Het is stil rondom de maker van superhybrides. Fisker Automotive heeft al een tijdje geen auto’s meer geproduceerd, maar het bedrijf is nog niet opgegeven. Sterker nog, met regelmaat horen we investeerders aankloppen bij de Amerikanen.
De volgende die zich aanbieden in de overnamestrijd is een investeringsgroep genaamd Fritz Nol AG, onder leiding van advocaat Ingo Voigt. Laatstgenoemde is niet geheel toevallig zelf een Fisker-rijder. In Duitse media legt hij zijn plan bloot om Fisker HQ in Hamburg te vestigen, en de productie in het Amerikaanse Delaware weer op gang te brengen.
In het plan van Voigt wordt gesproken over een jaarproductie van 2.500 Karma’s – een auto die overigens al een jaar niet meer wordt gebouwd, succes met het herstarten van de productielijn – en later zouden daar de cabrioversie Sunset evenals de shooting brake-variant Surf aan worden toegevoegd. Ambitie kan ze dus niet ontzegd worden. De kleinere en goedkopere Atlantic zouden ze niet in productie willen nemen. Uit kostenbesparing.
Op de vraag hoe realistisch het is dat deze Duitsers Fisker in handen krijgen heeft alleen het Amerikaanse Department of Energy een goed antwoord. Dit ministerie krijgt namelijk nog ruim €150 miljoen van Fisker in de vorm van een terug te betalen lening, en staan dus met een bijl in de handen aan de wortel van Fisker: wordt het ontmantelen, of gaan ze in op de 25 miljoen euro die Fritz Nol AG voor het gehavende bedrijf wil geven? Eerder stond Bob ‘doe-maar-een-V8’ Lutz ook al klaar met een soortgelijk miljoenenbedrag. Daarnaast zou ook de Chinese Wanxiang Group interesse hebben.
Kortom, gegadigden genoeg voor het geesteskind van Henrik Fisker, maar het lijkt erop alsof de DoE mag beslissen wie Fisker een tweede leven geeft. (via Groen7.nl)
stanoow zegt
Hoop dat ze Fisker kunnen redden. De Karma blijft mijns inziens nog steeds een van de mooiste EV’s.
flippiez06 zegt
Op zich begrijp ik dat wel met zo’n guitig dametje op de achterbank…
Carreza zegt
Lijkt mij niet echt verstandig die Surf in productie te nemen en de Atlantic niet. Uit kostenoverweging misschien wel, maar op lange termijn zal Fisker toch een kleinere, goedkopere wagen nodig hebben om te overleven.
pjotr zegt
@Carreza: Ik denk dat voorlopig het opstarten van de Karma productielijn al een uitdaging genoeg is. De Surf is daar een afgeleide van dus makkelijk te doen. Atlantic vergt natuurlijk veel meer investeringen.
Carreza zegt
@pjotr: De Atlantic vergt veel meer investeringen, maar eerlijk nu… hoeveel mensen zouden die Surf kopen…? Bij de Atlantic bereik je een heel nieuw koperspubliek, waardoor een groot deel van die investering snel zou kunnen terugverdiend worden.
In ieder geval, ik hoop dat ze het redden.
bogey zegt
Ik dacht dat ze klaar waren iets anders te nemen. Zou niet fout geweest zijn aan dat onderstel te zien.
Alfarobert zegt
Nieuw project voor Victor Muller??????
bempi zegt
scheiße gibt es wieder die deustchen !!!
bullgod76 zegt
En hebben die figuren van VAG zich al gemeld voor een overname?
hammerman zegt
@bullgod76: Het zou voor VAG inderdaad beter zijn om Fisker over te nemen om zo te voldoen aan de toekomstige eisen van de EU vwb de gemiddelde uitstoot per merk. Beter plan om te beginnen met CNG in sommige modellen. Ze komen er nu pas achter dat ze op dit gebied gigantisch achterlopen!
hammerman zegt
@hammerman: tussen “plan” en “om ” moet nog “dan” komen te staan!
hammerman zegt
Ik vind het knap van de eigenaar dat hij de stekker in het juiste gat heeft weten te krijgen toen hij zijn Fisker wilde opladen en bovenstaand tafereel aantrof…
alfista zegt
kappen met dat hele elektrische geneuzel, als we allemaal elektrisch gaan rijden stevenen we binnen korte termijn af op een heuse milieuramp! Hebben jullie een idee waar al die elekticiteitscentrales op draaien? Het begin met een o…. en eindigt op lie!!
fit4fun zegt
@alfista: in Noorwegen vooral waterkrachtcentrales en in Frankrijk 75% kernenergie
fit4fun zegt
Bij mijn weten is de Karma uitsluitend bij Valmet geassembleerd en niet in de USA?
Die Lutz wilder er ook nog een pre historische 4-traps automaat in hangen, zou beter zijn om de auto zonder zware en onbetrouwbare accu te voorzien van een bi-turbo V6 icm een 8-traps automaat.