De lat, die bepaalt Ferrari.
Vroeger was het simpel. Als je een beetje het mannetje wilde zijn in een van de rijkenenclaves die de wereld rijk is, kocht je een Ferrari. Het maakte eigenlijk niet zoveel uit welke, ze voldeden allemaal om de blits te maken. Nou ja goed, misschien dat je snobistische buurman zijn neus ophaalde voor een Mondial of een 308 GT4, maar met de rest van het gamma zat je gebeiteld.
Dezer dagen ligt dat een tikje anders. In de betere delen van Londen, Marbella, Monaco en de zandbak is een 488 GTB een beetje hetzelfde als een Fiat 500 in de rest van de wereld. Op elke straathoek staat er wel eentje. Om je te onderscheiden, zul je Ferrari ervan moeten overtuigen dat je een waardig klant zou zijn voor een van hun one-offs. Bidden en smeken zal je voor het recht om de fabrikant uit Maranello een paar miljoen te geven.
Tegenover Autocar licht Enrico Galliera, Ferrari’s marketing jeffe, een tipje van de sluier op over wat ervoor nodig is om zo’n gewilde Ferrari one-off te bemachtigen. Het eerste wat je moet hebben (oké, naast een pakhuis met geld) is een gezonde dosis geduld. Sowieso is het geen uitzondering als je een nieuwe Ferrari koopt dat je Hyundai Konaesque levertijden te wachten staan, maar bij het one-off programma zijn deze nog een tikje extremer. Galliera noemt een indicatie van vijf jaar.
Maar zoals bekend komt niet iedereen zomaar in aanmerking om een van Ferrari’s one-offs te kopen. Op internet gaan allerlei verhalen rond wat de minimumvereisten zijn. Zo zou je bijvoorbeeld al een x-aantal Ferrari’s in bezit moeten hebben (sommigen zeggen vijf stuks). Galliera doet er geen bikkelharde uitspraken over, maar laat wel weten dat het merk alleen aanvragen van haar ’top-250′ klanten in beschouwing neemt:
It is offered to top clients only. We receive requests from clients, and it won’t be considered unless they are in a pool of our top 250 clients or so.
Ferrari zou gezien de vraag meer one-offs kunnen bouwen, maar dat doet het merk niet. Het zou ook een deel van de magie wegnemen om het feestje wat minder exclusief te maken natuurlijk. Momenteel zien ‘een à twee’ one-offs per jaar het daglicht. De laatste waren de P80/C en de SP3JC(‘s). Voor klanten is het volgens Galliera echter allemaal de moeite waard. Niet alleen omdat ze een unieke auto kopen, maar ook vanwege de mogelijkheid om een jaar of twee met Ferrari’s werknemers samen te werken:
The client has not only a unique car but a unique experience working with the designer in the process. It’s the pinnacle of Ferrari
Noeste arbeid verkopen als een voorrecht. Dan ben je pas echt een marketing jeffe.
Image-Credit: de SP 275 RW, beter bekend als de mooiste Ferrari one-off tot nu toe
panam1 zegt
Ben er al 10 jaar mee bezig – werd ik eindelijk uitgenodigd bleken ze het alleen op echte schaal te doen – geen schaalmodelletjes……anyways morgen weer een werkdag!
Gulli zegt
…geld
str8six zegt
@gulli: mand
kniesoor zegt
Ik zou het geduld niet op kunnen brengen. Van 7 maanden wachten op een niet-one-off wordt een mensch al licht ongedurig.
unavailable zegt
@amghans: De meesten die een one-off mogen bestellen hebben al een flinke bak met snoep thuis dus ik heb het vermoeden dat ze best ongeduldig zullen zijn maar zodra ze weer één van hun bestaande snoepjes pakken dan weer even wat minder over nadenken hoe lamg het nog duurt. :-P
derek306 zegt
Ik vraag mij sterk af hoe vrij de klant is.. veel modellen zien er gewoon uit als de auto waarop ze gebaseerd zijn (paar uitzonderingen daargelaten) de klant zal zich toch moeten houden aan de motorkoeling etc etc
Edge zegt
@derek306: Ja, dat is ook niet zo heel gek. Koplampen en achterlichtunits laten homologeren voor gebruik op een straatlegale auto is ontzettend duur. Dat is de reden dat de latere Lamborghini Diablo’s de koplampen van de Nissan 300ZX hadden, de reden dat de McLaren F1 BOVA-bus achterlichten gebruikte en dat zoveel brommobielen gebruik maken van de koplampen van veelal Franse autofabrikanten. Zelfs voor Ferrari en de vermogende, uitverkorene klant zal dat niet anders zijn. Daarom zie je eigenlijk altijd de koplampen van de auto waarop ‘ie gebaseerd is terugkeren, of worden er koplampen van een andere Ferrari gebruikt. Een tof voorbeeld daarvan is de SP12EC van Eric Clapton, die gebaseerd is op het 458-platform maar beschikt over de koplampunits van de Enzo.
Anderzijds moeten bepaalde delen van de auto intact blijven om de crashveiligheid te waarborgen. Aan de buitenzijde zie je dat doorgaans het snelst aan de a-pilaren die één op één zijn overgenomen van de donorauto, en als gevolg daarvan ook de voor en zijruiten die één op één overgenomen worden. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel, zoals de open Ferrari F12 TRS op het platform van een dichte auto, maar in de meeste gevallen je ze één op één overgenomen worden
En als je dan binnen die kaders moet kleuren, vind ik dat er best nog veel mogelijk is.
jaapiyo zegt
@edge: wat je zegt. Het is persoonlijk, maar daarbij vind ik de units die het dichtst bij het origineel blijven vaak het best geslaagd. Desalniettemin heb je dan een unieke auto met uniek plaatwerk. De 275 hierboven bijvoorbeeld is denk ik toch wel met enige afstand mijn favoriet. Sommige andere zijn ook best mooi, maar af en toe is het resultaat ook gewoon lelijk (IIRC sp2 op basis van een F430 van een Japanner)
maferick74 zegt
Ga ik eindelijk 18 miljoen winnen, moet ik eerst een stuk of wat auto’s kopen om in aanmerking te komen, pff ik koop wel n 250 gto of 330 p4 replica
gandini zegt
Hoe lang?!?!? Zelfs hun Scuderia haalt nog sneller een wereldkampioenschap binnen!!!
Nou ja… bij wijze van spreke dan.
frederik zegt
Als je een bijzondere auto wilt en wel smaak hebt koop je toch een mooie klassieke Ferrari? Nieuwe Ferrari’s hebben toch iets teveel een zoon-van-oliesjeik gehalte wat mij betreft.
davelepeef zegt
@frederik: deze klanten kopen de klassiekers van de toekomst. Prima toch?
frank2b zegt
Een corvette C3.
Een bouwpakketje.
Een schuurtje.
Silverarrow zegt
“It is offered to top clients only. We receive requests from clients, and it won’t be considered unless they are in a pool of our top 250 clients or so.” Prachtig, die teksten die feitelijk neer komen op “wij gaan een exclusief product maken en jij krijgt er geen.”. Mooi! Doei!
100octane zegt
Ik vind het allemaal over het paard getild. Als je mijn geld niet wil aannemen, ga ik naar the next best thing. Zo heb ik het ook steeds met vriendinnekes gedaan en ben er niet slechter van geworden. Een – voornamelijk – cliënteel van opscheppers en nouveau riches. Ik neem het previous best thing uit zuffenhausen.
SanderB zegt
@100octane: Nu ben ik heel benieuwd waarom jij je vriendinnetjes moest betalen en al helemaal waarom ze dat geld niet meer aannamen
cossiekiller zegt
Als ik al 10 Ferrari’s had en ik kwam uiteindelijk niet in aanmerking om een one-off te laten bouwen, kocht ik me zo’n oude MX5 en liet hem helemaal ombouwen naar een 250 GTO. Gewoon om Ferrari pissig te maken.
ozzytrk zegt
Ken een GT3RS eigenaar rond de 30 jaar die zijn Porsche niet kan verzekeren ? Laat staan wat voor eisen ze zullen hebben bij een Ferrari
Edge zegt
@ozzytrk: Lijkt me toch raar, dat die eigenaar zijn Porsche GT3 RS niet verzekerd krijgt. Als jonge of onervaren bestuurder zul je wellicht een meerprijs betalen, maar verzekeren moet altijd wel lukken. Hoe kunnen anders al die rijke jongeren (voetballers, F1 coureurs, muzikanten) hun auto’s verzekerd krijgen?
SanderB zegt
@ozzytrk: Kan me dat bijna niet voorstellen, supercar verzekeringen vallen reuze mee qua kosten zolang het niet he daily is. Gt3 Rs zou op die leeftijd voor minder dan 200 per maand all risk te verzekeren moeten zijn
jorden zegt
Wanneer ze ieder verzoek gaan accepteren, wordt het wellicht 10 jaar wachten. Goede klanten hebben toch altijd een streepje voor? Auto’s, horloges, extra plakje worst bij de slager… zo werkt het nou eenmaal ;)
Dutchdriftking zegt
Dan toch maar een Fiat 500……