Occasion: overpriced E30 M3

Auteur: , 56 Reacties

Een interessant tweedehandsje voor de BMW-adept.

De M3 (E30) is, als we de kenner moeten geloven, eigenlijk de meest uitgebalanceerde, racy auto ooit. Als God zelf een auto zou bouwen werd het dit ding, da’s een beetje de tendens. Of dat de prijs van 49.950 euro rechtvaardigt?

De auto uit 1988 staat er aan de foto’s te zien nog prima bij, maar heeft in z’n leven al wel 306.000 kilometer onder de wielen door laten rollen. Da’s niet mals. Wel heeft het beestje niet al te lang geleden een revisie gehad en zwart in combinatie met die rode pinstripe raakt bij ons in elk geval de juiste snaar.

Een overzicht met hete M3’tjes vind je trouwens HIER.

Dank aan Rachid voor het tippen!



56 reacties

Er staat momenteel een schoontje te koop met beduidend minder km’s…
https://vavato.com/nl/#!/auctions/58e2a4aad382d/lots/33
aangezien ik nog niet in de markt ben voor zo’n extraatje kunnen jullie zich misschien wel uitleven hierop :)
@bramboogie: autos die daar op staan zijn veel interessanter.
Hmm. Als je het hoogste punt van de wielkas als ijkpunt voor de vooras neemt, daar waar de kabel over de wielkas loopt, dan ligt de motor best ver naar voren. Dat doet BMW tegenwoordig anders.
@mashell: Inderdaad, vooral vanaf de E46 ligt de motor bijna in het dashboard. Zo ook met de MX5 en S2000 en dergelijke.
@mashell: Niet beter, de e30 M3 heeft de beste gewichtsverdeling, trouwens bij deze M3 licht het blok zeker niet te ver naar voren vergeet niet dat de s14 maar een kort blokje is.
@toniominestrone: de verdeling van het gewicht is maar één ding. Je wilt het gewicht ook zoveel mogelijk bij elkaar hebben. Dus de motor verder naar achteren en de accu onder de achterbank bijvoorbeeld ipv tegen de achterlichten (geen idee waar die zit bij een e30 hoor).
@lekbak: accu zit in de achterbak.
@lekbak: en de 2 delige benzinetank onder de achterbank.
@toniominestrone: ik geloof best dat de e30 een goede gewichtsverdeling heeft. Ik wil alleen maar zeggen dat dat maar de helft is. En die motor zit inderdaad redelijk naar voren dus daar valt winst te behalen. In zeker opzich is geen enkele auto perfect.
@lekbak: helemaal mee eens. Het is ook niet zo gek dat BMW in de 80er jaren nog niet kon wat ze nu wel kan. Dat is ook geen verwijt aan de E30 of BMW, het is gewoon een constatering.
@toniominestrone: volgens mij heeft BMW al jaren 50% vooras, 50% achteras gewichtsverdeling. Maar je wilt zo min mogelijk gewicht over de vooras en zo min mogelijk achter de achteras. En daarvoor is de hudige motorplaatsing van BMW wel beter.
@mashell: hou wel rekening met het caster van de wielophanging. Het midden van het blok ligt ongeveer boven het midden van de vooras.

Het is daarnaast ook geen zwaar blok.
Ja ach, 300k in 28j is niet echt schokkend. Al is er de eerste 10j goed mee gereden. 232k is niet slecht voor zo’n auto in 10j. Ik vind het zot geld, voor 50k koop je de mooiste E36 M3 op internet, misschien minder iconisch maar nog steeds een beer van een auto en die kun je ook als sedan krijgen, die ik dan toevallig ook het mooist vind.
@e34m5touring: zo eentje staat er ook te koop :D https://vavato.com/nl/#!/auctions/58e2a4aad382d/lots/46

maar eerst nog wat sparen…
@bramboogie: en er staat ook een e34m5touring te koop met ervaring ;)
@bramboogie: Ja heb ik al gehad. Als er weer zoiets komt wordt het een E61 M5 Touring.
@bramboogie: Ja die is mooi. Zo zou ik em wel willen.
@bramboogie: helaas is die sedan teruggedraaid.
@maotje: hoezo?
@saxoke: zoals ik zeg. De kmstand is teruggedraaid. Belgische auto. En is bekend op belgisch forum.
Km stand is niet aantoonbaar
En zou absoluut teruggedraaid zijn.
IVM recente overvallen op mensen met dure spullen, snap ik niet dat ie z’n klassieke Porsche en Rolex Daytona ook op de foto zet.
Verder ziet de auto er super netjes uit met het nieuwe leder enz. en is alleen de hoge KM stand een afschrikker.
Dé enige echte M3 .
@Soulmaster: nee hoor, ze hebben er nog veel meer gemaakt.
1 van de mooiste m3 e30, als je het mij vraagt.
Ja, hij is fraai. Ja, hij ziet er fantastisch uit met deze kilometerstand. Ja, een E30 M3 is een goede investering. Maar nee, met alle respect. € 50.000 voor dit exemplaar is belachelijk veel geld.

De klassiekerwereld is gek geworden.
@viezefreddyw: Volgens Wouter is lang stilstaan erger dan een kilometerje extra op teller.
Overpriced, overpriced . . . Zoals het aloude spreekwoord luidt : de markt heeft altijd gelijk.
Mooiste was in 1990 toen ik bij Renova in Tilburg een nieuwe violette Johny Cecotto M3 E30 zag staan , vlam nieuw in de showroom. Nooit vergeten, prachtig.
300dkm gelopen en dan 50k vragen?
@e1000bmw523i: echt veel teveel. Ik vraag slechts 25k voor mijn 190 die nog geen 2 ton heeft gereden. Koopje dus!!
@lekbak: een 190 vergelijken met een e30 M3? Alleen wanneer het een evolution .
@lekbak: Ik begrijp die E30 M3 hype sowieso al niet… Mja, ik ben ook meer van het maatpak (met krijtstreep), dan van een trainingspak…
@e1000bmw523i: wij hebben 2 e30 M3’s. Een Cecotto en een Evo2. Daarnaast eind jaren 90 nog eens 2 gehad voor de wintercursus op Zandvoort. Toen was het een auto waar foute lui in reden. Kon die Evo2 dus ook relatief goedkoop kopen in 1999. Het was mijn eerste auto.

Ik werd toen verliefd op de M3 omdat de historie (het ontstaan, de racehistorie) en de rij-eigenschappen van de auto mij aanspraken. Ik racete ermee op het circuit en tijdens de cursus veel les van instructeurs met race ervaring in de e30 M3 gehad. Daarnaast hou ik van dit soort modellen. De E30 vind ik een prachtige auto.

De hype ontstaat volgens mij puur vanwege het verhaal achter de auto. Homologatie specials, auto’s gebouwd om mee te racen en teruggebouwd naar straatgebruik ipv andersom.
Volgens mij heeft deze lange tijd in de omgeving Leeuwarden gereden. Daar reed tenminste dezelfde kleurcombinatie met ook erg hoge km-stand. Paar jaar geleden was die auto in slechte staat. Opknappertje?
@reimon: als ik de zetels zo zie, zal mij dat niks verbazen. Alsof er nooit iemand in gezeten heeft. Al houd je het leer nog zo in conditie, met een dergelijke km-stand zie je echt wel aan de zetels dat er iemand veelvuldig/lang in gezeten heeft.
@e1000bmw523i: en dat iemand bij een potientieel zeer waardevolle wagen er wat geld in gestoken heeft om deze weer helemaal strak te rkijgen is ook niet gek. De vraag alleen is of nu al de tijd rijp is om die investering (die blijkbaar in de prijs verwerkt zit) al terug te verdienen.
Tja vragen kan altijd, en het is maar wat de gek er voor geeft, feit is wel dat de prijzen gigantisch zijn gestegen van de E30 M3, Techno Classica schrik je je dood wat ze voor een E30 M3 vragen ook, dan is deze nog een koopje.
@bofkont: En dat is juist het gekke er van. Er zijn zat E30 M3’s gemaakt. Op Techno Classica stond het er vol mee en ook ik schrok van elke prijs die er op stond. Bizar veel.
@viezefreddyw: Ah ben dus niet de enige , en wat te denken van al die 911’s daar , zijn er nog veel meer van maar die vraagprijzen gaan ook nergens meer over.
Maar het blijft mijn favoriete jaarlijkse uitje 👍
@bofkont: Ja, de 911’s waren er in overvloed. Om eerlijk te zijn kijk ik daar al niet eens meer naar. Heb er niks mee.

Ik ben dit jaar voor het eerst gegaan. Vond het geweldig dus ik ga sowieso weer de komende jaren er naar toe. Moet alleen wat gezelschap er voor zoeken. Ik was er alleen naar toe gegaan omdat niemand in mijn directe omgeving een beurs als dit leuk vind om te bezoeken haha. Klinkt heel zielig allemaal ik weet het… Saaie vrienden heb ik…
@viezefreddyw: Ja hier precies hetzelfde, loop er zo voorbij, gelukkig staat er ook zeer zeldzaam spul.
Het is echt altijd genieten daar!! ik ga altijd met mijn beste kameraad, gezellig dagje! lekker eten etc etc
@bofkont: Er staat echt zeer mooi en exclusief spul ja. Heb zelfs in mijn eentje een fantastische dag gehad. Heel gemoedelijk allemaal ook. Het is er knetterdruk maar je kan overal goed bij, heel toegankelijk allemaal. Viel mij erg op. Dat vond ik nog wel het mooiste.
@viezefreddyw: Absoluut waar !
@viezefreddyw: Het voordeel van alleen gaan: je kunt in alle rust in eigen tempo rondkijken en kwijlen…
@e1000bmw523i: Dat is zeker waar. Ik heb lekker de tijd genomen toen ik er rondliep. Kwam om 09:00 weer binnen en rond een uur of 17:00 liep ik weer naar buiten. Ik voelde me net een huisvrouw over de huishoudbeurs.
@viezefreddyw: huisvrouwen op de huishoudbeurs krijgen altijd tassen (!) vol met voedingsproducten. Gratis/tegen fikse korting…
Die beste man had ook kunnen liegen of km terug draaien.
50K klinkt veel geld maar als je weet dat een paar jaar geleden 30k ook overvraagd was weet je het maar nooit.
Zo’n rode band zou ik nou niet perse een pinstripe noemen trouwens.
Hoort die rode “pinstriping” eigenlijk niet bij een Evo, net zoals de blauwe striping?
@danmar: de zwarte Sportevo (Evo3, de laatste special met 2,5ltr blok) had dit inderdaad.
Stond een tijdje terug hier te koop:

https://veiling.catawiki.nl/kavels/10877839-bmw-m3-e30-1988

Blijkbaar niet gegund aan het einde van de veiling.
@sportevo: Daar had dus iemand er in ieder geval ca. 47k voor over.
Op 40+ jaar oude klassiekers is de km stand meestal geen issue meer.
@sportevo: blijkt maar weer dat die catawiki prijzen bullshit zijn. Oplichters…
Dat blok ligt gewoon haast even ver voor de as als bij mijn B5 rs4. Dan Ligt het blok in m’n daily E91 lci toch beduidend verder naar achteren, zo’n 30cm
50000 euro is zeker overpriced voor een standaard E30 M3. Ik denk dat mijnheer zich gewoon blauw betaald heeft aan z’n revisie en nu maar hoopt dat hij dat geld allemaal kan terug verdienen. Zo werkt het jammergenoeg niet in de 2de hands autowereld…
En toch is een MB 190 2.5 EVO fraaier, als ik dan toch moest kiezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).