Een ‘sneer’ naar Alonso.
Fernando Alonso is al bijna 20 jaar actief in de F1 en is daarmee één van de, al dan niet de, langst zittende coureurs op de grid. Volgens velen heeft hij het racen nog wel in zich, maar ligt zijn hoogtepunt qua F1 in het verleden. Daarom maakt Alonso het interessanter voor zichzelf door mee te doen in andere klassen, zoals Indycar of Le Mans. Hier kan de Spanjaard laten zien dat hij nog heel wat in zijn mars heeft.
Max heeft een mening over deze ’tactiek’ van Alonso. MV33 denkt dat Fernando’s interesse in de andere autosport een resultaat is van de ietwat matige resultaten van McLaren in de F1, waar Alonso voor rijdt. De Nederlander verklaart:
Fernando heeft de laatste jaren niet meer in de positie gezeten dat hij kan meedoen voor overwinningen en daardoor wil je waarschijnlijk iets anders proberen. Hij heeft meegedaan aan Le Mans en meteen gewonnen, dat moet een ongelooflijk gevoel zijn.
Toen aan Max gevraagd werd of hij interesse zou hebben bij andere raceklassen, was het antwoord: “misschien, als ik later oud en traag ben.” Omdat Verstappen momenteel in een goede positie zit qua leeftijd en team, is de intentie van de 20-jarige coureur momenteel om gewoon alles op alles te zetten in de F1.
Verder meent Max dat het ook ligt aan de topteams en het feit dat zij de snelste auto’s hebben. “Elke F1-coureur had kunnen winnen in de auto’s van Mercedes van de afgelopen vier jaar”. Dat verklaart ook waarom de ‘oude garde’ van de F1-grid gewoon door blijft gaan. Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen bijvoorbeeld, hebben allemaal het materiaal in huis om een serieuze kans te maken op de titel. Dan stop je niet, aldus Max.
Max in de F1 blijft voorlopig nog gewoon een ding. Of hij een Alonso gaat doen, kunnen we dus pas zien over een jaar of 15.
stijnvermeersch zegt
Om Le Mans uit te rijden moet je zonder brokken leren rijden.
michaelknight zegt
@stijnvermeersch: manmanman…
SpiderIV zegt
@stijnvermeersch: yep. En dus iets ouder en verstandiger. Terecht een andere klasse.
VeniVidiVici zegt
@stijnvermeersch: Wat simpel ben jij zeg…
boomhauwer zegt
@venividivici: max zijn uitspraak is van hetzelfde niveau.
VeniVidiVici zegt
@boomhauwer: Tja, dat is ook weer zo haha.
hamerhaai zegt
@stijnvermeersch: hehe nice, raak.
Silverarrow zegt
@stijnvermeersch: Om het WK te winnen, moet je leren scoren.
trustmeiamanengineer zegt
Max stond voor een open deur tijdens dit ‘interview’?
Edge zegt
Dat durf ik toch te betwisten. Zowel Marcus Ericsson als Lance Stroll zou geen serieuzs bedreiging voor de titel zijn in een Mercedes.
griffendahl zegt
@edge: Grosjean ook niet; to finish first, you first have to finish.
jaapiyo zegt
@edge: als ze de enige waren met die Mercedes wel hoor. M.i. is het niveau in de F1 beter dan ooit. Er zijn steeds meer rich kids uit allerlei windstreken én de sport is minder gevaarlijk dus minder niche. De talentpoel is daardoor veel groter dan voorheen. Het is uiteraard nog steeds geen voetbal maar toch. Iedereen die nu F1 rijdt kan echt wel een beetje sturen. Niet voor niks hebben ze allemaal (behalve Max) minimaal 1 kampioenschap gewonnen in de opstapklasses.
Dit jaar zou misschien een ander verhaal zijn omdat Ferrari dichtbij zit, maar als Lance en Marcus vorig jaar bij Merc hadden gereden was een van de twee nu kampioen.
aquila2003 zegt
Le mans is een endurancerace. Lijkt me een slecht idee om daar ooit een Verstappen voor in te zetten.
verral zegt
@aquila2003: jos heeft in 2008 toch gewonnen in le mans
rolov zegt
@verral: ja maar niet de 24 uur toch? De Lemans series alleen?
Jozo zegt
@rolov: jazeker wel. In de LMP2 weliswaar, maar wel gewonnen.
lekbak zegt
@aquila2003: Lol, fail!
dsdh zegt
@aquila2003: banden sparen / endurance lijkt me anders een prima combi….
ikleesookoverautos zegt
Samen met Kimi de strijd aan. Mooi toch.
FieRo zegt
Opzich klopt het allemaal wel.
bassx zegt
Max mag helemaal niet meedoen onder contract van Red Bull.
gettothechipper zegt
@bassx: ja maar wel bij aston martin
Rick-dos zegt
Maar hij heeft wel gelijk…
Mukmans zegt
Voorlopig heeft Alonso 2 wereldtitels meer…
str8six zegt
@mukmans: voorlopig wel
Mukmans zegt
@str8six: dat staat er toch?
mashell zegt
@str8six: formule 1 is 40% talent en 10% onderhandelingen en 50% geluk. Als je de pech hebt dat jouw team een trage wagen bouwt, of naar een goedkope maar niet al te snelle motorleverancier wisselt, kun je al je dromen zomaar op je buik schrijven. Hamilton deed een briljante wissel van McLaren naar Mercedes op precies het goede moment. Misschien is “Red Bull Aston Martin of was het toch Honda” volgend jaar de snelste maar het kan ook maar zomaar een paar jaar aanploeteren in het middenveld wordt, als er dan een ander jong interessant talent opduikt kan de ster van Verstappen zomaar z’n glans verliezen.
escort77 zegt
@mashell: 50% geluk, valt daar dan ook onder als een coureur mee helpt met de ontwikkeling van een auto? Juist als je dat kunt, ben je in mijn ogen een goede coureur.
mashell zegt
@escort77: alleen als de coureur in kwestie een ingenieur is, anders is het helpen bij de ontwikkeling niet veel meer dan de fijnafstelling. En of het goed is of niet wordt in de racerij toch vooral door de stopwatch bepaald. En met geluk bedoel ik ook gewoon geluk. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn. We weten allemaal dat Alonso met afstand de beste coureur van het veld is, maar hij wint geen races, hij heeft de pech dat zijn team er een zooitje van maakt.
jaapiyo zegt
@mashell: maar het ligt ook deels aan hemzelf. Hij ging na 2007 weg bij macca omdat hij de strijd met HAM niet langer aan wilde gaan. Hij leverde zijn contract vroegtijdig in bij Ferrari oa omdat ze Kimi naast hem zetten (ondanks dat Kimi uiteindelijk geen bedreiging bleek te vormen voor FA) en nu hij weer bij McLaren is heeft hij afgedwongen dat ze een klantenteam van Renault zijn ipv een fabrieksteam. In mijn ogen niet alleen pech maar ook gewoon domme fouten ingegeven door emotie en frustratie.
Daarnaast heb ik nog steeds het idee dat ‘ie op zijn best is in een matige auto. Dan sleept ‘ie er alles (en meer) uit wat erin zit. In een auto die op punt staat kunnen anderen echter sneller of net zo snel zijn (zie Ham 2007). De keren dat ‘ie wel een langere periode bij een team is gebleven werden de auto’s er nooit beter op. Kimi kon bijvoorbeeld echt niks met die F14T. Je vraagt je bijna af of de chassiskarakteristieken die FA fijn vindt wel matchen met een auto die echt snel is.
rolov zegt
Hulkenberg heeft Lemans ook gewonnen. En zou ook in een merc gewonnen hebben. Dus klopt niet wat max zegt .
Schnor zegt
‘Dat verklaart ook waarom de ‘oude garde’ van de F1-grid gewoon door blijft gaan.’
Behalve ene Rosberg dan.
autoblogger zegt
@schnor: true that!
Gulli zegt
@schnor: Haha die wist al dat hij het kunstje onmogelijk nog een keer kon flikken. Zoveel mazzel ging hij niet meer krijgen
ablogjunk zegt
Fijn dat hij er zo over denkt…. wat heeft ie vandaag trouwens gegeten en is hij nog naar het toilet gegaan?
notsobig zegt
@ablogjunk: Een pizza met een Red Bull en ja 3x …
koen0373 zegt
Waar en wanneer heeft hij dat gezegd? Doen we niet meer aan bronvermelding?
Gulli zegt
Ik lees alleen maar dat hij Alonso niets verwijt en zegt dat die man met inferieur materiaal onmogelijk voor de overwinning mee kan doen. En dat hij het niet gek vindt dat hij dan eens ergens anders gaat buurten.
Volgens mij geeft hij Alonso juist nergens de schuld van