Kijkgedrag in de auto: een onderbelichte vaardigheid?

Auteur: , 75 Reacties

Nee nee, dit wordt geen belerend verhaal over binnenspiegel, buitenspiegel en over de schouder.

Dat trucje beheerst iedereen met een rijbewijs en da’s ook niet gek, want het is dé standaardhandeling die je uitvoert voor een zijdelingse manoeuvre. Als je tenminste wilt slagen tijdens je rijexamen, want zodra het roze pasje binnen is gaat het allemaal toch wat minder volgens het boekje.

Kijken waar je naartoe wilt

Goed, da’s dus niet de crux van dit verhaal. Waar het wel over gaat? Kijken waar je heen gaat! Tijdens talloze kartheats, een slipcursus, een driftcursus en ettelijke rondjes op een grote-mensen-circuit heb ik eigenlijk maar één ding geleerd: als je naar punt A kijkt, rijd je ook naar punt A.

Op het moment dat er pal voor je iets gebeurt (een aanrijding, een voetganger die struikelt, etc.) en je remt tijdig, kijk je instinctief mogelijk naar hetgeen je juist moet ontwijken. Ergens logisch want instinctief, maar ook funest als je het obstakel wilt ontwijken. Kijk je bijvoorbeeld naar de rijstrook links of rechts van wat er gebeurt, dan schuif je automatisch een baan op. De kans dat je daarmee blikschade of erger voorkomt is dus een stuk groter. Let wel: dit leer je vaak niet tijdens rijlessen terwijl het toch een vrij essentiële vaardigheid is.

De bocht “door” kijken

Nog een puntje. Je rijdt op de snelweg en voor je ligt zo’n fraaie bocht met een adviessnelheid van, zeg, 90 km/u. Vanaf de bijrijdersstoel ziet ondergetekende in dergelijke situaties vaak hoe de chauffeur (m/v) eigenlijk continu kleine correcties uitvoert met het stuur, om maar netjes binnen de lijnen te blijven. Hoe het ook kan? Simpel! Kijk wat verder dan het einde van de motorkap en probeer je blik te focussen op het einde van de bocht. Op die manier kies je in één keer de juiste lijn en komen er, als het goed is, weinig of geen correcties aan te pas. Bovendien zie je veel beter wat er (ver) voor je gebeurt, zodat je alvast tijdig kunt anticiperen indien nodig.

Met goedkeuring van neef Dizono verwijzen we hierbij naar de MotoGP. Bij die mannen kun je goed zien dat ze niet bezig zijn met wat er vlak voor hen gebeurt, maar dat ze in plaats daarvan door de bocht heen kijken richting de exit. Zie onderstaand plaatje:

MotoGP

Overigens werkt het “doorkijken” van bochten natuurlijk ook prima op het circuit, of dat nou Zandvoort of de lokale kartbaan is. Op grote circuits zul je bovendien merken dat je veel meer ziet als je probeert om alleen door de bovenste helft van je vooruit te kijken. Er zijn zelfs racecursussen waar de onderste helft van de voorruit geheel wordt afgeplakt, puur om de cursist te dwingen om verder te kijken.

Daarmee komen we bij het laatste agendapunt.

Ver voor je kijken

Reeds aangestipt maar de moeite van het bespreken waard. Op een drukke weg in de bebouwde kom kan vooral breed kijken van belang zijn, zeker bij kruisingen en dergelijke. Ook zul je alert moeten zijn op fietsers, voetgangers en andere “zwakkere” verkeersdeelnemers die je maar beter kunt ontwijken.

In andere situaties loont het echter wel om een paar (honderd) meter vooruit te kijken. Het asfalt vlak voor je voorwielen is immers niet zo spannend en die Flying Lady op de neus zit er over 10 tellen ook nog wel, dus die zaken kun je verder laten voor wat ze zijn. Wel is het met ver kijken een stuk eenvoudiger om te anticiperen op bijvoorbeeld plotselinge files, crashes en ander leed. Bovendien zie je, mits je ver kijkt, ook alles wat dichtbij gebeurt. Win-win dus.

Nu jullie!

Bovenstaand verhaal is zo logisch als iets, maar toch zijn we benieuwd in hoeverre jullie bewust met kijkgedrag in de auto bezig zijn. Aanvullende tips en/of het ontkrachten van bovenstaande mag natuurlijk ook, mits onderbouwd.



75 reacties

Deed t op de brommer, doe t op de fiets en in de auto. Nog nooit een tweezijdig ongeluk gehad :). Dus geheel gebaseerd op eigen ervaring sta ik achter dit artikel.
Volledig mee eens. Eén van mijn grootste ergenissen onderweg is dat het (lijkt) alsof men niet eens ‘kijkt’ maar dom voor zich uit staart. Het liefst niet meer dan twee meter, dan wordt het te vermoeiend.

Ik probeer zoveel mogelijk te anticiperen, zodat ik m’n gas los kan laten, ipv boven op de rem te moeten gaan staan. Om met elkaar veilig van A naar B te komen en een rustig verkeersbeeld te houden / creëren.
@joostm91: Klopt helemaal. Veel mede-weggebruikers horen wel maar luisteren niet of in dit geval ze kijken wel maar zien niets of te weinig.
Aanvulling op de punten van deze post:
Combineer kijken en waarnemen met logisch nadenken. Ja het verkeerslicht op de kruising is inderdaad groen, maar als je nu gas geeft kom je midden op de kruising stil te staan waardoor de opstopping die er nu al is alleen nog maar groter wordt…..
En als je dan toch voor een verkeerslicht staat bij een drukke kruising is het ook een idee om wat minder afstand te houden van de auto voor je. Soms kan er makkelijk nog een andere auto tussen (soms zelfs 2!). Doe dit zeker als er bij het verkeerslicht meer banen zijn dan rijbanen ervoor en erna. Op deze manier staan misschien mede-weggebruikers onnodig stil omdat niet alle ruimte voor de verkeerslichten efficiënt wordt gebruikt.
@joostm91: Ik merk zelf vaak het omgekeerde, afgelopen weekend nog. 2 uur snachts over de snelweg terug gereden van België naar Amsterdam, om vervolgens in de stad bij het eerste beste stoplicht bijna vol door rood te rijden… De fietsers die 50m verder zonder licht de weg over staken had ik wel gezien, het stoplicht stond de gehele tijd gewoon op rood en die had ik pas 20m van tevoren door.
Gewoon gevalletje even opnieuw je zicht kalibreren voor stadsverkeer.
Niet geheel on topic, maar tijdens ski- en snowboardlessen krijg je dit ook aangeleerd. Je moet verder vooruit kijken op de piste zodat je weet hoe groot je de bocht moet nemen om anderen en/of ijsvlakken/bulten te ontwijken.
@berlinetta: als Anwärter gediplomeerd ski- en snowboard leraar kan ik dit beamen. Niets is zo belangrijk als weten wat er ver voor je gebeurt, dan heb je de tijd om te reageren.
@berlinetta: Mountainbiken idem dito. Want voor je het weet kom je verkeerd uit na een bocht of bij een ‘afstapje’…
1 woord: anticiperen. Als meer mensen dat zouden doen zouden er ook een stuk minder files en ongelukken zijn. Maar ja, niet iedereen heeft zulke goede rijvaardigheid-skills als wij Autobloggers ;-)
@str8six: altijd anticiperen dat andere chauffeurs op de weg geen ab lezers zijn
@str8six: je brengt het een beetje sarcastisch maar ik ben ervan overtuigd dat het niveau hier een stuk boven gemiddeld ligt. Voor zover mensen hier een rijbewijs hebben tenminste. Wij autobloggers hebben namelijk interesse in auto’s en autorijden en dat alleen is al de helft. De weg zit vol met zombies die het allemaal geen zak boeit. Iets wat je niks kan schelen zal je ook niet snel goed in worden.
@lekbak: ik ben niet sarcastisch hoor. Wat jij zegt weet ik wel zeker! Het is alleen zo raar omdat met een serieus gezicht te roepen. Klop mezelf niet graag op de borst ;-)
Ik heb dit hele verhaal eigenlijk geleerd van de racespellen op de Playstation. Voordat ik de bocht doorkeek, keek ik inderdaad naar het asfalt vlak voor de neus van de auto, en in in de bocht vooral naar de positie van het wiel t.o.v. de apex. Sinds ik verder vooruit ben gaan kijken zijn mijn rondes niet alleen vloeiender geworden, maar zijn mijn tijden met gemiddeld vijf seconden per rondje verbeterd. Op de Nordschleife ben ik zelfs tegen de 20 seconden sneller dan voorheen.
@edge: Grappig, ik heb inderdaad ook veel van dit soort zaken geleerd mbv racegames!
@MauritsH: ik denk de meeste jongeren wel. Alleen ben ik bang dat ze en geen realistisch stuur hadden (en met de hedendaagse games wordt dit nog steeds beter) en dat het need for speed was ipv project cars, dtm masters of iets dergelijks…
@peug206: Ik heb mijn stuur alweer een paar jaar geleden gemold (glas water eroverheen), maar ik speelde vooral F1 Racing Simulation (prima spel, kent niemand), GTR2 en Sports Car GT, allemaal op de PC. Voor die nieuwe games heb je meteen een pc van 1.200 euro nodig…
@MauritsH: pc van 700€ is voldoende, mits je de juiste componenten koopt. Daarnaast zijn ze ook voor console verkrijgbaar. Als je nog een nieuw stuurtje zoekt: logitech g29 is echt een topper;-) met mijn 1x op het circuit vind ik het echt realistisch om daarmee te racen (al heb ik dan wel weer zo’n dure pc)
@peug206: Jij als PC-gamer zult begrijpen dat ik niet ga racen op een console ;)
@mauritsh: ik had naast mn pc ook een xbox 360 en een ps3, en snap die hype niet helemaal. mijn g29 is ook geschikt voor ps3/4, en is ook echt tof om dan te racen met de exclusives. al moet ik zeggen dat een triple monitor toch wel net ff wat vetter is om op te spelen.. :-)
@peug206: Dat laatste zinnetje inderdaad ;)
@peug206: Ik heb het inderdaad zonder stuurtje geleerd. Nja, het laatste stuurtje dat ik heb gekregen was deze (https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41AJ1WRJ3VL.jpg) van MadCatz voor de Nintendo 64. Maar alle serieuze racegames heb ik met de controller gespeeld omdat ik de ruimte niet heb voor een opstelling met een stuurtje en/of racezitje. Desondanks heeft het mij toch wel geholpen, want zowel op de weg als op de kartbaan en die ene keer dat ik op Zandvoort heb gereden heb ik er veel aan gehad.
Bij motorrijlessen wordt dit er dus wel ingehamerd. Dus ik doe het altijd. Maar toch, de meeste mensen in een auto kijken misschien wel, maar zien dan alsnog niks…
@trustmeiamanengineer: precies. Was zo’n beetje het eerste wat ik leerde bij mijn motorbewijs.
2e was: wees bereid dat geeneen autobestuurder jou ziet. Ik word ook elke keer boos als er een motorrijder in mijn dooie hoek van mijn auto blijft rijden; alsof ie graag donor wil worden.
@gregorius: Daarom kijk ik dus nooit in mijn dode hoek. Hoef ik me niet zo op te winden.
@trustmeiamanengineer: Helemaal mee eens. Ik ben van het motorrijden ook een betere automobilist geworden. Op de motor merk je ook dat het gewoon niet mogelijk is om de verrichtingen te doen tijdens het examen (om pionnetjes rijden) zonder de bocht door te kijken ipv naar je voorwiel. Daarnaast leer je met de motor ook niet alleen zelf veilig te rijden, maar ook op te letten of je wel op een zichtbare plek rijd voor de andere weggebruiker en om de fouten van een ander op te vangen.

Als ik soms mensen continu in de dode hoek van een ander zie rijden op de snelweg of fietsers snel achter een vrachtwagen of busje zonder zicht aan de zij/achterkant dan snap ik wel dat er ongelukken gebeuren.
Ik kijk altijd ver naar voren, om een goede overzicht te hebben, alleen mijn vrouw niet, die naast mij zit, zij wil alles corrigeren.
@dreumeltje: thuis laten dan ;-)
Sinds een tijdje mag ik 3000+km per maand rijden voor mijn nieuwe baan.
Het valt me echt op dat mensen nauwelijks afstandhouden. Je ziet het al ver voor je gebeuren, de remlichten volgen elkaar allemaal op. Terwijl ik lekker (op de rechter strook) het gas loslaat en er niets aan er hand is.
Heb al een paar bijna ongeluk gezien door dit fenomeen.
Ik wil niet klinken als het beste jongetje van de klas, maar dit zijn wel dingen die ik aanhoudt. Kijken waar je naar toe wilt, is misschien wel de belangrijkste die ik toepas. Zit er ook wel goed in bij mij.

Kijken is over het algemeen het leenwoord bij autorijden. Ik doe het niet altijd goed, maar dan let ik simpelweg niet op (snel afgeleid).

Ook toepassen als je bijvoorbeeld met twee wielen in de berm terechtkomt. Niet meteen een ruk aan het stuur geven, maar eerst KIJKEN, rustig vooruit rijden, auto laten afremmen op de motor en terugsturen.
@granlusso: die ik aanhouD
Tijdens motorrijlessen wordt dit er dik ingeramd, kijk je naar de pion, dan ga je er over heen. wil je tijdens een slalom om de pionnen heen? kijk dan over de pionnen heen. Op de motor wordt het pijnlijk duidelijk hoeveel het kijken uitmaakt, kijk je ergens naar dan ga je er ook daadwerkelijk heen, op de motor nog meer dan in de auto.

Zeker integreren in de rijlessen en in het rijexamen, kunnen de aanrijdingen wellicht beperkt worden, waarmee de verzekeringspremie ook weer kan dalen! Win/Win lijkt mij?
Klopt absoluut. Is dan ook les 1 met motorrijden.
Ook belangrijk, kijk niet (of iig nauwelijks) naar de auto voor je. Zeker in de file is het veel effectiever om “door je voorligger heen” te kijken wat er 3 of 4 autos daarvoor gebeurt. Je gaat dan onbewust automatisch meer afstand houden en kunt veel soepeler de auto laten rollen. Helaas krijg de dan wel weer te maken met malloten die vinden dat ze best dat gat van 1,5 autolengte weer op kunnen vullen door van baan te wisselen in Nederland…
@thisguy: dat is ook mijn tactiek. Maar dat werkt alleen bij ervaren bestuurders, bij vakantieverkeer (waarschuwing: eind van de week is het weer raak!) kun je niet voorspellen wat ze doen, helaas komt bij het onervaren vakantieverkeer onnodig hard remmen relatief vaak voor.
@mashell: van iemand die doorrijdt kun je tenminste verwachten wat hij gaat doen. Die twijfelaars en schildpadden zijn m.i. de gevaarlijkste mensen op de weg, die veroorzaken de vreemdste capriolen op de weg
@thisguy: toen ik dit vorige keer riep werd ik bijna gevierendeeld omdat ik blijkbaar bijdroeg aan het bumperkleven. Het is in Nederland nou eenmaal zo dat je niet anders kan met idd mensen die hem er tussen proppen op het moment dat er 1,5 auto tussen kan.
@gulli: Ik snap dat dus niet. Wat wil men dan? Vastlopen achter de volgende auto die net zo snel rijd? Het gaat echt niet sneller of ik nu 10 meter of 60 meter afstand houd. (Sterker nog, omdat ik niet elke keer hoef te remmen als de voorligger weer eens moet vertragen kunnen we allemaal veel sneller door rijden).
Als rijinstructeur kan ik garanderen dat dit zeker een essentieel onderwerp is voor het behalen van je rijbewijs en geen enkel onderdeel wordt overgeslagen. Al het bovenstaande behandel ik tijdens alle lessen!
Mijn vader keek soms te lang naar vrouwen op de stoep, toch 2x een domme kop-staart botsing daardoor gehad
Mijn kijkgedrag is uitstekend. Vooral naar uitstekend vrouwelijk schoon in de file. Kijken mag. Kijken moet. Kijken is lekker. O shit, we rijden weer!
Als er 2 auto’s voor mij rijden en de voorste begint te remmen (3de remlicht)dan begin ik ook te remmen
@rob5nismo: is o jij bent zo’n irritante weg gebruiker. Niet remmen maar POOT VAN HET GAS. Als je voldoende afstand houd hoef je niet te remmen.

Op de snelweg rem ik nooit. (tenzij er een Duitser voor je zit) ik kijk naar de 3e A 4de auto voor mij. Zodra daar de remlichten aan gaan of de auto achter hem dichter bij komt heb ik de voet al van het gas. Ja ik kruip dan naar mijn voorligger maar in 9 van de 10 gevallen voordat het bumper kleven wordt, is mijn voorligger al weer weg van mij aan het rijden.
@arjontje: op de snelweg doe ik dat ook niet dan is het gas los en laat maar rollen
Wat een nonsens! Echte sportieve rijders zitten zo laag dat als zij door de bovenste helft van de voorruit zouden kijken ze alleen zon, maan, sterren en wolken zullen zien.
Mijn rij-instructeur was een flapdrol maar hij heeft me wel goed lesgegeven. Hij zei ook nadat hij me de eerste keer moest corrigeren “waar je naar kijkt rij je tegenaan, daarom reed je net bijna de stoep op omdat je bang was dat je hem zou raken”. Was ook meteen de laatste keer dat hij me moest corrigeren.

Overigens probeer ik tijdens het rijden altijd te onthouden waar iedereen zich om me heen bevindt. Op weefvakken (A16/A15 bijvoorbeeld, of A12/A20) heb je meerdere plekken waar je kunt kiezen om in of uit te voegen. Als je een beetje weet waar iedereen zit heb je tijdens het uitvoegen meteen het idee waar diegene zit die je niet meer kunt zien; in je dode hoek dus. Dit ‘derde oog’ heeft me al meerdere malen geholpen bij onoverzichtelijke situaties. Dan haal je nog even een rijtje vrachtwagens in voordat je uitvoegt en dan denk je, ik zag toch net nog een rode Fiesta? Juist die was er eerder dus al afgegaan en rijdt nu schuin achter je.
@gulli: Wat ik wel grappig vind, dat als jij op de meest linker baan rijdt en je een auto inhaalt die op de middelste baan rijdt, en je dan weer naar de middelste baan wilt gaan terwijl de auto op de middelste baan ook een baan naar rechts is gegaan. Dus als je in je spiegel kijkt voordat je weer naar rechts gaat verwacht je die specifieke auto, maar hij zit niet in je gezichtsveld omdat hij ondertussen een baantje is opgeschoven. Kijk je vervolgens in je dode hoek, zit ie er ook niet. Dan ga je toch twijfelen of je wel goed gekeken hebt en niet per ongeluk die auto van de weg beukt.
@dieselbougie: Haha ja dat zijn de betere wtf-momentjes. “Die gast móét hier toch ergens rijden?!”
Nog een puntje aan toe te voegen. Ver achter je kijken als je naar de linkerbaan gaat. Ook al is er niemand 500 meter achter je. Er kunnen mensen sneller aan komen dan je verwacht. (Vooral op de autobaan in Duitsland) heb er namelijk een schijthekel aan als ik lekker 200+ rij en iemand gaat met 110 een vrachtwagen in halen. Ik kijk echt wel 2/3 keer voor ik daad werkelijk ga. Goed kijken is het halve werk. Ik rij zelf ongeveer 100.000 km per jaar en wat ik soms zie gebeuren op de weg is echt niet te filmen.
@audirick1995: Precies dit! Ik rij voor m’n werk in veel snel spul, en mensen schieten soms met 80km/u opeens naar links, als ik met 150/160 op de cruise control rustig aan kom rijden. Anticiperen, ook naar achteren!
@stefanodibosso: 150/160 valt volgens mij niet onder rustig rijden. Ook niet met een cruise control.
@jandevries: heerlijk tempo om te cruisen, kan het iedereen aanraden
@jandevries: Niks mis met 150 km/u hoor, zeker als je alleen met autorijden bezig bent. 30x veiliger dan al die dwazen die met 100 km/u voor zich uit zitten te staren.
@audirick1995: Niet? Jammer.
Als je zoveel rijdt zou je best eens een dashcam kunnen overwegen.
@madmarky: kerst komt er aan dus misschien ook wel een dashcam :p
@audirick1995: je kunt niet echt verwachten dat men rekening gaat houden met die paar Schumachers die zo nodig 200 willen rijden. Dat je hard rijdt is prima, maar dat betekent ook dat je soms hard moet remmen.
@r3fl3x: het probleem zit hem er in dat mensen pas in hun spiegel kijken wanneer ze van baan veranderen. Je zou eigenlijk om de zo veel tellen in je spiegel moeten kijken. Dan weet je ook meteen welk verkeer snel op je af komt en of je dus veilig naar links kan of niet. Zo veel mensen die hem er gewoon voor gooien zodat jij in de ankers moet. Mensen snappen ook niet dat dit hinder is terwijl zij een bijzondere manoeuvre uitvoeren…
@r3fl3x: je hebt zeker gelijk! Maar het is ook voor je eigen veiligheid. Als iemand met 200 bij je achter op knal kan je het meestal niet na vertellen. De hard rijder wel.
Dan nog je weet je niet de reden waarom iemand zo hard rijd. (Vaak is het onnodig hard rijden) maar goed een ongelijk voor komen is beter dan in je recht staan vind ik. Ook is ver achter je kijken belangrijk voor hulp diensten er snel door te laten gaan. En in een file ook belangrijk als er een motor tussen door rijd dat je even een stukje uit elkaar gaat dat hij er makkelijker door kan. Vind dit gewoon puur een stukje respect om elkaar de ruimte te gunnen. Veder ben ik het echt wel met je eens. Maar ik wil voor iedereen zo veel mogelijk ruimte maken. Vind ik zelf ook fijn (vooral als ik hard rij) hard rijden is leuk. Maar hou er altijd rekening mee dat een auto ook een moord wapen kan zijn als je niet goed oplet.
@audirick1995: bah wat zijn we het eens :-p Niets irritanter dan iemand die met 90 een vrachtwagen moet gaan inhalen net als jij er aan komt rijden hoor. Maarrr… 200+ vind ik toch wel een buiten categorie. Je ziet een auto aan de horizon en voor je het weet is ie al bij je. Moeilijk in te schatten vind ik zelf, ondanks je goede gedrag met vaak en zorgvuldig spiegelen. Paar keer in Duitsland een bumperklever gehad, terwijl ik zelf met 170 een vrachtwagen aan het inhalen was. Lift dan even en je kunt er langs zou ik zeggen.
Dit werd door mijn rijinstructeur er juist ingehamerd, dóór de bocht kijken, niet naar het paaltje dat halverwege staat. Helpt enorm
Teveel bestuurders én fietsers kijken af en toe naar beneden, laten hun gezicht belichten. Dat is mijn ervaring met kijkgedrag, en het is geen positieve…
@dare2think: Ik ben daarom een groot voorstander van de 1e keer een boete, 2e keer rijbewijs kwijt. Vooral in de auto, want daar ben je een groot gevaar voor een ander.
@evian: Geweldig idee! Meteen het fileprobleem ook opgelost! Wordt wel druk in t OV.
Als vrachtwagenchauffeur zijnde kan ik bevestigen dat dit er bij de rijlessen ook ingehamerd wordt. En ik moet zeggen, het rijdt ook zoveel ontspannender, ook in de personenauto. M’n vriendin zit regelmatig met een gierend hart naast me als er voor me iets gebeurt waar ik allang op geanticipeerd heb, maar zij nog niet :’)
@toempf: ik schrik ook wel eens als ik bijrijder ben, terwijl ik achter het stuur veel verder vooruit kijk. Gelukkig ben ik een slechte bijrijder en mag ik daarom meestal rijden.
Heel simpel.. weten waar je bent en zien waar je heengaat.
Ik dit alles al op de fiets, dus ik doe iets goed volgensmij
Lijkt wel motorrijles hier. Anticiperen is heel belangrijk. Niet domweg op de bumper van je voorganger blijven staren (en kleven)
Ik deed het altijd al, maar sinds ik motor rij is het een stuk verbeterd. Op zo’n motor is vooruit kijken noodzakelijk om een bocht veilig door te komen immers.
Tja, en dan komt de overheid met een reclamespotje: “een snelheidsweter rijd beter” inclusief een filmpje van een nerd die elke 5 meter op zijn dashboard kijkt.
Als chauffeur verbaast het mij nog elke dag hoe de gemiddelde automobilist rijdt: dicht op hun voorgangers, laat remmen door niet te anticiperen. Zoveel mensen zijn totaal niet met autorijden bezig. Geen wonder dat er zo vaak ongelukken gebeuren. En met de lange doordraaiers op afritten en klaverbladen zie je ook zo vaak dat mensen niet door de bocht heen kijken. Vaak stuurcorrecties terwijl ze een normale snelheid aanhouden. Nog een ergernis: hard op een kruispunt afrijden, niet kijken superlaat remmen en dan gaan ze eindelijk een keer kijken…
Meh bij motorrijles werd dit inderdaad zo vaak gezegd tot dat mijn bochten er slechter op werden omdat ik TE VER vooruit keek. Persoonlijk vind ik het hele vooruit kijken en anticiperen vrij logisch maar blijkbaar is het dat niet?

Bij MotoGP zie je trouwens ook dat sommige veel verder vooruit kijken dan andere.
Ik probeer t natuurlijk zo goed mogelijk te doen, tijdens rijles…

Maar ik had wel een stomme faalmoment eerder vandaag: Reed op de A9 richting Haarlem. Het was de bedoeling om via de A5 naar het examengebied in Sloterdijk te rijden. Ik wilde de afslag pakken. Maar voordat ik dat kon, probeerde ik nog een vrachtwagen in te halen. Bleek er nog een flinke rij auto’s erachter te rijden. Kon dus de afslag niet pakken en moest via de A9, A22, Afrit Velsen en de N202 naar Sloterdijk rijden. Gelukkig waren zowel de rijinstructeur als ik bekend met omgeving Haarlem en Velsen…

┐( ̄ヮ ̄)┌…
@toyotafortuner: ik ben blij dat ik in het relatief rustige Leeuwarden af heb kunnen rijden. In Amsterdam moeten lessen lijkt me echt een ramp.

Maargoed, je mag fouten maken tijdens het lesrijden, daar is het voor.
Eens. Leuk met artikels die rijtechniek benaderen.

Mijn bijdrage:
– Perifeer zicht. Trainen op ver kijken en terzelfdertijd door bewust te zijn van je perifeer zicht, obstakels dichtbij (putten in de weg, veranderingen in oppervlak etc) en mogelijke gevaren opzij (wild, roodrijder, losgeslagen bejaarde etc) op te merken zonder daarom je oogbollen constant te moeten bewegen en laten herfocuseren. Eens je dit onder de knie hebt, voelt het alsof je voorheen met oogkleppen reed.

– Snelheid: gerelateerd tot voorgaand, gaat het verkeer te traag en je verveelt je? Let wat meer op wat er achter je, naast je en, ja, zelfs naast de weg gebeurt. En bedenkt welke potentiële risico’s er zijn. Niet alleen blijf je scherp, als je ziet wat er allemaal rondom je gebeurt ga je vanzelf trager rijden…
Ik had een rij-instructeur, in 1993-1994, die wel aangaf, dat je door een bocht moet kijken en toen ik hem vroeg, “hoe je dat deed”, was het antwoord ook, kijk naar een verder punt aan de horizon, waar je verwacht dat de bocht ophoudt. Maar dat heb ik altijd een beetje raar gevonden, niet omdat ik het principe niet snap, maar er hoort eigenlijk nog iets bij, kijk altijd, ook op rechte stukken veel verder weg, dan die een, à twee autolengtes voor je, dus niet 10-20 meter, maar een meter of 100-200.
Anticiperen op je medeweggebruiker maakt je minder kwetsbaar, maak niet uit met welk vervoermiddel je onderweg ben.
Tijdens de verhoogde rijvaardigheidstraining, ook wel slipcursus genoemd, voor de makkelijkheid, heb ik de algehele beheersing van auto’s echt leren kennen. Slippen in de enkele keer sneeuw, is leuk, maar het echt voorkomen ervan, is minstens zo belangrijk voor je rijvaardigheid. Het voorkomt schade aan vervoermiddel, medemens en aan je ego.
Wel heb ik ervaren, dat het ook ongelegen fout kan gaan, door een bocht met twee verschillende curves in één, die niet echt opvalt tijdens het doorzien van de bocht. Maar dan nog heb ik aan de verhoogde rijvaardigheidstraining genoeg overgehouden, om niet bang de volgende rit te maken. Rustig blijven in moeilijke omstandigheden is weinigen gegeven, maar als je het kan, behoud je het overzicht veel eerder, dan dat je onrustig wordt.
Daarom hoort een verhoogde rijvaardigheidstraining bij het rijlessen pakket inbegrepen te zijn, misschien in deze tijd nog wel meer dan ooit te voren, ervan uitgaande, dat er steeds meer autonoom gestuurde vervoermiddelen op de weg komen. Mochten zij ooit weigeren en moet je zelf ingrijpen, is het kunnen ingrijpen des te belangrijker en daar heb je vaardigheden voor nodig.
Leren rijden op navigatie is altijd een overschat dingetje geweest, dat is luiheid, net als het autonoom rijden, het voegt niets toe aan de veiligheid, het verergert de stomzinnigheid van de mens.
Zouden jullie dit pagina groot in het AD, de Telegraaf etc willen uitbrengen? Namens fatsoenlijk autorijdend Nederland zijn wij u zeer dankbaar! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).