Lease maar: Opel Corsa OPC of Peugeot 208 GTI

Auteur: , 54 Reacties

Sportief, compact en luxe leasen: kan dat? Jazeker!

Vaak denkt men bij een leaseauto aan typisch ‘leaseblik’. Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Polo Bluemotion of een BMW 518d. Dat is ten dele waar. In principe kun je namelijk elke auto leasen die je maar wilt. Niet alleen als werknemer is een leaseauto prettig, als eigen ondernemer al helemaal. Je weet van tevoren wat de kosten zijn en deze drukken niet zo heftig op de balans als een auto kopen. Bekijk hier wat nog meer de voordelen van leasen zijn.

Maar stel, je bent eigen ondernemer en je wil een leaseauto. Dan heb je minder te maken met wat ‘mag’ van de werkgever. Als je niet al teveel kilometers maakt, maar wel van een beetje sportief rijden houdt, dan zijn er keuzes te over. De MINI Cooper S is een beetje het schoolvoorbeeld van deze klasse, maar er zijn meer leuke opties. De enige eisen die wij ditmaal hebben is dat het een driedeurs hot hatch is met een handbak. Wij kwamen op deze twee uit:

Auto:
Opel Corsa OPC
Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport
Catalogusprijs:€36.845€33.704
Fiscale prijs:€35.995€32.930
Leasetarief:€580,- per maand€550,- per maand
Vermogen:207 pk bij 5.800 tpm208 pk bij 6.800 tpm
Koppel:245 Nm bij 1.900 tpm275 Nm bij 1.700 tpm
Topsnelheid:230 km/u230 km/u
0-100 km/u:6,9 sec.6,8 sec.
Verbruik:7,5 l/100km 5,9 l/100km
CO2 uitstoot:174 gram/km139 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 20.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Je zult zien dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is. De Opel Corsa is een standaarduitvoering terwijl de Peugeot 208 GTI een ‘by Peugeot Sport’ is. Dat is een uitvoering die helemaal af is, terwijl je bij Opel kunt kiezen voor een ‘OPC Performance Pack’. Gezien de prijsstelling zijn we uitgegaan van de dikke 208 GTI en de instap Corsa OPC.

Uiterlijk
Het voordeel van een topuitvoeringen van niet-premium merken is dat de auto er standaard al zeer smakelijk uitziet. De Opel Corsa oogt als een old-school Hot Hatch en dat is positief. De wielen zijn ietwat overdreven dik, de bodykit is zwaar aangezet en achterop huist een niet-subtiele spoiler. Zoals het heurt. Wat ook hoort: die Performance Blue lak, alhoewel rood ook erg goed staat.

Lease Maar

Bij de Peugeot ligt het er minder dik op dat je met het dikste van het dikste van de 208 te maken hebt. Tenzij je gekozen hebt voor de kleurstelling ‘matzwarte voorkant, glansrode achterkant’. We hadden liever dikkere bumpers of een grotere spoiler gezien.

Lease Maar

Interieur
Beide merken hebben hun geheel eigen interieur. Je kan zien dat van huis uit het Opel dashboard wat soberder is dan dat van de Peugeot. Dankzij dikke sportstoelen, sportstuurwiel en diverse OPC badges heb je toch het idee in een bijzondere variant te zitten, wat natuurlijk ook zo is.

Opel

De Peugeot heeft natuurlijk een kenmerkend Peugeot-interieur: bijna futuristische lijnen, een compact stuurwiel en een opgeruimd dash. Toch hebben ze net even wat meer moeite gedaan voor de ‘GTI’ experience dan Opel heeft gedaan voor het OPC gevoel. Met name de terugkerende rode details zijn erg gaaf.

Peugeot

Uitrusting
Hier zie je dat de Opel aanmerkelijk duurder is, zonder dat daadwerkelijk te zien is wáár het geld naartoe gaat. An sich is er niet zo heel veel mis met de Corsa OPC. Je krijgt standaard items als climate control, stereo met USB en AUX-aansluiting, cruise control, grote velgen, sportstoelen Xenon koplampen. Maar wat je eigenlijk wil zijn de hardcore goodies van het Performance Pack. Voor 2.000 euro krijg je 18″ lichtmetalen velgen (ipv 17″), Draxler sperdifferentieel, Koni FSD dempers en Brembo remmen. Dan gaat het al hard richting de 40 mille. Voor een B-segment hatchback…

Ook de standaarduitrusting van de Peugeot is prima voor elkaar. In tegenstelling tot de Corsa krijg je geen Xenon lampen, maar wel een navigatiesysteem. Waar de Peugeot echt afstand neemt van de Opel is de technische hardware. De Peugeot heeft namelijk wel een sperdifferentieel, aangepast onderstel, grotere remmen en alcantara sportkuipen, tegen een lagere prijs.

Rijden
De Opel Corsa OPC (rijtest) is een ambivalente auto. Aan de ene kant is de auto volwassener dan bijvoorbeeld een Ford Fiesta ST. De Corsa voelt zwaarder aan. Aan de andere kant is de Corsa OPC behoorlijk stug. Het OPC Performance Pack maakt de auto wel helemaal af, dus die vakantie naar de Cariben moet je dit jaar even laten gaan.

Opel

Hothatch-koning @CasperH heeft in alle mogelijke GTI’s gereden, dus ook in de deze twee. Eerst reed Casper in de normale 208 GTI (rijtest) en daar was hij best over te spreken, maar echt een hardcore GTI was het niet. Samen met Wouter is de 208 GTI by Peugeot Sport getest (vergelijking met de Clio Renault Sport). Leuker: ja! Helemaal top: bijna. De 208 zou een scherper randje mogen hebben. Als hot-hatch voor alledag is het overigens een uitstekend compromis.

Peugeot

Conclusie
We leven in mooie tijden als het aankomt op Hot Hatches. Voor beide auto’s valt wat te zeggen. De Corsa OPC moet je nog echt bij de nekharen beetpakken, de Peugeot is verfijnder. En als het moet, zijn beide auto’s hele praktische hatchbacks met een toegankelijke bagageruimte, plaats voor 4/5 man en prima uitrusting.

Kortom, twee pretletters van jewelste. Dan is het nu de vraag: voor welke kies jij? En vooral: waarom?

Meer leasemodellen vergelijken? Check leaseprijsvergelijker.nl.



54 reacties

Saaie auto’s rijden er al genoeg rond, dus ik ga voor de Peugeot inclusief two-tone lak. Bovendien vind ik het scherm erg laag zitten in de Opel, dat lijkt mij niet fijn als je bijvoorbeeld de navigatie gebruikt.
@Edge: heeft niet alleen de 30th edition deze two-tone lak? Kennissen van mij hebben namelijk zo eentje!
Geen van beide. Fiesta ST all the way!
@jk1993: maar dan wel de oude
@banaan7: Uiteraard! Een ST200 is fantastisch!
@banaan7: Doe mij maar liever de nieuwe 1.5L driecilinder. Lichtgewicht en veel koppel.
@fiestacruizer: maar het uiterlijk is er naar mijn mening een stuk saaier op geworden.
@banaan7: Interieur is er daarentegen 20 jaar op vooruit gegaan
@87sandyd: ik weet niet hoe het interieur van jouw 20 jaar oude Audi er uitziet?? Maar dat kan nooit veel soeps zijn….
@jk1993: exact hetzelfde idee hier.
@jk1993: of je kleed een A250 leuk aan.
Flink verschil in prijs/uitstoot/koppel en verbruik zeg. Al lijken de prestaties er niet echt onder te lijden. Maar qua prijs toch wel fors verschil. Zeker gezien het vergelijk tussen basis Opel en volle Peug. Ik vind de 208 mooier. Die zou ik dan liever hebben.
Ik zou gaan voor de Peugeot omwille van het interieur. Daar vertoef je het meest ;-) en vindt ik bij de Peugeot net wat meer bij de tijd,
Is een Mini Cooper S veel duurder dan deze twee jongens? Want die vind ik een stuk ‘dikker’ dan deze auto’s. In het bovenstaande geval zou ik kiezen voor de Peugeot. Het exterieur vind ik van beide auto’s niet mooi. Het interieur daarentegen, vind ik van de Peugeot een stuk mooier.
@e550: Cooper S is 34k kaal. Helaas is kaal daar ook echt kaal. En zijn de optieprijzen niet mals. Als je het Works pack neemt zit je al op bijna 40k.
Vind het allebei niets maar als ik zou moeten kiezen dan maar de Peug omdat die er heel wat beter uitziet. En dan ook meteen in dat zwart met rood, dat vind ik wel wat hebben. Ik zou eerder een Fiesta of Polo overwegen.
Ik vind dit moeilijker dan ik had gedacht. De Peugeot vind ik een leukere auto om naar te kijken. Alleen het interieur en dan met name de positie van de tellers en het kleine stuurtje vind ik vreselijk. Het interieur van de Opel vind ik eigenlijk bedroevend treurig er uitzien, alleen wel mooiere tellers en stuur hebben.

Doe de Peugeot maar. Ondanks zijn minpunten waar ik totaal niet mee zou kunnen leven.
@viezefreddyw: wanneer je de Peugeot start heb je een sfeerverlichting lijntje bij de tellers.
en dan moet je de bovenkant van je stuur daarop afstellen en dan pas je je stoel aan . & dan rijd het perfect.
@kara: Ik weet het. Maar ik vind het niet mooi, alles behalve. Ik kan er maar niet aan wennen.
@viezefreddyw: Ik snap wat je bedoelt. Het is ook 1 van de eerste Peugeot’s waar het bij is toegepast. Heb je wel eens in de nieuwe 3008 gereden? daar voelt het heel wat beter dan in de 208.
@kara: Ik heb nog niet eerder in een 3008 gereden. Maar bij de 308 vond ik het ook al vreselijk, net als bij de 208. En bij een redelijk forse auto als de 3008 hoort in mijn ogen een wat groter stuur met dito klokkenspel.
De Peugeot. Mooier, goedkoper, beter interieur, iets betere prestaties, beter verbruik en vol behangen met opties. Eigenlijk een no-brainer dus.
@kilum: dit dus! Bijkomend is hij ook nog eens goedkoper. Belangrijkste punt is nog wel dat je niet bijdraagt aan de tenenkrommende “it’s a German” campagne.
Het dashboard bij de Opel oogt trouwens wel vreemd, het lijkt iets uit het midden geplaatst zijn naar rechts. Ervan uitgaande dat de pook en dat dopje op het dashboard in het midden zitten.
Ik blijf de Peugeot 208 een leuke auto vinden terwijl de Corsa mij niks doet. Voor mij de 208 GTI dus, en van het geld dat je bespaard kan je dan mooi een Sparco stuurwiel kopen.
De Peugeot met zwart rood kleurstelling
De Peugeot vind ik mooier en de cijfers zijn ook beter. Eenvoudige keus dus. Maar het liefst had ik eigenlijk de vorige Fiesta ST.
Peugeot! Op papier en looks beter. Rare snuit heeft die opel.
Geen van beiden.
Persoonlijk gaat het mij vooral om de rijeigenschappen (nogal belangrijk voor wie dit type auto koopt, tenzij je het enkel voor de looks doet, maar dan kan een goedkoper model ook wel). Heb verschillende tests gelezen en wat testritten gedaan en uiteindelijk de Ford Fiesta ST gekocht (geleverd 7 jan 2017 en dus met herwerkte en iets comfortabeler vering).
Indien ik echt tss deze 2 moet kiezen wordt het de Peugeot 208 GTI, enige minpunt tijdens de test bleek het hee harde onderstel te zijn, de OPC voldoet (niet gereden, wel over gelezen), als ik het mag geloven, op rijeigenschappen helemaal niet.
Ook belangrijk, voor mij en ik denk voor elke ietwat sportieve chauffeur, is dat het edc uit kon geschakeld worden, dat beperkte de keuze al behoorlijk, want ik denk dat de ST de enige was waarbij het mogelijk is.
Wel irritant dat je het elke x opnieuw moet doen wanneer hij gestart wordt, maar beter dan niet uitschakelbaar.
ik bedoelde uiteraard het esp^^…
@xytras: Hallo mede Fiesta ST eigenaar! Welke opties heeft jouw ST?
@jk1993: ik heb maar 2 opties: ST2 met velgenpack (uiteraard) en navi, de rest, zoals automatische koplampen of achteruitrijsensors/camera vond ik eigenlijk nutteloos. Toen wist ik wel nog niet dat je dashboardverlichting permanent aan staat en je dus niet direct door hebt dat je lichten niet op staan wanneer het donker wordt :p
Zéér tevreden over de auto, comfortabeler dan ik dacht (had er mij tijdens de testrit iets teveel op gefocust denk ik) en ondanks geen minimalistische radio eigenlijk toch best makkelijk te bedienen. Alleen de airco vind ik wat futloos. Blauwe gekozen btw
@xytras: Mooie dingetje! Mijn ST staat op autojunk, moet je even op mijn naam klikken en dan kan je verder naar mijn fotorapportage (als je interesse hebt natuurlijk) :)
@jk1993: Pfoee wat een wagen! Mede ST rijder hier
@todaytomorrow: Thanks, rijd voortreffelijk. Kleurkeuze was grijs, wit of zwart. Uiteindelijk voor storm grijs gekozen, die kleur is niet leverbaar op de gewone Fiesta, dus des te bijzonderder :)
@xytras: Ook toendertijd een ST gekocht. Interieur is echt niet best van de Ford maar verder in alles is de auto beter dan deze 2.
@87sandyd: interieur valt, ondanks overdaad aan knoppen nog best mee, het kraakt iig niet, maar de harde plastics van de console zijn idd niet meer van deze tijd.
-edit: nutteloze bijdrage-
Makkelijke keuze. De Peug. De Peugeot scoort gewoon op alle plekken net wat beter. En ach xenon lampen maakt me niet zo veel uit als die missen
De 208, leuk modern bommetje.
De Opel Corsa associeer ik toch meer met de Asito schoonmaker, al zullen die vast geen opc-kit hebben.
Geen van beide, ik vind ze beide lelijk.
Enkel de Opel heeft een mooi blauw kleurtje.
Geef mij maar een Mini Cooper S van de vorige generatie.
Moeilijk, ik vind ze allebei erg leuk. Peugeot heeft op de Franse B-wegen uiteraard de beste wegligging en daar rijd ik erg graag met zo’n bommetje. Fiesta nee niet mijn smaak, alleen de naam al. DS3 is ook leuk met 200pk+ het blijft moeilijk.
Qua betrouwbaarheid zou ik voor de Opel Corsa OPC moeten gaan maar dan zou ik wachten op het nieuwe model. De Peugeot 208 GTI vind ik een geslaagde auto voor het geld maar heeft helaas wat veel kwaaltjes.

Ik zou een bijna nieuwe FORD FIESTA 1.6 ECOBOOST ST2 kopen voor nog geen 20.000 euro.
Nieuw zou het een Mini Cooper S worden, mede vanwege de waardevastheid.
@db87: Ga voor Fiesta ST, hier zal je geen spijt van krijgen!
@jk1993: heb ik ook gehad en was voor zijn klasse de best sturende auto beschikbaar reed de 208 er compleet uit
@db87: wat voor kwaaltjes? Nooit echt van kwaaltjes gehoord.
Voor budget hoef ik het niet te laten maar mag alleen diesel, dus wordt hem niet.
@ghost: Vroegah nam je een Ibiza FR TDI/Fabia VRS TDI en had je een snelle bak en diesel. Helaas zijn dat soort auto’s er nauwelijks meer. Kan er zo geen bedenken in ieder geval. Zonde eigenlijk.
Heb beide gereden en kan niet anders concluderen dat je voor de 208 moet gaan want de OPC heeft gigantische turbo-lag echt schandalig gewoon hij moet er letterlijk over nadenken voordat er iets gebeurt.
De Opel ziet er saai uit, dus van deze 2 zou ik de Peugeot kiezen…
Overigens lijkt me in deze klasse een Clio RS een veel leukere keuze.
@kees66: De voorgaande clio RS zeker, maar een automaat….
Ik ga voor de 208! Ziet er gewoon supergoed uit!
Ik vind de 208 GTI een geweldige auto om te zien en te rijden maar ik mijzelf plechtig beloofd na mijn DS3 NOOIT meer een auto met de 1.6 THP motor te kopen. Een blok van abominabele kwaliteit. Rijdt geweldig als hij het doet, maar helaas gaat er teveel stuk en PSA doet nog steeds alsof er niks aan de hand is.
De interieur foto in het artikel van de 208 is van een gewone gti. De ByPeugeotSport heeft alcantara zetels zonder rode accenten. Voor de rest is het interieur hetzelfde. Het verbruik mag je ook met een korreltje zout nemen. Ik heb geen idee hoe je aan 5,9l/100 km komt. Mijn verbruik is tussen 8 en 8,5/100km. En als ik erg mijn best doe, lukt 7,5/100km ook nog. Kwaaltjes heb ik nog niet tegengekomen, behalve een krakend geluid bij het bewegen van het stuurwiel, maar is onder garantie hersteld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).