Voor iedereen die nog hoop had, hou maar op. Het gaat gewoon niet gebeuren.
Toen Lamborghini met de achterwiel aangedreven Gallardo kwam (rijtest), was deze bestelbaar met een glorieuze handbak. Eigen roer, du jour. Met de komst van de Huracán LP 580-2 was daar even de hoop dat de klik-klak met koppeling zijn terugkeer zou maken. Helaas zal dit nooit werkelijkheid worden, aldus de CEO bij Lamborghini, Stephan Winkelmann.
Volgens hem heeft dit heeft te maken met twee redenen. Eén: de Huracán is technisch zo geavanceerd, dat een handbak de krachten niet zou kunnen verwerken. Twee: klanten willen simpelweg niet meer zelf aan het werk. In een supercarwereld waar alles steeds sneller en beter moet, is er gewoon geen plaats meer voor het ouderwetse werk. We zagen het al bij Porsche met de GT3 RS en nu dus ook bij Lamborghini. Toch moet ik even vermelden dat de Duitsers wellicht de keuze voor koppelspielerei heroverwegen, voor de snelste RS tot nu toe.
Supersnelle dubbele koppelingen, waar in een fractie van een seconde de volgende versnelling al klaarstaat, hebben de absolute toekomst. Een minimale schakeltijd, weinig verlies van power en natuurlijk meer comfort. Een exclusieve autofabrikant waar je nog wel even safe zit met een handgeschakelde versnellingsbak is Aston Martin. (via jalopnik.com)
willempjuh zegt
Tja, je zou maar eens wat zelf doen….
Jimmie zegt
30 pk meer en de handbak kan het opeens niet meer aan..? Wat een onzin
dondeboer zegt
@Jimmie: 30 pk minder zelfs….
Jimmie zegt
@dondeboer: ik bedoelde ten opzichte van de Gallardo met handbak, die waarschijnlijk met niet al teveel moeite zal passen.
dondeboer zegt
@Jimmie: uiteraard, excuus!
DennisS65B40 zegt
Wat een flauwe dooddoener: technisch zo geavanceerd dat een handbak niet mogelijk is. Nee jullie hebben de techniek zo moeilijk gemaakt c.q. dom ontworpen dat een handbak achteraf niet meer kan worden geplaatst. Er zijn natuurlijk bakken genoeg die dit soort krachten aankunnen en zelf ook “technisch geavanceerd” zijn, bijv. Carrera GT.
gtwillem zegt
@audir8v10: Niet een best voorbeeld. Dat is een auto waarbij de bak en met de name de koppeling best lastig te bedienen is.
carmasterr zegt
@gtwillem:
De Pagani van onze favoriete Mercedes pet heeft ook een handbak.
Én 760pk.
tdg200 zegt
@carmasterr: wat dacht je van de underground racing twinturbo gallardo’s, 2000pk op de gallardo handbak.
Donstil zegt
@tdg200: Maarja die gaan dan ook wel allemaal kapot na drie sprietjes.
rolov zegt
@Donstil: dat ligt niet aan de handbak.
carmasterr zegt
@carmasterr:
De Viper is nog een mooi voorbeeld.
Alleen maar met handbak te leveren, en toch 650pk en 813(!)nm.
Tonnie zegt
@carmasterr: ik opteer louter voor een handbak. Omdat beleving. 650 of 50 pk..
jochempie zegt
@gtwillem: een Lamborghini die lastig te bedienen is… Dat is volgens mij zo’n beetje de essentie van het merk!
gtwillem zegt
@jochempie: dat was vroeger… Toen ze er nog 125 per jaar van verkochten.
elias zegt
Wat zou het toch lastig zijn moesten al die veel te rijke luizenkinders moeten schakelen in de Lamborghini die hun vader voor hen gekocht heeft he!! “Kuch verdomme”
henkhupelschoten zegt
Automaat is ook veel fijner, punt.
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: Automaat is fijner, sneller, schoner. Dus an sich is het harstikke logisch. Wees blij dat de Cayman GT4 een handbak heeft, maar betalende klanten willen nu eenmaal een automaat. Alleen de Orde het Journaille en Reaguurders wilt een handbak. Om de auto vervolgens niet te kopen…
E550 zegt
@gtwillem: en dat terwijl men in een klassieker liever een handbak wil.
merc-94 zegt
@e550: Mensen die een klassieker kopen zijn vaak een heel anders slag mensen. Ik denk dat je die niet geheel kunt vergelijken
gtwillem zegt
@e550: klopt. In een klassieker heeft de handbak vaak de voorkeur. Niet alleen vanwege ‘het gevoel’ en ‘de beleving’, maar met name omdat vroeger automaten nogal traag waren. Automaten zijn tegenwoordig zoveel beter.
roppp zegt
@gtwillem: inderdaad. Ik denk dat iedereen hier ook gewoon op een mechanische typemachine aan het tikken is, want meer gevoel met aanslaan, directe contact met het papier….. Affijn, je kent de voordelen wel.
FB_100002177943068 zegt
daarnaast maakte lambo altijd de slechte koppelingen die er zijn, en dat terwijl hij ferrari verweet slechte koppelingen te hebben, maargoed, nooit een lambo voor mij dus non isseu
roppp zegt
@FB_100002177943068: ben je überhaupt in staat iets te kopen dat meer kost dan €50.000?
FB_100002177943068 zegt
@roppp: ja hoor gelukkig wel :) niet veel meer, maar toch :)
gtwillem zegt
Mensen die de auto daadwerkelijk kopen, willen die bak. Volkomen logisch. De beredenring is nogal krom, maar er is gewoon geen vraag naar. Ik las laatst dat de handbak van de Jaguar F-Type 5% van de verkopen inneemt. Edelmoedig van Jaguar, maar het is echt een niche ding.
ikzelf kan een handbak zeker waarderen, maar zoals Porsche zelf al zei: klanten zullen voor de snelste optie kiezen.
ThomasBol zegt
@gtwillem: doet maar eens bekrachtigen dat die instagram-hypercar-generatie geen echte autoliefhebbers zijn. Doe mij maar een good old F40!
gtwillem zegt
@ThomasBol: Het zijn wel liefhebbers, maar ze hebben gewoonweg andere wensen ;-). De handbak is net als de luchtgekoelde motor, de atmosferische motor, hydraulische stuurbekrachtiging en stalen veren.
Het is eigenlijk een achterhaald concept geworden. Automaten waren altijd sloom. Automaten verbruikten te veel. Automaten hadden maar een zeer beperkt aantal verzetten. Maar de DSG bakken en huidige generatie automaten zijn zó goed, snel, zuinig, compact en hebben ontelbaar veel overbrengingen dat alle nadelen vervallen. Alleen rijbeleving wellicht.
Voor mij een Cayman GT4 graag ;-)
ThomasBol zegt
@gtwillem: over de DSG ken ik anders genoeg fabeltjes ;-) maar, je hebt gelijk -niet dat ik in m’n vorige post het tegenovergestelde beweerde. Helaas.
erwh zegt
@gtwillem: net als dat de verbrandingsmotor steeds meer een achterhaald concept is, maar waar wij autoliefhebbers nostalgisch naar blijven hunkeren. Naast de nu nog betere reikwijdte (opslagprobleem) wordt door ons vooral de “beleving” als argument aangehaald. Het is dan ook opvallend dat veel auto’s de laatste jaren meer geluid zijn gaan produceren. Proberen de fabrikanten dus toch een beetje op onze emoties in te spelen?
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Eens, natuurlijk wil de purist een handbak, maar dit is gewoon een veel betere optie. Als je puur wilt autorijden met achterwielaandrijving en een handbak is 580pk eigenlijk ook gewoon veel te veel. In iedergeval voor de gemiddelde bestuurder. Koop gewoon een oude MX5 en leer eerst sturen, dan kan je daarna altijd nog voor een andere optie gaan. Heb je btw nog gereageerd op de advertentie voor nieuwe bloggers? Lijkt me wel wat voor jou.Lekker objectief, heel veel kennis en een leuke schrijfwijze, moet goed komen.
Captain zegt
Ik snap het wel, op dit niveau betekent een handbak gewoon prestatieverlies. En los daarvan zijn dit geen rijdersauto’s maar patsermobielen. Ben er zeker van dan een catheram 165 met 80pk leuker rijdt dan een lambo met 580pk.
Joerek zegt
Een koppeling intrappen is wel het meest irritante in een sportauto. Ingetrapt en WEG acceleratie.
Het geluid en acceleratiebeleving vind ik in een semiautomaat veel beter dan een handbak. Lekker harde klappen in de uitlaat als je opschakelt. Goeie ploffen. Het geluid en acceleratievermogen bij handgeschakelde bakken valt altijd ff weg. Zonde.
Sinds ik ben overgestapt naar S-tronic (DSG / dubbelen koppeling) in mn TT-RS wil ik niet anders meer. Ik vind het zelf veel meer beleving geven. Had ik niet verwacht
Joerek zegt
@Joerek: Motor karakteristiek moet echter wel passen bij ene DSG-achtige bak. In de laatste generatie Porsche Boxster vond ik de PDK maar weinig toevoegen qua plezier, beleving en geluid
romeoalfa zegt
@Joerek: Precies wat jij zegt. Als je auto een beetje vermogen heeft is een bak met dubbele koppeling veel fijner dan een handbak. En de plofjes/scheetjes uit de uitlaten bij het schakelen, dat kan ik ook niet missen :D
lotuselises2 zegt
@romeoalfa: plofjes en scheetjes kun je zelf ook maken met heel en toe… Probleem is dat de meeste mensen dit niet meer kunnen.
Homer55 zegt
@lotuselises2: plofjes en scheetjes uit de uitlaat vind ik het meest irritante. Heb liever zuiver orkest dan al dat nutteloze gedonder.
lotuselises2 zegt
@homer55: gedeeltelijk met je eens, in ieder geval wel wanneer het software gegenereerde plofjes zijn
lotuselises2 zegt
@Joerek: ik vind juist precies het tegenovergestelde! Die dsg bakken schakelen zo soepel door dat dit juist ten nadele van het geluid komt. Even goed terug zakken in de toeren maakt het juist beter. Luister eens naar het verschil tussen een opschakelende Miura of bijvoorbeeld een Gallardo. Ik weet wel waar ik voor zou gaan.
ettie zegt
Of zou de gemiddelde klant het niet aan kunnen om een handgeschakelde supercar met 580 pk op de achterwielen op de weg te houden….
991gt3rs zegt
Heel verhaal maar er is amper vraag naar
gtwillem zegt
Toch grappig, de auto’s die bij AutoBlog reaguurders altijd goedkeuring krijgen, hebben een automaat:
Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 8C Competizione
Ariel Atom V8
Aston Martin V12 Vantage S
Aston Martin Vanquish (MkI en MkII)
Audi RS6
BMW M3 CSL
BMW M3 GTS/M3 CRT
BMW M5 E60/F10
Ferrari 360 Challenge Stradele
Ferrari 430 Scuderia
Ferrari 458 Italia/Speciale/458
Ferrari 599 GTO
Ferrari FF
Ferrari F12/F12tdf
Ferrari Enzo
Ferrari LaFerrari
Jaguar XKR/XKR-S/XFR/XFR-S
Lamborghini Gallardo LP570-4 SuperLeggera
Lamborghini Murcielago LP670 SuperVeloce
Lamborhini Aventador
Lexus LF-A
Lexus IS-F
Lexus RC-F
Maserati GranTurismo MC Stradele
Maserati MC12
Maserati Quattroporte S 4.7
McLaren MP4-12C/650S/675LT
McLaren P1
Alle Mercedes AMG én Black Series modellen
Mercedes SLR, SLS, AMG GT
Nissan GT-R
Pagani Huyara
Porsche 991 GT3/GT3 RS
Porsche 918 Spyder
Allemaal automaten. Kortom, zo slecht is het allemaal niet ;-)
carmasterr zegt
@gtwillem:
Als er in leuke auto’s geen handbakken meer te krijgen zijn kun je ook niet anders natuurlijk.
Het is dus eerder andersom.
Lamborghini, Ferrari en Maserati leveren bijvoorbeeld helemaal geen handbakken meer.
Maar het zijn toch fijne auto’s, die met een handbak misschien net iets fijner zouden zijn.
gtwillem zegt
@carmasterr: Klopt. Toen de handbakken leverbaar waren, werden ze vaak niet verkozen boven een automaat.
carmasterr zegt
@gtwillem:
En dat komt omdat de clientele te lui en/of bejaard is.
Heel begrijpelijk ook dat de traditionele handbak verdwijnt, maar ergens blijft het toch wel jammer.
Net als het wegkwijnen van de grote atmosferische motoren en het uitsterven van echte rijdersauto’s zonder betuttelende elektronica.
Maar de mensen die dat heel zonde vinden, kopen ze inderdaad niet.
Die gaan wel voor een fijne klassieker/youngtimer.
gtwillem zegt
@carmasterr: Vroeger waren de auto’s met handbak sneller dan de automaat. Nu is het andersom. Klanten die een snelle auto kopen, willen de snelle versie. Niet de puristen versie. Persoonlijk vind ik de handbak veel prettiger, omdat je het gevoel hebt meer controle te hebben en de beleving is meer aanwezig.
Maar auto’s worden zo snel, en met de automaten sneller en beter dan ooit, dat een handbak volkomen overbodig is. Heet vooruitgang.
carmasterr zegt
@gtwillem:
Zeker, het is vooruitgang.
Maar zoals ik al zei, het blijft jammer.
Niet alles dat beter is is ook leuker.
Dus wat dat betreft begrijpen wij elkaar.
EnthousiaST220 zegt
@gtwillem: laten we ook niet vergeten dat in nl een handbak in een auto als deze vaak duurder is dan de automaat. Je moet wel een hele grote liefhebber zijn om 1 à 2 k meer neer te leggen voor een handbak die in principe goedkoper is.
gieltj zegt
@gtwillem: bij de Huayra kan je er voor kiezen toch om met de handbak te schakelen, of de flippers aan het stuur?
carmasterr zegt
@gieltj:
Er zit (vooral voor de looks) inderdaad nog een pookje in de Huayra.
Maar deze gebruik je op dezelfde manier als de flippers.
Dat is dus geen handbak.
tombe zegt
@gtwillem: dan ben ik een uitzondering want geen enkele hoef ik uit die lijst.
<3 Cayman, MX5, Cooper, 500 abarth, GT86, 235i, die Fiat 124 beloofd wel denk ik, Lotus enz zijn veelal geliefde en redelijk bereikbare wagens voor de meeste en zeker tweedehands, MET handbak.
Helaas moeten we, of ik vooral, afscheid nemen vd Clio RS die imo z'n ziel aan de duivel verkocht heeft.
Ben ik teleurgesteld in de DSG's? Wel ik hoopte Porsche mij kon overtuigen na een namiddag met de Cayman GTS. Fantastische techniek en idd snel…maar sorry…ik vind er niks aan. DSG & automaten horen imo in een cruiser waar je relax mee kan commuten, shoppen, kids en idd een RS6, S5, M5/6, E63, enz.
Na downsizing (byebye 5/6/8 cilinder sound), geblazen motoren (wat ergens kan maar toch hoge toeren beperkt), nu nog met die automaten, zie ik de toekomst niet rooskleurig.
De GT4 zal misschien de laatste worden…
gtwillem zegt
@tombe: ik ben het met je eens dat een handbak leuker is, absoluut! En zeker bij de auto’s die jij noemt. Alhoewel ik bij de M235i wel zou twijfelen. Ik heb de M135i met handbak en de M235i met automaat gereden, en wat een verschil. De handbak is veel leuker, betrekt je meer bij het rijden en voelt sportiever. Met de automaat wordt het ineens een soort mini 5-serie. Maar de automaat is aanmerkelijk sneller, een stukje zuiniger en ongeveer 1500 euro goedkoper. Dat is wel een flinke meerprijs voor wat extra beleving.
klimz zegt
Met een handbak moeten ze ook dat walgelijke interieur opnieuw indelen.
De voorkant is er niet mooier op geworden, wel gaaf dat ze RWD aanbieden.
reistje zegt
Hij kan de krachten niet aan? Bijna alle tuners gebruikte juist de Ricardo handgeschakelde bak omdat die zo sterk was.
Maar goed er is gewoon te weinig vraag na van de kopers dus is het logisch dat hij er niet is.
SimonMc zegt
“Eén: de Huracán is technisch zo geavanceerd, dat een handbak de krachten niet zou kunnen verwerken.”
Hahahahahaha
larsdbs9 zegt
Ik vind die 2e rede van “klanten willen geen handbak meer” wel grappig! Kijk naar de verkopen van de Cayman GT4, toch een aardig succesje volgens mij. En dat de handbak de krachten niet aan zou kunnen lijkt me ook sterk, alles valt te verstevigen en aan te passen! Dus ik heb et idee dat dit 2 bull shit redenen zijn en dat het meer aan de kosten/winst marge ligt.
naamloos3 zegt
Als ik nu mijn internet bankieren open zie ik waarom er sowieso geen Huracan gaat komen
balboni zegt
Ergo: bij genoeg vraag komt er een versie met handbak, zie Porsche 911 R
jochempie zegt
Ik zeg het al tijden: een turbomotor is beter met een automaat (want de druk verdwijnt niet bij het opschakelen), een NA of compressormotor is beter met een handbak (want gasrespons, want doseerbaarheid, want toch geen boost threshold, want jezelf één voelen met de techniek ipv de technologie).
spykerboy zegt
Mooi toch juist, ik snap uberhaupt niet waarom mensen in een (super)sport auto een handbak willen tegenover een flipperbak, ze zijn sneller, makkelijker (in het verkeer) en in de basis heb je meer controlle over je voertuig (je hoeft immers je handen niet van het stuur te halen om te schakelen) Welk pluspunt heeft een handbak dan nog?
Voor mij in iedergeval geen handbak als de auto ook leverbaar is met een flipperbak
clarkson zegt
Een handbak in een supercar is ook een slechte combinatie. Volgens mij vergeet iedereen dat de gemiddelde supercar-klant geen professioneel coureur is. Het is best lastig 500pk+ met de koppeling te bedienen. In het filmpje van @casperh in de Carrera GT verteld hij ook waarom porsche een soort wegrijdhulp heeft geïnstalleerd op die auto.
Om een lang verhaal kort te maken. 90% hier heeft binnen no-time zijn koppeling opgerookt.
dgk1993 zegt
Doe niet zo melodramatisch dat de Huracan geen handbak krijgt. Blijven jullie maar lekker roeren in je 60pk Suzuki Swift.
bakfiets91 zegt
Het feit dat men zich zo druk maakt over dit gegeven is mij niet geheel duidelijk. Het gros van jullie auto ”liefhebbers” staat nog steeds elke dag met zijn fiscaalvoordelige leasebak te kwijlen in de file. En of jullie graag een automaat rijden! Clarkson heeft gelijk, als je hem al zou kunnen betalen (wat ik zeer betwijfel aangezien jullie klaarblijkelijk zat tijd hebben om te reaguren ipv werken), dan zouden jullie vast een voorraad koppelingen nodig gaan hebben, met je modieus grijze Prius.
offroad zegt
Dit laat wel weer ruimte voor kleine fabrikanten om zich te onderscheiden. Zoals TVR.