Gespot: Jensen Interceptor SP & FF

Auteur: , 23 Reacties

Waar is Jensen bekend van? Sommigen herinneren zich dat de Volvo 1800 er werd gebouwd, maar de Interceptor is zonder meer hun meest beroemde zet. De opvallende – ik vind ze zelf erg mooi – lijnen van Vignale maakten veel indruk, net als de krachtige motoren van Chrysler. Voor de connaisseur is er echter nog meer aan de hand, want er verschenen verscheidene varianten.

In grote lijnen zijn er drie series gebouwd die in kleinere en grotere details van elkaar verschillen. De evolutie van 6.3 naar 7.2 liter motor is een belangrijk voorbeeld. Naast deze variatie werden er ook nog een “Coupe” gemaakt, – het basismodel werd als Saloon beschouwd – en een convertible.

De FF is bijzonderder dan hij lijkt. Ferguson Formula staat voor het vierwielaandrijvingssysteem dat werd ontwikkeld in samenwerking met Harry Ferguson Developments. Het chassis werd 10 centimeter langer in verband met het systeem aangezien de voorwielen nu óók aan werden gedreven. Dit is te zien aan de dubbele louvres in de zijschermen. Officieel werd de auto dan ook niet als Interceptor gezien, maar in 1966 als apart model gelanceerd naast de Interceptor. De motor was wel een ongewijzigde 6.3 V8 uit de Interceptor I, met 330 pk als maximum vermogen. De FF wordt ook gekenmerkt door de “brievenbus” op de motorkap.

In 1971 maakte de FF na 318 exemplaren plaats voor het nieuwe neusje van de zalm: de SP. Deze werd overigens wel aangeboden als Interceptor. “SP” staat voor Six Pack, wat verwijst naar de zes dubbele carburateurs, waarmee deze versie zich onderscheidt. Het toch al niet slechte maximum vermogen van 330 pk steeg hiermee tot 385 pk, waarmee de auto in dat opzicht de Iso Lele en de Bristol 411, twee concurrenten, voorbij streefde. De SP is te herkennen aan onder anderen de louvres op de motorkap en het everflex dak. Er werden er 232 van gebouwd.

Morgen is nog een post te zien met iets bijzonders van de parking. Kijk goed op de achtergrond en doe een wilde gok!