.jpg
Dizono zegt
@dizono: of deze, ook fijn, al zou ik mss zelf andere wielen kiezen:
http://www.sx-z.com/wp-content/uploads/mzr-roadsports-datsun-240z-sport-design.jpg
fiscaal zegt
@Dizono: helemaal mee eens. Gas monkey had ook een mooie gemaakt en in Autovisie stond er tijdje geleden ook een mooi antraciete in.
hallokroket zegt
@Dizono:
Veel beter idd!
schreute01 zegt
Ik word hier zoooo depressief van. Ik snap die vallende blaadjes wel.
porsche928 zegt
Dat bronskleurige aan de buitenkant vindt ik niets, had zwart mogen zijn. Verder mooie bak voor leuke prijs.
centric zegt
Foto 13; dat portier sluit lekker aan zeg. Zoveel oog voor detail en dan hangt dat portier er zo in.
Robert zegt
Ik vind die kleurencombinatie wel fraai. Ik haak pas af bij de automaat, tenzij ze de restomod zó ver hebben doorgevoerd dat ze de oude drieversnellingsbak hebben vervangen door een met vijf of meer verzetten.
hallokroket zegt
@RRRobert:
Ik vrees dat er technisch niet veel “gemod” is.
mashell zegt
Waarom liggen al die blaadjes op de wagen?
stolk zegt
Als je een restomod van de 240z wilt kun je beter aankloppen bij MZR roadsports
snuif zegt
Een fraai staaltje “hoe verneuk ik een klassieker”. Geen goed woord voor over.
gebruikersnaam3 zegt
Nou helaas, probeer het nog eens, maar dan wel op deze, want slechter wordt het niet.
tenaci zegt
Met een ander kleurtje en verchroomde bumpers wil ik hem wel hebben. Oh ja en graag een handbak! Die conversie is aardig te doen, heb Ed China het eens zien doen in Wheeler Dealers.
niex zegt
Met de chromen bumpers vind ik m toch mooier, dag en de grill en wielen een normale kleur geven. Dat interieur is knap gedaan maar past er mi niet in. Maw ik vind m origineel veel mooier.