Lease maar: Fiat Tipo of Skoda Octavia

Auteur: , 73 Reacties

Value for money. Kan dat als je gaat leasen?

Bij een leaseauto denken we vaak aan een grote dikke leasebak. Een Audi A4 Avant of BMW 5-serie. Dat werk. Uiteraard is het mogelijk om te leasen in allerlei soorten en maten. Maar ergens denken veel mensen dat leasen gelijk staat aan ‘luxe’. En in veel gevallen is dat ook zo, een auto van de zaak mogen leasen is een vorm van luxe.

Maar goed, je kan tegenwoordig alles leasen. Dus als je in de positie van jonge junior-assistant-asprirant-co-auditor voor 400 euro mag leasen, kun je gaan voor een volgepakte Adam of DS3. Maar wat als je de leaseauto ook privé wilt inzetten? En je bent privé lekker bezig geweest: drie kinderen, 2 honden, vrouw in permanente joggingbroek (“Dat moet toch kunnen?”) en 4 grote Dirk van den Broek tassen. Je zult begrijpen: er moet een ruime stationwagon komen.

Wat als je wél zo veel mogelijk plaatwerk en een binnenruimte wil hebben, maar zo min mogelijk geld per maand kwijt wil zijn. Waar kom je dan op uit? Uiteraard kun je voor nog minder een nog ruimere Dacia Logan MCW of Lodgy kiezen. Maar dat is misschien wel iets te basic. Het mag wel iets moderner. Traditioneel zijn er twee merken die onnoemelijk veel waar voor hun geld bieden: Fiat en Skoda. Voor dit lease maar vergelijk zetten we de Tipo stationwagon naast de Octavia Combi.

Voor we verder gaan, een klein vergelijk:

Auto:
Fiat Tipo Stationwagon
1.4 16V 95 Pop
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business
Catalogusprijs:€ 20.185€ 23.840
Bijtellingspercentage: (2017)22%22%
Leasetarief:€378,78€404,53
Vermogen:95 pk bij 6.000 tpm115 pk bij 5.500 tpm
Koppel:127 Nm bij 4.500 tpm200 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:184 km/u200 km/u
0-100 km/u:12,1 sec.10,1 sec.
Verbruik:4,5,7 l/100km 4,5 l/100km
CO2 uitstoot:132 gram/km105 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km.

Er zijn twee dingen die opvallen. Ten eerste de prijs. Waar Fiat een stationwagen kan aanbieden voor bijna 20 mille, moet je bij Skoda toch echt 18% méér neer leggen. Dat is een groot prijsverschil. Om het erger te maken heeft de Skoda ook nog eens een driecilinder terwijl de Fiat een viercilinder onder de kap heeft. Dus voor minder geld krijg je een cilinder meer. Verder is er veel gelijk: beide zijn C-segment stationwagens met voorwielaandrijving en een zesbak.

Uiterlijk
Een Tsjech tegen een Italiaan. Als het om esthetische waarden gaat zou je denken dat de Italiaan wint en dat klopt ook. De Tipo heeft gewoon wat meer smoel. Die brede, lage koplampen en lage, open grille geeft de Tipo lekker wat présence. De zijkant is door de aflopende daklijn best goed gelukt. De achterkant is ietwat anoniem, maar ziet er ook prima uit. De achterlichten lijken rechtstreeks van de Volvo S60 af te komen (op zich geen probleem, ze staan goed) en strak van achteren zie je dat het dak iets lager is in de midden sectie. De Skoda is precies wat je er van verwacht. Gewoon een heel nette en strakke stationwagon. Alhoewel de Octavia verre van lelijk is, zou je hem kunnen typeren als een tikje saai. Daar heeft Skoda aandacht aan besteed: de koplampen vertonen sinds de facelift overeenkomsten met een W212-generatie van de Mercedes E-Klasse.

Fiat en Skoda

Interieur
Ook hier lijkt de Tipo geen steken te laten vallen. Het dashboard is keurig, alhoewel misschien een beetje kaal. Houd er mee dat de afbeeldingen van een luxere uitvoering zijn. Het is zeker geen verkeerde werkplek, maar je hebt niet het gevoel jezelf verwend te hebben. Hier lijkt de Octavia iets in te lopen. Ondanks dat het er nog saaier uitziet dan in de Fiat, toont het allemaal iets volwassener en duurder, wat de auto ook is.

Fiat en Skoda

Uitrusting
Hoeveel heb je nu werkelijk nodig op een stationwagon? Een goede airconditioning, stereo met AUX-input, boordcomputer en voor,- hoofd- en gordijnairbags zitten er bij beide modellen altijd op, (alhoewel de Tipo wel iets minder veilig is onder de streep). De Fiat beschikt over ‘hill-assist’ en een heuse verlichte make-up spiegel. De Skoda slaat hier ongelooflijk hard terug met een uitrusting waarvan je zegt: ja, dat is op zich wel handig. Denk aan een middenarmsteun vóór, lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel en pookknop, cruise control, regen- en lichtsensor, bluetooth-connectie en drie dimmende spiegels.

Rijden
De oplettende lezer heeft al gezien dat er een verschil is betreft de motoren. Niet alleen qua aantal cilinders, maar ook qua blaasinstrumenten. De Skoda beschikt over een turbocompressor. Dat wil niet zeggen dat het nu ineens een zeer snelle auto is, maar je hebt 200 Nm al bij 2.000 tpm tot je beschikking. De prestaties zijn gewoon acceptabeler dan bij de Fiat. Dit betekent dat je lekker mee kunt komen met het verkeer. De Fiat heeft véél minder koppel en levert dat ook nog eens een stuk hoger in de toeren. Qua wegligging hoef je verder geen spannende verassingen te verwachten. Comfortabel doch degelijk transport.

Fiat en Skoda

Conclusie
Het is duidelijk dat je voor €400 p.m. (in het geval van de Fiat zelfs minder) een prima stationwagon kunt leasen. Dat je dan ergens concessies moet doen is duidelijk. Het liefst hebben we de uitrusting van de Skoda en diens turbo op het aantal cilinders van de Fiat met diens koetswerk. Nu kun je de Skoda met meer cilinders krijgen en is er bij Fiat ook de mogelijkheid om te upgraden naar een T-Jet motor plus een rijkere uitrusting. Uiteraard schieten de leaseprijzen dan wel omhoog.

Kortom: twee heel verantwoorde keuzes, maar voor welke kies jij? Laat het weten in de comments welke en vooral: waarom!



73 reacties

De Octavia met zo’n lelijk front? Nee, dan maar een iets mindere uitrusting en een mooie Fiat onder m’n bips.
Voor mij de Fiat. Deze ziet er best guitig uit. De Octavia vind ik persoonlijk erg saai (en lelijk).
Heel eerlijk? Dan kies ik de Škoda…en ik ben totaal geen VAG-fan!
Hoewel de Fiat wat meer vreugde uitstraalt ga ik toch voor de strakke Tsjech. Vooral het interieur van de Fiat vind ik er wat rommelig en onsamenhangend uit zien, dan maar 1 cilinder minder.
Doe mij maar de Tipo. De Skoda is een stuk onaantrekkelijker geworden na de facelift
Ik heb aan mezelf beloofd nooit (meer) een 3 cilinder te kopen,dus voor mij de Fiat graag.
@vvti: waarom niet, als ik vragen mag? Afgelopen een testrit gemaakt in een Frans 3 cilinder torretje, en dat beviel eigenlijk best goed! Ondanks ruim 30 pk minder dan mijn huidige auto voelde het een stuk vlotter dan de 318, maar die is dan ook al 13 jaar oud.
@2wheeler: de constante onbelans ,zeker bij stationair toerental was in het begin licht storend. Maar des te langer ik de auto had (2 jaar en nieuw aangeschaft) des te meer ik me eraan stoorde.
@vvti: ah duidelijk! Daar had ik ‘m te kort voor mee. We gaan het zien, ik ben van plan de Cactus te gaan leasen. Zal erop letten bij de volgende rit!
@2wheeler: mijn schoonvader had een cactus automaat. Echt waardeloos want die schakelde erg sloom en met een soort pauzes net als een smart. Die ontnam al het rijplezier. Verder een erg leuk model en rijdt voor de rest prima! Mocht je voor de handbak willen kiezen, dan er vooral voor gaan :)
Los van uitstraling: met de lengte van de gemiddelde NL man in gedachten zal het meubilair van de Skoda vermoedelijk beter bevallen.
@poursuivant: ik ben 1,98m en moet zeggen dat de Tipo mij zeer verraste qua zit. Helaas wegens een hoge BPM inschaling valt de positionering niet erg gunstig uit voor deze Tipo’s :(
@vetnek: Dat valt me dan mee. Natuurlijk ervaart iedereen dit persoonlijk maar bij het meubilair in Stilo’s en Bravo’s vond ik vooral de zitdiepte altijd aan de korte kant.
Mijn eerste leaseauto was een Corsa, en mijn tweede een Polo. Leasen staat voor mij niet gelijk aan grote bakken maar eerder aan een auto met minder gez31k.
@pomoek: eens!
Waarom is een verlichte make-up spiegel nog steeds een optie?

Vraag mij dat vaak af bij opties. Waarom heeft een Renault Megane zowat standaard een achteruitrijcamera en moet je er bij een V60 een halve auto voor bij configureren…
@freezzr: premium mijn vriend, dat is premium
@freezzr: omdat ze bij Volvo denken dat de modellen nog zo vierkant zijn als een 240 station. Als je die ergens tegenaan wist te parkeren met achteruitrijden was je blind.
@freezzr: Dat is waarom ik tot voor kort Franse auto’s reed, een echt kale kom je bijna niet tegen. Nu overgestapt op Volvo, dan moet je toch een stuk beter op de opties letten. Er staan best wat kale v60’s te koop waarbij bijvoorbeeld een automatisch dimmende binnenspiegel of elektrisch inklappende buitenspiegels missen. Bij Volvo zijn het gelukkig nog wel pakketten en niet elle lange lijsten met losse opties zoals bij de Duitse concurrenten. Maar in verhouding krijg je bij de Franse merken echt veel luxe voor je geld, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de standaard uitrusting van een C5, daar hoef je weinig meer aan toe te voegen. Ik zou zeggen enkel een trekhaak, DAB+ en stoelverwarming (eventueel leer) en je hebt een fatsoenlijk aangeklede auto staan.
@willeme Bij welke partij zijn de prijzen opgevraagd?
De Fiat zeker en vast. Ziet er gewoon beter uit. Alhoewel de Skoda waarschijnlijk ‘duurder aanvoelt’.
-edit: klopt helemaal, is aangepast! Dankjewel!-

Voor het oog de Fiat, dat vind ik werkelijk waar een prachtige auto. Aan de andere kant verwacht ik dat motorisch de Skoda beter zal rijden gezien het koppel en dat je daardoor wat meer rust hebt. Dus mijn keuze hangt af over “hoe slecht/goed” rijdt de Fiat nu eigenlijk.
@jack_abarth:

De Tipo in 1.4T-jet komt op hetzelfde aanschafbedrag als de genoemde Skoda, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat het leasebedrag vergelijkbaar zal zijn. Voor mij de Fiat dan.
@jack_abarth: nu maakt het in de lease niet zoveel uit, maar ik vraag me serieus af hoe lang zo’n opgevoerde 3 cilinder meegaat. Die heeft veel meer te lijden dan die Fiat-motor.
Het aantal cilinders is compleet onbelangrijk. Hoewel de Octavia berijder bij mij een fout imago heeft (wannabee Audi haantjes) zou ik toch voor de Octavia gaan. Want de Tipo is van het zelfde merk is het zelfde soort auto (gemikt op goedkoper dan de rest van de markt) als de Palio. En dat wil je toch echt niet.
@mashell: en de Palio is al een jaar of 10 van de markt bij ons. Vooroordelen iemand…? ;-)
@futse: vooroordelen of ervaringen uit het verleden beiden niet veel hoop voor de toekomst?
@mashell: ja ach, VW heeft ook eens een Braziliaans modelletje hier proberen te slijten, zonder veel succes. Meestal zijn die wel bere sterk. Ik had ooit een 127 Brasil en dat ding was en is niet kapot te krijgen. De huidige eigenaar rijdt er zelfs regelmatig z’n rondjes mee op Zandvoort.
De nieuwe Tipo komt overigens uit Turkije waar ie waarschijnlijk naast de Doblo gemaakt wordt. Dat is overigens ook een best beestje. De koets tordeert nogal, maar loeisnel met een 2.0l diesel.
@mashell: mijn palio rijdt na 18 jaar nog steeds prima en geen enkele noemenswaardige problemen. Je weet dat hoe gek je ook doet hij kan het aan, nou helpt het ook dat hij voor Brazilië ontwikkelt is. Zuinig is die niet, maar prestaties zijn bovengemiddeld! Kortom een erg betrouwbare auto!
Skoda, want niet italiaans
@airc: Fiat want Italiaans.
@airc: nu staat VAG nu ook niet bekend om betrouwbaarheid. Als je dat wel denkt dan zou ik eens onder je steen vandaan komen!
@airc: troost je, deze Fiat komt uit Turkije.
Doe dan maar een Tipo 1.4 T-jet business, dat zal motorisch een stuk beter zijn en de uitrusting is prima. Met 20k per jaar kan de looptijd ook naar 60 maanden en dan zit je bij Leaseplan op €409,-.
Overigens heb je voor €420 daar een Octavia 1.0tsi met dsg en 8 inch navi, ondanks dat het een suffere auto is zou ik die nog liever hebben. Die 20 euro lap ik er dan zelf wel bij in de maand.
Skoda, Fiat oogt voor mij toch wat te kinderachtig
3 pitter met 200nm of 4 pitter met 115nm. Keus snel gemaakt!
@dutchdriftking: doe mij maar een 4 pitter met 400nm
@dutchdriftking: een 6 cilinder
@lekkerlinksrijden: die heb ik dan ook. Wat nou 1.0, gewoon 2.8!
Ik denk dat de Skoda op elk vlak superieur is aan de Fiat. Oogt wat saai though. Toch zou ik voor de Skoda gaan. Gewoon op elk vlak beter…
De fiat is een stuk mooier maar 127nm bij 4500tpm, echt schandalig. Dan liever de 3 pitter met een bromuitlaatje, klinkt ook nog leuk
Ik vind de Fiat de mooiere auto en heb meer met het merk Fiat dan met Skoda. Alleen de motor is wel een punt dat mij laat twijfelen. De 1.4 16v heb ik in de punto en voldoet, maar is daar al geen race-monster. In een stationwagen lijkt het mij echt wat te weinig…
Als de Octavia en de Tipo van de zijkant met 50 km/h worden aangereden (NCAP), hebben je kids 26% meer kans van overleven in de eerste. Lijkt me dus duidelijk.
@inoh:
En als er een betonblok van vijftig ton op je dak valt?
Knap, 95 PK uit een 1.4! De tering hé
@sjaakjwt: Bij de 1.0 TSI in de Octavia 115pk ;-)
@sjaakjwt: zonder turbo is dat zo slecht nog niet
Een pre-facelift Octavia als dat gaat… De ‘nieuwe’ front kan ik echt niet weerstaan…bah!
De Tipo is ziet er leuk uit, het interieur helaas wat kaal, maar zal niet aan de Octavia kunnen tippen als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid…
@sulobb: je bedoeld niet kunnen weerstaan als in “Ik kan Katja Schuurman niet weerstaan en nu mag ik van de rechter niet meer bij haar in de buurt komen”? Bijzonder, eigenlijk hebben we nog niemand gezien die dat nieuwe Octavia front ook maar een klein beetje mooi vond maar jij kunt het niet weerstaan. Ik zou zeggen, geef toe aan je verlangens, je hebt de lol van je leven totdat je bij de rechter komt.
@mashell: haha, moest ‘aanstaan’ zijn…
Natuurlijk de scoda octavia onwijs goede auto.
Deze keuze op een autoblog is zoiets als een sommelier vragen of Canei of J.P. Chenet de voorkeur heeft. Ja sorry hoor, mar deze motoren hebben óf te weinig cilinders óf te weinig vermogen. Als je auto alleen maar een besparing in de huishoud kosten mag zijn, moet je een andere hobby zoeken.
Dat gezegd hebbende, de Fiat is het minst Vinex dus die dan maar als het echt moet.
@peugeotgti:

Hooghartig lullen is zoooooo pauper ..
@lincoln: en net zo makkelijk als simpel sarcasme!
De tipo natuurlijk
Grote fan van Italiaanse auto’s maar in dit geval zou ik voor de skoda gaan.
Ik denk dat de Tipo qua concept beter te vergelijken is met de Rapid, maar die heeft dan weer geen SW. Als absolute Fiat-gek had ik nooit verwacht dit ergens te typen, maar in dit geval zou mijn voorkeur dan ook lichtelijk naar de Octavia gaan. De Fiat is wat mooier, maar de Oc is gewoon veel meer auto voor iets meer geld. Heb overigens nog niet in beide auto’s kunnen rijden. Wie weet dat ik dan alsnog voor de Fiat zou gaan.
Absoluut de Skoda. Don’t get me wrong: De neus ziet eruit alsof de designer zijn 5 jarige zoontje een Mozaïek heeft laten maken van snippertjes, hij raakte alleen wat snippertjes kwijt. Wat overbleef was een verknipt gezicht. Maar wel ben ik iemand die jaarlijks 45k rijdt en daarmee het interieur zo bijzonder hard is gaan waarderen. Ik zou geen auto kunnen kiezen die er van binnen niet goed uitziet of dat niet kwalitatief hoogwaardig aanvoelt. Als puntje bij paaltje komt, is het best mogelijk dat ik interieur boven exterieur zou kiezen. Innerlijk boven uiterlijk anyone? Dan hebben we het nog niet eens over het belang gehad van praktische opties.
Sowieso zo n prachtige fiat tipo!
Ik heb met deTipo sedan gereden en was aangenaam verrast door de kwaliteit.
Niet de de vlotste met deze motorisatie maar in mijn simpele beleving een stuk soepeler dan de testrkjder hier poneert en goddank niet dat neurotische schriele 3 cilinder geluid, alsof je met een staafmixer aan het pureren bent.
Enorm succes in de Turkse taxiwereld, maar dat zullen allemaal mensen zijn die geen kaas van auto’s hebben gegeren.
Geen VAG rommel voor mij en Fiat? niet voor die prijs, in dit segment.
Wat dan wel ? > Opel Astra
Wat een pech heb je om uit deze twee karren te moeten kiezen.
Net zoals al die arme mensen die niet meer kunnen uitgeven dan een auto uit het A segment.
Brrrrrr.

Geen moderne jonge Benz, geen hippe Mazda 3, geen kekke Mini countryman S.
Als er echt geen andere keuze is dan zou ik gaan voor een Citroën C4 cactus. Het is geen station, maar het bied wel enige ruimte voor bagage.
100% de tipo. Mooie wagen hoor. Ben benieuwd of ze die gaan verkopen..
@clarkson: ik denk wel dat verkopen de insteek was toen ze de wagen gingen bouwen ;)
De Octavia. De Tipo doet me qua interieur wel heel erg FisherPrice-achtig aan.
Als lease-let de octavia, want het snelst, het ruimst (vermoed ik, jammer dat jullie over ruime wagens schrijven en nét niet het koffervolume vermelden) en het minst CO2 (Want in BE betaal je daar net extra belastingen voor)

Alleen jammer dat de facelift een achteruitgang is naar mijn mening. Gelukkig ben ik geen lease-let, maar gewoon eigen baas met eigen vervoer :)
De Tipo. Met een iets fijnere motor
De Tipo, een auto die je minder vaak ziet en ik durf te wedden dat de N/A 4 pitter beter rijdt dan die staafmixer. 3 cilinder rijden gewoon niet fijn, hoeveel turbo’s ze er ook aan toevoegen.
Ik zou een vergelijking met de Tipo sedan en een Skoda Rapid/Seat Toledo beter vinden.
Kan iemand mij vertellen waar die vreemde trend vandaan komt om de motorkap bijna halverwege af te snijden zoals te zien op de Fiat? Zo lelijk! Steeds meer merken die dat doen.
@phr34k: voetgangerveiligheid…
Als je het niet doet loop je de kans om in een kwaliteitskrant naar keuze een artikel te krijgen waarin links gelegd worden naar Carmageddon…

* SPLATTER BONUS *
Beide niet
“vrouw in permanente joggingbroek (“Dat moet toch kunnen?”)” – Held.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).