Na 47 jaar staat Ferrari weer op eigen benen en is het losgesneden uit het grote Fiat-concern. Of eigenlijk FCA, zoals het concern onder leiding van Sergio Marchionne officieel heet.
Even een kleine recap. In 1969 koopt Fiat zich voor 50 procent in bij Ferrari, dat enkele jaren eerder op het laatste moment een overname door Ford tegengaat. In 1988 wordt het aandeel vergroot tot 90 procent, de overige 10 procent blijven in handen van zoon Piero Ferrari.
In de zomer van vorig jaar kondigde Fiat Chrysler Automobiles echter aan het winstgevende Ferrari los te koppelen van de rest van het concern. Tien procent van de aandelen in Ferrari worden sinds oktober vrij verhandeld op de New Yorkse beurs middels een zogenaamde IPO (initial public offering), terwijl sinds vandaag de overige 80 procent aandelen van FCA zijn verdeeld onder haar aandeelhouders. Voor elke tien aandelen FCA, kregen de aandeelhouders er één aandeel Ferrari bij. De overige tien procent blijft gewoon in handen van Piero, die vice voorzitter is naast FCA-CEO Sergio Marchionne, die vooralsnog ook aanblijft als hoogste baas bij Ferrari. Vandaag werden op de beurs in Milaan voor het eerst officieel aandelen in het zelfstandige Ferrari verhandeld. De openingsprijs was 43 euro, vervolgens zakte het aandeel even weg naar 41,50 maar sloot zojuist op 43.67 euro. Een beetje eigenaar van Ferrari worden was nog nooit zo goedkoop.
Fiat-familie Agnelli is groot aandeelhouder in FCA en is dat nu dus ook in Ferrari. Samen met Piero Ferrari hebben ze een zeer groot belang van 48.7 procent in de sportwagenfabrikant en de families zijn al overeengekomen dat ze dat belang gaan gebruiken om hun invloed uit te oefenen op het beleid. Een absolute meerderheid hebben ze niet, maar het is voldoende om bijvoorbeeld een overname van Ferrari tegen te gaan.
Overigens, nu we het toch over Ferrari en aandelen hebben, er wordt officieel gehandeld in het bedrijf Ferrari N.V., ofwel Ferrari Naamloze Venootschap. Dat klinkt heel Nederlands en dat is het ook, om belastingtechnische redenen is het bedrijf officieel gevestigd in Nederland, al gebeurt alle magie natuurlijk nog steeds in Maranello.
mauricerma zegt
Krijg je dan nu eindelijk een fatsoenlijke sleutel bij je ferrari ipv zo’n fiat panda sleutel
dutchcorvette zegt
@mauricerma: haha idd
sanki zegt
@mauricerma: de 488 GTB heeft inmiddels een normale sleutel.
thesis zegt
@mauricerma: het heeft wel wat, vind ik
jobberns zegt
@mauricerma: vind ik juist wel gaaf! Vooral bij de LaFerrari vind ik het echt vet, de 918 en P1 hebben zo’n hele ‘interessante’, moderne sleutel en de Ferrari heeft nog zo’n ‘standaard’ ding! Prachtig!
dutchcorvette zegt
Jammer
ocda zegt
Ferrari 488 GTB Kinderdijk editione klinkt toch net ff anders als Challenge Stradale
gregorius zegt
Iemand met Bloomberg of Reuters access die even snel kan kijken hoeveel Ferrari-aandelen (enof %) nu ‘in bezit’ zijn van Fiat zelf (FCA).
Dizono zegt
@gregorius: als het goed is geen. De grootste aandeelhouder is Exor Spa, de holding van de familie Agnelli, onder leiding van erfgename John Elkan.
stephanotis zegt
*Joan Elkan ;)
martijn11 zegt
Eindelijk
clarkson zegt
Let op het volgende nieuws is dat de fabriek naar Polen gaat. En de nieuwe verkoopdoelstelling: 800.000 per jaar.
clarkson zegt
@clarkson: Oja ik was even de TwinAir motor vergeten. Die komt ook natuurlijk leverbaar in alle modellen. Zo lang er naar geld wordt verdiend.
dikdraak zegt
Kan iemand die meer kaas van economie gegeten heeft dan ik me uitleggen wat hier voor FCA precies het voordeel van is?
Benz65 zegt
@dikdraak: Goedkoop geld in de markt heeft voor hoge koersen gezorgt omdat het rendement op veilige assets klein is. FCA verkoopt Ferrari voor een hogere prijs dan het waard is, maar blijft nog wel de controle houden. Het risico van het eigendom wordt ook verkleind, de schulden zijn nu beter beheersbaar vanwege de liquiditeiten die worden aangetrokken. Denk persoonlijk dat het voor een sterker merk zorgt, het is ingedeeld als luxury stock met ticketsymbool RACE.
stanoow zegt
@dikdraak: meestal ontstaat een spin off (gedeelte van een bedrijf apart naar de beurs brengen) doordat het het niet meer binnen de strategie van het moederbedrijf past. In dit geval zou het dus betekenen dat Ferrari niet meer binnen de strategie/doelstellingen van Fiat past. Het zou ook kunnen dat Fiat al langer plannen had om (een deel van) Ferrari te verkopen, maar dat ze er meer voor kunnen krijgen door het bedrijf apart naar de beurs te brengen ipv te verkopen aan een bedrijf/investeerder.
alfablog zegt
@stanoow: maserati is ook al een tijdje geleden losgemaakt van Ferrari en aan Alfa gekoppeld.
rufctr01 zegt
Ik vind het wel jammer, ik gun FIAT wel een topmerk toe!
meximal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dirkiii zegt
En nederland had geen auto merk meer?
clarkson zegt
@dirkiii: jawel ferrari.
trustmeiamanengineer zegt
Jammer. Als ze maar wel hun techniek blijven delen met Maserati en Alfa Romeo.
Edge zegt
Ik vind het prima, zolang de aandeelhouders zich maar geen gekke dingen in het hoofd halen en een SUV eisen.
Dutchdriftking zegt
Rare jongens die Romeinen…
w0o0dy zegt
Aanvullend nog, de grootaandeelhouders (Agnelli en de zoon van Ferrari) hebben ook laten vastleggen dat de andere partij altijd het eerste recht van koop heeft op het gehele aandelenpakket van de andere als die zijn aandelen te koop aanbiedt. Redelijk stevige beschermingsconstructie die de invloed stevig vastlegt.