Lease maar: Honda Civic of Volkswagen Golf

Auteur: , 66 Reacties

Een keurige C-segment vijfdeurs: heb je meer nodig dan dit?

Het is altijd de automobiele hoeksteen van de samenleving geweest: de vijfdeurs C-segment hatchback. Voldoende ruimte om met de kinderen op vakantie te gaan, zakelijk verantwoord om mee voor te komen rijden, terwijl de kosten nog heel erg te overzien zijn. Prima combinatie.

Als we kijken welke modellen echte evergreens zijn in deze klasse, komen we automatisch uit op de Volkswagen Golf en Honda Civic. Beide modellen staan al decennialang in de prijslijsten. De Golf kwam op de markt in 1974, de Honda Civic is er al sinds 1972. Om te zien hoe de auto’s zich tot elkaar verhouden hebben we de welbekende tabel:

Auto:
Honda Civic 1.0 i-VTEC Comfort
Volkswagen Golf 1.0 TSI Comfortline
Catalogusprijs:€26.200€26.090
Fiscale prijs:€25.370€25.220
Leasetarief:€450,- per maand€420,- per maand
Vermogen:129 pk bij 5.500 tpm110 pk bij 5.000 tpm
Koppel:200 Nm bij 2.250 tpm200 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:203 km/u198 km/u
0-100 km/u:10,8 sec.9,9 sec.
Verbruik:4,8 l/100km 4,8 l/100km
CO2 uitstoot:110 gram/km109 gram/km

Wat ons opvalt
Ondanks dat Honda en Volkswagen in dezelfde klasse zitten, lijkt het alsof laatstgenoemde betere papieren heeft. Met minder vermogen betere prestaties. Dat komt door het hogere gewicht van de Civic. Is het zomaar loos gewicht of zie je het nog ergens terug? Jazeker. De Honda heeft een paar troeven achter de hand. Zo is de Civic een flink stuk langer (4,52m in plaats van 4,25) en is ook de wielbasis met 2,70m maar liefst 8 centimeter groter dan bij de Golf. Dat zijn behoorlijke verschillen in deze klasse. Ook qua bagageruimte biedt de Civic aanzienlijk meer ruimte.

Uiterlijk
De verschillen kunnen eigenlijk niet groter. Sinds de FN-generatie van de Civic in 2005 is Honda een compleet nieuwe weg ingeslagen. Vaak werd van de Civic gezegd: “Goede auto, maar wat ziet ‘ie er saai uit.” Die vlieger gaat dus al 12 jaar niet meer op. Dit is de derde versie van een ‘spannende’ Civic. Het front is herkenbaar Honda maar het meest aparte is toch die achterkant. Er is geen auto die er op lijkt. Of dat je ding is, is smaakafhankelijk, maar de Civic is zeker een originele verschijning.

Honda

De Golf is een beetje als een Bon Jovi-album. Vind je er eentje leuk, dan kun je ze allemaal wel waarderen. Uiteraard is de herkenbare C-stijl immer aanwezig. Voor dit jaar is de zevende generatie Golf even wat bijgepunt. Je moet altijd een beetje uitkijken als geel de introductiekleur is, het maakt het fleuriger dan het is. Waar de Golf duidelijk van opknapt is een setje goede velgen. Minimaal 17″ is het devies, eigenlijk.

Volkswagen Golf VIII 1.0 TSI Comfortline 5-Deurs

Interieur
Ook in het interieur twee totaal verschillende benaderingen. Zo futuristisch als voorheen is de Civic niet meer. Op zich niet heel erg, want voor sommigen was het wel een beetje over the top. Het is nu een stuk volwassener, zonder saai te zijn. In het instrumentarium zien we een grote digitale snelheidsmeter. Het was cool op een Opel Kadett GSI in 1988 en dat is het nu nog steeds.

Honda Civic Hatchback (FK

Bij de Volkswagen weinig verrassingen. Alles zit waar je het verwacht en het interieurdesign zal niemand tegen het hoofd stoten. Sterker nog, het geheel zit heel verzorgd in elkaar. Alles past precies, de afwerking is secuur en de gebruikte materialen uitstekend. In aanschaf is de Golf altijd een stukje duurder dan zijn concurrenten, maar dat zie je in het interieur wel terug.

Volkswagen Golf VIII

Uitrusting
Ditmaal zijn we niet gegaan voor de super-de-luxe uitvoeringen. Dat die uitvoeringen goed in hun spulletjes zitten is evident. Neen, vandaag kijken we specifiek naar de op-één-na-standaard uitvoering. Wat krijg je dan?

Bij de Honda begint het feest met de Civic in ‘S’ uitvoering, maar wij adviseren om voor de €1.500 euro meer kostende ‘Comfort’ te gaan. Dan beschik je namelijk over automatische airconditioning, 16″ lichtmetalen velgen, stoelverwarming, USB/AUX aansluiting, audio met 8 speakers en bediening aan het stuurwiel. De enige twee opties die je dan nodig hebt zijn het CONNECT navigatiesysteem en metallic lak.

Ook bij de Golf is het aan te raden om een stapje hoger dan standaard (Trendline) te gaan. Dat is de Comfortline. Dan heb je namelijk 16″ lichtmetalen velgen, Climatronic, boordcomputer en een redelijke audio-installatie. De verschillen zijn niet heel erg groot, maar de Honda is net wat luxer.

Rijden
De Honda is nog heel erg vers en we hebben er tot op heden nog niet mee gereden. Maar we kunnen wel een redelijk veilige aanname doen, gezien de reputatie die Honda heeft met het bouwen van motoren: Honda heeft zijn zaakjes in straatauto’s wél voor elkaar (in tegenstelling tot F1-auto’s). De Honda Civic is nu louter met turbomotoren leverbaar. Voor de liefhebbers van atmosferische VTEC toeren-monsters een deceptie, maar nu hebben we eindelijk een Civic met redelijk koppel onderin.

Honda Civic Hatchback 1.0 i-VTEC Comfort

De Volkswagen heeft namelijk zo’n driepitter onder de kap liggen. De Honda levert iets meer vermogen, maar de VW levert het eerder. Met de nieuwste Golf heeft @CasperH al gereden, bekijk hier zijn bevindingen. Prima blokje om elke dag mee door het Nederlandse verkeer te pendelen. Beide auto’s moeten 1 op 20 halen. Dat is wel heel erg optimistisch, maar met een redelijke rijstijl moet 1 op 15 geen probleem zijn.

Volkswagen Golf VIII 1.0 TSI Comfortline 5-Deurs

Kortom, twee oudgedienden die helemaal bij de tijd zijn. Ondanks behoorlijk grote verschillen liggen de kwaliteiten dicht bij elkaar. Voor welke kies jij? En vooral: waarom?

Meer leasemodellen vergelijken? Check leaseprijsvergelijker.nl.



66 reacties

Doe mij die ”saaie” golf maar, als ik in een ufo op wielen wil rijden ga ik wel naar Mars
@2505: juist. Ik ook. Die Civic is echt kansloos lelijk.
De Honda uiteraard, juist omdat het geen Golf is.
@Tenck: als Honda-fanaat zeg ik juist Golf. De civic is duurder en trager. En ziet er niet uit. Rij-eigenschappen ken ik niet, maar de Golf daarin verslaan lukt ze vast niet.
@nasty: een civic heeft achter een multilink ophanging, zie je normaal alleen in de duurdere segmenten, op de mazda 3 na uit mijn hoofd geloof ik. De golf heeft een goedkopere ophanging. Plus dat de civic een langere wielbasis heeft.Ik zet mijn geld in op de civic.
@retsok: en wat merk je er in de praktijk van ? Helemaal niks. Ja als je gaat scheuren en hoeken misschien. Dan wens ik je veel sterkte in een 1.0
@retsok: Nee hoor, de iets zwaardere motoriseringen van de Golf hebben ook gewoon multilink … alleen de muesli-edities niet. Maar goed; als ik moet kiezen tussen twee 1.0 muesli-torretjes, dan neem ik liever een Uber jaarabonnement … Jezus, beste anticonceptie ooit dit ‘droompaar’… zou dit geen vooruitgang willen noemen; zeker niet gezien hoe ONzuinig ze ook nog eens zijn !
@nasty: In dit geval laat ik de keuze niet afhangen van die 30 euro verschil in leasebedrag of het minimale verschil in prestaties (ze zijn allebei traag, ik denk niet dat ik het verschil in acceleratie kan opmerken) maar juist op het gevoel dat ik bij beide auto’s krijg. VW vind ik een gevoelloos merk met ditto rijeigenschappen. Japanse quirkyness vind ik juist weer mooi.

Tien jaar geleden had ik min of meer dezelfde keuze: een Civic Type-R (EP3) of een Golf GTI. Ben toen voor de EP3 gegaan omdat het geen Golf was ;).
@tenck:
Juist, het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
Een lease auto moet een neutraal imago uitstralen en dat doet VW ook niet meer, dus dat argument valt ook weg.
@rascalhp120: Klopt. Spannende lijnen, scherp design, allerlei soortgelijke blabla.. Ja dan hebben we het duidelijk over de Golf. De labrador onder de auto’s.
@rikus:
Ik gun je een Golf. (sarcasme modus uit)
Een keurige C segmeter zou ik deze generatie Civic niet willen noemen. Ik heb 0,niets met de VW Golf maar als ik keuze had uit alleen deze 2 zou het toch de Golf worden.

Maar als ik in de markt was voor een lease auto in dit segment denk ik dat het de Ford Focus zou worden.
Honda. Altijd al fan geweest van tegendraads zijn op z’n Japans.
ik weet het niet, maar ik wordt niet vrolijk van die kleine blokjes….
@TDI-goeroe: me too, valte ook op dat de VAG en BMW groep gewoon met super kleine cc blokjes komt, maar bv Alfa gewoon met 2.0 en 2.2 blokken mindere emissies scoort (Italiaans gemeten waarschijnlijk 🇮🇹🇮🇹)
@bischero: en Mazda, gewoon een 2.2 in een Mazda3
@tdi-goeroe: LEZEN ,er word niet gevraagd wat je keuze is ,maar tussen deze auto s .
@dijan: lees je zin nu nog eens.
Honda Civic 1.0 turbo is overigens ook een 3 cilinder.
Voor mij de Golf, Honda is me te teveel ET achtig. Daarbij is een Golf een prima propositie, niet spannend maar wel heel goed. In leaseslettenland trouwens ook veel interessanter ivm restwaarde en evt kortingen (als die doorberekend worden aan de berijder).
De Golf. Normaal gesproken vind ik de Golf iets te saai en voorspelbaar, maar in vergelijking met de Civic is het zowel van buiten als van binnen een beauty. Er is niks mis met expressief design, maar de Civic oogt in basisuitvoering al als een ricer van een jaar of 10 tot 15 oud.
De Golf. Die Honda vind ik echt te lelijk. Man, wat een rommeltje qua design zeg.
Lastig. Beide auto’s met een cilinderinhoud van een pak melk. De ene nog net een 4-cilinder, de ander een 3-cilinder. Grasmaaiers, koffiemolens, noem het maar op. Moeilijke keuze. Als het dan toch ECHT moet. Ja, dan toch de Civic. Vind ik er leuker uitzien. Om er vervolgens droevig bij te zitten als ik een beetje tempo wil maken op de snelweg.
@viezefreddyw: toen de eerste Mini Cooper in 12 seconden naar de 100 sprintte was dat een vlot karretje. Deze doen het in 10 en jij noemt dat traag? Met zo’n turbootje heb je voldoende trekkracht om de sprint in de file aan te kunnen hoor.
@Henk_he: Toen de eerste Ferrari uitkwam vonden we dat erg snel. Bizar snel zelfs. Tegenwoordig houdt een simpele diesel dat ding al meer dan bij.

Het spijt me dat ik het traag vind. Maar snelle koffiemolens ben ik nog niet eerder tegengekomen, dat is ook weer zo..
@viezefreddyw: mijn vrouw zegt ook altijd tegen mij dat ik nooit tevreden ben en altijd maar meer wil ;-)
@Henk_he: Je hebt nog gelijk ook ;-)
@henk_he: ‘sprint in de file aan te kijken’ staat niet gelijk aan ‘rijplezier’ he; en als je op de snelweg wind tegen hebt, verdubbelt je verbruik gewoon … allemaal gebakken lucht torrentjes die na 150k km total loss zijn; nee dank u !
Niet omdat er wat mis is met de Golf, maar omdat ik niet in dertien-in-een-dozijn wil rijden, hoe goed ook, zou het de Kievietsj worden.
C-segmenters. Auto’s die op hun best zijn als post facelift stations met dikke dieselmotoren. Ik zou kijken wat Seat voor dit geld bied.
@dutchdriftking: dan heb je bij vw geluk. Daar kun je al bijna 15 jaar de golf 5 als facelift bestellen.
Sorry ,maar wat is die Honda lelijk en daarbij nog duurder als de Golf ,waarvan men zegt dat die altijd te duur zijn. Ik zou ZEKER voor de Golf gaan . Sta je voor verkeerslicht met je “” Raceuitvoering ” Honda en dan trekt een Golf 3 cilinder je eruit ,Ik zou me schamen.
@dijan: duurder alles de Golf? Pfffff € 110,-, alle Jezus wat een verschil!
Een Mazda 3 graag. Daar zit tenminste een fatsoenlijke motor in. Maarja die wordt keihard afgestraft op z’n “hoge verbruik”. Terwijl die in de praktijk makkelijk 1op20 haalt, en die turboblokkies waarschijnlijk het dubbele verbruiken….
@trustmeiamanengineer: het woord waarschijnlijk maakt je argumentatie niet zo sterk.
Zo’n turbo blokje heeft ehh een turbo. Daarmee laat de wagen zich door het extra koppel gemakkelijker vlot rijden. En dat doen de mensen dus ook. Maar bij vlotter rijden verbruikt natuurlijk elke wagen maar ook wat meer. Dus ja, een downsize turbo blok verbruikt in de praktijk meer. Maar je hebt ook veel minder het gevoel in een trage instapper te rijden. Daarom kun je met een downsize turbo blok gewoon beter bediend zijn dan met de eigenlijk wat ouderwetse blokjes die Mazda levert. Zoals altijd, voor je kiest: proefrijden.
@trustmeiamaprietprater ..

Maar goed dat je geen ingenieur geworden ben dan ..
Iets anders dan anders spreekt me altijd aan maar wat maakt Honda het moeilijk om voor deze wagen te kiezen. Wát een rommelig ontwerp.
Heb de beide auto’s overwogen alleen ben uiteindelijk voor de Astra 1.0 Innovation gegaan. Qua kosten lager en afwerking in mijn ogen beter. Ondanks dat de Golf een facelift is, is het toch een model uit 2011/2012 en dat zie je toch…
@ericbeertsen: Astra, erg mooie Hatch maar hoe stuurt het? kun je lol beleven op de grens zoals in (bijna) alle Honda’s?
@sracert: ik moet zeggen dat het qua sturen me positief verrast. Besturing is sinds de nieuwe versie aardig verbeterd, in de dynamische kant. Je moet dan niet denken dat het meteen een Focus is of een Mazda3, maar het gevoel is er wel degelijk
@ericbeertsen: Goed om te weten. Veel (rij)plezier met de mooie Opel.
Doe maar maar de civic, ik heb zowel de 1.0 als 1.5 gereden, handgeschakeld en automaat. Met deze auto heeft Honda flinke stappen gemaakt ten opzichte van de vorige, hij rijdt fantastisch. Als ik toch een nadeeltje moet noemen? Het afrolgeluid, dat had wel iets beter geïsoleerd kunnen worden. Oh, en misschien de dubbele uitlaat op de dikkere uitvoeringen, dat maakt een trekhaak onmogelijk. Deze Honda zou op dit moment mijn keus zijn in deze klasse, wel in het blauw graag!
@yupyup: Helemaal mee eens. Ding rijdt fantastisch met die multilink achteras. En motoren bouwen kunnen ze wel bij Honda. Nou ja, die v/d F1 ff niet.
1op15…. dat lukt met een gemiddelde auto van 10 jaar oud ook. Wat zijn we dan opgeschoten met die hele nieuwe technieken? On topic: hoewel ik een hekel aan VAG heb ga ik toch voor de golf. Die nieuwe civic is echt niet te pruimen….
@jaso013: dat reden wij in de jaren 90 al met normale blokken zonder turbo. Qua verbruik maakt het geen moer uit, al zeker 20 jaar niet. Maar als we naar uitstoot gaan kijken waarschijnlijk wel.

Ik let er nooit op maar is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen, en nee geen dieselgate of iets dergelijks maar gewoon serieus
@lekkerlinksrijden: auto’s zijn in de loop der tijd steeds weer zwaarder geworden, met uitzondering van Mazda.
@lekkerlinksrijden: maar waarschijnlijk heb je met ditzelfde verbruik wel meer vermogen. Een moderne auto is natuurlijk op het gebied van veiligheid ook niet meer te vergelijken met een auto van 15 jaar oud. Wat betreft milieu, daar speelt meer mee dan alleen het verbruik. Denk aan fijnstof, onverbrande koolwaterstoffen, enz. De kwaliteit van de uitlaatgassen is de laatste 15 jaar wel degelijk verbeterd.
@kareljansen: in het geval van diesel is het overigens maar de vraag of de steeds fijnere fijnstof juist niet veel gevaarlijker is…
Interieur van de civic is dik in orde waar de golf er beroerd uitziet.
Uiterlijk van de civic is even wennen ja maar toch zou ik hiervoor gaan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@willeme: niet helemaal.. de golf is gefacelift en gen7 de Civic is brandnieuw.

-edit: zo, brainfart! Compleet over heen gelezen, hartstikke bedankt!-
Lekker voor de Civic gaan. Ik heb in beide gereden maar de Civic is toch iets meer auto voor je geld. Persoonlijk vind het dashboard van de Golf teveel de jaren 80 uitstraling hebben.
Civic. Hands down. Lekker tegendraads en compleet Manga met al die scherpe vouwen.
Honda Honda Honda, veel meer lol tijdens het rijden/sturen. Golf gaat altijd stuk en is veel te hoog, lijkt wel een opa auto.
Zit die Golf nou wel zo secuur in elkaar? Ik bedoel die lelijke naad net onder het infotainment systeem waar het harde op het zachte kunststof aansluit zit prominent in het zicht. De klimaatbediening zit een centimeter dieper dan het infotainment systeem. Ik weet dat he typisch VW is maar ik vind dat wel er knullig uitzien en goedkoop ogen.
Poeh lastige keuze, de Honda vind ik niet mooi en de Golf ook niet. Ik denk dat de Golf van buiten iets beter oogt en de Honda van binnen iets beter.
Ik ga toch voor de degelijkheid en kies de Honda.
zonder 1 seconde na te denken: de Golf. alleen al omdat de Civic gewoon een gedrocht van een auto is! daar wil ik gewoon niet in gezien worden. afgrijselijk!!!!
Helemaal niet nadenken, de Civic. Zo’n zaaddodende Golf kan altijd nog. Zoals anderen ook al aangeven, hou wel van die eigenwijze Japanners. Als ’t dan toch een Duitser moet worden, ging ik voor een Merc., een S-klasse of zo.
Bon Jovi… Die heeft in het laatste decennium ook niks fatsoenlijks meer uitgebracht. Zit waarschijnlijk ook zwaar aan de autotune om de werkelijke prestaties kunstmatig recht te trekken.

Mooie analogie AB ;)
100% honda
Los van een keuze, 10,8 sec naar de 100… hoe traag is dat dan?!
Lastige keuze, heb zelf ooit een Civic gehad en daar was ik tevreden mee. Maat bij mij hangen de gordijnen ook gewoon naar beneden en staat de stok op half vlag. Dus de Golf deze keer maar dan wel in een apart kleurtje. Nigeriaans groen en een Babangida chip erin.
Honda, ik doe geen zaken met oplichters.
Honda al is het alleen al voor de kwaliteit en het uiterlijk.
Eeuwige saaie bak een Golf
De honda natuurlijk top motors (f1 niet meegerekend) betere wegligging en het is geen spaceship meer maar een mooie verschijning in mijn optiek..
Omdat de nieuwe Civic wel zooooo lelijk is, de Golf maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).