De BMW M4 CS is officieel

Auteur: , 64 Reacties

Hammergeil!

Gisteren rookten de voebellers van Bayern nog een zware pijp, maar vandaag slaat de Duitse deelstaat keihard terug met de onthulling van de BMW M4 CS. We wisten al even dat dit model op de markt zou komen. Sterker nog, in Spanje was er al een gelimiteerde oplage van de M4 Competition Sport verkrijgbaar. Dat model beviel kennelijk goed, want BMW komt nu op de proppen met een M4 CS voor andere markten. De auto zal in een gelimiteerde oplage gebouwd worden tot en met 2019.

De CS neemt binnen het uitgebreide M4 gamma de plaats in tussen de M4 met Competition Package en de extreme M4 GTS. Qua power zit de CS met 460 pk dichter in de buurt van die eerstgenoemde. Ook de afstelling van het onderstel komt grotendeels overeen met dit model. Geen slechte zaak, want @wouter was behoorlijk te spreken over deze setup toen hij een blokje om ging met de M3 inclusief competitie pakket (rijtest).

Van de M4 GTS krijgt de M4 CS onder andere de diffuser mee én niet te vergeten de achterlichten met kekke LEDs. Dat zijn in dit geval geen gewone LEDs, maar OLEDs. Volgens BMW zijn deze minimaal net zo organisch als de nieren van de auto. Wat de CS gelukkig níet meekrijgt van de M4 GTS is de ontsierende taartschep achterop. In plaats daarvan zit er een decent carbon spoilerlipje op de achterklep geplakt. Veel mooier.

Dankzij alle goodies en de standaard 7-traps M DCT-bak knalt de M4 CS in 3,9 seconden naar de honderd. Daarna boendert de Beier door naar een gelimiteerde 280 op de teller. Mocht je er één op gele platen willen zetten, doe je er goed aan om heel snel naar de dealer te rennen. Ook het aanbod van de M4 CS in ons land is namelijk ernstig gelimiteerd. Zoals de zaken er nu voorstaan, krijgen we er slechts twintig.



64 reacties

Dit is de sweet spot van het gamma, denk ik! Prachtige blauwe kleur… Snel bestellen als je het geld hebt, hier ga je zeker door de schaarste in het begin wat op verdienen! Ware het niet dat ze waarschijnlijk allemaal al weg zijn..
@Jochempie: ik heb er 25 besteld.
@bartsmit: Bij 25 verschillende dealers neem ik aan?
Maar dan de vraag, wat doet het gewicht?
@jack_abarth: dat zal wel vrij hoog zijn, anders hadden ze misschien wel de legendarische csL teruggebracht waar de L voor leichtbau staat natuurlijk. Maar nogsteeds prachtig!
@jack_abarth: 1.480 RDW
@jaapiyo is er enige reden dat er voebellers word genoemd? gelijk eerste regel.

oooeeeehhhhh ben niet zo van de BMW, maar de CS kan ik zeker waarderen.
@kimhung: je weet waar de letters BMW voor staan hè? Schrijver doelt op de prestaties uit die specifieke Duitse regio
@kimhung: @yaapiyo:
de schrijver doelt waarschijnlijk op dat het voeTbAllers zijn in plaats van VOE-B-E-LLERS
Ook bij BMW is de inspiratie verdwenen. Als ze zelfs de spoiler van de Giulia Quadrifoglio moeten stelen…

Verder wel een leuk ding opzich, alleen vind ik het interieur zo vreselijk gedateerd. Mede daarom zal mijn keuze altijd vallen op de C AMG 63.
@viezefreddyw: ik dacht dat BMW juist er mee was begonnen. Met de M3 volgens mij. Alleen als een hele spoiler, en dat Giulia Quadrifoglio had de spoiler had gekopieerd en een beetje aan heeft zitten sleutelen.
@viezefreddyw: dat interieur kan toch echt niet meer .. zal allemaal wel top in elkaar steken maar iedere BMW van 1 tot 5 serie lijkt van binnen op elkaar al meerdere generaties.
@c-greg: Audi laat al jaren zien dat het beter kan. Mercedes laat met de laatste modellen zien dat het niet alleen beter kan, maar ook stijlvol kan zijn. En laten we eerlijk wezen, je zit toch echt in de auto.

Nu moet ik wel zeggen dat de nadruk bij een m4 CS niet op het interieur zal liggen.

Oh, en ik wil trouwens veel liever een m3 CS, want de m3 is al veel mooier dan de m4, imho
@87sandyd: wat is er zo mooi aan een audi interieur? Knopjes van de ramen zijn hetzelfde als in een fabia leon of golf, om over het beperkte aantal keuze aan kleuren nog nieteens te spreken.
@c-greg: Ik moet toegeven dat ik na 10 jaar BMW rijden het interieur niet spannend kan noemen van de huidige modellen. Het is sinds de e60 (2003) niet meer ingrijpend veranderd. Details en meer gadgets etc maar de vorm is haast ongewijzigd. Maar na een dag autosalon in alle mogelijke auto’s te hebben gezeten en uiteindelijk bij de BMW stand te zijn gekomen, is het toch op een manier thuiskomen. Alle knopjes staan waar je ze mag verwachten. Het voelt juist aan. Meteen ook de belangrijkste reden waarom ze het doen. Het doelpubliek staat niet echt gekend om open te staan voor verandering.
@viezefreddyw: Ik snap eigenlijk niet waarom jij dat interieur zo gedateerd vind. Ik vind het er nog altijd prima uit zien. Maar over smaak valt niet te twisten uiteraard ;)
@berlinetta: Ik vind het er echt heel goedkoop uitzien. Nou wil dat bij bovenstaande M4, met al dat leder en alcantara nog wel meevallen. Maar bij een reguliere 3/4-serie vind ik het gedateerd ogen. Niet qua materiaalgebruik maar qua design. Ik denk ook dat het komt omdat het zo veel lijkt op onder andere het interieur van de 1-serie…
@viezefreddyw: Dat kan. Ik vind het juist heel mooi vormgegeven. Wat mij betreft maken de Duitse 3 nu allemaal wel mooie interieurs.
@berlinetta: Ik vond het interieur van BMW altijd erg mooi. Vooral van de F10 5-serie en F01 7-serie. Maar het interieur van de opvolgers van deze twee auto’s vind ik dan weer niet mooi. Het interieur van Mercedes vind ik veel mooier.

Gek eigenlijk. Het interieur van de F10 5-serie vind ik mooier dan het interieur van de W212 E-klasse. Nu is dat precies andersom.
@viezefreddyw: Het interieur van de nieuwe E-klasse is dan ook wel heel fraai. Dat ben ik zeker met je eens. Dat van de nieuwe 5-serie vind ik op zich ook mooi, maar wel erg conservatief. Wellicht is dat een bewuste keuze van BMW geweest.
@viezefreddyw: Daarentegen zitten BMW-interieurs ergonomisch weer het best in elkaar van de Duitse 3…alles klopt en zit perfect geplaatst. iDrive is tegenwoordig ook het best werkende systeem, vind ik. Maar overall maakt Mercedes nog steeds de mooiste interieurs met BMW er vlak achter (in zwart vaak wat saai). Audi vind ik altijd wat rommelig ogen al zit dat interieur heel degelijk in elkaar.
@viezefreddyw: klopt dat het 3 serie interieur lijkt op dat van de 1 serie. Op zich zijn 1 en 3 serie natuurlijk ook broertje en zusje van elkaar. Toch als je het vergelijkt met een A4, goedkoop ogende roosters over de hele breedte (die in de Passat zijn mooier) en dode knoppen prominent in het midden. Of met de C-klasse (enorme asbak als je een automaat neemt) en een overdosis pianolak plastic dan ziet dat 3 serie interieur er helemaal niet zo gek uit. Ook de plaatsing en manier van wegwerken van het navigatiescherm is behoorlijk optimaal, geen masief dashboard er omheen maar ook niet vreemd er voor gehangen.
De mooiste M4. Beter dan de GTS die er zeker met 2-kleurige wielen uitziet als een clown-schoen.
@bartteeuwen: Beter = mooier..
Wat een kwijl uitvoering!!
Mooi! Een beetje zoals de GTS uitvoering van Porsche.

Zitten er knipperlichten op of is erop bespaart voor minder gewicht?
@cossiekiller: Ze zitten er op, maar het richtingaanwijzer-vloeistofreservoir (scrabble) ontbreekt, dus het zijn niets meer dan dure dopjes om het gat in het plaatwerk te dichten.
Het begint wel een beetje onoverzichtelijk te worden met al die versies. Zeker met de huidige dynamische rijmodi lijken al deze versies me wat overbodig. Ik krijg de indruk dat het meer gaat om het introduceren van nieuwe modellen om media aandacht te genereren dan om een echt nieuw product in de markt te zetten. Maar goed, als er een markt voor is…
@dondeboer: verder wel dik ding hoor.
@dondeboer: precies, vergeet de marketing tekst. Dit is een competition package m4 (wat eigenlijk de M3 coupé is) met wat optische toevoegingen​. Fck limited edition… Kruis gewoon een paar hokjes extra aan…
@dondeboer: Er zijn gewoon 3 versies hoor. M4, M4 CS en M4 GTS. Lijkt me toch niet zo moeilijk om die uit elkaar te houden?
@berlinetta: Je reactie toont wat mij betreft precies het probleem aan, je noemt nu drie varianten, maar het zijn er 5, als de 4-deursvarianten buiten beschouwing laat. Mensen met zo’n budget moeten nu een keuze maken uit de 440i M-Sport, M4, M4 met Competition Pack, M4 CS en de M4 GTS. Wat mij betreft echt over de top en wees eerlijk, 99% van de mensen voelt weinig verschil tussen al die verschillende uitvoeringen.

Doe mij maar een Alpine B4 BiTurbo.
@dondeboer: Nee, de 440i is een normaal model waar je toevallig een M-pakket op kunt bestellen. Dat is helemaal geen echte M dus wat mij betreft doet die niet mee in het rijtje. En sportpakketten biedt bijna iedere fabrikant aan en dat is ook met een goede reden: het levert ze veel geld op.
Blijft de M4, M4 CS en de M4 GTS over. Eerstgenoemde kun je toevallig ook met een sportpakket uitrusten, waardoor die wat sneller wordt. Ik vind het nog steeds overzichtelijk.

Ik ben het verder wel met je eens dat er volgens mij weinig verschil is tussen een M4 met competitionpakket en een M4 CS, maar marketingtechnisch is het gewoon een goede zet. Zo’n M4 CS kan in de toekomst nog wel eens waardevast blijken en tegenwoordig is het gewoon slim als een fabrikant daarop in speelt.

Tot slot ben ik het nog een keer met je eens: doe mij ook maar een Alpina ;)
@berlinetta: Ik snap het vanuit marketingtechnisch oogpunt wel hoor, en als ik een automerk had zou ik het waarschijnlijk ook gewoon doen. Maar ik vind de benadering van Nissan sjieker, als je een betere versie hebt ontwikkeld, zet die dan gewoon in de markt als verbeterde versie en niet als nieuw model naast de oude.

Met name vanuit psychologisch oogpunt is de veelheid aan versies geen goede ontwikkeling, te veel keuze zorgt ervoor dat je altijd met twijfel blijft zitten of je niet een andere versie had willen hebben. Mocht je een keer niks te doen hebben, dan is dit wel een interessant filmpje om een keer te bekijken: https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.
@dondeboer: Ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar de benadering van Nissan zou mij ook frustreren. Rij je lekker rond in je GT-R, komt er om het anderhalf jaar weer een betere versie uit. Dan wil je die toch ook hebben? Maar ook hier geldt weer: slimme marketing.

En ik vind die hoeveelheid aan modellen en daarbij ook nog de vele aanpasmogelijkheden wel fijn. Zo kom je toch eerder uit op je droomauto. De 911 vind ik er een goed voorbeeld van. Als je 911-fan bent, dan bestaat er echt wel een versie die in jouw ogen perfect is.
@dondeboer:
Alpine? Je zal alpina bedoelen.
Maar een alpina kun je totaal niet vergelijken met een m
Is een hele andere auto.
@maotje: Uiteraard bedoel ik een Alpina. Met een hoofdletter, als we toch aan het muggenziften zijn. En een totaal andere auto zou ik het niet willen noemen, het zijn variaties op hetzelfde thema. Dat is trouwens ook de reden dat autojournalisten ze massaal vergelijken: kopers die voor een dergelijk model in de markt zijn, maken namelijk ook de afweging tussen ietsje meer comfort of ietsje meer scherpte.

Een Hyundai Santa Fé 4×4 diesel is een totaal andere auto. Die wel ongeveer hetzelfde kost. Maar geen mens op deze planeet die die afweging maakt.
@dondeboer:
Heb je weleens gereden met een m en alpina?
Geloof me is heel anders dan een alpina.
Alpina is meer gericht op comfort, zowel t onderstel als de gasrespons.
@maotje: Nee, ik heb in mijn hele leven pas 1x in een BMW gezeten en dat was een zilvergrijze E60 touring met cremekleurige leren bekleding, ik meen een 530d. Nette wagen, supervriendelijke chauffeur. Turkse man, liet me nog een foto zien van zijn pasgeboren dochtertje, heel schattig meisje. Of ie lekker reed, weet ik niet, want ik zat a) niet achter het stuur en b) ik had dat laatste LaChouffe’tje eigenlijk niet moeten nemen.

Zodra je er zaken als onderstelafstemming en gasrespons bij moet gaan halen om de verschillen te duiden, dan kunnen ze nooit heel groot zijn. Logisch ook, want het blijft tenslotte hetzelfde platform met in de basis dezelfde motor en aandrijving. En wat mij betreft – is mijn mening en dus mijn waarheid – is het voor een koper niet meer te doen.

Stel dat ik de staatsloterij win en met dat geld mijn eerste dikke 3-serie wil aanschaffen. Dan moet ik dus ergens een 440i met én zonder M-sportpakket, een M4, een M4 competition pack, een M4 CS, een M4 GTS én een Alpina zien te vinden om te kijken welke ik het lekkerst vindt rijden. En aangezien ik die nevernooit allemaal achter elkaar kan rijden, moet ik dus ook nog onthouden wat ik van welk model vond, en dat is ervan uitgaande dat ik als leek überhaupt al voel waar de verschillen zitten. Dat is absoluut geen doen.

Vandaar dat ik blind zou gaan voor de Alpina. Gewoon één topmodel. Dit is de beste die we voor u kunnen bouwen meneer. En dan hoef ik me achteraf geen zorgen te gaan maken of ik wel de goeie heb gekozen.
@dondeboer:
Kom een keer hierheen mag je x mee met de m3. De rit in een alpina moet je zelf regelen.
;-)
@maotje: hmmm dat is een verleidelijk aanbod :)
De kleur is schitterend, maar de wielen niet in het zwart aub
Ziet er heel erg strak uit! Hopelijk gooien ze het cs sausje ook over de m3, dan krijg je een auto die als set-up op de m3 crt gaat lijken. Dat was toch wel de ultieme auto die je op dat moment (eigenlijk nog steeds) kon kopen!
Schitterend!
Schitterend!
staat cs voor competition sport of voor coupe sport zoals vroeger in cs(i/l) modellen?
Mooie spec denk ik en wat een gave kleur! Alleen dat uiterlijk… Wat een drukke bedoening met al die lijnen, vlakken en gaten.
Dat spoilertje had van mij gewoon in het blauw gemogen! Onderaan is carbon goed te doen.
Als er één ding is wat de M4 nou niet nodig had is het nog meer frutsels. Ik zou zeggen, neem gewoon een 440i, stukken mooier en snel zat.
Was dit het beste schoeisel wat bmw had liggen bij het introduceren van dit fantastische model? Aftermarket plz
MMM hoopte dat CS voor Club Sport zou staan.
Rolkooitje erin en 200kg lichter.
Wel een druk design, maar ik hou er wel van. Volgens mij is dit toch de M4 die je moet hebben. Van de Duitse drie zou het denk ik toch wel mijn keus zijn. Ik zou het spoilerlipje vooraan en achteraan wel in dezelfde kleur meespuiten.
Nog altijd mijn keus in dit segment, wat de Duitsers betreft
Ca. 40.000 euro duurder dan een normale m4!
@willemveenstra: kun je dan niet beter je M4 comp package laten voorzien van wat optische meuk? Lijkt me stukken goedkoper​.
Weer zo’n special van niks. Maar goed, dat schijnt tegenwoordig de bedrijfsfilosofie te zijn.
@e34m5touring:
Wat zou jij doen als je autofabrikant was en je klandizie je er grof (extra) voor betaalde ?
@amghans: Als mensen blijkbaar toch grof willen betalen, zou ik een echte special uitbrengen. In lijn met modellen uit het verleden. Geen carbon spoilertje en een chippie en dan maar schreeuwen over hoe speciaal ie is. Dit is namelijk een model dat je met wat M Performance spul zelf ook kunt samenstellen. Dat vind ik geen special. Voor een bedrijf wat vroegah echte speciaaltjes neerzette is dit gewoon een aanfluiting eerste klas.
@e34m5touring:
Zonder disrespectloos ( . . . ) te willen zijn, maar je kan er gevoeglijk vanuit gaan, dat de marketeers bij n’ímporte quel autofabrikant beter weten hoe ze de klant moet bedienen (ter meerdere eer en glorie van de eigen bankrekening) dan jij en ik. Kortom : leuke theorie, maar je kan ‘m meteen de vuilnisbak inkieperen wegens commercieel niet interessant genoeg. Mag jij een aanfluiting vinden, maar daar liggen ze in München vermoedelijk niet wakker van :-)
@amghans: Dat snap ik allemaal wel. Ze doen nu net genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen. Maakt het nog geen special. De CSL was wel echt speciaal en die verkochten ze ook makkelijk. Ik kan er niet opgewonden van raken eerlijk gezegd. Terwijl ik toch een redelijke BMW fan ben. Begint wel steeds minder te worden.
@e34m5touring: spijkers met koppen. Geldt helaas voor meer merken. Ja, jij ja Porsche!
@E34M5Touring:
Specials kunnen zich ook kenmerken door aparte kleurstellingen. En wat kleinigheidjes.
Zolang t maar een beperkte oplage is.
Ik weet niet hoor, maar als ik 120k (of meer?) aan een auto uitgeef dan wil ik niet aan een koordje trekken om de portier te openen. Ik geloof ook niet dat het nou bepaald storm gaat lopen bij de BMW dealer om een van de 20 te bemachtigen.
Wat een dikke wagen fantastisch!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).