Accuwisselsystemen gingen helemaal de bombshizzle worden en waren de ultieme oplossing voor alle beperkingen van elektrificatie. Project Better Place was de messias en kreeg zelfs Renault aan boord, desondanks gaat het nu keihard mis.
Het probleem voor elektrische auto’s: laadtijden. De oplossing leek er echter te zijn in de vorm van Project Better Place, een initiatief dat een systeem had bedacht waarbij auto’s bij een wisselstation hun lege batterij konden achterlaten en een volle batterij konden meenemen. Een goed idee maar dan moet je wel de autofabrikanten mee krijgen. Ook dat leek te lukken toen men Renault aan boord wist te krijgen, de Fluence ZE was de eerste auto in Nederland met verwisselbare accu die op Schiphol bij een Better Place wisselstation gewisseld kon worden. Er rijden onder meer een aantal taxi’s in de regio die gebruik maakten van dit Better Place concept.
Twee weken geleden vonden onze groene collega’s echter een briefje -verstopt in een pak linksdraaiende meergranenmuesli- ondertekend door Renault met daarop onheilspellende woorden over de toekomst: de samenwerking met Better Place stond op losse schroeven. Als je al 400 miljoen hebt verloren en je grootste geldschieter trekt ook nog eens de stekker (haha, hij zei “stekker”) eruit dan wordt het lastig overleven. Et voila, ineens is er een faillissement.
Wat de oorzaak is van het floppen van dit concept? De één zegt dat Better Place niet snel genoeg kon groeien en de andere roept dat elektrisch gewoon niet de oplossing is en ook nooit gaat worden. Wij gokken meer op het laatste dan op het eerste, niet voor niets worden wereldwijd de budgetten voor de ontwikkeling van elektrisch rijden terug geschroefd. De consument wil niet leven met de beperkingen die elektrisch rijden met zich meebrengt. Dat zelfs een concept dat die beperkingen deels weet op te lossen nu failliet gaat lijkt ons een duidelijk signaal: elektrisch rijden heeft weinig kans.
towi1989 zegt
Dat elektrisch rijden niet de toekomst heeft hadden ze zich wel eerder kunnen bedenken. Daarbij; wie niet waagt wie niet wint. Blijkbaar hebben verbrandingsmotoren (in ieder geval op basis van koolwaterstoffen) niet de toekomst, maar dat heeft nooit iemand tegengehouden.
Daarbij is het nogal logisch dat de budgetten ooit teruggeschroefd moeten worden. Eerst moet men gestimuleerd worden om zuinig en milieubewust te rijden, en daarna worden ook zij gewoon een melkkoe. Er moet immers altijd geld aan verdiend worden.
felix1989 zegt
@towi1989: De oplossing; waterstof
Dus allemaal die nieuwe hyundai kopen jongens!!
W115 zegt
@felix1989: volgens mij was het een Honda.
felix1989 zegt
@W115: Volgens mij de ix35
jrk68 zegt
@felix1989:
Hij doelt op de Honda Clarity die al een aantal jaren in de VS te krijgen is, dat was de eerste waterstofauto op de markt.
Dat Hyundai dat nu ook aanbiedt willen de meeste hier liever niet horen. Stel je voor, voorsprong door techniek icm met Hyundai.
Daar krijgt de meerderheid hier nachtmerries van….
escort77 zegt
@jrk68: Voorsprong door techniek? Ik dat dat Hyundai “Freude am fahren” als motto had!
jrk68 zegt
@escort77:
Die zouden ze ook van BMW kunnen overnemen.
BMW wordt steeds meer “Freude am Sparen”….
felix1989 zegt
@W115: Volgens mij de ix35, maar honda zal er ook wel een hebben
woot zegt
@felix1989: Honda heeft er al een paar jaar een.
E34M5Touring zegt
@felix1989: Google maar is op Honda FX Clarity. Die rijden al in California als deel van een testcyclus. Allemaal bij Honda klanten.
peterev zegt
@felix1989: Nee joh. Jij werkt zeker voor een oliebedrijf. Deze zoeken naar een nieuw duur goedje die je kunt blijven tanken.
Beter Place krijgt een doorstart. Er zijn bieders. Elektrische auto’s verkopen steeds beter ten koste van de auto’s met een verbrandingsmotor. Volgend jaar komen EV’s op de markt met een actieradius van 1000 km. Op te laden binnen 2 minuten.
Geen paniek hoor het komt goed met elektrisch vervoer. Ook lekker goedkoop.
jrk68 zegt
Gut o gut, wat een tendentieuze negativiteit.
Juist voor het stadsgebruik zijn EV’s ideaal, zeker als je bedenkt hoeveel koektrommels er als boodschappenauto/schoolvervoer worden gebruikt.
Dit zijn vaak 2de auto’s waar marginale afstanden mee worden afgelegd en dus prima vervangen kunnen worden door een EV.
Dat dit initiatief niks geworden is ligt meer in het onbekende bij het grote publiek en het huidige gebrek aan EV’s met een accuwissel systeem dan aan de bruikbaarheid van EV’s op onze postzegel.
CasperH zegt
@jrk68: jaja, blabla, net zoals die dooddoener “woon-werk moet kunnen”.
Mensen geven gewoon niet twee keer zoveel uit aan een auto die ze beperkt terwijl ze voor veel minder geld een auto kunnen kopen die óók voor de boodschappen gebruikt kan worden maar waarmee ook incidenteel eens mee naar Oma in Schubbenkutterveen gereden kan worden of waarin wel probleemloos naar Zuid Frankrijk gereden kan worden.
Niks “onbekendheid bij grote publiek” maar gewoon: we kunnen beter krijgen voor onze persoonlijke transportbehoefte. En nog voor minder geld ook.
jrk68 zegt
@CasperH:
Mijn stelling is dat het een prima alternatief is voor een 2de auto, niet als enige.
Het vooraf al neersabelen van deze ontwikkeling getuigt wat mij betreft niet van visie.
Om de eerste auto’s werd ook gelachen, daarna als eng gezien waar een mannetje met een rode vlag voor moest lopen.
Als ik dan kijk dat er nu pas serieuze EV’s komen die prima bruikbaar en betaalbaar zijn als 2de auto (bvb de Renault Cloë) dan blijf ik deze ontwikkeling liever objectief bekijken.
Die vernieuwing kunnen we geen van beide tegenhouden, hoe gek ik ook ben op alles waar benzine in gaat.
desjonnies zegt
@jrk68:
Ik denk dat @CasperH, De snaar raakt, iemand rijdt dan wel 35 kilometer per week in haar Twingo Muesli, maar heeft wel MOGELIJKHEID om naar Cannes te rijden.
Iets wat ooit heel goed werd weergegeven door de legendarische Nederlandse schrijver Godfried Bomans, die met zijn Lelijke Eend (ribbeltjeskap) de onweerstaanbare dwang kreeg om naar de Velsertunnel te rijden, zomaar midden in de nacht.
En verhaalde dat hij door die spookachtige buis en omgeving reed – enfin hij kon dit veel beter verwoorden dan ik, maar waar het op neer kwam en waar hij helemaal de spijke op dekop sloeg; datis de onmiskenbare vrijheid die de explosie motor ons heeft gebracht.
’t zit tussen de oren.
Morgen Kootstertille, woensdag Le havre en Duinkerken, la vie est belle.
CasperH zegt
@jrk68: laat ik even voorop stellen: ik heb niets tegen elektrisch rijden, ik denk alleen dat de toepassing veels te beperkt is voor wat 99% van de automobilsten wil. We zijn inmiddels alweer ongeveer 10 jaar aan het martelen om die elektrische auto door de strot van de consument te duwen en er is nog altijd geen accu die me op één lading van huis naar Rotterdam en terug laat rijden.
Megakix zegt
@CasperH: ben het hierin met jou eens; de overheden hebben massaal de ‘Postbus 51’ spotjes erbij betrokken, ons doodgegooid met de grofste milieuregeles en miljarden gepompt in een doodlopend autostraatje…van de electrieke auto. Daarbij is de autolobby té sterk voor een politicus met ‘geschiedeniskunde’ (Rutte etc.) met een ‘ambtstermijn /kuch’ van 2,5 jaar. Deze ingrediënten, mede met die van jou erbij, maakt electrisch rijden tot een stroef concept.
mashell zegt
@CasperH: mensen geven prima 2x zoveel uit voor een auto met beperkt gebruik. BMW verkoopt MINI’s bij de fleet. Een electro auto is inderdaad alleen geschikt voor stadsgebruik, en is duurder in aanschaf maar goedkoper in gebruik en je kunt thuis laden, elke nacht. Dus altijd de maximale actieradius beschikbaar.
CasperH zegt
@mashell: jep, maar die merken weten je auto’s te verkopen die om wat voor reden dan ook (exclusiviteit, betere kwaliteit, hipheid, whatever) beter zijn dan anderen. En elektrische auto’s zijn dat niet voor de meeste mensen. De enige meerwaarde die er is is “schoon” zijn en dat vinden mensen echt énorm belangrijk. Tot het hun portemonnee raakt.
ecobooster zegt
@CasperH: Heb jij als autojournalist niet een mening over biobrandstoffen, Casper? We horen veel op allerlei gebieden (elektro, waterstof) etc., maar manieren die gebruik maken van de al bestaande techniek (zoals de verbrandingsmotor) zijn vrij weinig in het nieuws. Ja, als er wat geroepen kan worden (wel redelijk terecht overigens) over de mogelijkheid dat biobrandstof ten koste gaat van het voedsel van grote groepen mensen, dan is er herrie genoeg.
De link (deze: http://www.zeronaut.be/kunnen-algen-fossiele-olie-vervangen/ ) die ik vanmorgen al plaatste, lost eigenlijk alle bovenstaande problemen over elektrisch rijden etc. op. (zie vooral ook de video’s)
Je hebt er altijd pioniers bij, die met alle geweld zaken willen veranderen, maar als er nu eens een grote verandering teweeg kan worden gebracht door bestaande technieken te gebruiken, is dat dan per definitie slecht? Ik zie in deze oplossing best een goede mogelijkheid voor de toekomst. Natuurlijk is het nu nog niet perfect, maar ik twijfel er niet aan dat er partijen hard aan werken om productie grootschalig mogelijk te maken.
Mooie bijkomstigheid is dat er dan gewoon mooie V8 motoren kunnen blijven bestaan en dat het onderscheid op autogebied er ook zal blijven. Hoe kun je er tegen zijn, zou je bijna denken?
sir_smokalot zegt
@ecobooster: Daar hebben we Groen 7 voor als platform: http://www.groen7.nl/?s=biobrandstof. Daarnaast hebben er hier trouwens ook al e.e.a over geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
ecobooster zegt
@sir_smokalot: Ik weet van Groen7, maar aangezien het ‘groene’ nieuws over dit geflopte accuwissel project ook op Autoblog.nl staat dacht ik dat dit hier ook wel kon :)
CasperH zegt
@ecobooster: ik moet me er eens goed in verdiepen maar in principe heb ik niks tegen welke vorm van aandrijving dan ook. Biobrandstof kan een fijn alternatief zijn, maar het moet niet ten koste van leefbaarheid gaan. En ik zou los van de door jou zelf al benoemde bevolkingsgroepen niet graag in aan een doorgaande weg wonen waar alle auto’s naar frituurpan ruiken ;-)
ecobooster zegt
@CasperH: Nee, zeker niet! Maar dat hoeft ook zeker niet zo te zijn. Ik zou zeggen, bekijk die link van mij eens en de bijbehorende filmpjes en website en laat dan weten wat je ervan vind. Ik ben benieuwd ;)
Hoeft niet ten koste te gaan van iemands eten en de wegen worden er geen snackbar van.
CasperH zegt
@ecobooster: nu geen tijd om alles te lezen, maar kom er ongetwijfeld nog wel een keer op terug ;-)
Megakix zegt
@mashell: een electrische auto is bijkans 2x zo duur…simpel rekensommetje (bij een jaarkilometrage van gemiddeld 12000) kan jou vertellen dat je ongeveer 3 eeuwen in zo’n tuftuffy moet doorrijden om een ‘besparing’ te realiseren :)
motoragent zegt
@CasperH: “Mensen geven gewoon niet twee keer zoveel uit aan een auto die ze beperkt terwijl ze voor veel minder geld een auto kunnen kopen die óók voor de boodschappen gebruikt kan worden”
En toch zijn er genoeg mensen die belachelijk veel geld voor een Audi A1 neertellen terwijl ze ook een simpele Dacia Sandero kunnen kopen, en toch heb ik een vermoeden welke qua kofferruimte het onderspit delft ;)
CasperH zegt
@motoragent: ik ook, maar met die auto’s kan je allebei naar Zuid Frankrijk rijden met één of twee tankstops.
kaasboerin zegt
@jrk68: Dit initiatief wordt niks omdat het geen bestaansrecht heeft..
Dat er nu een paar rondrijden komt puur en alleen doordat het helemaal kapotgesubsidieerd wordt, dat mongolenproject.
E34M5Touring zegt
@jrk68: 10k voor een afgeladen C1 of 45k voor een C-Zero. Beide wegenbelastingvrij. Beide behoorlijk ‘schoon’ en beide vervoeren 4 man met een ietsie pietsie bagage. Hoeveel gezinnen ken jij die 45k uitgeven aan een 2e auto die enkel gebruikt wordt voor de dingen die jij opnoemt? Heeft niks te maken met het praktische gedeelte want daarin heb je gelijk. Het is puur de enorme meerprijs volgens mij. Moet je kijken hoe lang je moet rijden met zo’n ding voordat je de kosten eruit hebt.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Die C-zero is idd een lachertje, voor de helft koop je een Zoë (geen Cloe zoals ik eerde zei)
20K voor een electrische Clio vind ik een te verantwoorden verhaal.
Vorige week heb ik een aantal EV’s mogen rijden tijdens de Shell eco marathon en ik moet zeggen dat een aantal mij positief hebben verrast.
De Ampera en 1-serie BMW reden heel goed en met de Twizy heb ik me rot gelachen, dat is echt speelgoed waar je voor je het door hebt de hooligan uithangt in de stad. Dat is net een kart, spijkerhard geveerd maar hoeken dat die doet.
E34M5Touring zegt
@jrk68: 20k is inderdaad, als je kijkt naar een formaat Clio auto, niet eens zo heel gek. Helaas is het nog steeds het dubbele van een goed aangeklede Twingo en zelfs nog behoorlijk meer dan een instapClio. Ik vrees dat het hem daar op zit. Zolang die prijzen niet vergelijkbaar zijn met een ‘gewone’ auto vrees ik dat het milieu punt voor weinig mensen interessant genoeg is om die meerprijs op te hoesten. Ik heb enkel een keer mee mogen rijden in een Volt/Amphera en dat voelde idd niet verkeerd. Maar ook die zijn relatief duur.
Megakix zegt
@E34M5Touring: en de subisidiepot om de EV’s qua prijs te halveren is leeg…. :)
barchettadriver zegt
Een systeem als dat van betterplace is een oplossing voor een zichzelf oplossend probleem. Op dit moment wordt er zo ontzettend veel vooruitgang geboekt met akku-techniek, dat we over enige tijd waarschijnlijk meewarig naar de range van gewone auto’s kijken. Als je bedenkt dat de Tesla met het grootste akku-pakket al 500km haalt, en binnen een half uur weer 250 km verder kan, dan weet je dat we eigenlijk al tegen het punt aan zitten dat de range geen probleem meer zal gaan zijn.
Combineer dat met vooruitgang in akku-techniek, en dan snap je dat ook autofabrikanten inzien dat we over een paar jaar helemaal geen verwisselbare akku’s meer nodig hebben, die de construktie van een auto onnodig moeilijk maken.
Ergo, Elon heeft gelijk gekregen.
MARS zegt
Die accu’s hadden ook bij de Appie int schap moeten liggen, en niet verstopt op Schiphol!
ecobooster zegt
Misschien kunnen we dan wat meer gaan focussen op onderstaande technieken?
Geeft nu nog wel wat problemen maar in de toekomst zal dat ook best minde worden.
Iedereen die beweert dat een Tesla (of welke elektrische auto dan ook) alle sensaties van een verbrandingsmotor kan vervangen heeft nog nooit met een V10 gereden..
http://www.zeronaut.be/kunnen-algen-fossiele-olie-vervangen/
meneer zegt
@ecobooster: ja, iedereen? Zeker weten?
berlinetta zegt
Elektriciteit is ook niet de toekomst. Voor mijn bijbaantje moet ik ook in een elektrische auto rond rijden (Renault bedrijfswagen). In de zomer is de actieradius misschien 120 km.. In de winter krimpt dit tot ongeveer 70. Een laadtijd van 5 uur word je ook niet vrolijk van.
Ik denk dat elektriciteit alleen handig kan zijn in een hybride. Er zullen toch echt alternatieve brandstoffen gezocht moeten worden en wellicht zijn deze er ook allang. De olie-industrie zal dit misschien proberen tegen te houden.
ecobooster zegt
@berlinetta: Het relatieve voordeel van een verbrandingsmotor is dat je er best veel in kan knikkeren om hem op te laten lopen. Zie het linkje dat ik eerder plaatste. Shell en Esso zijn hier al jaren mee bezig en ook flink wat kleinere onderzoekscentra zijn nu de mogelijkheden aan het bekijken voor grootschalige productie.
berlinetta zegt
@ecobooster: Ja dat zou bijvoorbeeld in de toekomst kunnen werken. Biobrandstoffen of wellicht waterstof en dat allemaal in combinatie met elektriciteit zou een oplossing kunnen zijn.
ecobooster zegt
@berlinetta: Het is sowieso een veel betere optie dan rijden op waterstof. De productie en logistiek van waterstof is nog erg omslachtig, gevaarlijk en niet perse schoner dan rijden op conventionele brandstof. Daar worden nog wel stappen in ondernomen, maar als je je op internet goed inleest zul je zien dat algenbrandstoffen op de meest makkelijke en snelle manier ons energievraagstuk kunnen beinvloeden. Overigens is de combinatie van elektro en verbrandingsmotor een erg goede. Een hybride Lexus bijvoorbeeld combineert de positieve eigenschappen van beide vormen van aandrijving.
ecobooster zegt
Nou ja, iedereen.
Goed, dat neem ik terug!
Als je niks met auto’s hebt, of de stilte of soepelheid van een elektrische aandrijving erg kan waarderen zul je misschien erg blij worden van een elektrische auto. Natuurlijk zijn er erg snelle elektrische auto’s (Tesla Model S bijvoorbeeld), maar ik denk dat pure snelheid in rechte lijn maar een klein stukje is van de beleving.
Ik vind het persoonlijk erg prettig om een mooi motorgeluid te horen en om zelf te kunnen schakelen. De ICE heeft wat mij betreft gezorgd voor de aantrekkingskracht en het onderscheid dat er nu is. Indien iedereen een elektrische ‘sportwagen’ zou gaan rijden, die zich qua geluid en gevoel in de aandrijving niet meer onderscheid van de Leaf van de buurman, wordt het er wat mij betreft 10 keer minder leuk op in autoland.
Ik ben overigens niet tegen elektrisch rijden. Ik heb het alleen al heel vaak gedaan (door mijn werk) en ik vind het persoonlijk niets. Iedereen die het wel wat lijkt moet het vooral doen!
De ontwikkeling die ik noemde in mijn linkje rondom algen is ook erg interessant. Dat is dan een optie die ik in de toekomst zou kiezen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
mashell zegt
@ecobooster: een ICE is een type trein die je wel eens ziet rijden, vooral maar niet uitsluitend in Duitsland. Internal Combustion Engine noemen wij gewoon verbrandingsmotor. Ik vind electro auto’s juist veel prettiger rijden, geen vibraties, geen geluid, geen stank, niet schakelen (wat ook slechts een raar middel is om de beperkte bruikbaarheid van de verbrandingsmotor te verbeteren). Met voldoende actieradius en een nette prijs helemaal de toekomst. Dan is er ook een veel interessanter auto design mogelijk.
ecobooster zegt
@mashell: Prima toch? Ga jij in de toekomst fijn elektrisch rijden :) Blijven ik en vele anderen genieten van de dingen die jij als nadelen opnoemt.
Vibraties; Mijn auto vibreert gelukkig niet
Geluid: 4-cilinders kunnen vrij aardig klinken, interessanter wordt het vanaf 5 cilinders. Ik vind het schitterend en zou het niet willen missen. Zodra Autoblog filmpjes upload van tientallen invoegende sportwagens hoor ik maar weinigen klagen over de ‘herrie’ die uit de uitlaat komt.
Stank: Ik ruik er vrij weinig van, maar met algen is de CO2 uitstoot in ieder geval geen (of in mindere mate) probleem meer.
Schakelen: wordt door sommigen ervaren als iets dat je betrekt bij het rijden en je controle geeft over het voertuig.
Autodesign; Ik kan wel tientallen auto’s opnoemen met een verbrandingsmotor en wat mij betreft oogstrelend design.
Maar wat ik al zei. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Als elektrisch rijden voor jou de toekomst is wens ik je er alvast veel plezier mee :) !
mashell zegt
Accu’s wisselen is eigenlijk ook een volkomen idioot concept. Zo kun je nooit gebruikmaken van voortgang in accu techniek en zit je vast aan een bepaalde formfactor.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: De vorm is nu niet echt bepalend voor de potentie ervan, toch?
En als je een krachtiger auto ontwikkeld, zou je er twee zo’n standaard batterij-units kunnen inrammen…
desjonnies zegt
Bedorven stroom, dat was de oorzaak !
ar156sw zegt
Electrisch rijden is, op dit moment, gewoon nog geen goed alternatief. Zoals door velen al aangekaart hier: het is duurder en heeft meer beperkingen. Het is ook nog eens geen echte oplossing voor het “fossiele brandstoffen” probleem (voorraad en milieuvervuiling), het enige échte pluspunt is minder fijnstof in steden (wat wel echt een pluspunt is overigens), oh en minder geluidshinder, maar daar wordt alweer professioneel een stokje voor gestoken door de bekrompen regelneven want stel je voor dat mensen zich moeten aanpassen…
Hybrids en EV’s met range extender zijn alternatieven voor “gewone” auto’s. Dure alternatieven, dat wel, maar dit wordt momenteel opgevangen door subsidies/kortingen en heffingen.
Volledig electrische voertuigen zijn (nog) geen alternatief voor personenauto’s. Dat wil niet zeggen dat er geen personen te vinden zijn die met een EV uit de voeten kunnen, maar voor de meeste gebruikers voldoet een EV zelfs niet als tweede auto. Dat kan nog veranderen, maar op dit moment is het dus gewoon nog niet geschikt voor mainstream gebruik. Om dat wel te worden moet het:
-Qua prijs op of onder niveau van de huidige oplossing zijn
-Qua functionaliteit gelijk of beter zijn dan de huidige oplossing.
Dus: voor zeg ~13K moet je bijvoorbeeld een B-segmenter kunnen kopen met een bereik van zo’n 500-600 km op een volle lading, moet voor +/- 70 euro snel (binnen enkele minuten) en op (heel) veel plaatsen op te laden zijn (zeg: bij alle tankstations).
Qua techniek kan dat nu nog niet, maar misschien straks wel. De vraag is: is er voldoende reden (lees: winstvooruitzicht) om daar in te investeren, of is er een beter alternatief dat het toch over gaat nemen in het vooruitzicht?
berlinetta zegt
@ar156sw: Het geluid van EV’s is toch wel degelijk een probleem. Mensen zijn zo gewend aan het geluid van een motor en EV’s hoor je gewoon echt niet, vooral in een drukke stad. Ik reed deze week in een elektrische auto op een parkeerplaats en 2 meter voor me liepen mensen in de weg. Normaal gesproken gaan ze dan opzij, omdat ze horen dat er een auto achter ze rijdt. Nu was dit niet het geval.
ar156sw zegt
@berlinetta: klopt, maar dat is een kwestie van wennen. En in eerste instantie is het aan de gebruiker om er rekening mee te houden dat hij onvoorspelbaar gedrag vertoond. Vergelijk het met senioren op electrisch ondersteunde fietsen: ik ben een paar keer verrast door (oude) fietsers die veel sneller dichterbij kwamen dan ik had ingeschat. Inmiddels houd ik er rekening mee, maar niet iedereen zal dat doen. Als je op zo’n fiets stapt, moet je er rekening mee houden dat je “onverwacht” gedrag vertoont. In een EV moet je er rekening mee houden dat je minder wordt opgemerkt.Dat je zonder geluidsfeedback je prima door het verkeer kan bewegen kan ik uit ervaring bevestigen: lopend en op de fiets heb ik zo goed als altijd muziek in m’n oren, hard genoeg om de meeste auto’s niet te horen. Ik leef nog steeds…
lemans96 zegt
@ar156sw: ” lopend en op de fiets heb ik zo goed als altijd muziek in m’n oren, hard genoeg om de meeste auto’s niet te horen. Ik leef nog steeds…”
Ja. Dat heet ‘mazzel’. Of wilde je iedereen dit aanraden?
ecobooster zegt
@ar156sw: Daar zou een door mij eerder aangestipte algenbrandstof om de hoek kunnen kijken. Goed voor het milieu, de infrastructuur ligt er al en alle ontwikkeling die de laatste, zeg, 50 jaar in de verbrandingsmotor is gaan zitten kan gewoon gebruikt blijven worden. Hoeven er ook niet overal zonnepanelen e.d. te komen (die moeten ook gefabriceerd worden, zonder ‘ groene’ stroom is elektrisch rijden sowieso niet zo schoon als beloofd) en hoeven er ook geen miljoenen en miljoenen accupakketten gebouwd te worden.
renezzzz zegt
Jammer, maar ik vermoed dat ze net iets te vroeg waren…. Het totale kostenplaatje is nog altijd in het voordeel van een conventionele brandstof motor. Dat gaat veranderen, duurt echter nog wel even. Daarnaast is het een beetje kip-ei verhaal. Infrastructuur is er niet doordat er te weinig van dit soort voertuigen zijn. De voertuigen zijn er niet omdat de infrastructuur er niet is… Het concept is goed, maar om dit een succes te laten worden in de toekomst moeten er meer fabrikanten achter dit concept staan. Dat is een ontzettend lastig politiek/commercieel probleem.
mrcabdrivert zegt
Mooi, kunnen ze dat wit hok op Schiphol nu verbouwen tot carwash?? Dan hoef ik niet meer he-le-maal naar Loogman te rijden..
lemans96 zegt
Ga er rustig van uit dat elektrische vehicules zich zullen blijven beperken tot een beperkte markt van kopers. Deze kopers kenmerken zich doorgaans door de neus flink hoog in de lucht te dragen en hun zogenaamde milieuvriendelijke auto’s aan te schaffen met stevige bakken subsidie. Zodra deze subsidies wegvallen, dan is het zo goed als gedaan met de massageproduceerde EV.
Wat ik persoonlijk erg komisch vind is dat het gros van de EV fans doorgaans ook een flinke dosis autohaat met zich mee brengen wat er weer zorg voor draagt dat ze zichzelf niet of nauwelijks bekend hebben gemaakt met de werking van de globale auto industrie. In de ogen van deze ‘gelovigen’ zijn de grote autofabrikanten vieze, smerige kapitalistische bolwerken die er alles aan doen om hun utopia te dwarsbomen. Dit terwijl het juist deze grote jongens zijn die het overzicht hebben om te kunnen oordelen of EV’s al dan niet levensvatbaar zijn of niet. Zie Renault in dezes…
Het punt is dat fossiele brandstoffen voorlopig nog lang niet ‘op’ zijn en dat zorgt ervoor dat elke vorm van alternatieve aandrijving te duur is en blijft. Pas als het zwarte goud echt schaars raakt, en dat zal zeker nog een paar honderd jaar duren, dan zullen al deze alternatieven echt een kans maken. Ik vrees echter dat er tot die tijd nog vele, vele honderden miljarden van onze belastinggelden zullen worden verspild aan doodgeboren projecten…
ecobooster zegt
@lemans96: Ik hoop dat je gelijk hebt. Vooral uit liefde voor de eigenschappen van de verbrandingsmotor, overigens. Ik ben niet voor vervuilen, maar ik heb wel graag lol tijdens het rijden. Die lol biedt een elektrische auto mij niet. Dat de EV fans autohaat hebben lijkt me enigszins met elkaar samenhangend.. Je kunt moeilijk tegelijk een EV fantastisch vinden EN in katzwijm vallen bij een brullende V10. Ik weet wel wat ik intenser vind om te beleven..
Maar goed, de door mij eerder aangedragen (en ook al op deze site en anderen genoemde) alternatieven zoals het kunstmatig máken van olie en benzine (zonder dat dit al teveel CO2 uitstoot oplevert) lijken me goede oplossingen. Milieu en liefhebbers blij, toch?
Mensen die perse opgewonden raken van EV kunnen altijd nog terecht bij Tesla en consorten. Win win.
Jammer dat vele EV aanhangers tegelijk de verbrandingsmotor het liefst kapot zien gaan. Je kunt met de beste wil van de wereld toch niet gaan ontkennen dat we daar A. veel aan hebben gehad en B. dat het apparaat best zo z’n charmes heeft. Ondanks dat het een oud ‘concept’ is, denk ik dat het in z’n huidige vorm 1 van de meest geavanceerde apparaten is die we kennen.
Heb je er een beetje kijk op? Hoe zie jij het dan voor je, over, zeg 25 jaar?
Mijn ideaalbeeld is dat we dan brandstof kunnen tanken die hernieuwbaar is en hier onze nieuwe (en reeds bestaande) verbrandingsmotoren mee kunnen tanken. Wellicht dat er ook wat mogelijkheden zijn om waterstof te tanken (al is de opslag en distributie nu nog een probleem) en ongetwijfeld zijn er mensen die elektrisch rijden. Ik lees verhalen over grote actieradiussen (600 kilometer) en korte laadtijden (2 minuten). Van mij hoeft niks kapot te gaan in ieder geval. Maar laat mij (en de mensen die dit nog meer willen) lekker gaan met onze verbrandingsmotoren. Qua rendement kun je het slechter treffen denk ik.. Sommige diesels zijn, met een beetje goede wil, in staat om 100 kilometer te rijden op ongeveer 3.5 liter vloeistof. Ik vind het een prachtig concept en dat blijft zo.
lemans96 zegt
@ecobooster: Ook die zgn. ‘hernieuwbare’ brandstoffen zie ik niet snel een vlucht nemen, ook weer omdat ze simpelweg niet zullen kunnen concurreren met de huidige fossiele brandstoffen. En denk nu niet dat de fossiele brandstofmotor, qua ontwikkeling, al tegen het einde van zijn mogelijkheden zit. Dat laten de heren van Koenigsegg(inderdaad, wie had dat verwacht) hier even goed zien: https://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0
Niet met die pompeuze hypercars gaan deze heren schathemeltje rijk worden, nee, met deze nokkenasloze kleptechniek gaan ze dat doen. ;-)
ecobooster zegt
@lemans96: Dank voor je reactie. Je filmpje ga ik zeker kijken, ik ben benieuwd. Kijk ook vooral even naar de eerder door mij geposte link. Dat lijkt me sowieso een goede ontwikkeling… Nu nog duur, maar zodra het op grote schaal geproduceerd kan worden waarschijnlijk vergelijkbaar met de huidige brandstoffen. Wat is jou bekend over die vergrote range van elektrische auto’s en hoe zie je dat voor je naast de ICE?
lemans96 zegt
@ecobooster: Het punt met accu’s is en blijft dat ze hun energie niet in grote hoeveelheden voor een lange tijd kunnen vasthouden. Men ondervangt dit nu door middel van vele kleine accu’s maar dan nog zitten er flinke beperkingen aan. Zo zal een accu die een lange tijd niet gebruikt word langzaam ‘leeg lopen’. Als dit tot onder een bepaald voltage gebeurd, is het einde accu. Dit betekend dus opladen/conditioneren om de paar maanden als je de accu’s in goede conditie wilt houden.
Je auto voor een half jaartje stallen zonder er naar om te kijken gaat dus niet.
De ontwikkeling van accu’s gaat momenteel natuurlijk in een versneld tempo maar dat wil niet zeggen dat men binnenkort ’the holy grail’ onder de accu’s zal uitvinden, iets wat de gemiddelde EV gelovige je altijd zal proberen wijs te maken. Als je echter gaat kijken naar de huidige stand van zaken, dan ontdek je dat de enige enigzins belovende richting die van Tin-Koolstof Nanocomposiet cellen is. Terugkerend minpunt: Ook deze zullen hoogstwaarschijnlijk maar in relatief kleine cellen kunnen worden gemaakt, wat er wederom voor zorgt dat we met vele kleine accu’s in een auto zitten te frummelen(zie de Tesla Roadster o.a. met zijn bijna 7000(!) cellen). Onderhoud en eventuele reparatie van dergelijke battery packs, kan niet worden overgelaten aan de garagist op de hoek…
Dus ja, ik geloof best dat die nieuwe Tesla S ver komt op één lading, maar voor hoe lang houd zo’n ding dat vol? En wat is het verschil in actieradius tijdens een strenge winter? Als ook alle subsystemen(verwarming, verlichting, ruitenwissers, blowers, stoelverwarming, etc.) vol aanstaan?
ecobooster zegt
@lemans96: Bedankt voor je reactie! Prettig om deze zaken te horen van iemand die er aardig wat kijk op lijkt te hebben. Op verschillende fora wordt inderdaad nogal gesmeten met gigantische actieradiussen en oplaadtijden die eigenlijk te mooi lijken om waar te zijn. Goed om te horen dat het zover dus niet is. Vind ik althans, want ik zie meer heil in door de mens gemaakte brandstoffen. Dit jaar zouden daar volgens de laatste informatie weer flinke stappen mee gezet gaan worden Lijkt mij de meest eenvoudige manier van verandering. Vind ik persoonlijk een goede ontwikkeling voor het blijven bestaan van de diversiteit binnen de autobranche. Wat je eerder zei over EV evangelisten ben ik zeker met je eens.
“Wat ik persoonlijk erg komisch vind is dat het gros van de EV fans doorgaans ook een flinke dosis autohaat met zich mee brengen wat er weer zorg voor draagt dat ze zichzelf niet of nauwelijks bekend hebben gemaakt met de werking van de globale auto industrie.”
Dat je elektrisch wilt rijden, oke. Maar laat een ander zich lekker op een andere manier voortbewegen, toch? De meeste opmerkingen getuigen niet van veel besef van mooie zaken die autorijden leuk maken. ‘Herrie, stank, onderhoud, schakelen hoort er niet bij’ etc. etc..