Dus je hebt net je Ferrari F40 gerestaureerd…

Auteur: , 77 Reacties

24 september 2016, never forget...

Terwijl ik dit typ zit collega en F40-liefhebber in hart en nieren Dizono in een hoekje van de redactie met lange halen te snikken. De man is voorlopig niet aanspreekbaar en met hem waarschijnlijk velen. Deze Ferrari F40 was net compleet gerestaureerd en tijdens de eerste(!) rit na de omvangrijke opknapklus vatte de legendarisch auto vlam. En niet zo’n beetje ook.

Waarom de auto in brand vloog, is vooralsnog niet bekend. Wel lijkt het aannemelijk dat de F40 simpelweg te beschadigd is om nog te kunnen repareren. Positief puntje is dan wel weer dat er mogelijk nog onderdelen op zitten die voor andere F40’s kunnen worden gebruikt.

Aan de andere kant: een beetje F40 doet tegenwoordig al gauw een miljoen euro. Het zal dus van de verzekering afhangen wat het lot is van deze Italiaanse bruut. Laten we hopen op het beste.

Dank aan Dennis voor het tippen! Foto’s via Supercar Advocates



77 reacties

Dat is goed k*t!
Euh zoiets is toch gewoon dood??? Wat kan je hiervan nog gebruiken? T logotje voorop?
@maferick74: het chassisnummer ;)
@davelepeef: inderdaad, zoals je kunt zien is een F40 geen ingewikkelde auto. Met de huidige prijzen wordt deze auto weer netjes nagebouwd.
@maferick74: vergeet de wielmoeren niet!
Ik doe met je mee Jesse. Pijnlijk dit!
Gevalletje restaurateur aansprakelijk stellen
@graafke: Alsof dat zo makkelijk te bewijzen is.
Aan een ieder die me altijd uitlacht als ik een 9 liter schuimblussert meeneem op een proefrit !!!
Het is zo menselijk, zeker bij zoiets gecompliceerd als een F40 te vergeten een stekkertje of klemmetje goed aan te draaien.
@desjonnies: ik neem altijd de brandweer mee
@desjonnies: ach waren we even vergeten, jij rijdt wekelijks proef in een F40 , lol
Ja, nog heel wat bruikbare onderdelen, zo te zien. Een nog best knap Ferrarischildje op de neus en ook eh….
Jesus, dat is zuur. Waarschijnlijk de brandstofleiding niet goed vastgezet? Anders krijg je vgm nooit zo’n mega fik.
@racingralph: dat hoeft niet, blokje word snel warm als de koeling het bijvoorbeeld niet doet, fan niet aanslaat door een stekkertje wat niet goed contact maakt….. meeste auto’s vliegen nogsteeds in de brand door koelproblemen!
Ik doe nu met je mee dizono
T is maar blik.
@dirkiii: Nee Carbon.
@E34M5Touring: en kevlar en aluminium
@lebeaunl: Denk dat we roet en as ook wel aan dit rijtje toe kunnen voegen inmiddels…
Net even dat klemmetje vergeten bij de brandstoftank…
Ik zoek toevallig nog een setje F40 wielen
@tragepater: Golf 4 rijder? :)
Nooooooooooooooooo…..!!!!
Even aaaap…… Nee shit dit is te heftig?
Veel sterkte Jesse.
Op het ferrari logo op de voorkant na is er volgens mij niet veel meer te redden, maar ferrari heeft eigenlijk alleen het chassis nummer nodig om hem weer op te bouwen dus als de kosten om een f40 te maken lager zijn als 1 miljoen is er nog hoop dat er geen f40 verloren is.
@carfreakjim: bedoel je dat ze een compleet nieuw chassis gaan bouwen? Zal toch niet. Als er ergens oude originele delen zijn maybe, maar van de grond af nieuw bouwen?
@davelepeef: ik ben eigenlijk heel benieuwd of er een antwoord op je vragen is. Geen idee of een blanco cheque aan Ferrari dit kan fixen.
@davelepeef: Zanasi (i.e. DE Ferrari repair specialist, wordt ook door Ferrari zelf gebruikt voor klassiekers en zelfs het verven van alle ”special colour” autos en alle LaFerrari) heeft meerdere chassis gebouwd voor compleet verwoeste F40s, waarvan alleen nog maar het chassisnummer van over was. Ik heb nog fotos liggen van een compleet nieuwe rebuild van een paar jaar terug.
@basjaski: nieuw gebouwd of hersteld? Zodra een auto vanaf 0 wordt opgebouwd puur op chassisnummer vind ik het “echte” er een beetje af… Hoewel door Ferrari gebouwd… Dunno. Lijkt niet te kloppen. Hoe ouder, hoe fouten ook…
@davelepeef: ja, dat doen ze!! Er is laatst een zwarte Enzo “nieuw” gebouwd. Het chassis nummer kwam van een rood exemplaar die in feite total was.
@jorden: een Enzo lijkt me ook beter te doen; daar liggen de mallen vast nog ergens van, paar lappen koolstofvezel en een emmer hars en that’s it. In een notendop ;) Chassis van een F40 bouwen is toch andere koek.
Maar het idee blijft hetzelfde als ik hierboven schrijf, het lijkt zo niet meer “echt”, of origineel…
Ik denk dat het nog vies tegenvalt hoeveel bruikbare onderdelen hier op zitten
Ja die is kapot. Mogelijk tijdens de restauratie een nieuw maar defect onderdeel geplaatst. Eeuwig zonde
Dit doet pijn :/
eventueel met een pauper benzine leiding gerepareerd?
Au, dat is pijnlijk. Ik denk dat zelfs Jet Cars deze skipped.
Die drinkt voor verdriet wel een kratje brand weg
@lompey: met vlammetjes?
Nu maar hopen dat ze in Apeldoorn ook op zaterdag werken.
Wow, dat is wel even zuur! Maar even over dat positieve puntje, zie jij nog bruikbare onderdelen?
Mag ik het logo hebben ?
Misselijk makend
*surft naar AB*
*opent artikel*
*krimpt in elkaar*
*begint ongecontroleerd te janken*
*pakt zakdoek om tranen te drogen*
*snuit nog eens in zakdoek*
*geeft zakdoek door aan @dizono*
Ik denk dat voor deze specifieke F40 de “bubble” helaas wel gebarsten is.
En dan heeftie ook nog is ‘no keys’ voor zn vervangende peug 206
*snikt* droevigste verhaal van de dag.
Mamma mia! Ik ga bij Dizono in de hoek zitten…
Lekker wakker worden is dit…
Zo zonde! Weet ook niet op welke recyclebare delen je doelt…
Ach dat hoort zo, Ferrari’s van welleer barsten nou eenmaal in vlammen uit, dat is deel van het karakter zullen we maar zeggen…
@goodolddays: is dat niet pas bij de 458 geïntroduceerd?
De moer van het linker voorwiel. Als presse papier op je bureau
Kijk een Fikrarie!!
Die is stuk….
Benzineslangklemmetje: 1,- euro
Schade: 1.000.000,- euro
Kut voor ons, de paupers zonder F40. Mooi voor de eigenaren van een F40; die van hun is nu weer een beetje meer waard geworden.
Alles kapot.
Dat wordt een interessante rechtszaak…
Laten we allen samen komen op AB hq om dit verdriet te verwerken.
Ik krijg gewoon pijn in mijn hart van hier naar kijken. Die eigenaar zal wel levensdepressief zijn.
Nou maar hopen dat het chassisnummer niet is weggesmolten want anders gaat de verzekering niet meteen dokken
Hoe vaak gebeurt het niet dat na een restauratie een auto afbrandt. Zelfs als mijn hobbyauto na de wintermaanden weer wordt opgestart doe ik een groot aantal checks. Eerst de auto de garage uitrollen, electrisch aan, ruiken en kijken naar rookpluimpjes, vervolgens electrische pomp laten lopen en controle benzinelekkage, dan starten en warm laten draaien, nogmaals controle lekkage en verbrandingsluchtjes en dan pas een blokje om. En inderdaad altijd een brandblusser bij me. Moet alleen eens een schuimblusser kopen ipv een poederblusser. Je auto blussen met poeder is net zo slecht als hem laten affikken.
@kwatkam: maar een poederblusser werkt wel veel beter want olie met schuim blussen gaat niet lukken
@cthijs: Halon zou nog steeds perfect zijn. Ooit op Schiphol bedrijfstraining gehad en een bak kerosine uitgemaakt met een halon blusser. Dat viel nog vies tegen overigens.
Ik huil even mee. Wat zonde zeg.. Moet je als eigenaar nog wel heel veel ander mooi spul hebben staan om dit snel te vergeten.
Binnenkort bij Jet Cars voor weinig!
@tazmania: +€100 voor t linker voorwiel
Doet mij denken aan een bekende, die een Corvette C2 Stingray had. Complete rebuild from scratch. Bijna 2 jaar mee bezig geweest. Voor de laatste dingetjes ging de auto naar een specialist. Een dag voordat hij opgehaald kon worden ging een dronkaard van het bedrijf ermee joyriden. De man reed zichzelf kapot, door de macht over het stuur te verliezen met gangetje 150 in een flauwe bocht. Van de auto was nog minder over dan dit…
Zit op n velgje na niks bruikbaars meer aan. Behalve het chasisnummer maar de dingen die je daarmee kan worden vaak als illegaal beschouwd
Misschien iets voor Richard Rawlings.
Gewoon vezekering werk man
Vuurvaste banden zeg.
Het buizenframe ziet er betrekkelijk simpel uit, dat is om weg te gooien maar een handige harry kan dat sowieso 1:1 reproduceren. Voor het plaatwerk zal er wel ergens een mal bestaan… En die motor is wel te redden. Met een waarde van 1M is deze dus nog lang niet total los, enkel de verzekering die 250k kwijt is.
Aaaaiiiii dit is de enige arie die niet af moest fikken…. zo zonde van zon mooie/gave auto
Op d’n eerste dag nog wel..
‘Innige deelneming met dit verlies..’
.
.
.
‘Hoeveel voor die velgen & Ferari batch?’

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).