Je studeert deze zomer af en start daarna met een Management Traineeship bij de RabNG Bank? Maak dan kennis met de komende vier jaar van je leven!
Vanochtend was de onthulling van de nieuwe Polo. Het bleek dat er stiekem al wat plaatjes van de nieuwe B-segmenter op het internet circuleerden. Een cultuurschok van jewelste brachten deze beelden echter niet bepaald teweeg.
Maar goed, dat verwachten we ook niet bij Volkswagen. Het merk zet al decennialang in op evolutie in plaats van revolutie. Geen wonder, want ze hebben al evenzoveel decennia succes met deze strategie. De eerste Polo kwam in 1975 op de markt en sindsdien zijn er ruim 16 miljoen over de toonbank gegaan. De zesde generatie van de auto heeft wat dat betreft dus grote schoenen om te vullen.
Wat dat betreft komt het goed uit dat de Polo zelf ook weer een stukje groter wordt. Qua formaat was de vorige Polo al vergelijkbaar met de eerste Golfjes, maar de groeihormonen zijn nog niet uitgewerkt. De Polo VI wordt zowel langer als breder dan de uitgaande generatie. Dat komt onder andere vanwege het feit dat de nieuwe Polo baseert op het heilige MQB-platform, net als zijn nieuwe Spaanse neef van Seat. Net als bij de Ibiza is de nieuwe Polo wel wat lager dan het huidige model. Volgens Volkswagen is de nieuwe Polo daarom nu fun-to-drive.
Ook op het gebied van de motoren zijn de familiebanden met de Seat Ibiza duidelijk. Bezinerijders kunnen bijvoorbeeld kiezen voor de de 1.0 TSI (65, 95, 115 pk) en de nieuwe 1.5 TSI (tot en met 150 pk). Topper uit de range wordt de GTI, deze krijgt een 2.0 TSI motor met 200 pk. Dieselen kan nog steeds met een 1.6 liter grote TDI, die leverbaar wordt met 90 en 115 pk. Om geheel om onduidelijke redenen gaat Volkswagen er prat op dat de diesels heel erg veel filters hebben en zelfs de benzinemotor een partikel-filter heeft. Naast de bekende TSI en TDI motoren komt er een TGI variant, feitelijk een TSI omgebouwd voor CNG (Compressed Natural Gas).
Voor het grote publiek zal de nieuwe Polo in september voor het eerst in het vlees te bewonderen zijn op de IAA in Frankfurt. Niet lang daarna komen we ze ongetwijfeld weer in drommen tegen op ’s heren wegen, net als dat het geval was bij de vorige generaties. Volgens Volkswagen wordt de auto niet heel erg duur: in Germanië kun je hem krijgen vanaf 12.975 Ekkermannen. Voor de goede orde: dat is € 225 meer dan het uitgaande model. De Nederlandse prijzen zijn vooralsnog niet bekend.
viezefreddyw zegt
Jezus wat een verrassing zeg!
rhellema zegt
@viezefreddyw: mijn mond viel er van open!
fiestacruizer zegt
@viezefreddyw:
Wat al goed is, behoeft weinig verandering!
Het nieuwe platform waarop hij staat wordt trouwens ook door menig autojournalist de hemel in geprezen. Dus prima evolutie van de Polo.
tuuff zegt
@viezefreddyw: Jouw reactie i.e.g. niet…
viezefreddyw zegt
@tuuff: Denk niet dat je me begrijpt…
vagtroep zegt
@viezefreddyw: nou, dan weten we i.i.g hoe de golf 8-9-10 eruit gaan zien.
Jochen zegt
@viezefreddyw: ik vind de naam anders wel verrassend voor deze mini Q2, had Q1 of Q2 sport o.i.d. verwacht … :-/
racerx zegt
Verfrissend en origineel ontwerp, ik kan daarnaast niet wachten om dit model over 10-15 jaar te zien rijden met steigerbuis uitlaat, verlagingssetje, ‘smoke’ achterlichten en booskijkers.
peug206 zegt
@racerx: jup, de velgen eronder zijn dan net zo duur als de totale auto.
Tonnie zegt
@racerx: dit is wel zo’n model waarvan ik denk dat ik ‘m over 15-20 jaar best mooi vind. Nu vind ik het vooral een heel saai hok met bolle, lege achterkant.
crackdavid zegt
@racerx: Alleen geen baskist want deze heeft al dikke Dr dre biets wooopwoooop :p
racerx zegt
@crackdavid: Hahaha!
jobberns zegt
Mooie Golf 6 facelift!
trustmeiamanengineer zegt
Toch ziet het er voor een VW zeker niet onaardig uit. Maarja, hoe vaak zul je in de praktijk dat (leuke) rode dashboard tegenkomen. Of die oranje lakkleur. In leasegrijs met een zwarte plaat van binnen is het gewoon weer een doorsnee, saaie, Volkswagen.
v8t6t5 zegt
GAAP! ?
berlinetta zegt
Gewoon een net karretje. Leuker dan de Golf zelfs. Alleen die uitlaatsierstukken hadden van mij niet gehoeven, zeker niet op zo’n klein ding als dit.
Ben benieuwd of de GTI zich qua funfactor kan meten met de concurrentie.
Nielsv20 zegt
Bmw 1 serie achterkant?
stfu zegt
@nielsv20: En de 1 Serie had juist de achterkant van de Polo :’)
vroaaar zegt
@nielsv20: die heeft ook al een lift gehad en lijkt nu juist niet meer op de Polo.
87sandyd zegt
@nielsv20: moet niet gekker worden. Bmw steelt de achterlichten van een polo. De polo wordt vernieuwd en VW steelt de achterlichten van een 1 serie…wauw
mike0709 zegt
Prima volwassen VW! Past prima in het segment. Leuke lease wagen voor eind van het jaar als ik mijn 2013 Polo in mag leveren.
henkhekje zegt
@mike0709: Ik wist niet dat er nog mensen waren die vrijwillig een VW product nemen. Jij bent dus 1 van de mensen.. Blijkbaar teveel stikstof ingeademd van je huidige 1.2 kankerverwekker
wimof zegt
@henkhekje: Stap eens achter het stuurwiel………..
mike0709 zegt
@henkhekje: Neem nog een glaasje azijn man.
xr3icabrio zegt
Wat is er nieuw dan
arias12 zegt
Vind hem wel geslaagd eerlijk is eerlijk. Dat hij op een golf lijkt prima toch is geen lelijke auto. Ik ben benieuwd naar de rijtest.
Jochempie zegt
Christus wat een saai hok. De vorige zag er lekker fris en scherp uit, dit is gewoon een aangebroken stuk Zwitsal-zeep met ramen rondom. Dit is de eerste keer dat je niet alleen met het hart maar ook met het verstand voor de Ibiza kiest.
desjonnies zegt
@jochempie:
Fantastische beeldspraak, ik ruik de Zwitsal lucht al!
pomoek zegt
Wel toepasselijk dat Volkswagen met een beats audio versie komt:
http://gizmodo.com/how-beats-tricks-you-into-thinking-it-makes-a-premium-p-1712319045
gregorius zegt
@pomoek: Ze maken het wel erg makkelijk voor grappen inderdaad.
Of aan de andere kant: op auto level is Beats nu dus neergezet als de laagste stap van audio-upgrades.
87sandyd zegt
@pomoek: Beats Polo versie, de nieuwe Megane Bose versie…
FelixF zegt
Nou, gelukkig hadden we drie uurtjes eerder al de scoop hoor!
lekkerlinksrijden zegt
Hij is wel beter te pruimen dan het uitgaande model. Spannend is het misschien niet, maar dat is ook niet de groep waar ze op mikken. En welke b-segmenter is wel spannend?
fiestacruizer zegt
@lekkerlinksrijden: Met een Clio of Fiesta ST kun je mooi de bocht om. Maar eigenlijk worden auto’s pas echt leuk vanaf het C segment.
bastiaano zegt
Ik vind hem wel lekker opgefrist
Dutchdriftking zegt
Knap karretje. Maar het interieur is wel heel erg Seat…
staal zegt
Jammer dat ze geen foto’s hebben van een Easyline. Ben benieuwd hoe de radio dan verwerkt is. Het dashboard vind ik erg mooi.
bsxc2 zegt
De oude Polo (vooral de GTI) keek toch echt bozer de wereld in.
mashell zegt
Kleur in het interieur! En dat VW nou eindelijk door heeft dat het navigatiesysteem boven de ventilatieroosters moet zitten is een grote stap voorwaarts! Ik had hierop niet durven hopen.
speedie zegt
Ventilatieroosters moeten juist ergens bovenaan zitten naar mijn mening maar soms is er geen ander optie zoals hier. Interieur valt trouwens ook best mee, overzichtelijk. Met een mooi kleurtje en de juiste velgen is het al bij al een knap, strak karretjes.
desjonnies zegt
Ik heb echt geen idee hoe het huidige model eruit ziet.
En dat terwijl het sterruft van die dingen.
Misschien wel omdat de bestuurders de aloude Golf-rijders stijl gebruiken in het verkeer van opduwen, bumperkleven en fel rechts inhalen.
Wordt vast weer een toppertje en een irritantje.
mundus zegt
@desjonnies: Ik denk dat je gewoon te oud wordt ;)
autodrop zegt
Best een kek karretje! Dat wil zeggen, voor een volkswagen. Ik vind em leuk!
bruinbeer zegt
Maar qua diesel, nu is hij alleen leverbaar met een 1.4 3 pitter. Hoe zit dat met de 1.6 waar over gesproken wordt? Is dat de 4 cilinder die ook in bijvoorbeeld de golf ligt?
vroaaar zegt
Strak bakkie. Geen driedeurs (meer)?
ohoogeveen zegt
Gave velg designs
Nino zegt
Dat LED streepje in de koplamp met die gekke kronkel… Ik zie al helemaal voor me hoe dat gegaan is…
Ontwerper van de auto moet de tekeningen presenteren aan de hoge bazen van VW. Kijkt voordat hij de meeting in stapt nog even snel naar zijn schets en ziet dat hij de LED dagrijverlichting vergeten is.. Trekt in zijn haast (en uit de losse pols) een vlug lijntje door de koplamp en voila, zie hier uw dagrijverlichting… haha..
poursuivant zegt
Wow, ik ben doorgaans een liefhebber van het VW design. Maar dit gebrek aan fantasie en vernieuwing wil ik niet eens goedpraten.
kliko zegt
Hij lijkt een stuk minder gedrongen door z’n langere kont. Hij oogt een heel stuk ruimer dan het vorige model. Ben benieuwd naar de Nederlandse prijzen, zal wel weer huilen worden… :(
sjonniedeluxe zegt
Helaas geen auto bij trainingships van de grote Nederlandse banken.
hokeej zegt
Best een nette auto, wel apart dat de rline achterbumper een stuk dikker lijkt dan de gti
rufctr01 zegt
Is dit een facelift of een nieuwe? Bij andere merken noemen ze dit een facelift.
willeme zegt
@rufctr01: Ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt. Een facelift betekent dat een auto in basis gelijk blijft, maar door middel van cosmetische wijzigingen aangepast wordt om er zo weer een tijdje tegenaan te kunnen.
Een nieuwe auto houdt (bijna altijd) in dat de complete basis anders is. Dat is in dit geval van de Polo ook zo. De auto staat op een ander platform, veel motoren zijn nieuw en het ‘geraamte’ is anders. De auto is lager, langer en breder. Dus ondanks dat jij ze op elkaar vind lijken noemen ook andere merken die een ‘nieuw model’ en geen facelift.
smoked zegt
@willeme: Je weet toch dat rufctr01 alles afzeikt wat uit de VAG stallen komt?
kareljansen zegt
@willeme: haha, ook gewoon serieus reageren op onze huistroll ?
willeme zegt
@kareljansen: het was eigenlijk serieus bedoeld. Op zich is de gedachte van @rufctr01 niet helemaal vreemd. Ondanks dat het voor de meeste autokenners vrij duidelijk is dat dit het nieuwe model is, kun je niet spreken van een radicale verandering (iets wat VW eigenlijk nooit heeft gedaan).
Volkswagen heeft overigens voorheen wel een (zwaar) gefacelift model als ‘nieuw’ betiteld. Denk aan de Golf VI (wat technisch een Golf V was), Passat B7 (wat een zwaar gefacelifte B6 was) en de Touran en Tiguan uit die tijd. Dus zo vreemd is de gedachtegang ook weer niet.
kareljansen zegt
@willeme: dat weet ik, maar hij had natuurlijk ook de moeite kunnen nemen om het artikel wat hierboven staat zelf te lezen i.p.v. eerst te reageren ?
allesmetturbo zegt
Op het nieuwe platform wss net zoveel binnenruimte als de golf 5, maar dan lichter. Ik denk dat deze polo GTI een leuke opvolger is mijn golf mk5 GTI :) tenzij er een leuke R variant komt maar dat zal wel niet helaas
s3per zegt
Leuk autootje, maar ik denk dat ik de nieuwe Ibiza nog iets leuker vind en die is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
HIM zegt
Dit is exact hetzelfde bericht als die van 2011..
epimetheus zegt
Als je zou zeggen dat t een golf was geloofde ik t ook..
probono zegt
De auto is anoniem, voor velen saai…. Maar in z’n segment gewoon helemaal prima. Een prima interieur, en een exterieur dat ook over 10 jaar niet volledig outdated zal zijn. Das het voordeel van z’n vormgeving. Als de prijs scherp is zal de nieuwe Polo best wel eens wat punten gaan scoren.
kareljansen zegt
Ach, degenen die geen verschil zien met de golf: misschien een ander forum kiezen?
Wat betreft de GTI, dat zijn prima ontwikkelingen! Van een 1.4 via een 1.8 naar een 2.0. Dat zou hier over 2 jaar best eens als 2e wagen kunnen komen te staan! (Afhankelijk van de stappen op elektrisch gebied, wanneer komt die id eigenlijk?)
eron zegt
Goh zoek de verschillen