Ärger im Paradies! De Bondsraad lijkt van plan te zijn om de mogelijk discriminerende tolplannen van Alexander Dobrindt te dwarsbomen.
De Bondsraad, het Duitse equivalent van onze Eerste Kamer, ziet voornamelijk wat betreft de EU-regelgeving omtrent discriminatie een aantal fikse beren op de weg. Daarnaast wordt gevreesd dat het heffen van tol funest gaat zijn voor de ondernemers in de grensstreek.
Wij Nederlanders bijvoorbeeld, zouden wel twee keer nadenken voor we de Duitse grens passeren om benzine en speciaalbiertjes in te slaan. Bovendien vreest men dat het invoeren van tol niet de gewenste winst voor de Duitse staatskas gaat opleveren.
Vreemd genoeg is nog niet duidelijk wat precies de consequenties zouden zijn indien de Bondsraad het plan definitief afkeurt. Het is namelijk afhankelijk van het soort wetgeving of toestemming van deze Raad vereist is.
In ieder geval lijkt het ons het meest waarschijnlijk dat, indien de plannen daadwerkelijk worden ingevoerd, Duitsland rechtstreeks afstevent op een clash met de Europese Commissie. En dan mogen onze oosterbuurtjes wel van cruciaal economisch belang zijn voor Europa, regels zijn regels.
Foto via autojunk
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat die tol er gewoon komt, en laten we eerlijk zijn, ieder jaar gebruiken we allemaal de Duitse wegen, een schappelijk bedrag (dus geen Franse tol tarieven) is wel op zijn plaats.
Stefje zegt
@dutchdriftking: Maar zij mogen wel elk jaar over onze wegen rijden zonder daar wat voor te betalen? Zo komen we er wel ja…
Maar dan nog, laten we hopen dat het door gaat, want dan wordt de Nederlandse grensstreek weer wat interessanter voor ondernemers.
Dutchdriftking zegt
@Stefje: Ik denk dat er op jaarbasis meer Nederlanders door Duitsland rijden dan andersom…..
bonyuri zegt
@dutchdriftking: echt? En wat dacht je van de toeristen die hier naar toe komen in de zomer? Ik sta altijd achter hordes Duitsers (met aanhangers en caravans) in de file hoor
Stefje zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat jij je best eens kan vergissen.
rolov zegt
@dutchdriftking: plus je vergeet al het vrachtverkeer.
9000cse zegt
@rolov:
Het vrachtverkeer betaalt sinds tien jaar al tol voor de Duitse autowegen.
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Ik hoop wel dat het doorgaat, alsof we al niet genoeg last hebben van die Nur Links rijders met hun muesli hokken..
Een beetje ontmoedigen mag best….
dakloos zegt
@jrk68: de algemene toestand van de wegen is al genoeg ontmoediging. ’t Is te hopen dat men de centen die ’t moet opbrengen (die prognose is ook door de Bondsraad in twijfel getrokken) in ’t wegennet steekt.
clioracing zegt
@jrk68: De Duitsers kunnen er anders tegenwoordig ook wat van, wat “nur links” betreft.
9000cse zegt
@clioracing:
bis, bis!
9000cse zegt
@jrk68:
Ik hoop wel dat het doorgaat, alsof we al niet genoeg last hebben van die Nur Links rijders met hun muesli hokken..
Een beetje ontmoedigen mag best….
“We”? Jij bent dus een Duitser en woont er ook nog? En jij hebt er dagelijks dus last van? Volgens mij maak jij van een grap een onmiskenbaar en absoluut gegeven. Nou, ik weet wel beter!
Verder: In Duitsland rijden er volgens jou geen kleine, zuinige auto’s? Nou, ik weet wel beter!
En tot slot: Een beetje ontmoedigen mag best….? Door tolheffing? Ik vrees, dat jij je schromelijk vergist in de gevolgen. Ik ben bang, dat het economisch verlies vele malen groter zal zijn dan het bedrag aan tol dat Duitsland zal innen. Duitsland grenst aan 9 landen waarvan alle inwoners tol zullen moeten gaan betalen en dat verlies treft niet alleen de Duitse staat, maar ook -en wel direct- Duitse ondernemers.
kliko zegt
@dutchdriftking: Precies. Al die mensen die op vakantie gaan naar/via Duitsland. Dat aantal is een stuk groter dan de Duitsers die onze stranden komen “bezetten” (*wink wink*).
Laat staan voor alle oostblokkers die in Nederland werken. Die gaan allemaal met zeer grote regelmaat “even” naar huis toe. Die rijden wel heel Duitsland door. Tuurlijk ze zullen tanken en een gehaktbal eten onderweg. Maar dat is natuurlijk peanuts. De prijzen zijn nou niet zo schrikbarend hoog (zoals wel het geval bij de Fransen), dus waar hebben we het over?
9000cse zegt
@kliko:
De vergissing die je maakt is, dat het geen ruilmiddeltje is tussen D en NL. Het aantal Nederlanders dat de Duitse wegen gebruikt en omgekeerd heeft er niets mee te maken. Duitsland is een land dat doorkruisd wordt door alle internationale verkeer uit heel Europa en zelfs daarbuiten.
Het idee om tol te willen gaan heffen komt door zeer groot achterstallig onderhoud aan de Duitse (auto)wegen. Daarom bevinden die wegen zich gemiddeld gezien ook in een veel slechtere toestand dan die van ons.
Verder lijk je me niet echt op de hoogte van de feiten:
1) In het oosten van ons land (ja! misschien is dat wel Verwegistan voor je?) rijden zeer veel Duitsers over onze wegen (van Vaals tot Winschoten) en wel het hele jaar door en niet alleen in de vakantietijd.
2) “Laat staan voor alle oostblokkers die in Nederland werken. Die gaan allemaal met zeer grote regelmaat “even” naar huis toe. Die rijden wel heel Duitsland door.” Met zeer grote regelmaat? Maak ’t nou ’n beetje, zeg! Dat is meer een onderbuikgevoel dan ’n feit. Je doet net, alsof dat er honderduizenden zijn, terwijl het vergeleken met de rest slechts ’n handjevol is.
JaxDryke zegt
@dutchdriftking: Jij hebt geen flauw idee wat de tol in Frankrijk inhoudt, hé ?
Dutchdriftking zegt
@JaxDryke: helaas wel, daarom zeg ik ook, niet tegen die tarieven.
9000cse zegt
@dutchdriftking:
Hij heeft wel een punt. De Franse tolwegen zijn kwalitatief de beste van heel Europa, zo niet van de hele wereld. Goed, het kost een duit, maar dan heb je ook wat.
eddythedriver zegt
Zo, da’s nou nog eens een goed voorbeeld.
Let je op, Mark Rutte?
silver zegt
Waarom hebben “we” in de Europese Unie gekozen voor open grenzen en vrijheid van handelsverkeer? Toch niet om vervolgens per land diverse tolmaatregelen in te voeren? Ik heb afgelopen vakantie in Kroatië ervaren hoe irritant die verschillende tolsystemen zijn: totaal 14 uur in de file gestaan voor de verschillende tolpoortjes in drie verschillende landen. Ik zeg: of overal hetzelfde betalen via de eigen overheid of nergens betalen! Indien wel betalen, dan geen kostenverslindende kilometerregistratiesystemen of fileveroorzakende tolpoortjes, maar gewoon in heel Europa dezelfde accijnzen op brandstof. Wie meer rijdt en/of verbruikt, betaalt meer. Simpel toch?
FelixF zegt
@silver: In dat opzicht heeft Nederland nog een hoop stappen te nemen. Ze krijgen het niet eens voor elkaar om in dit kleine kikkerlandje de wegenbelasting gelijk te houden, nee we moeten natuurlijk 12 verschillende tarieven hebben.
dirkiii zegt
Gewoon een universele vignet en de kosten delen klaar. 1 voor allen allen voor 1 dat is toch wat ze willen
matk20 zegt
haha mijn foto :)
BJ zegt
Regels zijn regels?!? Sinds wanneer is dat geïntroduceerd in de EU?
e1000bmw zegt
@BJ: Zoals de wind waait, waait het jasje…
mrrallycross zegt
Goed zo Duitsland, ga zo door!