Kijkgedrag in de auto: een onderbelichte vaardigheid?

Auteur: , 75 Reacties

Nee nee, dit wordt geen belerend verhaal over binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder.

Dat trucje beheerst iedereen met een rijbewijs en da’s ook niet gek, want het is dé standaardhandeling die je uitvoert voor een zijdelingse manoeuvre. Als je tenminste wilt slagen tijdens je rijexamen, want zodra het roze pasje binnen is gaat het allemaal toch wat minder volgens het boekje.

Kijken waar je naartoe wilt

Goed, da’s dus niet de crux van dit verhaal. Waar het wel over gaat? Kijken waar je heen gaat! Tijdens talloze kartheats, een slipcursus, een driftcursus en ettelijke rondjes op een grote-mensen-circuit heb ik eigenlijk maar één ding geleerd: als je naar punt A kijkt, rijd je ook naar punt A.

Op het moment dat er pal voor je iets gebeurt (een aanrijding, een voetganger die struikelt, etc.) en je remt tijdig, kijk je instinctief mogelijk naar hetgeen je juist moet ontwijken. Ergens logisch want instinctief, maar ook funest als je het obstakel wilt ontwijken. Kijk je bijvoorbeeld naar de rijstrook links of rechts van wat er gebeurt, dan schuif je automatisch een baan op. De kans dat je daarmee blikschade of erger voorkomt is dus een stuk groter. Let wel: dit leer je vaak niet tijdens rijlessen terwijl het toch een vrij essentiële vaardigheid is.

De bocht “door” kijken

Nog een puntje. Je rijdt op de snelweg en voor je ligt zo’n fraaie bocht met een adviessnelheid van, zeg, 90 km/u. Vanaf de bijrijdersstoel ziet ondergetekende in dergelijke situaties vaak hoe de chauffeur (m/v) eigenlijk continu kleine correcties uitvoert met het stuur, om maar netjes binnen de lijnen te blijven. Hoe het ook kan? Simpel! Kijk wat verder dan het einde van de motorkap en probeer je blik te focussen op het einde van de bocht. Op die manier kies je in één keer de juiste lijn en komen er, als het goed is, weinig of geen correcties aan te pas. Bovendien zie je veel beter wat er (ver) voor je gebeurt, zodat je alvast tijdig kunt anticiperen indien nodig.

Met goedkeuring van neef Dizono verwijzen we hierbij naar de MotoGP. Bij die mannen kun je goed zien dat ze niet bezig zijn met wat er vlak voor hen gebeurt, maar dat ze in plaats daarvan door de bocht heen kijken richting de exit. Zie onderstaand plaatje:

MotoGP

Overigens werkt het “doorkijken” van bochten natuurlijk ook prima op het circuit, of dat nou Zandvoort of de lokale kartbaan is. Op grote circuits zul je bovendien merken dat je veel meer ziet als je probeert om alleen door de bovenste helft van je vooruit te kijken. Er zijn zelfs racecursussen waar de onderste helft van de voorruit geheel wordt afgeplakt, puur om de cursist te dwingen om verder te kijken.

Daarmee komen we bij het laatste agendapunt.

Ver voor je kijken

Reeds aangestipt maar de moeite van het bespreken waard. Op een drukke weg in de bebouwde kom kan vooral breed kijken van belang zijn, zeker bij kruisingen en dergelijke. Ook zul je alert moeten zijn op fietsers, voetgangers en andere “zwakkere” verkeersdeelnemers die je maar beter kunt ontwijken.

In andere situaties loont het echter wel om een paar (honderd) meter vooruit te kijken. Het asfalt vlak voor je voorwielen is immers niet zo spannend en die Flying Lady op de neus zit er over 10 tellen ook nog wel, dus die zaken kun je verder laten voor wat ze zijn. Wel is het met ver kijken een stuk eenvoudiger om te anticiperen op bijvoorbeeld plotselinge files, crashes en ander leed. Bovendien zie je, mits je ver kijkt, ook alles wat dichtbij gebeurt. Win-win dus.

Nu jullie!

Bovenstaand verhaal is zo logisch als iets, maar toch zijn we benieuwd in hoeverre jullie bewust met kijkgedrag in de auto bezig zijn. Aanvullende tips en/of het ontkrachten van bovenstaande mag natuurlijk ook, mits onderbouwd.