Volvo’s Senior Vice President Lex Kerssemakers heeft in Tokio laten weten dat we een Volvo XC40 kunnen verwachten. Hadden we die dan niet al?
Volvo maakt het er met de modelnamen niet gemakkelijker op. Een modderproof V70 heet bij Volvo een XC70, terwijl een V40 met meer plastic en grotere veren onverwacht de naam V40 Cross Country kreeg. Dat blijkt nu niet voor niets te zijn. Het merk heeft de naam XC40 namelijk voorbehouden aan het toekomstige broertje van de XC60 en XC90. De XC40 moet tegengas gaan bieden aan het populaire segment van compacte SUV’s, wat bestaat uit onder andere de Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA.
Kerssemakers laat weten dat een XC40 heel goed zou passen in het productportfolio van Volvo. Volgens hem is het merk hard aan het werk om de boot van het nog steeds groeiende segment niet te missen. Hij wil niet zeggen wanneer de XC40 het levenslicht ziet, maar dat-ie er komt is volgens de Nederlander zeker. Op de vraag of we begin 2014 misschien iets kunnen verwachten, antwoordt hij ontkennend. “Het zal wat langer gaan duren, op de beursvloer van Detroit gaan we de XC40 in ieder geval nog niet zien.”
Wat Volvo moet met een V40 Cross Country én een XC40 is ons niet helemaal duidelijk. We zullen dit gatenvulgedrag maar toerekenen aan de tijd, er zijn immers meer merken die tegenwoordig niets anders doen dan niches vullen. (via goauto.com.au)
thomcarspotter zegt
Bah, al net zo misselijkmakend als de GLA en Q3.
De X1 vind ik dan nog het mooist uit de verf komen (alhoewel het echt geen mooi segment is!)
Maarja, dat ligt natuurlijk aan mijn smaak.
baasbas zegt
@thomcarspotter: Een X1?? Die vind ik juist niet om aan te gluren, wat een misbaksel. Q3 is ook te lelijk om overheen te pissen… De GLK is wat mij betreft de enige uit dat segment die er goed uitziet. De proporties zijn gewoon beter voor elkaar… Hij is wel duurder
tupperware zegt
@baasbas:
Dat de GLK duurder is komt ook omdat die in het segment van de Q5 en X3 valt en niet in het segment waarin de Q3 en de X1 opereren. Daar komt bij Mercedes de GLA voor.
bmwe46csl zegt
Was te verwachten, vind deze foto niet zo mooi, van achteren krijg ik het gevoel van iemand die een heel vies gezocht trekt..
betonstaal zegt
Mooi, een hoge instapper van Volvo, even tegen mijn opa zeggen.
jlm83 zegt
Leuk idee, ik hou mijn v40 cc t5 AWD wel. 5 cilinders graag.
tupperware zegt
@jlm83:
Helaas, de 5 cilinder is voltooid verledentijd. Je kan straks slechts kiezen uit een 1.5 3 cilinder of een 2.0 4 cilinder.
Zelfs de T6 is al heerlijk verwarrend een 4 pittertje geworden.
Toch zou ik deze Volvo verkiezen boven de X1 en de Q3, of hij het bij mij wint van de GLA zal de toekomst moeten leren.
jlm83 zegt
@tupperware: nee dat bedoel ik juist, de v40 en c70 ( mij te gedateerd) zijn de enige modellen waarin nog een t5 een 5 cilinder is met turbo. Laatste kans….
rob68 zegt
Hmm dat wordt lekker…
dafmaf zegt
Dus een S40 gaan we niet meer zien.
mashell zegt
@dafmaf: het wordt inderdaad tijd om dat wat meer varianten van de V40 te lanceren. Een S40 en C40 lijken me belangrijker dan een XC40.
freezzr zegt
Mooi ding, alleen voor de bruikbaarheid wel ff de kofferbak wat groter maken…
taxman zegt
Heel mooi totdat je ontdekt dat t geen schaalmodel is…
fit4fun zegt
XC60 meet 463 cm in de lengte en 189 cm in de breedte. Dus daaronder is nog genoeg ruimte voor een kleiner model. Slimme zet, oogt goed en is een snel groeiend segment. Wel jammer dat ze er laat mee komen, maar daar zal de wisseling van eigenaar ook mee te maken hebben denk ik.