Gaat Renault de Mégane RS verzieken?

Auteur: , 51 Reacties

De Clio RS werd slechts lauwwarm ontvangen door een aantal verkeerde keuzes die Renault Sport maakte. En nu gaan ze precies die keuzes toepassen op de volgende generatie van de Renault Mégane RS.

Een product van Renault Sport moet om te beginnen voldoen aan één keiharde eis: ongelimiteerd plezier. De rest is bijzaak en dat zou Renault moeten beseffen nu ze het deksel op de neus hebben gehad met de Clio RS. Kort samengevat: Renault was de eerste die een paddleshift-automaat toepaste op een compacte hothatch, zonder er een handbak naast aan te bieden. Bovendien is de nieuwe Clio alleen nog leverbaar als vijfdeurs, wat het sportieve imago en de looks niet en goede komen. De pers reageerde gematigd enthousiast.

Hoewel het zeker geen saaie auto geworden was, miste de Clio RS de échte funfactor. Het werd beter met het optionele sportonderstel, maar de Clio RS verloor zijn koppositie in het hothatchklassement aan leukere alternatieven als de Fiesta ST en de Peugeot 208 GTi. Renault Sport had gegokt en verloren. Geen man overboord, het grote publiek was gewoon nog niet klaar voor een automaat in een hothatch. Natuurlijk weet iedereen dat het sneller is, maar het is niet per definitie leuker en laat juist dát het aankoopargument in het segment zijn. Grote meneren van Renault Sport gaven later ook toe dat ze een inschattingsfout gemaakt hadden. Qua enthousiasme in ieder geval, want de Clio RS verkoopt beter dan ooit als we vice president Communications, Marketing & Sales Regis Fricotte mogen geloven.

Je zou denken dat ze dan ook iets deden met dat besef, maar wat schertst onze verbazing? Renault heeft volgens de laatste geruchten besloten de volgende generatie Mégane RS net als de Clio RS alleen met een semi-automaat te gaan leveren. Je leest het goed, de Mégane RS, eindbaas van de ‘Ring, ongekroond koning der hothatchbacks, gaat zeer waarschijnlijk aan de automaat. En wordt bovendien ook nog een vijfdeurs! Oh, en die fijne 2.0 gaat ook verdwijnen, dikke kans dat er een opgepepte versie van de 1.6 turbo uit de Clio RS voor in de plaats komt.

Renault ontwikkelt momenteel nog keihard. Het duurt dan ook nog even voordat de RS op de markt komt, en dat geeft de mensen van Renault Sport dus bedenktijd. We mogen hopen dat Renault niet twee keer haar vingers brandt aan dezelfde fout, blijf in hemelsnaam een handbak leveren, Renault!

Overigens gaat Renault Sport ook de GT-lijn van de Renault modellen voortaan ontwikkelen. Dit zijn de scherper sturende uitvoeringen van bestaande modellen. Er gaan bijvoorbeeld GT-varianten komen van auto’s die door Renault Sport als niet RS-waardig worden aangeduid. Verwacht GT-pakketten voor bijvoorbeeld de Captur en de Talisman. Al zouden we van die laatste ook wel een RS-smaakje lusten.