De best klinkende auto in zijn segment?
Ze zijn lekker bij bezig daar, bij Audi Sport. De speciale divisie van Audi voor extra sportieve en sterke modellen, stond onlangs al in de schijnwerpers met de nieuwe Audi RS6 Avant en RS7 Sportback. Voor vandaag worden er twee Audi RS-modellen gelanceerd, namelijk de Audi RS Q3 en de Audi RS Q3 Sportback. Daarmee slaat Audi, net als de vorige keer, de ‘S’-variant over en gaat men meteen door naar de ‘RS’-versie.
De auto moet goed nieuws zijn voor iedereen die een bijzondere verbrandingsmotor wenst. Het huzarenstukje van deze auto is, op papier althans, de motor. Net als de vorige RQ-Q3 heeft deze een 2.5 liter grote vijfcilinder turbomotor. Deze levert 400 pk (bij 5.850 toeren) aan vermogen en 480 Nm (bij 1.700 toeren) aan koppel.
Deze motor is overdwars geplaatst in het vooronder. Daarnaast zit een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling. Inderdaad, net als bij de Audi RS 3 en TT RS, die dezelfde aandrijflijn hebben. De Audi RS Q3 is in elk geval een rappe jongen. De 0-100 km/u sprint is in 4,5 seconden achter de rug. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar 280 km/u is ook mogelijk als je de juiste opties aanvinkt. In tegenstelling tot de vorige RS Q3 heeft de nieuwe een ovale blêrpijp links én rechts.
Keramisch
Het is niet alleen de motor die een stuk sportiever is geworden. Ook het chassis is aangepast op het hogere vermogen. De RS Q3 is standaard uitgerust met een progressieve besturing installatie. Maar voor de echte sportieve sensaties dient de optielijsten geraadpleegd te worden. Want het RS-sportonderstel ‘Plus’ met Dynamic Chassis Control is niet standaard. Standaard heb je remmen met zes zuigers. Optioneel zijn deze leverbaar in het rood, maar als je toch gaat voor een remmenupgrade, dan kies je voor de keramische remmen. De RS Q3 voorzien van 20″ velgen, 21″ is een optie.
RS Q3 Sportback
De Audi RS Q3 komt er direct als ‘gewone’ RS Q3 en als RS Q3 Sportback. Deze heeft een aflopende daklijn en is sowieso 45 mm minder hoog. Ook is de schouderlijn iets lager, voor een sportievere stance. Ondanks de lagere daklijn, zijn de prestaties krek eender met de gewone Audi RS Q3. De Audi Q3 RS en Q3 RS Sportback staan begin volgend jaar bij de dealers.
Bekijk hier de introductievideo waarin Wouter de auto live laat zien!
Robert zegt
En laat me raden: die Sportsback is feitelijk minder auto voor méér geld?
Grappig dat die persintroductie toch altijd weer gepaard gaat met modellen in kekke kleuren, waar je ze IRL enkel in antraciet, zwart en af en toe een witte voorbij ziet komen.
Trouwens wel +1 voor de vijfcilinder, vanwege de ‘heritage’ die deze configuratie bij Audi heeft én het geweldige geluid.
laptom zegt
@RRRobert: Die 5 cilinder is inderdaad een beul. Paar keer met de TT gereden, maar een perfecte combinatie die echt een V6 of V8 doet vergeten.
emping zegt
Toch best een knappe en leuke bak voor een SUV. Macan deze strijden tegen het equivalent van Porsche?
jerry zegt
@emping: nou je weer in ieder geval bij de VAG groep dat ze het niet toelaten dat een Audi beter rijdt dan een Porsche. En andersom, dat een Volkswagen niet beter mag rijden dan een Audi. (Als je het hebt over gelijke klasse).
circlestorm69 zegt
@emping: woordgrap woensdag was gisteren maar ik vind m leuk hoor :-)
on topic: Ik moet zeggen dat ik deze groene mini RS Q8 of mini Urus erg geslaagd vindt.
De sportback is gaver dan de normale. Fijne motor en beter dat ze nu wel twee ovale pijpen hebben geplaatst.
Dat is tenminste RS waardig.
intimrasiert zegt
Heerlijke auto’s: niet te groot voor NL, en een beetje plezier als je t raampje open doet. Hoe moeilijk kan t zijn?
karhengst zegt
Het blijft voor mij een heel rommelig, niet typisch Audi interieur. Desondanks wel het meest begeerlijke model in z’n klasse dankzij die vijfcilinder.
bsxc2 zegt
@karhengst: Heb bij de nieuwe Audi interieurs het gevoel alsof er een dik boek uit de boekenkast wordt getrokken. Dit komt volgens mij vanwege het optische effect.
dromedaris zegt
Vet strak!
Dutchdriftking zegt
Mocht ik ooit een Cross-over voor de vrouw moeten kopen, dan heel graag deze.
breakingpoint zegt
Welke ABSOLUTE pannenkoeken zijn het toch bij Audi, dat ze een diesel in de S-reeks introduceren, terwijl dit pareltje van een blok ook op de schappen ligt
Onehp zegt
@breakingpoint: tot nu enkel aangepast voor dwarse inbouw, maar eens, had graag een RS4 ‘Superlight’ gezien met dit blok.
Robert zegt
@breakingpoint: precies dit.
audiwaus zegt
die groene is echt net 1 op 1 een mini Urus.
lambowambo zegt
@audiwaus: Ik zag er precies hetzelfde in.
sjaakbonestaak zegt
@lambowambo: exact wat ik ook dacht, een mini Urus met Q8 trekjes
Thomas20vt zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
berlinetta zegt
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind hem best gaaf! Vooral die groene. Wat een kleine gifkikker is dat.
doncorleone zegt
Ik vind de Sportback net een kleine Urus, I like it.
Onehp zegt
Eigenlijk had ik graag een station gezien met dit blok, met een verlaging (en wat kleinere velgen) past de sportback misschien wel in dat plaatje dat ik zoek…
circlestorm69 zegt
@onehp: zal wel even wennen voor je zijn…399pk meer.
Onehp zegt
@circlestorm69: haha, op de fiets ja. Met de auto zal ik moeten wennen aan een 200-250kg(?) meer…
Dat gezegd, nog iemand die zich stoort dat er weerom geen gewichtsopgave is? 400pk en 50kg, of 50000kg, same same?
android16 zegt
Kan deze wel meer dan 49% naar de achterwielen sturen of werkt nog steeds met dat antieke Haltes. Hoe doet Mercedes dat met de A45 AMG die bijv. wel 100% naar de achterwielen kan sturen.
Onehp zegt
@android16: haldex is niet antiek, het ligt volledig aan de layout van de aandrijflijn met dwarse motor en in de grond voorwielaandrijving. Beide bij Haldex (een koppeling voor beide achterwielen) en de A45S/Focus RS (een koppeling per achterwiel) ‘koppelt’ men letterlijk de achteras in op de vooras. Dat betekent dat in pricipe de achteras (met de koppeling volledig dicht) nooit sneller kan draaien dan de vooras, wat ook betekent dat de achteras nooit actief kan duwen, enkel passief als de voorwielen geen grip hebben. Echter er is een truukje, men kan de overbrenging naar de achteras veranderen en die wat sneller laten draaien als de koppeling volledig dicht is. Echter maar een klein beetje, teveel, en je koppeling slijt veel te snel omdat er nu een snelheidsverschil in de koppeling is bij gewoon rechtdoor rijden. Door dat wat sneller laten draaien van de achterwielen kan je dus deze actief laten duwen en dus meer dan 50% koppel aan doorsturen ook als er geen sprake is van gripverlies. Echter op dynamisch vlak is het snelheidsverschil te klein om de dynamiek van een achterwiel aangedreven auto te evenaren, daarom doet men dit truukje voorlopig enkel waar men twee koppelingen heeft, eentje voor elk achterwiel. Door enkel het buitenste achterwiel aan te drijven krijg je een gierend moment die de auto op die manier in wat overstuur helpt.
Bij 4wd auto’s met een langse motor en in de grond achtwerwielaandrijving, waarbij dan de voorwielen bijgekoppeld worden, is het veel eenvoudiger zoveel als gewenst koppel naar achter te sturen, men opent gewoon de koppeling wat meer die de voorwielen aandrijven. Het gedrag van zo een systeem is dynamisch superieur, al helemaal als het begint te glijden. Nadeel is dat het relatief de binnenruimte van de auto het een stuk zwaarder is, en de auto om die reden dynamisch minder intressant maakt…
bloemhof010 zegt
Best klinkend in zijn segment? Ik denk dat de V8 uit de GLC vele malen beter klinkt.
berlinetta zegt
@bloemhof010: Dat ben ik in ieder geval niet met je eens. Die V8 van Mercedes klinkt goed voor een turbomotor, maar zo spectaculair is het nou ook weer niet. Als je nu nog een goed klinkende V8 wil hebben, moet je bij Jaguar of bij de Amerikanen zijn.
kareljansen zegt
@bloemhof010: Volgens mij is de Glc een concurrent van de Q5? Dit is meer gla of glb
bloemhof010 zegt
@kareljansen: klopt, ik was even in de war!
gregorius zegt
@bloemhof010: De GLC is de verhoogde C klasse die in principe tegenover de A4/A5 staat en de Q5 is de verhoogde A4/5.
De Q3 is de A3 die tegenover de A en de GLA staat.
(Al zijn ze natuurlijk allemaal net weer iets anders).
gregorius zegt
De Golf van Audi is de A3. De Q3 is de verhoogde A3.
Keramische remmen op een verhoogde luxe Golf; wie had dat 10 jaar geleden gedacht.
ghost zegt
Ik vind hem gaaf, vooral als Sportback!
Eindelijk 2 ovalen uitlaten achter, zoals het hoort en geen gezeur over geknepen motorversies.
Weer een waardige RS (Q3) als je het mij vraagt!
haroldt zegt
Druk druk.
sntial zegt
RS Q5: valse uitlaten. RS Q3 krijgt “echte”. Ik geef het op.
android16 zegt
OneHp. bedankt voor uitleg, “antiek” was misschien ook te kort door de bocht.
audisportquattro zegt
Zijn ze bij Audi niet meer trots op hun logo aangezien je die tegenwoordig al affabriek in het zwart kan krijgen ipv dat je er eerst mee langs een of andere paupertuner moet