In Genève onthult Morgan haar elektrische driewieler, maar we weten al het een en ander over de specs, en die liegen er niet om.
Morgan begon ooit als fabrikant van driewielers en sinds enkele jaren kun je weer bij de Britten aankloppen voor zo’n kek bijna-autootje. Met zijn tweecilinder downsize-motor weer heerlijk actueel, al is het slagvolume met twee liter wat aan de ruime kant. Het enigzins luie motorfietsblok schopt het tot 86 pk, maar da’s op een wagengewicht van net iets meer dan een halve ton genoeg voor de nodige fun.
Een lichte auto leent zich prima om te elektrificeren, zo lieten ook Tesla en Detroit Electric al zien met hun op de Lotus Elise geënte sportwagens. Niet zo gek dus dat Morgan met een elektrische versie van de 3 Wheeler komt. Tijdens Goodwood Festival of Speed liet Morgan vorig jaar al een eerste concept zien voor een 3 Wheeler met stekker, de EV3.
Heeft de normale 3 Wheeler zijn V-Twin tussen de voorwielen staan, de elektromotor van de elektrische versie zal zich achterin bevinden. Dat is niet zonder reden, want Morgan doet er alles aan de gewichtsverdeling van de conventionele 3 Wheeler te behouden. De motor achterin plaatsen scheelt gewicht omdat er geen cardanas nodig is, de accu’s zullen het wagengewicht immers al genoeg opkrikken. Anders dan je wellicht zou verwachten, probeert Morgan het gewicht van de elektrische 3 Wheeler lager te houden dan dat van zijn broertje op benzine. Die weegt 525 kilo, terwijl de EV3-concept slechts 470 kilo in de weegschaal legt.
Al tien orders, ook uit Nederland
Of Morgan onder die halve ton kan blijven is maar de vraag, ze willen de driewieler namelijk genoeg juice geven om tot wel 240 kilometer te kunnen rijden alvorens weer aan de stekker te moeten. De door Potenza ontwikkelde elektromotor is met 76 pk en 130 Nm koppel net iets minder krachtig dan de V-Twin, maar het ontloopt elkaar niet veel. Dankzij het direct beschikbare koppel komt de elektrische 3 Wheeler vermoedelijk zelfs iets rapper van zijn plek. Wel ligt de topsnelheid iets lager, die zal worden begrensd op zo’n 160 kilometer per uur.
De beurs in Genève komt overigens net te vroeg voor Morgan om al een volledig productieklaar model te presenteren, dus officieel zal het nog een concept heten. Wel meldt Autocar dat Morgan al tien orders heeft geschreven voor de elektrische driewieler, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk én ons eigen kikkerlandje! In de zomer moeten de eerste exemplaren de fabriek uit rollen, met een productiesnelheid van één auto per week.
henkhupelschoten zegt
dit is toch beter dan iedere leaf of foutlander die er rond rijdt! ik zou ze gewoon alle twee kopen! dubbel zoveel plezier!
stfu zegt
@henkhupelschoten: Leuker ja, beter niet. Morgan 3 Wheeler is geniaal, maar daarmee kan je niet elke dag rijden en al helemaal niet voor je plezier op de snelweg.
henkhupelschoten zegt
@stfu: lekker langs de belgische kust rijden, ardennen in of op de trailer naar de dolomieten, snelweg maakt mij niet uit, zo’n kekke bruin lederen pilotenmasker op en brommen maar!
BaRa zegt
@henkhupelschoten: langs de Belgische kust?! Betondorp aan zee is echt niet zo spannend hoor.
Edge zegt
@henkhupelschoten: Vergeet de bijpassende handschoentjes niet
e1000bmw zegt
@stfu: dit is voor naast je Outlander en Prius…
vetnek zegt
Heel erg vet!
lekbak zegt
Dit vind ik dus echt een retegaaf idee. Diep respect als ze die specs daadwerkelijk halen. Ik zal zelf altijd een verbrandingsmotor boven een elektromotor verkiezen, maar dit komt een eind in de goede richting.
amnesia zegt
Leuk wagentje, ik persoonlijk zou in de regen wel bang zijn dat ik in een elektrocuterende badkuip zit, dus ik kies safe en pak de Leaf.
Die overigens nog 10 kilometer verder komt, de nieuwe 30 kWh moet namelijk de 250 km´s halen.
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk is, en natuurlijk zal je geluid missen, maar het is wel gaaf!
turboboy zegt
Een mooie combinatie van retro design en moderne technologie ?
pomoek zegt
En dan natuurlijk de vraag: Wat is de waarde van al dit prachtigs?
fortega zegt
@pomoek: gizmag zegt: “It’s too early to nail down a price, but Morgan says that it’s aiming to keep EV3 pricing in line with the gasoline 3 Wheeler, which starts at £25,950 (approx. US$40,000) in standard trim and £28,333 ($43,750) for the Superdry model.”
Edge zegt
Check ook die voorkant even, het lijkt wel alsof ze de V-Twin hebben vervangen voor een kartonnen doos. Daar mag wat mij betreft nog wel een wat meer sexy oplossing voor komen.
tjorque zegt
@Edge: een tietensticker er op, en je hebt een sexy doos, plak en klaar… Ok?
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf! Ik denk wel dat je die V-Twin gaat missen, maar mensen die zoiets kopen hebben nog meer mooi spul staan, dus dan is het een leuk ding voor erbij.
alfisstii zegt
Elektrisch is kut
Edge zegt
@alfisstii: Kun je dat misschien ook even onderbouwen?
toyotafortuner zegt
Kek ding, maar wel erg rare wielen.
BaRa zegt
@toyotafortuner: Gewicht…?
Edge zegt
@toyotafortuner: Op die bovenste afbeelding? Dat valt wel mee. De foto is genomen op de Bonneville zoutvlakten, waar vaak topspeed runs gedaan worden. Als je zo hard mogelijk wilt gaan, is het handig om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Vandaar dat het bijrijdersgedeelte gesloten is en er van die dichte wieldoppen op zitten.
toyotafortuner zegt
@Edge: Ach so. Dat wist ik dus echt niet. Dank ervoor!
bukitty zegt
Haha een Morgan!